Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
usuniety
2017-03-31 12:18
@lysypiotr76
Masz dobre wrażenie co do przespania tematu lotniska. Kilka lat temu były pieniądze ale nie zostały wykorzystane przez nieudolnych rządzących województwem. Ostatecznie środki poszły na... budowę dróg. W przeciwnym razie przepadłyby zupełnie.
@ortler
Władze miasta planują zbudować pas od długości 1350 m. Na tak krótkim pasie nie może operować nawet Saab 340A. Jest to wystarczające dla ATR 42 ale w Polsce nikt nimi teraz nie lata (chyba).
Już wiadomo, że powstanie CPL. Dla mieszkańców miasta oznacza to oddalenie lotniska o kolejne kilkadziesiąt kilometrów. Obecnie na Okęcie jest 210, czyli możemy zbliżyć się do 300.
Gdyby zacząć temat lotniska regionalnego w tej chwili (na początek wybór miejsca) to powstanie ono razem lub niewiele przed CPL.
Budowa "pełnowartościowego" lotniska w okolicach Białegostoku nie jest uzasadniona ekonomicznie. W polskich warunkach lotnisko jest rentowne, gdy odprawia co najmniej 1.5 mln PAXów. Hipotetyczne lotnisko białostockie nie miałoby szans na osiągnięcie takiego "przerobu" w ciągu najbliższych kilkunastu lat. W chwili obecnej dochody przynoszą WAW, KRK, GDN, KTW, WRO. POZ jest na granicy rentowności. WMI pomimo 2.588 mln PAXów jest deficytowe, chociaż sytuacja tego lotniska jest specyficzna i w niedługim czasie powinna ulec zmianie. Z drugiej jednak strony Podlasie jest najgorzej skomunikowanym fragmentem obszaru Polski, a po zbudowaniu CPL sytuacja jeszcze się pogorszy. Dlatego też można by rozważyć budowę niewielkiego portu o ograniczonej certyfikacji, długości pasa 1500 - 1600 m, zatrudniającego minimalną ilość personelu. Pas 1500 - 1600 m jest wystarczający dla samolotów typu ATR-72 i ATR-42, a także samolotów general aviation. Koszty budowy nie byłyby w takim przypadku zbyt wielkie i "do przełknięcia" przez województwo. Władze wojewódzkie musiałyby być świadome, że lotnisko będzie trwale deficytowe i rozważyć sens jego budowy. To, o czym piszę nie jest żadna nowością i takie rozwiązanie jest od jakiegoś czasu lansowane dla lotniska w Krywlanach.
pcharasz
2017-03-30 19:40
Jeżeli władze wojewódzkie uważają, że lotnisko to dochodowa inwestycja, to zawsze pozostają kredyty komercyjne. 400 mln kredyt to nie problem.
gość_771d8
2017-03-30 17:38
@gość_13ccf - Możesz przybliżyć, jak obliczyłeś nieopłacalność budowy lotnika w Białymstoku?
gość_13ccf
2017-03-30 14:11
Dość megalomanii.Polska potrzebuje tylko 7 lotnisk Warszawa 2 Kraków Wrocław Poznań Gdańsk Katowice.Istnienie innych albo budowanie nowych lotnisk jest nieopłacalna i bezsensowna.
gość_7ae0e
2017-03-30 13:02
lysypiotr76; Wydaje mi się, że akurat ten region i tak głosuje na opcję rządzącą, więc widocznie uznano, że skoro poparcie jest 'czy się siedzi czy się leży' to można sobie zrezygnować z inwestycji w regionie
lysypiotr76
2017-03-30 12:06
Mimo, że lotnisko w Białymstoku nie powstanie, mam na myśli typowe lotnisko jak np. w Szymanach to jednak jest kłopot z Podlasiem. To taka ,, biała plama '' na mapie Polski. Ani kolej ani S8 nie za wiele zbliży Podlasie do WAW. A dostępność komunikacyjna tego regionu nadal będzie jednym z najgorszych w Polsce. Może jednak 300 tys. miasto zasługuje na lotnisko? To żaden luksus, tylko standard na którego utrzymanie stać ten region. Rząd jednak ma inne priorytety- CPL. Mam wrażenie, że władze regionu ,, przespały'' ten temat, a dzisiaj już chyba za późno na naprawienie błędów.
gość_5674e
2017-03-30 12:05
krzysiekl wlasnie o to mi chodzi, najpierw powinni wybrac lokalizajce oraz wybudowac CPL a pozniej zobaczyc czy lotnisko na Podlasiu jest potrzebne oraz wybrac jego lokalizajce. Jesli w tym momencie nie ma zadnego z tych portow to powinni zbudowac wiekszy a pozniej mniejszy.
krzysiekl
2017-03-30 11:59
gość_5674e CPL powinien być maksymalnie dobrze zlokalizowany, z dostępem do autostrad i linii kolejowych, tak by z np. Podlasia można było dojechać na CPL bez przesiadek. Dodatkowo wskazana współpraca z przewoźnikami kolejowymi tak by np. już na stacji w Białymstoku można było oddać bagaż i pobrać karty pokładowe i w ramach code-share z przewoźnikiem kolejowym mieć już zagwarantową dalsza podróż z razie opóźnień pociągu. Do tego jeszcze wspólny program lojalnościowy z przewoźnikiem kolejowym.
krzysiekl
2017-03-30 11:56
gość_fede1, CPL jest ważniejszy i powinien zastąpić lotnisko Chopina oraz lotnisko w Łodzi. Miejsca po tych lotniskach będzie można przeznaczyć na coś innego = zwrot części kosztów budowy CPL
gość_5674e
2017-03-30 11:14
Nie maja kasy na lotnisko, ale jesli wybuduja CPL to skad ludzie beda komunikowac sie ze swiatem z Podlasia. Przypuszczam ze w tym momencie korzystaja z Modlina i Okecia ale port miedzy Lodzia a Warszawa jest dalej. Chyba beda korzystac z lotnisk na Litwie. Zycie gospodarcze czy turystyka, tez wymaga lotniksa. Nie maja kasy na to teraz ale moze za kilka lat wybuduja to lotnisko. Pozatym jesli zapadla decyzja o wybudowaniu CPL to lepiej, zeby wybudowac wieksze lotnisko najpierw, a pozniej wybrac lokalizacje lotniska na Podlasiu.
gość_edd4d
2017-03-30 09:42
W referendum wzielo udzial 12% mieszkancow, czyli krotko mowiac ludzie te sprawe olali, ale samorzadowcy uparcie forsuja swoj pomysl. Szkoda gadac.
tadeuszkominek
2017-03-30 09:37
Należy zmienić prawo aby umożliwić rozwój małego lotnictwa komunikacyjnego. polska to na tyle duży kraj, że powinny powstać małe prywatne linie lotnicze operujące z mniejszych miejscowości.
gość_fede1
2017-03-30 09:19
Na lotnisko na Podlasiu nie ma pieniędzy, a na CPL'a będą?