Linia kolejowa do Pyrzowic do 2021 r.

Linia kolejowa do Pyrzowic do 2021 r. W odpowiedzi na interpelację posła Roberta Wyrwasa (Prawo i Sprawiedliwość) wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za kolej, Andrzej Bittel, zapewnił, że linia kolejowa do katowickiego lotniska zostanie odbudowana. Obecnie PKP PLK, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej, prowadzi prace studialne nad tą inwestycją. - Zakończenie prac...
14/01/2017 11:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_4fadd 2017-01-16 23:53   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
gość_111c2 Obyś się nie mylił. Dobrze by było żeby tak się stało ale mam co do tego bardzo poważne wątpliwości. Zobaczymy za jakieś 5 lat czy życie i Polskie realia nie wykoleją tego projektu albo zrobią go tak kosztownym że ćwierć nowego lotniska by postawił. :-)
gość_0ca08 2017-01-16 23:43   
gość_0ca08 - Profil gość_0ca08
Może warto zacząć od AUTOBUSÓW kursujących co 30 minut do Katowic?

W Krakowie OPRÓCZ pociągów kurujących co 30 minut, są autobusy: 252 co 30 min, 208 i 902 co 60 min.

Moim zdaniem to pieniądze bez sensu wyrzucone w błoto, pociągi będą jeździć puste, tak jak na Okęcie, Lublin Airport i do Goleniowa.

W Polsce sens miałoby np. wydłużenie pociągu z Helu do Rębiechowa.
gość_111c2 2017-01-16 10:58   
gość_111c2 - Profil gość_111c2
gość_4fadd : czlowieku o czym ty piszesz. Drugi pas w Balicach? Moze jeszcze kosmodrom? Po zbudowaniu kolei na lotnisko i autostrady A1 na pólnoc, w Pyrzowicach dopiero zacznie się prawdziwy rozwoj. Oby GTL nadazyl z nowymi, cywilizowanymi parkingami i nowym terminalem - nieblaszakiem.
gość_4fadd 2017-01-15 23:36   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
@ gość_1ba09. Tak, jest. Tylko popatrz na ich rozkład to się załamiesz. zobacz link

Ewentualnie z przesiadkami 2 godziny.
zobacz link
Do tego dołóż ciężki bagaż, starszą osobę, trochę śniegu w zimę, stan techniczny autobusów i nic tylko siąść i płakać.

Dlatego gość_00546 pisze o szybkim i bezpośrednim pociągu z Katowic do Balic i ma rację. Tylko żeby w Balicach powstał pas startowy po południowej stronie lotniska to oprócz wykupu ogródków działkowych trzeba jeszcze z lotniska wyprowadzić wojsko a na to MON się nie zgodzi i to jest koniec rozmowy o prawdziwym rozwoju Balic.
gość_1ba09 2017-01-15 18:48   
gość_1ba09 - Profil gość_1ba09
Bzdety opowiadasz,Jest autobus do Katowic .Sa do Bytomia Tarnowskich Gor oraz Siewierza Tylko trzeba trochę się wysilić i podejść na przystanek KZK GOP
gość_4fadd 2017-01-15 18:24   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
@ filipsta1. Naprawdę? To dlaczego od kilku lat większość z nich planuje budowę dodatkowego pasa tylko że przepychanki polityczne i finansowe sprawiają że nie mogą się dogadać bo wszyscy którzy w tym łapy maczają chcą szarpać kasę i nawzajem się blokują. Poczytaj trochę Brytyjskich portali na ten temat i nie pisz bzdur a na dowód tego poczytaj sobie jakie są warunki na tych lotniskach. Poniżej daję ci kilka przykładów. Przyjemnej lektury. http://www.airlinequality.com/airport-reviews/london-stansted-airport/ http://www.airlinequality.com/airport-reviews/london-gatwick-airport/ http://www.airlinequality.com/airport-reviews/luton-airport/ http://www.cityam.com/252197/heathrow-numbers-much-cost-delivered zobacz link
rafciooo77 2017-01-15 16:32   
rafciooo77 - Profil rafciooo77
Ale może ktoś kto przyleci do Pyrzowic "zrobi sobie wycieczkę" pociągiem do Tychów, Katowic, Zabrza, Bytomia, Gliwic, Sosnowca, Bielska Białej i mogę tak jeszcze długo wymieniać... Największą mizerią tego lotniska jest właśnie to, że nie ma się jak z niego wydostać dla osób przylatujących, ponadto idą czasy drogiego OC i skończy się trzymanie pod domem samochodu dla każdego członka rodziny plus jeden za zapas.. To jest inwestycja na lata...
misiok 2017-01-15 16:13   
misiok - Profil misiok
Za jakieś 2 tygodnie zrobię zdjęcia, by unaocznić Wam jak ta linia "istnieje". Faktem jest, że przecina ona głównie tereny leśne (pytanie co na Lasy Państwowe), ale w terenach już zabudowanych jedynie najstarsi mieszkańcy pamiętają, że parę razy w tygodniu przejeżdżał tamtędy pociąg. Dziś by domagali się zaraz odszkodowania za hałas i obniżenie wartości nieruchomości.
Moim subiektywnym zdaniem nie ma to po prostu żadnego sensu ekonomicznego. Kto będzie chciał zrobić sobie wycieczkę z Tychów 80-90 min.? Czy z Gliwic 70 min., gdy samochodem może dojechać w 30 min.? Spod domu pod terminal, bo pod dworzec kolejowy też się trzeba dostać.
No i pozostaje temat godzin w których linia by działała, bo pomysł KZK GOP, że autobusy nie jeżdżą w godzinach, gdy odlatuje najwięcej czarterów, też nie jest najlepszy, więc by to miało sens pociągi musiałyby jeździć całą dobę.
rafciooo77 2017-01-15 15:55   
rafciooo77 - Profil rafciooo77
@misiok: ale może dzieki temu, że ta linia już "istnieje" protesty nie będą tak skuteczne :)
filipsta1 2017-01-15 15:49   
filipsta1 - Profil filipsta1
@gość_00546 - 8-9 mln rocznie w Krakowie i konieczny nowy pas? Birmingham - 11mln rocznie - jeden pas ; Luton - 12/13mln rocznie - jeden pas, o takich portach jak Stansted, czy Gatwick nawet nie wspomnę.
misiok 2017-01-15 15:39   
misiok - Profil misiok
Bardzo podoba mi się słowo "rewitalizacja". Przejeżdżam tą "linię" dość często w paru miejscach i można powiedzieć, że będzie to budowa od podstaw. To był jeden tor bez trakcji, a tu piszecie o pociągach IC. A jak tylko zaczną się plany budowy to okoliczni mieszkańcy zaczną protesty.
Uważam, że za te pieniądze można by puszczać bezpłatny autobus co 10 min. z paru kierunków.
gość_3f320 2017-01-15 14:45   
gość_3f320 - Profil gość_3f320
rafciooo77: A właścicielem linii TG-Zawiercie nie jest przypadkiem PLK? Bo w tym przypadku to oni powinni wykonać rewitalizację. Województwo mogłoby po przejęciu tej linii od PLK.

Co do samego pomysłu, to super sprawa. Można byłoby do lotniska podciągnąć przynajmniej 2 linie z godzinnym taktem (+ ewentualnie jedna na północ/ do Częstochowy), żeby była w miarę dobra częstotliwość.
rafciooo77 2017-01-15 13:58   
rafciooo77 - Profil rafciooo77
Jeżeli nawet nie powstałaby w ramach tej puli, to w interesie województwa byłoby w końcu sfinansowanie rewitalizacji odcinka Zawiercie - TG, myślę, że nie jest to koszt który by przewrócił budżet województwa..
lysypiotr76 2017-01-15 13:17   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Tak piszecie o tej kolei na lotnisko jakby już było pewne że powstanie . A tak naprawdę nic nie jest pewne. Będzie konkurs. Pula pieniędzy do rozdysponowania to tylko 1,1 mld. dla całego kraju. A ten projekt pochłonąłby połowę tych pieniędzy . Czy to nie dziwne że wiceminister w odpowiedzi na interpelację posła informuje że odbudowa jest planowana na lata 2018 - 21 a.....................a konkurs nierozstrzygnięty. Rozstrzygnięcie ma być ogłoszone na przełomie marca i kwietnia 2018 r. Czyli idąc tokiem wiceministra wszystko już wiadomo. To po co konkurs? Tym bardziej ze projekty aglomeracyjne mają też w innych miastach i tam też wiceminister obiecywał że ,, będą realizowane ''. Ktoś tu mija się z prawdą. Trzeba pamiętać że połączenie z Katowic na lotnisko ma już długą historię . Bo od 2009 r. ciągnie się ta sprawa. I ciągle nie może doczekać się realizacji.
rafciooo77 2017-01-15 09:47   
rafciooo77 - Profil rafciooo77
@misiok: ale właśnie największym atutem tej linii będzie to, że ona nie będzie linią p2p z Katowic na lotnisko ale częścią sieci kolejowej. Wystarczy, że taka typowa linia aglomeracyjna jaką jest Tychy Lodowisko - Sosnowiec zostanie przedłużona do Pyrzowic w takcie godzinnym plus co godzinę wahadełko Tarnowskie Góry - Zawiercie skomunikowane w Zawierciu i TG i będzie very well a jak jeszcze do tego dojdzie przejazd kilku pociągów IC na dobę to nic więcej nie trzeba.
misiok 2017-01-15 06:07   
misiok - Profil misiok
Patrząc na oczekiwania dotyczące tej linii, zawarte zarówno tutaj jak i w innych, wcześniejszych wątkach, dochodzę do wniosku, że gdyby wszystkie zostały zrealizowane, to trzeba będzie zbudować przy lotnisku dworzec kolejowy z 4 peronami, żeby obsłużyć te wszystkie pociągi.
A jeśli te pociągi będą jeździć choć w połowie zapełnione, to KTW będzie miało większy ruch lotniczy niż WAW.
gość_00546 2017-01-15 00:18   
gość_00546 - Profil gość_00546
@ gość_4fadd. Pomysł dość ambitny i perspektywiczny. Widzę tu jednak dwa podstawowe problemy: 1) Koszty i 2) Gdzie? W dodatku ludzie wokół takich terenów też by protestowali i nie wiadomo czy by się na to zgodzili.

Ale patrząc na mapę wokół Balic nasuwa się pytanie, czy nowy pas startowy musi być pomiędzy obecnym pasem i A4? Czy nie można wykupić terenów zajmowanych przez ogródki działkowe znajdujące się na południe od lotniska i zbudować nowy pas między Morawicą i Cholerzynem? Tereny między tymi wioskami są stosunkowo słabo zabudowane i jeśli trzeba by się dogadać z właścicielami to jest to ewentualnie około 50 domów. Pas mógłby mieć swobodnie około 3,5-4 km. i tereny pod ewentualną rozbudowę terminali i płyt postojowych dla samolotów byłyby kilkakrotnie większe. W dodatku Balice miałyby możliwość posiadania dwóch pasów startowych co wcześniej czy później będzie konieczne bo przy obsłudze 8-9 mln. pasażerów rocznie możliwości rozwoju z jednym pasem się kończą a to może już nastąpić za około 10 lat. Być może są inne problemy które nie pozwalają na takie rozwiązanie o których nie wiem ale może warto by o tym pomyśleć.

A dla mieszkańców Śląska takie rozwiązanie byłoby niewiele gorsze, o wiele szybsze do zrealizowania i o wiele tańsze od budowy nowego lotniska bo przy połączeniu szybką koleją 35 km. dalej to jest tylko około 15 min. dłużej. Zakładając oczywiście że takie połączenie jest bezpośrednie ze Śląska do Balic a nie do Krakowa i przesiadka do Balic. Tak więc może lepiej się zastanowić czy te pieniądze które są planowane na połączenie kolejowe do Pyrzowic nie warto spożytkować na szybkie i bezpośrednie połączenie do Balic tym bardziej że już jest realizowane unowocześnienie linii kolejowej między Krakowem i Katowicami i być może trzeba by tylko zbudować odnogę do Balic. Inną sprawą są koszty budowy połączenia do Pyrzowic. Jeśli obecnie są szacowane na 550 mln. to za kilka lat spokojnie wzrosną 2-3 razy tyle a jaki będzie poślizg w czasie to tego już nikt nie wie. Gęstość zabudowy miejskiej na Śląsku nie pozwala na zbudowanie szybkiego połączenia kolejowego do Pyrzowic a wykorzystanie istniejącej sieci kolejowej sprawi że dojazd i tak będzie trwał około godziny. To są zmarnowane pieniądze. Nie jestem z Krakowa tylko ze Śląska ale trzeba realistycznie popatrzyć na problem. Budowa nowego lotniska jest mało prawdopodobna a Pyrzowice są super jeśli chodzi o tereny pod rozbudowę ale nie dojazd komunikacją miejską i kolej na to lotnisko nie ma sensu. Jedynym rozwiązaniem byłoby metro ale wszyscy wiemy że na Śląsku to jest abstrakcja. Tak więc drodzy rodacy Ślązacy, myśleć o szybkim i bezpośrednim połączeniu kolejowym do Balic bo na nowe lotnisko z Krakowem nas nie stać. A Balice natomiast niech zaczną myśleć o prawdziwym planie rozwoju a nie łataniu dziur z doskoku.
gość_251b0 2017-01-14 22:28   
gość_251b0 - Profil gość_251b0
Linia kolejowa z Pyrzowic powinna dać możliwość dojazdu potencjalnym turystom w Beskidy (Szczyrk, Żywiec, Wisła)
misiok 2017-01-14 19:04   
misiok - Profil misiok
Chyba lekko się rozpędziłeś. Lotnisko to nie linia kolejowa tylko właśnie pas, terminal, hangary. :)
gość_4fadd 2017-01-14 17:10   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
Pyrzowice nie skomunikowane z miastami, Balice za 20 lat nierozwojowe. Budować wspólne lotnisko między Krakowem i Katowicami. Pracowników Okęcia proszę o nie wypowiadanie się bo wiadomo że nie chcecie konkurencji z regionu bo jakby spadła ilość przesiadkowych pasażerów to być może trzeba by zwolnić trochę towarzystwa. A gdzie dostaną 9-10K na miesiąc za samo przyjście do "pracy" bez jakich kolwiek kwalifikacji?
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy