Felieton: Szybka kolej zamknie małe lotniska

Felieton: Szybka kolej zamknie małe lotniska Rząd nie bez przyczyny nie mówi już o Centralnym Porcie Lotniczym, tylko Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Inwestycja ma bowiem integrować nowe lotnisko ze stacją szybkiej kolei, która umożliwi zwożenie pasażerów z całego kraju. Za zachodnią granicą koncept integracji transportu kolejowego z lotniczym (ang. Rail&Fly) jest już od dawna praktykowany....
02/06/2017 16:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
aguirre 2017-06-05 16:05   
aguirre - Profil aguirre
Prędzej Legia wygra Ligę Mistrzów niż powstanie CPK ;-) Mrzonki. Ale połączenia kolejowe trzeba rozwijać, bo w nich jest przyszłość. Na małe lotnisk to źle wpłynie Brexit,bo połowa ich połączeń jest za pracą do UK.
gość_7bf76 2017-06-04 23:52   
gość_7bf76 - Profil gość_7bf76
To fajnie, ze WAW ma takie zniżki dla tranzytowcow, ale kto z nich korzysta? Głownie Lot, a jeśli inne linie w tym partycypują to tylko jeśli maja z Lotem CS. Na tym ma się budować potęga CPL? Zabawne....

Budowanie jednego dużego lotniska, które bedzie obsługiwało cały kraj ma sens w państwach wielkości Czech, Węgier, Austrii, Holandii czy Belgii, ale nie w kraju wielkości Polski.
gość_3ea07 2017-06-04 22:52   
gość_3ea07 - Profil gość_3ea07
@gość_0a849

zobacz link
gość_83076 2017-06-04 19:27   
gość_83076 - Profil gość_83076
@ gość_7b8de: Domyślam się że jesteś z Warszawy i dla was reszta Polski jest bez znaczenia ale to już taki typowy Warszawski "patriotyzm". Jeśli natomiast chodzi o ten twój samolot o 6 rano to Łodzi akurat zajmie to tyle samo czasu, dla Krakowa i Śląska około 20-30 min krócej a dla Warszawy 20-30 min dłużej. Wiem że to lotnisko ma być w pierwszej kolejności dla stolicy pomimo że na Śląsku i w Krakowie w sumie mieszka co najmniej 2 razy tyle ludzi ale jeśli tak zrobicie to Frankfurt wam serdecznie podziękuje bo tak jak już pisałem południe Polski do miejsc gdzie nie ma bezpośrednich połączeń z ich lokalnych lotnisk nadal będzie częściej latać przez Frankfurt niż CPK jeśli to lotnisko nie będzie relatywnie jak najbliżej południa Polski. Jeśli tego nie zrozumiecie że musicie się tym lotniskiem podzielić z południem ze względu na ilość ludności tam mieszkającej to równie dobrze możecie sobie ten CPK zbudować na skrzyżowaniu Aleji Jerozolimskich i Marszałkowskiej chyba że chcecie jeszcze bliżej to powodzenia w znalezieniu miejsca. Jest jedna stara i dość sprawdzona zasada, zgoda buduje niezgoda rujnuje. Tak więc jeśli chcecie pomóc innym hubom w Europie i położyć na łopatki CPK żeby tylko dla was było jak najbliżej to budujcie jak najbliżej Warszawy.
gość_0a849 2017-06-04 13:53   
gość_0a849 - Profil gość_0a849
Ryanair właśnie podpisał umowę o współpracy z Air Europę (czyli mają ofertę low cost long haul do Ameryki Ooludniowej). W najbliższych miesiącach podpisze z Aer Lingus (Ameryka północna) oraz Norwegian (głównie Ameryka Północna ale również Azja). Do tego już ruszył Level a niedługo ma odpalić swojego low costa Air France.
Przy takich trendach LOT nie ma szans zapełnić CPL.
Wystarczy zmienić system opłat na Okęciu obniżając opłaty dla transferowych a podwyższając dla p2p i Wizzair oraz Ryanair wyniosą się do Modlina. Dokończenie linii kolejowej do Modlina plus powiększenie terminala za grosze w porównaniu do CPL załatwiają temat na lata.
gość_2c056 2017-06-04 08:40   
gość_2c056 - Profil gość_2c056
Już widzę, że znajdzie się kasa na szybki pociąg z Bydgoszczy do CPK, gdy nie ma na ekspresówkę z tego miasta do Warszawy :-/ Obecnie z Bydzi pociągiem do stolicy nie da się szybciej dojechać niż w 3,5h. Ja w CPK nie wierzę, to są chore marzenia prezesa i sposób na kasę dla nowych "świń u koryta".
gość_7b8de 2017-06-04 07:01   
gość_7b8de - Profil gość_7b8de
gość_83076 leciales gdzies samolotem czlowieku ? kazdy przeciez wie ze najtrudniejsze sa dojazdy na lotnisko ...szczegolnie o dziwnych porach... ogarnij sie zeby dojechac z otwocka , radomia , lublina, lodzi torunia bydgoszczy kaatowic do tego CPL na 6 rano to o ktorej bedziesz musial wyjechac i ile bedzie kosztowalo ???? zamiast latac palcem po mapie wybierz sie gdzies ...!!!! dla ulatwienia ile bedzie stacji szybkiego pociagu i gdzie ???
Kelo 2017-06-03 10:54   
Kelo - Profil Kelo
Lowcosty zaczynają oferować przesiadki, a Ryanair ostatnio czytałem (na fly4free) - że już się zgłosił do jakiegoś większego regionalnego polskiego lotniska o plany terminali pod kątem transferu. Obstawiam GDN, który ma duże moce przerobowe i gotowe profesjonalne plany rozbudowy. Niekoniecznie lotnisko obsługujące stolicę (czy to WAW czy CPL) będzie jedynym portem przesiadkowym w Polsce, trzeba na to brać poprawkę przy CPL. Norwegian longhaul szaleje z EU do II i III rzędnych lotnisk w USA, Chińskie tanie linie Hainan robią podobny zabieg z I rzędnych lotnisk CHRP do II rzędnych lotnisk w Europie i na odwrót. Jak dla mnie to na naszych oczach kończy się era latania nie tylko średnio-dystansowego ale także długodystansowego przez duże huby. Wiadomo, że megahuby nie znikną ale ciężko będzie zrobić kolejny port na kilkadziesiąt milionów pasażerów. Na wczasy na drugi koniec świata lata się już nawet z małych lotnisk (KTW,POZ), najważniejsze metropolie światowe Pekin, Nowy Jork, Dubaj itd są dostępne z coraz większej liczby lotnisk i trend postępuje. Z naszego podwórka coś? taki mały LOT chce latać do 5portów w samych Chinach :) to co dopiero światowi giganci, który odbierają maszyny hurtowo nie zaleją regionów europejskich czy polskich? Gdyby ten CPL już funkcjonował, a LOT był 3x większy to miałoby to rację bytu, ale nie zdążyliśmy na obu płaszczyznach- tak mi się wydaje
gość_b4836 2017-06-03 10:38   
gość_b4836 - Profil gość_b4836
Problem to będzie jak władza by wykazać celowość i słuszność Centralnego zacznie podnosić opłaty w portach regionalnych.

Po drugie kolej nie jest darmowa: na Waw - Wro, Waw- Gdn TAŃSZY jest samolot!!!
gość_0a849 2017-06-03 09:16   
gość_0a849 - Profil gość_0a849
Autor trochę odpłynął (a może odleciał) :-)
W Polsce mamy 50 km na których można wykręcić 200 km/h i nie słyszałem o planach żeby to radykalnie zmienić. Może CMK zostanie trochę wydłużona ale to na razie wszystko.
Po co mam jechać 2 godziny do CPL skoro w 2-2,5 godziny osiągnę większość celów podróży w Europę z lotnisk regionalnych. A Europa to 90 parę procent podróży lotniczych z Polski.
CPL to bezsensowny pomysł. Kupa szmalu która zostanie zmarnowana przez rożnego typu Misiewiczow.
gość_83076 2017-06-03 08:36   
gość_83076 - Profil gość_83076
Powtórzę to już chyba po raz setny. Jeżeli rząd chce aby to lotnisko miało jak największe wypełnienie to musi przyciągnąć podróżnych z dwóch najbardziej zaludnionych regionów Polski. Jeden to Warszawa i Łódź a drugi to Śląsk i Kraków. Jeśli ktoś nie jest przekonany o ważności tego argumentu to może ta mapa Polski pomoże:
zobacz link
Dlatego budowanie CPK koło Warszawy będzie dla Warszawy i ku radości Frankfurtu. CPK powinien być zlokalizowany koło Opoczna. W okolicach Opoczna przechodzi wiele linii kolejowych począwszy od CMK poprzez linie ze wschodu i zachodu kraju. Już teraz dojazd ze Śląska lub Krakowa to około 90 min a z Warszawy około 60 min. Przy dalszej modernizacji i zwiększeniu prędkości na tej linii czas powinien ulec skróceniu o 10-20 min. Jeśli CPK będzie koło Warszawy i dojazd ze Śląska i Krakowa będzie wynosił 2 godziny to ludzie z tamtych okolic nadal będą latać w Europie i w pobliżu Europy z Balic i Pyrzowic a gdzieś dalej przez Frankfurt.

Niestety ale jeśli chodzi o huby to w wielkości siła i jeśli CPK ma konkurować z innymi w Europie to CPK musi wchłonąć jak najwięcej pasażerów z lotnisk regionalnych z centralnej i południowej Polski bo inaczej to będzie klapa i nie ma tu miejsca na jakieś czary mary i opowiadanie bajek o generowaniu dziesiątek milionów pasażerów na centralnym lotnisku i jednoczesnym utrzymaniu lub zwiększeniu ilości pasażerów w regionach w zasięgu oddziaływania CPK a do takich zaliczałyby się lotniska w Warszawie, Pyrzowicach i Balicach nie mówiąc już o wszystkich bliżej CPK. W dodatku z takich miast jak Łódź, Radom, Kielce, Częstochowa, Tomaszów Mazowiecki dojazd do Opoczna zająłby około 1 godzinę i to bez szybkiej kolei.

Następnym argumentem przemawiającym za Opocznem jest fakt że wbrew pozorom ilość pasażerów docelowych w Warszawie jest w przybliżeniu porównywalna do ilości pasażerów w Krakowie i Katowicach czyli około 8 mln. Drugie 8 mln. jest generowane przez 4 mln. Tranzytu który jest liczony podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie CPK jest usytuowany byleby przesiadka była szybka i sprawna.

Poza tym zlokalizowanie CPK w pobliżu Warszawy za 30 lub 40 lat stworzy taki sam problem jaki jest obecnie z lotniskiem Chopina, brak miejsca na rozbudowę. To co dziś wydaje się być szczerym polem za 40 lat najprawdopodobniej będzie częścią aglomeracji Warszawskiej tak jak było na początku istnienia lotniska Okęcie. I co wtedy? Znowu szukanie miejsca i budowa następnego CPK? Wątpię. Ponieważ tereny w okolicach Opoczna są stosunkowo słabo zaludnione podejrzewam że cena za ziemię też jest niższa i koszty za przesiedlenie ludności powinny być o wiele niższe co może ułatwić wykup odpowiedniej ilości gruntów żeby w przyszłości zabezpieczyć lotnisku możliwość dalszej rozbudowy.

Dodatkowym argumentem może być możliwość stworzenia tysięcy miejsc pracy gdzie ich naprawdę brakuje i zatrzymanie ucieczki młodych ludzi z tamtego regionu oraz bliskość elektrowni Bełchatów a to się może naprawdę przydać. Nie sądźcie że jestem z Opoczna bo nigdy nawet tam nie byłem tylko uważam że jak już na coś wydamy pieniądze to dobrze byłoby żeby nie były zmarnowane no i jak byśmy trochę pasażerów urwali Frankfurtowi to też by nam nie zaszkodziło.

@ adam7691: To jest świetne, gratuluję. :-) LOL
adam7691 2017-06-03 07:30   
adam7691 - Profil adam7691
no tak, zbudowanie samochodu ograniczył spożycie owsa przez konie
(to jest normalny sutek rozwoju)
gość_05ee0 2017-06-02 23:38   
gość_05ee0 - Profil gość_05ee0
Cytat z felietonu-"Stracić mogą porty w Bydgoszczy,Radomiu i Łodzi,a być może także w Bydgoszczy." To ile jest tych Bydgoszczy w Polsce i to w dodatku z portami lotniczymi? A Bydgoszcz odpisuje,że się nie boi bo CPK to pic na wodę i fotomontaż.
Blazej UK 2017-06-02 22:47   
Blazej UK - Profil Blazej UK
@Gość 675df. Dokładnie tak jak mówisz. Felieton pokroju. Gdy ludzkość zbuduje miasta na marsie to może ucierpieć na tym ziemia bo większość się tam przeniesie do tych miast
gość_675df 2017-06-02 20:16   
gość_675df - Profil gość_675df
PiS na wodę :) skończy się na planach i sfraudowaniu potężnej kasy na kolegów prezesa
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy