Coraz ciaśniej w klasie ekonomicznej

Coraz ciaśniej w klasie ekonomicznej Rok temu Lufthansa odebrała pierwszy samolot airbus A320neo. Na pokładzie zamontowano 180 miejsc, o 12 więcej niż airbusach A320 poprzedniej generacji tej linii. Po raz pierwszy przewoźnik tradycyjny w swoich samolotach umieścił rzędy foteli w odległości 28-29 cali (71-74 cm) od siebie. To mniej niż odstęp stosowany przez Ryanaira,...
03/01/2017 12:47   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_4fadd 2017-01-08 18:52   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
@demar: Tak demar w pierwszej części twojego komentarza napisałeś o ekonomicznej i ja na to nie odpowiadałem. Ale w drugiej części komentarza pisałeś między innymi tak: 1) "Co do układów premium to nie jest tajemnicą, że układ 2-4-2 najlepiej pasuje do biznesowego układu 1-2-1", 2) "Gdy biznes jest 2-2-2 to jednak częściej premium zdarza się jako 2-3-2". 3) "Natomiast zupełnie czymś innym jest premium 2-4-2 w samolotach typu B747 czy A380". 4) "oprócz zmiany układu zwiększa się także odległości między rzędami, często o 3-5cali". 5) "A to tylko zajętość podłogi, a koszt usług dodatkowych związanych z premium?". Czy nadal twierdzisz że w drugiej części komentarza pisałeś o ekonomicznej?
demar 2017-01-08 11:47   
demar - Profil demar
@gość_4fadd: uprzejmie proszę nie robić wycieczek osobistych.

W moim poprzednim komentarzu dwa pierwsze akapity odnoszą się do klasy ekonomicznej (np. 2-4-2 w samolotach A330/A340 Lufthansy), dwa kolejne do klasy premium ("ekonomiczna premium") i dlaczego zwykle jest droższa o co najmniej 20-35%.

Proszę dalej starać się namówić do zmiany LOT. Wcześniej próbowano już przekonać LOT np. do A330-900neo, tam domyślnie byłaby ekonomiczna 2-4-2. Realnie uważam, że prawdopodobieństwo rezygnacji z 3-3-3 w ekonomicznej B787 LOT-u jest bliskie zeru.
gość_4fadd 2017-01-08 07:37   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
@demar: Szanowny kolego. Czy ty potrafisz uważnie czytać czy próbujesz wywrócić do góry nogami to co ja napisałem? O jakich "układach premium 2x4x2" ty piszesz? Ja piszę o wygodniejszej ekonomicznej tak jak np. w Japan Airline która ma 33x18,9 cali i jest układ 2x4x2, czyli 2 cale szersza niż w LOcie i 1 cal więcej na nogi. Nawet wtedy powierzchnia zajmowana przez pasażera zwiększa się tylko o 15,25% bo 12,5% więcej to jest przy 8 fotelach w rzędzie i obecnych 32 calach na rząd. Kto tu mówi o 3-5 calach więcej na nogi? Skąd ci do głowy przyszło że ponieważ siedzenie byłoby o 2 cale szersze to musi być 3-5 cali więcej na nogi? Kto tu oczekuje premium serwisu i dodatkowego bagażu? Nie twórz coś co już istnieje, czyli klasy premium i nie rób ludziom wody z mózgu bo nic takiego co ty wypisujesz nie sugeruję. Pisałem o ulepszeniu klasy premium z 38 do 46 cali na rząd i przeniesieniu jej na miejsce obecnej biznes ale to nie miało nic wspólnego z ekonomiczną.

A jeśli LOT chciałby sobie doliczyć 20-35% więcej za 15% więcej powierzchni w klasie ekonomicznej to chyba muszą mieć takie myślenie jak ty i wtedy trudno byłoby się dziwić że ewentualnie mogą iść z torbami. Przeczytaj jeszcze raz mój komentarz tylko zrób to uważnie bo ewidentnie masz z tym problemy. Chyba że jesteś z konkurencji LOTu i boicie się że LOT zrobi to co sugeruję i pasażerowie zaczną wracać do LOTu. Coś mi ta twoja odpowiedź na mój komentarz nie ciekawie pachnie.

Jeśli natomiast chodzi o przesunięte alejki w lewo czy prawo to to już jest najmniejszy problem bo poszczególne klasy byłyby w oddzielnych kabinach, tzn. od jednej pary drzwi do następnej pary drzwi a ta przestrzeń nie może być zajęta przez siedzenia i automatycznie jest wystarczająco miejsca aby przejść, przyglądnij się planom i układom siedzeń w 787 to będziesz wiedział o co mi chodzi. Jeśli dalej będziesz odpowiadał na moje komentarze to bardzo cię proszę nie zmieniaj ich sensu, dziękuję.
demar 2017-01-07 22:21   
demar - Profil demar
@gość_0a4a5: "jakie linie?" Każdy na swoje preferencje, ale nie jest tajemnicą, że stosunkowo dużo osób z Polski na dalekie loty wybiera Lufthansę (ekonomiczna 2-4-2 w wielu samolotach typu A330/A340). LOT naprawdę ma o czym myśleć.

@gość_4fadd: wielokrotnie czytałem pytania dlaczego w B787 tak rzadko występuje klasa economy w układzie 2-4-2, a najczęściej jest 3-3-3. Odpowiedź jest prosta: bo pasażerowie tak wybierają. Jeśli stosunkowo duża część pasażerów zacznie krytykować układ 3-3-3 i domagać się 2-4-2 poprzez najprostszy ruch (czyli przejście do konkurencji to oferującej) to pewnie to się zmieni.

Co do układów premium to nie jest tajemnicą, że układ 2-4-2 najlepiej pasuje do biznesowego układu 1-2-1 (korytarze idealnie się zbiegają). Tak jest np. w Airbus A350 dla linii Cathay Pacific, albo A350 Singapure Airlines. Gdy biznes jest 2-2-2 to jednak częściej premium zdarza się jako 2-3-2.
Natomiast zupełnie czymś innym jest premium 2-4-2 w samolotach typu B747 czy A380 (np. w samolotach Lufthansa).

Z tym, że nie ma co liczyć na cenę wyższą jedynie o 12,5% - oprócz zmiany układu zwiększa się także odległości między rzędami, często o 3-5cali (czyli kolejne 10-15%). Czyli przy zmianie z 3-3-3 do 2-4-2 i zwiększeniu odstępów cena będzie wyższa już o 20-35%. A to tylko zajętość podłogi, a koszt usług dodatkowych związanych z premium?
gość_0a4a5 2017-01-07 21:41   
gość_0a4a5 - Profil gość_0a4a5
Cytat:
"Sam z chęcią bym wrócił do latania z LOTem ale jeśli jedyną opcją żeby nie lecieć przez 8 lub więcej godzin zakutym w dybach jest klasa premium za drugie tyle, to ja dziękuję i z góry pomijam LOT i wybieram inne linie."
Pytanie: jakie linie?
gość_4fadd 2017-01-06 06:13   
gość_4fadd - Profil gość_4fadd
Pisałem to już chyba 20 razy ale napiszę jeszcze 21-wszy. Gdyby LOT chciał naprawdę dostosować 787 do potrzeb klientów z Europy Wschodniej i Polonii to zlikwidowałby klasę biznes i przeniósłby tam ulepszoną klasę premium, podobną do tej w Norwegian Air z 46 calami na rząd. To by spowodowało podwojenie ilości miejsc w przedniej kabinie a co za tym idzie cena za takie miejsce mogłaby być o połowę tańsza od obecnej biznes co ułatwiłoby LOTowi wypełnić przednią kabinę i zmniejszyć straty z tytułu braku chętnych na obecną biznes lub mieć nawet i zyski.

Jeśli natomiast chodzi o klasę ekonomiczną to aby wszyscy byli zadowoleni, tzn. i ci co chcą maksymalnie tanie bilety jak i ci co chcą odrobinę komfortu za niewielką dopłatę, to LOT powinien podzielić ekonomiczną na dwie części. W tylniej kabinie zrobić zwykłą ekonomiczną z 9-oma siedzeniami w rzędzie a w środkowej kabinie z 8-oma w rzędzie. Cena za to dodatkowe 5 cm. z czysto matematycznej kalkulacji, musiałaby być 12,5% wyższa, chyba że LOT poniosłaby fantazja cenowa i chcieliby na tym zarobić tyle co na obecnej premium to wówczas to nie ma kompletnie sensu.

Jeśli ktoś ma wątpliwości co to znaczy dodatkowe 5 cm. w klasie ekonomicznej w 787 w trakcie 8-mio lub więcej godzinnego lotu to bardzo polecam lot w 787 linii Japan Airline a następnie w 787 LOTu. Wiem że zaraz przeczytam że żadna linia na świecie czegoś takiego nie robi to dlaczego LOT miałby to robić? Odpowiedź jest bardzo prosta. Aby zaoferować coś czego konkurencja nie oferuje a na co jest zapotrzebowanie. Skąd wiem? W trakcie częstych podróży za ocean lub do Azji gdy spotykam rodaków pytam dlaczego wybrali inną linię a nie LOT o ile to jest na trasach gdzie lata LOT. W ogromnej większości dostaję dwie różne odpowiedzi. Albo cena albo brak komfortu w ekonomicznej w 787 LOTu, czasami jest to dogodność połączeń. Proporcja między tymi dwoma pierwszymi odpowiedziami jest mniej więcej 50/50.

Sam z chęcią bym wrócił do latania z LOTem ale jeśli jedyną opcją żeby nie lecieć przez 8 lub więcej godzin zakutym w dybach jest klasa premium za drugie tyle, to ja dziękuję i z góry pomijam LOT i wybieram inne linie.

Tak więc szanowny Panie Prezesie Milczarski, jeśli LOT naprawdę myśli o rozwoju i odzyskaniu pasażerów to serdecznie bym radził zastanowić się czy nie opłacało by się zaoferować pasażerom coś czego oczekują a nie wmawiać im przy każdej okazji że siedzenie w dybach w klasie ekonomicznej przez 8 godzin jest komfortem bo to przecież jest 787, najlepszy samolot świata. Dla linii lotniczych najważniejsze jest ile on kosztuje, ile spali paliwa i ile da się z niego wydusić zysku. Jako Prezes linii lotniczej powinien pan również wiedzieć że dla pasażera w 90% na dalekich trasach dobry i wygodny samolot zaczyna się i kończy na fotelu w którym on siedzi. A jeśli ten fotel jest wąski, ciasny i niewygodny to choćby ten samolot był ze złota i nadal mógł lecieć to lot w nim nadal będzie katorgą i dlatego wcześniej czy później pasażer ucieknie od was a wy staniecie się własnością LH lub czegoś podobnego, czego w sumie wam nie życzę pomimo że przestałem z wami latać. Jeszcze nie jest za późno, wkrótce macie dostać nowe 787, dla dobra LOTu i pasażerów, zmieńcie konfigurację siedzeń i poprawcie ich jakość. Powodzenia.
gość_e3393 2017-01-04 13:18   
gość_e3393 - Profil gość_e3393
@malin: Otóż to, pasażer pokazuje swoje preferencje przez faktyczny wybór i jak widać bardziej ceni oszczędzone pieniądze niż dodatkowe centymetry. Wybiera taniej i ciaśniej.
malin 2017-01-04 11:51   
malin - Profil malin
Pytanie w ankiecie powinno być: o ile więcej jesteś gotów zapłacić za szerszy fotel i więcej miejsca z przodu na nogi. Założę się, że ponad połowa pasażerów odpowiedziałaby: 0%. Więc mamy co chcemy.
banan86 2017-01-04 09:44   
banan86 - Profil banan86
A co sądzicie o pomyuśle MOLa pasażerów podróżujących na stojąco przypiętych pasami do jakiejś dechy? Oczywiście na krótkich trasach...
teemu 2017-01-04 00:17   
teemu - Profil teemu
jeden taki artykuł jest wart więcej, niż dziesięć jakichś pożal się Boże raportów i pseudoprognoz red. Sipińskiego.
NOWITZKI 2017-01-03 23:06   
NOWITZKI - Profil NOWITZKI
Gratuluję artykułu!
pozpiotr 2017-01-03 22:16   
pozpiotr - Profil pozpiotr
Niestety to prawda. A prym w zagęszczaniu i ściskaniu wiedzie chyba Air France... W dodatku te nowe, cienkie fotele są potwornie niewygodne!
gość_27a73 2017-01-03 20:39   
gość_27a73 - Profil gość_27a73
Emirates nie ma 5 gwiazdek SKYTRAX
gość_27a73 2017-01-03 20:37   
gość_27a73 - Profil gość_27a73
Emirates nie ma 5 gwiazdek w rankingu Skytrax
gość_af8c9 2017-01-03 20:05   
gość_af8c9 - Profil gość_af8c9
Jak tak dalej pójdzie to gdy przybędą nowe, zagęszczone B737 dla LOTu to różnica z FR to tylko cena na korzyść Ryanair.
gość_99991 2017-01-03 19:17   
gość_99991 - Profil gość_99991
Naprawdę aż się prosi o regulacje unijne w tym zakresie. Przewoźnicy dochodzą do granicy absurdu w upychaniu pasażerów.
lysypiotr76 2017-01-03 18:00   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
kidloco - Skoro jedna linia zagęszcza to inna widząc co robi konkurencja zrobi podobnie. Choć zgodzę się Tobą że w branży lotniczej słowo konkurencja brzmi dwuznacznie. Wczoraj ,, wrogami" , dzisiaj partnerami tak też bywa.
kidloco 2017-01-03 16:22   
kidloco - Profil kidloco
@websterrr - już się o tym pisze i mówi. Ale pewnie jeszcze długa droga, nim serwisy biletowe wprowadzą tę kategorię w wyszukiwarkach. Powinno się móc wybierać, tak jak wybiera się ilość przesiadek, czas podróży, cenę itp. Ale na razie pewniakiem są starsze modele samolotów: A330/A340, B767 i niektóre linie, które nie dogęściły 777. Ale w tym się trudno połapać. Np. w KLM 777-200 mają 9 w rzędzie, a 777-300 już po 10.
usuniety 2017-01-03 16:11   
usuniety - Profil usuniety
A gdyby tak wprowadzić przepis, nie określający minimalną ilość miejsca na nogi czy szerokość fotela, tylko zmuszający linie do podawania tych danych razem z ceną biletu?
Coś jak ustawowe zmuszenie banków do podawania prawdziwego oprocentowania pożyczek i kredytów :-)
gość_334fd 2017-01-03 14:50   
gość_334fd - Profil gość_334fd
Dlatego w ekonomiku kupuję bilety tylko na trasach krótkich. Międzykontynentalne robię tylko w biznesie- podróż to dla mnie święto, raz na rok, czasem raz na dwa lata, dlatego nie zamierzam święta spędzać ściśnięty między przypadkowymi ludźmi. Wystarczy, że się wycierpię przez zmianę czasu. Jak się dobrze poszuka to można bilet w C kupić za 6-8 tys, co już nie jest nieosiągalne jak kiedyś.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy