Felieton: Idea CPK odpływa w detalach

Felieton: Idea CPK odpływa w detalach Polska potrzebuje większej przepustowości lotnisk w rejonie Warszawy i wszystko wskazuje na to, że budowa nowego lotniska może faktycznie być najkorzystniejszym rozwiązaniem. Ale to przedsięwzięcie niewyobrażalnie skomplikowane, prawdopodobnie najtrudniejsze we współczesnej historii Polski.Wielkie pytania są ważne - gdzie, kiedy, jak duży za ile i skąd te pieniądze....
11/08/2017 17:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
dareck 2017-08-24 13:11   
dareck - Profil dareck
To nie żadne Możejki tylko taki Żarnowiec... z tym, że ówczesna władza mogła się nie przejmować pieniędzmi, ani niestabilnością polityczną. Co z tego mimo wszystko wyszło - wszyscy wiemy. Z CPL jest jeszcze gorzej, bo - jak słusznie zauważył autor felietonu - nie ma nawet spójnej koncepcji komu taka inwestycja miałaby służyć. Śmiać się chce, gdy raz się słyszy o porcie przesiadkowym, a za chwilę - o konieczności budowy sieci autostrad i szybkich połączeń kolejowych celem dowozu pasażerów...
gość_e8207 2017-08-16 06:50   
gość_e8207 - Profil gość_e8207
Temat z innej bajki ale te Mozejki to był bezsens. Ciekawe że Rosjanie mając kilka rafinerii na Zachodzie jakoś nie zbankrutowali konkurencyjnych firma sektora naftowego :-)
W tej chwili też mogliby teoretycznie
gość_ec29c 2017-08-14 17:17   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_8dac9

Zakup Możejek był absolutna koniecznością. Gdyby Rosjanie przejęli Możejki to większość produkcji Możejek sprzedawaliby na polskim rynku stosując dumpingowe ceny czym doprowadziliby do permanentnych strat Lotos i Orlen i kupili by obie firmy za bezcen. A następnie podnieśliby ceny jako monopolista.
gość_8dac9 2017-08-14 15:45   
gość_8dac9 - Profil gość_8dac9
A czy nikomu z Was nie przypomina to zakupu Możejek?
gość_ec29c 2017-08-13 11:31   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_83076

Tylko w takim przypadku w zupełności wystarczyłoby JEDNO lotnisko dla Warszawy obsługujące max. 10 milionów pasażerów.

Drogi CPL się NIE zwróci, bo NIE będzie pasażerów. Jak ograniczą polskie regionalne to Ostrawa i Berlin staną się głównymi lotniskami dla Polski.
gość_83076 2017-08-13 08:09   
gość_83076 - Profil gość_83076
Czemu rząd z góry zakłada, że nowe lotnisko będzie drogie i nie dla low-costów? To bardzo proste. Żeby LOT nie miał na CPK konkurencji a później w regionach coś się wymyśli żeby Lufthansie i innym za bardzo nie opłacało się latać do Polski i LOT będzie sobie ustawiał polski rynek lotniczy jak będzie chciał a to że Polacy będą płacić dwa razy tyle za bilety to kogo to. LOT ma być silny i koniec i ktoś to musi sfinansować tylko najpierw trzeba się pozbyć konkurencji.
gość_21bde 2017-08-13 06:43   
gość_21bde - Profil gość_21bde
Drogi autorze. Przecież analizy są. I właśnie dlatego że wg tych analiz budowa nowego lotniska nie ma sensu ono nie powstaje. Decyzja obecnych władz jest ewidentne polityczna. Takie igrzyska dla ludu. To jest nasz miś i tym misiem udowadniamy itd....
Nie ma nikogo kto w sposób logiczny i biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania biznesowe jak i finansowe byłby w stanie uzasadnić sensowność tego projektu.
Może i będzie latać więcej ludzi ale jak długo? Demografia jest nieubłagana. Starzejemy się jako społeczeństwo a emeryci to będą ludzi coraz bardziej ubodzy z naszym bankrutującymi systemem emerytalnym.
Polska nie ma tak wielkiej koncentracji ludności w stolicy jak wiekszosc krajow w Europe. Warszawa to 5-7% Polski. Paryz, London czy nawet Praga lub Budapeszt to okolice 20% obywateli swojego kraju.
LOT ma raptem 9 tras długodystansowych do których byłby potrzebny hub. Na razie nie widać szans na znaczący wzrost. Budowanie hubu który miałby konkurować z Berlinem (bo ten hub w prostej linii będzie bardzo blisko Berlina) spowoduje że finansowo będzie to porażka.
Możnaby marzyć o hubie do Azji opartym o low costy. Krótkodystansowe (Ryanair, Wizzair) dowożą do CPL a dlugodystansowe (Norwegian i inne które obecnie się tworzą) wiozą na wschód. Ale to oznacza ze należałoby to dobrze przemyślec i przeliczyć a efekt tego będzie taki że jednocześnie spowodujemy upadek LOTu bo nie będzie on w stanie konkurować z low costami (chyba ze sam zostanie w międzyczasie na taki model zmieniony).
gość_ec29c 2017-08-12 22:51   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Jeśli to lotnisko ma być droższe od Okęcia to jest ZUPEŁNIE BEZ SENSU!!!

Odpadnie większość krajówek, zaś znaczący wzrost Paxów mogą wygenerować tylko LCC. Oznacza to, że CPL będzie miał MNIEJ pasażerów, niż Okęcie.
gość_1993e 2017-08-12 10:08   
gość_1993e - Profil gość_1993e
Przecież nierealność tego pomysłu jest oczywista, to tylko element igrzysk propagandy sukcesu. Tym, którzy podniecają się ta wizja szczerze współczuje, bo mocno się rozczarują gdy spadną na ziemie.
gość_6c19f 2017-08-12 08:08   
gość_6c19f - Profil gość_6c19f
Polska potrzebuje większej przepustowości lotnisk w rejonie Warszawy. ....dlatego my w LUZ zwiększamy przepustowość do 1mln a LUZ to tylko 180 km od WAW
gość_aaca3 2017-08-12 01:33   
gość_aaca3 - Profil gość_aaca3
ja bym napisał o wiele mocniejszą krytykę
gość_bab7f 2017-08-11 18:11   
gość_bab7f - Profil gość_bab7f
Ciekawa analiza. Ale to tylko garść argumentów przeciwko budowie CPK, w necie można poszukać wypowiedzi ekspertów adresujących także inne obszary.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy