Norwegian: A321LR na lotach transatlantyckich

Norwegian: A321LR na lotach transatlantyckich A321LR w barwach Norwegiana miałyby operować na trasach przez Ocean Atlantycki z Berlina Schönefeld, Budapesztu, Brukseli i Pragi.- Wykorzystamy  na trasach ze stolic europejskich do portów średniej wielkości w Stanach Zjednoczonych. Będziemy przyglądać się szczególnie obszarowi Waszyngtonu. Myśle, że to będzie cel dla A321LR. Rozważamy...
07/02/2018 07:49   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_0c730 2018-02-11 00:12   
gość_0c730 - Profil gość_0c730
Zanim wejdą na rejsy atlantyckie, to muszą uporać się z problemami z silnikami bo bez ETOPSa to średni sens na TATL... zobacz link
demar 2018-02-10 15:51   
demar - Profil demar
@eFJot: moim zdaniem najpierw pojawią się konfiguracje bardziej komfortowe (mniej miejsc), również z powodów technicznych (mniej pax to mniejszy ładunek, który należy przewieźć).

Lot maszyny wąskokadłubowej jest do 30% tańszy przy tym samym poziomie komfortu (np. średniej liczbie m2 na jedno miejsce). Głównym ograniczaniem NEO/MAX jest ciągle zasięg, a nie komfort.

Dla porównania: skonfigurowany na 290pax 3cl B787-9 to prawie 70% jego maksymalnej pojemności. Analogicznie skonfigurowany A321LR 3cl daje ok. 165 miejsc. Podobne konfiguracje już istnieją, np. zobacz link

I w przypadku takich konfiguracji koszt jednego miejsca A321LR jest dużo niższy niż B787-9. Fizyka tutaj nie może kłamać: dwa A321LR z kompletem pax na dystansie np. CDG-JFK (3159nm) będą ważyć ok. 190 ton. Jeden B787-9 też z kompletem pax to ok. 220 ton. Dwa A321LR to ok. 14% więcej miejsc i ok. 16% niższa waga. Jeśli są w takim samym stopniu „nowe” (np. podobna generacja silników) to lot na A321LR musi być oszczędniejszy.
gość_1fdb4 2018-02-09 19:47   
gość_1fdb4 - Profil gość_1fdb4
eFJot: Pomysł jest sensowny ponieważ takie loty to zupełnie inny rodzaj oferty niż dotychczasowe rejsy tradycyjnymi przewoźnikami. Masz znacznie tańsze bilety kosztem komfortu.
eFJot 2018-02-09 14:56   
eFJot - Profil eFJot
Pytanie o komfort: czy wąskokadłubowce latające za ocean będą w takiej samej konfiguracji, jak te śmigające po Europie? Bo jeżeli tak, to nie wszyscy się zdecydują na podróż za ocean w takich warunkach. Co innego 2-3 godzinny lot w puszce sardynek, a co innego 8-9 godzin.
Natomiast jeżeli konfiguracja miałaby być trochę bardziej komfortowa, to z kolei lot wąskokadłubowcem już nie będzie tak drastycznie oszczędniejszy kosztowo i być może bilety będą musiały być droższe. Co stawia pod znakiem zapytania sensowność pomysłu.
Dodatkowo jeszcze w kontekście mniejszych możliwości cargo.
lysypiotr76 2018-02-07 20:18   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Na razie LCC nie stanowią wielkiego zagrożenia dla tradycyjnych przewoźników. Jednak systematyczny rozwój podobny do rozwoju LCC w Europie samoistnie wytworzy dodatkowy ogromny nowy popyt. Tradycyjne linie moim zdaniem będą tracić, ale .......ale jest segment rynku który w małych samolotach będzie nie ,,do przeskoczenia''. To cargo . Tu przewaga większych samolotów działa na korzyść tradycyjnych przewoźników.
demar 2018-02-07 19:57   
demar - Profil demar
@Blazej UK: poprawa wydajności samolotów to w ostatnich latach średnio ok.1% rocznie. Oczywiście nie liniowo, bo są skoki (np. NEO/MAX) i różne EP, ale uśredniając 1% jest dość dobrym przybliżeniem. Ale za ocean ATR to nadal pozostanie fikcja, Embraer - któż to wie? A Bombardiery CS100 mogą już dzisiaj robić trasy przez ocean.

Dzięki wzrostowi wydajności można oczekiwać, że do roku 2030 A321LR zwiększy nominalny zasięg z ok. 4000nm (2018) do ok. 4480nm (2030, po 12 latach). Biorąc pod uwagę wymagane rezerwy, holding, itd. całkiem realne będzie latanie z terenu Polski (np. z KRK) na A321LR nie tylko do Bostonu (KRK-BOS to 3572nm), czy Nowego Jorku (JFK 3734nm, EWR 3745nm), ale nawet do Filadelfii (PHL 3814nm), Waszyngtonu (IAD 3927nm), aż po - być może - samo Chicago (ORD 4119nm).

Ale kiedy i kto zdecyduje się na takie loty to się dopiero okaże.
gość_0eb36 2018-02-07 19:51   
gość_0eb36 - Profil gość_0eb36
gość_ec29c: Właśnie o tym pisałem. BUD-IAD to 7357 km więc na styk, a w takiej sytuacji A321LR nie poleci bez międzylądowania. Wiadomo, że LCC na wąskokadłubowcach będą oferować krótsze loty TATL (poniżej 7000 km), a z Polski do niektórych miast na północnym wschodzie USA można by trochę takich połączeń uruchomić.

Swoją drogą: dzisiaj o mało nie spadłem z krzesła, jak zobaczyłem na stronie DY loty BGO-SWF za 717 zł RT na marzec - jeszcze kilka lat temu byłoby to nie do pomyślenia !

Blazej UK: Niee, 737/A321 to max co można wycisnąć na lh. Nie wierzę, żeby kiedyś zrobili ATRy/E-Jety z zasięgiem 7000 km.
Blazej UK 2018-02-07 14:03   
Blazej UK - Profil Blazej UK
Mnie zastanawia jak długo będzie to wszystko szło w te stronę „mniejszym dalej”. Może ATRy czy Embraery będą latać przez ocean za chwile.
gość_ec29c 2018-02-07 13:58   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
great circle distance to

1) BUD - NYC 7 029 km
2) BUD - Boston 6 723 km
3) BUD - Waszyngton 7 357 km

Zasięg A321 LR to 7 400 km. Jeśli postawią leżanki to więcej.
gość_0eb36 2018-02-07 12:33   
gość_0eb36 - Profil gość_0eb36
Wiadomo było, że prędzej czy później TATL pójdzie w tym kierunku. Tylko ciekawe, dlaczego wstępnie mówią o Berlinie, Pradze, Budapeszcie ale np. o Warszawie już nie? Ograniczony popyt przez wizy? Pozycja LOTu na lotach PL-USA? Na pewno bardzo chętnie bym zobaczył taką konkurencję. Nie wiem jak z innych lotnisk, ale zasięg A321LR powinien starczyć na niektóre loty z WAW i GDN. Poza tym dziwi mnie zapowiedź lotów z Budapesztu, ponieważ jeśli mieliby latać do IAD to odległość jest na styk w stosunku do zasięgu.

W każdym razie robi się ciekawie w branży.
gość_29954 2018-02-07 11:02   
gość_29954 - Profil gość_29954
Sądzę, że odpowiedzi LOTu możemy się spodziewać właśnie za 5-10 lat. Boeing nie ma samolotów, które bezpośrednio konkurowałyby z A321LR, tak jak napisano w artykule - B737 MAX 8 to nie to samo, a nie zapowiada się, żeby prędko LOT kupił jakiegoś Airbusa.
demar 2018-02-07 10:32   
demar - Profil demar
Już teraz planują loty z Budapesztu i Pragi przez Ocean Atlantycki na A321LR? Spodziewałem się, że potrwa to jeszcze 5-10 lat...

Ale jeśli im to się uda to realne też będą loty za ocean z GDN, WRO czy KRK na A321LR i to na długo zanim pojawi się pierwszy NMA.
Czy nasz LOT planuje na to jakąś odpowiedź?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy