Udany rok w Krakowie. Wzrost o 17 proc.

Udany rok w Krakowie. Wzrost o 17 proc. Grudzień ubiegłego roku zakończył się najwyższym wzrostem ruchu pasażerskiego w 2017 roku - obsłużono o 24 proc. więcej pasażerów niż w grudniu 2016 r. Łącznie w ubiegłym miesiącu z Kraków Airport skorzystało 479,7 tys. pasażerów (+24 proc.). Odnotowano w sumie 3,7 tys. startów i lądowań, czyli o 14 proc. operacji lotniczych więcej niż w tym samym okresie 2016 r.  W...
05/01/2018 08:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
Marcin14 2018-01-10 23:15   
Marcin14 - Profil Marcin14
@ortler - bardzo dziękuję za wnikliwą analizę. Ja posługiwałem się swoim własnym programem do obliczeń używając znanych wyników danego lotniska z 2017 r. i dodając ruch z 2016 r. dla ostatnich, jeszcze nie ogłoszonych miesięcy. To są oczywiście przybliżenia. Oto, co mi wyszło:

HAJ - 5905 tys. (bije KRK)
RIX - 5907 tys. (bije KRK)
CIA - 5860 tys. (bije KRK)
PMO - 5750 tys. (KRK je przeskakuje)
AER - 5610 tys. (KRK je przeskakuje)
SIP - 5305 tys. (KRK je przeskakuje)
BFS - 5873 tys. (bije KRK)
MLA - 5936 tys. (bije KRK)
PSA - 5240 tys. (KRK je przeskakuje)

Czyli KRK przeskoczy tylko 4 lotniska. Jak już pisałem, Sofia przeskoczy KRK z dużym marginesem czyli końcowo KRK 3 oczka do góry w 2017 r. Myślę, że moje obliczenia są obarczone małym błędem (1-2%), ale różnice są czasami tak małe (szczególnie CIA i BFS), że mogę być w błędzie. Podobną analizę zrobiłem na koniec 2016 r. i okazała się bardzo dokładna. Tak więc mimo wszystko mocno stoję dalej za swoją prognozą.
ortler 2018-01-10 20:15   
ortler - Profil ortler
Drobna korekta: Podane przeze mnie szacunki dotyczą oczywiście 2017 r. , a nie jak napisano przez pomyłkę roku 2016.
ortler 2018-01-10 20:03   
ortler - Profil ortler
Ad Marcin14: Pańską prognozę uważam za zbyt pesymistyczną. W rankingu najruchliwszych lotnisk Europy KRK, stojący na poz. 85 w 2016 r. powinien przesunąć się o 5 - 7 miejsc w górę, tj. na pozycję 80 - 78 za 2017 r. W celu uzasadnienia rozpatrzmy jakie najbliższe pod względem ruchu porty wyprzedzały KRK w 2016 r.
Piza, poz. 84, ok. 6 tys. PAXów więcej niż KRK w 2016 r: lotnisko o niewielkiej dynamice wzrostów w ostatnich latach, niemal na pewno zostało wyprzedzone przez KRK w 2016 r.
Malta, poz. 83, ok. 86 tys. PAXów więcej: lotnisko o dynamice wzrostów w ostatnich latach ok. 10 %, ze względu na niewielka różnicę wyjściową istnieje duże prawdopodobieństwo wyprzedzenia go przez KRK w 2016 r.
Belfast, poz. 82, minimalnie ponad 150 tys. PAXów więcej: duża ostatnio dynamika wzrostu (17 %) jest prawdopodobnie jednorazowym silnym skokiem, prawdopodobieństwo wyprzedzenia go przez KRK w 2016 r. szacuję na 65 %.
Simferopol, poz. 81, ok. 218 tys. PAXów więcej: lotnisko o słabej dynamice wzrostów w ostatnich latach, istnieje duże prawdopodobieństwo (oceniane przeze mnie na 65 %) wyprzedzenia go przez KRK w 2016 r.
Sochi, poz. 80, ok. 255 tys. PAXów więcej: ostatnio jednorazowy silny skokowy wzrost (28.8 %) mógł ulec wyczerpaniu, w sumie wielka niewiadoma, prawdopodobieństwo wyprzedzenia go przez KRK w 2016 r. szacuję na 50 %.
Palermo, poz. 79, ok. 337 tys. PAXów więcej: lotnisko o dynamice wzrostów wyraźnie niższej od KRK, mimo dośc znacznej różnicy wyjściowej prawdopodobieństwo wyprzedzenia go przez KRK w 2016 r. szacuję na 75 %.
Rzym-Ciampino, poz. 78, ok. 410 tys. PAXów więcej: poprzednio spadek ruchu o 7.5 %, gdyby w 2017 powrócił do wielkości ruchu z 2015 r. zrównałby się niemal z KRK, prawdopodobieństwo wyprzedzenia Ciampino przez KRK w 2017 r. szacuję na rzędu 50 %.
Ryga, poz. 77, ok. 417 tys. PAXów więcej: w Internecie pojawiały się informacje o znacznym wzroście ruchu linii Air Baltic w ubiegłym roku, stad też wzrost ruchu w Rydze, głównym hubie tej linii będzie pewnie znaczny, wyprzedzenie RIX przez KRK w 2017 r. byłoby dużą sensacją i prawdopodobieństwo takiego zdarzenia szacuję na nie więcej niż 1/5, tj. 20 %.
Hanover, poz. 76, 425 tys. PAXów więcej: w ostatnim czasie wyraźna stagnacja ruchu w tym porcie sugeruje, ze w 2017 r. mógł on zostać wyprzedzony przez KRK, zatem prawdopodobieństwo takiego zdarzenia szacuję na ok. 2/3, tj. 67 %.
To tyle, gdyż szanse na wyprzedzenie lotnisk stojących w 2016 r. jeszcze wyżej pod względem ruchu przez KRK są znikome. Trzeba pamiętać, że to tylko szacunki - jak będzie na prawdę zobaczymy wkrótce w oficjalnych statystykach.
Marcin14 2018-01-09 01:14   
Marcin14 - Profil Marcin14
W rankingu najruchliwszych lotnisk w Europie, Kraków powinien podskoczyć 3 oczka w górę na 82. pozycję. Ciekawe jest, że tak duży wzrost nie uchronił go przed zdemolowaniem przez Sofię, która była zaraz obok w 2016 r., ale zanotowała aż 30% więcej pasażerów w 2017 r.

Z innej beczki: Gdańsk, trzeci polski port, powinien wskoczyć do pierwszej setki europejskich lotnisk. Będzie na prawie na samym końcu, ale będzie.
gość_5faa9 2018-01-07 18:39   
gość_5faa9 - Profil gość_5faa9
Nie bójcie się, za to w 2018 Chopin będzie mieć 200 mln za cały rok i przyćmi LHR, DXB i ATL razem wzięte :)
gość_18306 2018-01-06 20:31   
gość_18306 - Profil gość_18306
A na wykresie dalej grudniowego słupka nie ma! A dzieją sie rzeczy ciekawe, bo grudzień jest lepszy od listopada...
Kelo 2018-01-06 16:45   
Kelo - Profil Kelo
gość_9c65b: W wątku statystycznym można sobie prognozować wzrosty, co w tym dziwnego. Akurat to mój komentarz ucięło to nawet nie jest skończony, więc nie rozumiem dlaczego w moim kierunku dym personalny odnośnie nawet niedokończonego komentarza statystycznego. Prognozuje 6.5mln na rok 2018 później będzie tempo zwalniać. Prognozuję ponadto, że w porywach 2500 brutto wyciągniesz do 2020 huehuehue ( ^_^ )
gość_9c65b 2018-01-06 16:17   
gość_9c65b - Profil gość_9c65b
Pożałowania godni wizjonerzy! 7 mln, 10 mln a może tak od razy 20 mln wystarczy Wam tego zachwytu? Prognostyk Kelo zawsze wszystko wie najlepiej - to może zostań doradcą Morawieckiego i powiedz ile będę zarabiał w 2020 roku!
rafciooo77 2018-01-06 11:19   
rafciooo77 - Profil rafciooo77
@ortler: a KTW niby nie mają doskonałej siatki połączeń? :P
ortler 2018-01-06 10:40   
ortler - Profil ortler
W minionym roku dwa sąsiadujące ze sobą porty KRK i KTW uzyskały bardzo dobrą dynamikę wzrostu zarówno w zakresie odprawianych PAXów jak i operacji lotniczych. Mimo całkowicie odrębnego aspektu administracyjno-właścicielskiego i wzajemnej konkurencji dwa wspomniane lotniska stanowią de facto duoport, w którym każda ze stron posiada inna 'specjalizację' (KTW - czartery, KRK - linie tradycyjne), z korzyścią dla mieszkańców zarówno Małopolski jak i Śląska, którzy w zależności od potrzeb (oraz oferty) korzystają z obydwu lotnisk. Każdy z wymienionych, dynamicznie rozwijających się portów posiada zarówno strony mocne (KRK - wielki ośrodek intelektualny i turystyczny, międzynarodowe centrum outsourcingowe, doskonały dojazd, bogata siatka połączeń, KTW - duża liczba mieszkańców G.O.P., nieograniczone możliwości rozbudowy infrastruktury lotniskowej) jak i słabe (KRK - ciasnota, infrastruktura budowana "na wczoraj", konieczność budowy nowego, dłuższego pasa, o długości co najmniej 3100 m, KTW - tragiczna lokalizacja na dalekim pustkowiu, fatalny dojazd). Układ ten przypomina bardzo EDI-GLA (intelektualny i turystyczny Edinburgh obok przemysłowego Glasgow). W minionym roku KRK i KTW odprawiły razem około 9.7 mln PAXów, lecz biorąc pod uwagę analogie do EDI-GLA potencjał teoretyczny układu KRK-KTW oszacować można na rzędu 20 - 22 mln PAXów. Niewątpliwą słabością duoportu KRK-KTW jest brak lokalnego przewoźnika, obsługującego zwłaszcza dalekie trasy (LOT bardzo niechętnie i dopiero w wyniku silnych nacisków obsługuje trasy transoceaniczne prowadzone spoza WAW) oraz niektóre trasy europejskie, których brak jest bardzo dotkliwy (np. KRK - BUD, KTW - BUD, KRK - TBS, KRK - OTP, KRK - LWO, KRK - RIX, zimowe trasy dla narciarzy do Innsbrucka i Bozen, wakacyjne trasy do Splitu, Puli i Dubrownika w Chorwacji, Tivatu w Czarnogórze, Salonik w Grecji). Może warto byłoby zastanowić się nad powołaniem takiego operatora typu LCC, całkowicie niezależnego od LOTu, lecz powiązanego z organizowaną właśnie przez premiera Morawieckiego Polska Grupą Lotniczą ?
misiok 2018-01-06 06:56   
misiok - Profil misiok
Dalej nie rozumiem tego wylewanego jadu
gość_fb906 2018-01-05 18:38   
gość_fb906 - Profil gość_fb906
W 2018 wynik w granicy 6,4-6,5 mln pax.
wojtek30kr 2018-01-05 17:55   
wojtek30kr - Profil wojtek30kr
Zakończyło się tak jak przewidywałem na początku roku. 5,8 padło z małą górką. Wg przedstawicieli lotniska w 2018r ma być ok 9% wzrost, a skoro tak mówią to wiadomo, że będzie sporo większy. Znów pewnie w okolicy 15-18% na koniec 2018roku... czyli terminal robi się za mały w zastraszającym tempie. No a tak ładnie sobie go 3 lata temu chwalili, że taki nowy, światowy, cuda na kiju.
Kelo 2018-01-05 10:44   
Kelo - Profil Kelo
Ucięło mi komentarz. Dalsza część prognozy: VI-IX (
Kelo 2018-01-05 10:38   
Kelo - Profil Kelo
W 2018 te słupki na wykresie z liczbą pasażerów będą równie płaskie jak Modlin. Całkiem zniknie sezonowość. Comiesięczne podawanie statystyk też będzie z grubsza zbędne, bo niczym się nie będzie dało zaskoczyć. Jeśli nie będzie zamachów/złej pogody I-III (20%+), później IV-V (+15-17%), VI-IX (
gość_f9919 2018-01-05 10:29   
gość_f9919 - Profil gość_f9919
brawo Krakow! czy ktos wie jak prognoza lotniska (9% wzrostu w 2018) ma sie do juz ogloszonych nowych polaczen?

spotter10 2018-01-05 10:29   
spotter10 - Profil spotter10
Imponujące wyniki KRK. Brawo, nie mam nic więcej do dodania. Odlecieli równo i jeżeli tak dalej będą szaleć, to 10 mln rocznie może zostać osiągnięte wcześniej niż by się nam kiedykolwiek mogło wydawać.
gość_18306 2018-01-05 10:09   
gość_18306 - Profil gość_18306
A dlaczego nie ma grudniowego słupka na wykresie ?
gość_60cb6 2018-01-05 09:45   
gość_60cb6 - Profil gość_60cb6
Myślę że przez pierwsze miesiące również będą wzrosty ponad 20 %. Super. A cały 2018 zamknie się na 7 mln pax
gość_6b928 2018-01-05 09:27   
gość_6b928 - Profil gość_6b928
Brawo !!!
Kup bilet Więcej
Rezerwuj loty
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wypożycz samochód
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska
Okazje pasażera
Reklama