Raport: Szybka kolej zmienia lotnictwo

Raport: Szybka kolej zmienia lotnictwo Pierwszą linię kolei dużych prędkości otwarto w 1964 r. w Japonii, na trasie między Tokio a oddaloną o ponad 500 km Osaką. Już ponad pół wieku temu pociągi kursowały tam z prędkością 210 km/h. To od tego momentu datuje się rozpoczęcie rywalizacji transportu szynowego i lotniczego. Wolniejsze pociągi nie umożliwiały podróży w choćby porównywalnym tempie co samoloty.Dziś...
02/11/2017 15:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_ec29c 2017-11-04 13:25   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
I jeszcze odnośnie hyperloopa/kolei 350 km/h. Bilety pokrywały koszty szybkich koli TYLKO w przypadku łączenia miast pomiędzy, którymi występował znaczący ruch lotniczy.

Wg Googla pomiędzy Los Angeles i San Francisco lata co najmniej 39 samolotów dziennie, większość to A320/B737. Według numbeo.com średnia płaca netto w San Francisco to 5,368.18 $ (19 300 zł), w Los Angeles to 3,772.39 $ (13 600 zł). Do tego należałoby dołożyć San Jose z co najmniej 20 lotami dziennie i średnią płacą 6,041.67 $ (21 750 zł).

Czy Hyperloop Los Angeles - San Jose - San Francisco ma szanse być dochodowy? Zapewne tak.

A w Polsce? Z przedłużeniem do Berlina?

Linia Warszawa - Poznań - Berlin: zróbmy naciągane obliczenia, ża Waw - poz to 5 lotów dziennie, a ber - waw to 6 lotów dziennie. Tylko, że to kukuruźniki 78 miejscowe.

No i płace 1,066.25 $ (3 900 zł), 847.60 $ (3 100 zł) i 2,393.27 $ (8 600 zł).

Dlatego Hyperloop w Polsce to kompletna głupota, a szkodliwe jest nawet podnoszenie prędkości do 230 km/h. 200 km/h w zupełności wystarczy!
gość_ec29c 2017-11-04 12:10   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Widzę, że nie czytacie propozycji pana Patryka Wilda, prawdopodobnie brata ministra Wilda, więc wkleję jej fragment:

"Zatem strategicznie najważniejsze inwestycje kolejowe to:
- Warszawa - Łódź (wraz z tunelem pod Łodzią) długości 100 km,
- Sieradz - Wieruszów długości 54 km,
- CMK Baranów (CWP )- Płock - Włocławek długości 119 km,
- Baranów (CWP) - Nowy Dwór długości 38 km.

Te strategiczne linie to łącznie nieco ponad 300 kilometrów oraz nowy węzeł kolejowy, dworzec przesiadkowy zintegrowany w przyszłości (po 2025 r.) z wielkim interkontynentalnym lotniskowym hubem dla obsługi krajów Europy Środkowej.

Wartość tych inwestycji to (nie wliczając kosztów budowy lotniska) około 9-13 miliardów złotych, czyli porównywalnie z kosztem modernizacji linii E65 – Warszawa Gdańsk.
Oczywiście budowa tak pomyślanego unikalnego w skali Europy..."

zobacz link

Facet ma mózg, proponuje likwidację skutków zaborów, obejście zatłoczonego węzła warszawskiego (na trasach Katowice/Kraków - Olsztyn/Trójmiasto) za 9 - 13 mld. Całość razem z połączeniem Polski Wschodniej, Mazur itp. to jakieś 20 - 22 mld.

Ile kilometrów hyperloopa można zbudować za 20 - 22 mld? Licząc po 40 mln $ za km jakieś 150 km, a tu macie integrację istniejącej sieci kolejowej!

Oczywiście koncepcja z 2015 roku za 20 -22 mld nie zainteresowała psa z kulawą nogą. A Polsce grozi utrata środków przeznaczonych na kolej. I się nie dziwię czytając Wasze wpisy o hyperloopach, czy o budowie kolei na 350 km w ramach "niedziadowania". To Wy jesteście winni tego, że politycy marnują miliardy na WIELKIE PROJEKTY, zamiast optymalizować koszty w stosunku do uzyskanego efektu.

Dopiero razem z budową WIELKIEGO MOCARSTWOWEGO LOTU i WIELKIEGO HUBU KONKURUJĄCEGO Z FRANKFURTEM wzbudziła zainteresowanie Nadwicepremiera i samego Naczelnika. Ale Oni tylko dostosowali do Waszego sposobu myślenia.

Gdyby reakcja społeczeństwa na pociąg 350 km/h była typu: "Bujacie się! My wolimy bilety za 90 zł na trasach typu Kraków/Katowice/Poznań - Warszawa i czas przejazdu 2:00, niż bilety po 200 zł za 1:30!" to politycy z takimi pomysłami by nie wyskakiwali.
gość_00546 2017-11-04 02:37   
gość_00546 - Profil gość_00546
Wasze podejście i opinie o Hyperloop są bardzo podobne do tego co pan Ken Olsen powiedział o komputerach:
zobacz link
gość_84150 2017-11-04 01:41   
gość_84150 - Profil gość_84150
banan86: Mówiłem o tym rozwiązaniu jako o dodatku do KDP (dotyczyłby np. CMK, E-59, E-75), a trzeci tor można byłoby dobudować w obszarach aglomeracyjnych. W każdym bądź razie na pewno są możliwości, żeby to w miarę tanio zrobić.
banan86 2017-11-04 00:06   
banan86 - Profil banan86
gość_84150: podnoszenie prędkości nie rozwiąże problemu przepustowości. Trzeba byłoby budować dodatkową parę torów, a w tym momencie chyba już lepiej wybudować po prostu linię KDP z prawdziwego zdarzenia ;-)
gość_84150 2017-11-03 19:38   
gość_84150 - Profil gość_84150
gość_ec29c: Ciekawe, czy aby na pewno brat Pana Ministra Wilda? Zupełnie przeciwne strony w polityce.

Co do Hyperloop to kiedyś na studiach robiłem prezentację na temat tego przedsięwzięcia i wychodzi na to, że trasy nie będą mogły się rozwidlać, a poza tym nie będą możliwe przystanki po drodze. Jeśli nic się w tej kwestii nie zmieniło, to Hyperloop powstanie chyba tylko na najbardziej obleganych trasach, gdyż na więcej nie pozwolą koszty.
gość_89b60 2017-11-03 16:18   
gość_89b60 - Profil gość_89b60
Zanim powstanie hyperloop. to raz. I czy ceny będą konkurencyjne to 2, czy przekonasz do niego ludzi to 3 itd.
gość_29db9 2017-11-03 15:32   
gość_29db9 - Profil gość_29db9
Hyperloop zlikwiduje lotnictwo w europie.przez jakis czas zostana polaczenia z Azja i Ameryka.zobacz link
gość_ec29c 2017-11-03 13:52   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Tutaj macie koncepcję pana Patryka Wilda, prawdopodobnie brata pana ministra Wilda

zobacz link
gość_84150 2017-11-03 13:25   
gość_84150 - Profil gość_84150
banan86: O ile nie jestem zwolennikiem CPL, o tyle KDP mogłoby moim zdaniem powstać ale tylko pod warunkiem, że będzie przedłużone na Berlin/Pragę żeby nie kończyło się tylko na Poznaniu/Wrocławiu. Poza tym przydałaby się modernizacja aktualnych linii międzynarodowych do 200-230 km/h tam, gdzie nie będzie to wymagało dużych nakładów (mała ilość skrzyżowań jednopoziomowych, brak konieczności przebudowywania stacji itd.) i w ten sposób mielibyśmy sieć kolejową pozwalającą na połączenie dowolnych miast szybkimi połączeniami. Oczywiście powinny się znaleźć również pieniądze na remont/utrzymanie linii lokalnych przynajmniej w takim standardzie jak w Czechach.

Co do remontu E-20 zgadzam się. Skoro już wydają te kilka miliardów na remont to niech przy okazji dostosują linię do prędkości 160-230 km/h, to przynajmniej będą jakieś korzyści z utopionych pieniędzy a koszt niewiele większy. Tym bardziej, że PKP chce jeździć Pendolino do Berlina a być może i DB się skusi na ICE do Warszawy (z tego co kojarzę, to niektóre są dostosowane do naszej trakcji).
banan86 2017-11-03 02:14   
banan86 - Profil banan86
Jeszcze jedno: w tej chwili PKP PLK marnuje kolejnych kilka miliardów złotych na remont linii kolejowej Warszawa - Poznań gdzie ma to przynieść skrócenie czasu przejazdu o zawrotne 5 minut.... a nadal pozostaje problem z przepustowością tej linii. Rzecz w tym, że na jednej parze torów muszą się zmieniścić pociągi ekspresowe, pospieszne, osobowe i towarowe a każdy z nich jeździ z różną prędkością.

Za te pieniądze można byłoby wybudować już spory kawałek zupełnie nowej pary torów dla pociągów KDP. No ale to jest właśnie polska "oszczędność"
banan86 2017-11-03 02:10   
banan86 - Profil banan86
Cały ten artykuł pokazuje jak bardzo Polska jest zapuszczona pod względem komunikacyjnym w porównaniu do zachodniej Europy. A sprawny transport to jak by nie patrzeć podstawa rozwoju.

Od dobrych 10 lat kolejne rządy analizują budowę krótkiego bo 500 km odcinka KDP w wersji Y i nadal nie wiadomo czy i kiedy budowa się rozpocznie. Pewnie za 20 lat....

Wkółko powtarzany jest argument, że "nie stać nas" albo że "jak zbudujemy KDP to zabierzemy kasę na remonty linii lokalnych". A przecież gdyby dobrze zagospodarować środki to znalazłyby się pieniądze i na remonty linii lokalnych i na jednoczesną budowę KDP. Rzecz w tym że 90% budżetu ministerstwa transportu idzie na budowę dróg!! Kolej dostaje nędzne grosze i w efekcie nic dziwnego, że funkcjonuje tak jak funkcjonuje. Dlaczego budowa dróg jest mało efektywna? Ano dlatego, że drogi szybko się korkują z powodu coraz to większej liczby samochodów. Do tego (o czym się nie mówi) większy ruch samochodów to więcej wypadków na drogach i większe koszty leczenia ofiar wypadków. No ale kolejne rządy mają to gdzieś, bo wkońcu bilety kolejowe nie są objęte akcyzą...

Skolei transport lotniczy, pomimo tego jak fajny i korzystny by nie był, nigdy nie będzie odpowiednio ekonomiczny do podróży na masową skalę dla tysięcy ludzi. Zresztą widzimy sami jakie połączenia lotnicze wewnątrz krajowe dotychczas się utrzymały.... nie ma ich zbyt dużo niestety.
banan86 2017-11-03 02:01   
banan86 - Profil banan86
gość_ec29c: tyle że koszty budowy linii na 200km/h są tylko minimalnie mniejsze niż na 350 km/h. Różnica jest na tyle mała że nie warto dziadować. A Polska to jednak nie Słowenia czy Estonia tylko kraj jednak na tyle duży, że taka różnica prędkości będzie odczuwalna!
gość_7ff67 2017-11-03 00:53   
gość_7ff67 - Profil gość_7ff67
W Polsce cały czas sa dwa miasta, dla których kolej stanowi realna konkurencje dla połączeń lotniczych - Kraków i Katowice (mowa oczywiście o połączeniach z Warszawa). Obecnie ze względu na remonty doszedł Poznan, względna konkurencja jest w przypadku Trojmiasta. Ale Wrocław, Rzeszów, Szczecin to miasta gdzie w Polsce kolej chyba nigdy nie bedzie konkurencyjna w kontekście czasu połączeń.
gość_6138d 2017-11-02 22:53   
gość_6138d - Profil gość_6138d
Kiedy widzę, jak działają KP PLK i spółki przewozowe, to myślę, że lotnictwo w Polsce ma przed sobą całkiem niezłą przyszłość.
gość_00546 2017-11-02 22:39   
gość_00546 - Profil gość_00546
Jeśli pan Elon Musk się nie myli a inżynierowie potwierdzą jego wizję to Polska może zaoszczędzić sporo pieniędzy nie inwestując w KDP. Myślę że największym dylematem w budowie CPK powinno być czy Hyperloop powstanie czy też pozostanie tylko fantazją. Jeśli powstanie to CPK ma duże szanse okazać się sukcesem a całe plany odnośnie budowy KDP można wyrzucić do kosza. Technicznie jest to podobno wykonalne a główną niewiadomą są koszty budowy i eksploatacji.
Marcin14 2017-11-02 21:44   
Marcin14 - Profil Marcin14
To się nazywa świetny artykuł!
jsg 2017-11-02 20:33   
jsg - Profil jsg
Szybkie połączenie Monachium - Berlin, o którym wspomniano w artykule, startuje już 10 grudnia 2017. Informacja w jęz. niemieckim w linku. zobacz link Chciałbym jeszcze wspomnieć o połączeniu Moskwa - Petersburg, które również okazało się sukcesem.
gość_84e25 2017-11-02 19:16   
gość_84e25 - Profil gość_84e25
W bardzo wielu miejscowościach w Polsce potrzebna jest nie szybka, ale jakakolwiek kolej.U nas albo brak wagonów, albo lokomotyw czy w końcu torów.A potrzebne są wszystkie rodzaje transportu.
gość_ec29c 2017-11-02 18:16   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
1) To główna zaleta CPL i Baranowa.
2) W Polsce w zupełności wystarczy kolej 200 km/h, bo pozwoli na niskie ceny biletów.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy