Powtórzę to już chyba po raz setny. Jeżeli rząd chce aby to lotnisko miało jak największe wypełnienie to musi przyciągnąć podróżnych z dwóch najbardziej zaludnionych regionów Polski. Jeden to Warszawa i Łódź a drugi to Śląsk i Kraków. Jeśli ktoś nie jest przekonany o ważności tego argumentu to może ta mapa Polski pomoże:
zobacz link
Dlatego budowanie CPK koło Warszawy będzie dla Warszawy i ku radości Frankfurtu. CPK powinien być zlokalizowany koło Opoczna. W okolicach Opoczna przechodzi wiele linii kolejowych począwszy od CMK poprzez linie ze wschodu i zachodu kraju. Już teraz dojazd ze Śląska lub Krakowa to około 90 min a z Warszawy około 60 min. Przy dalszej modernizacji i zwiększeniu prędkości na tej linii czas powinien ulec skróceniu o 10-20 min. Jeśli CPK będzie koło Warszawy i dojazd ze Śląska i Krakowa będzie wynosił 2 godziny to ludzie z tamtych okolic nadal będą latać w Europie i w pobliżu Europy z Balic i Pyrzowic a gdzieś dalej przez Frankfurt.
Niestety ale jeśli chodzi o huby to w wielkości siła i jeśli CPK ma konkurować z innymi w Europie to CPK musi wchłonąć jak najwięcej pasażerów z lotnisk regionalnych z centralnej i południowej Polski bo inaczej to będzie klapa i nie ma tu miejsca na jakieś czary mary i opowiadanie bajek o generowaniu dziesiątek milionów pasażerów na centralnym lotnisku i jednoczesnym utrzymaniu lub zwiększeniu ilości pasażerów w regionach w zasięgu oddziaływania CPK a do takich zaliczałyby się lotniska w Warszawie, Pyrzowicach i Balicach nie mówiąc już o wszystkich bliżej CPK. W dodatku z takich miast jak Łódź, Radom, Kielce, Częstochowa, Tomaszów Mazowiecki dojazd do Opoczna zająłby około 1 godzinę i to bez szybkiej kolei.
Następnym argumentem przemawiającym za Opocznem jest fakt że wbrew pozorom ilość pasażerów docelowych w Warszawie jest w przybliżeniu porównywalna do ilości pasażerów w Krakowie i Katowicach czyli około 8 mln. Drugie 8 mln. jest generowane przez 4 mln. Tranzytu który jest liczony podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie CPK jest usytuowany byleby przesiadka była szybka i sprawna.
Poza tym zlokalizowanie CPK w pobliżu Warszawy za 30 lub 40 lat stworzy taki sam problem jaki jest obecnie z lotniskiem Chopina, brak miejsca na rozbudowę. To co dziś wydaje się być szczerym polem za 40 lat najprawdopodobniej będzie częścią aglomeracji Warszawskiej tak jak było na początku istnienia lotniska Okęcie. I co wtedy? Znowu szukanie miejsca i budowa następnego CPK? Wątpię. Ponieważ tereny w okolicach Opoczna są stosunkowo słabo zaludnione podejrzewam że cena za ziemię też jest niższa i koszty za przesiedlenie ludności powinny być o wiele niższe co może ułatwić wykup odpowiedniej ilości gruntów żeby w przyszłości zabezpieczyć lotnisku możliwość dalszej rozbudowy.
Dodatkowym argumentem może być możliwość stworzenia tysięcy miejsc pracy gdzie ich naprawdę brakuje i zatrzymanie ucieczki młodych ludzi z tamtego regionu oraz bliskość elektrowni Bełchatów a to się może naprawdę przydać. Nie sądźcie że jestem z Opoczna bo nigdy nawet tam nie byłem tylko uważam że jak już na coś wydamy pieniądze to dobrze byłoby żeby nie były zmarnowane no i jak byśmy trochę pasażerów urwali Frankfurtowi to też by nam nie zaszkodziło.
@ adam7691: To jest świetne, gratuluję. :-) LOL