Komentarz: Ile polityki w LOT-ach dla Polonii

Komentarz: Ile polityki w LOT-ach dla Polonii LOT przywróci połączenie z Balic do Chicago w lipcu przyszłego roku, po niemal siedmioletniej przerwie. Rejsy będą wykonywane zaledwie raz w tygodniu, ale przez cały rok. Połączenie będą obsługiwały samoloty boeing 787 Dreamliner. LOT rozważa też wznowienie rejsów z Rzeszowa do Newark, a według naszych informacji jest to bardzo prawdopodobne.Żadna z tych...
23/11/2016 08:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
misiok 2016-12-16 11:07   
misiok - Profil misiok
OK.
Choć z definicji stolicą jest miasto będące siedzibą rządu lub króla (vide ciocia Wiki). :)
Usuńmy z mojego wpisu Amsterdam, choć dalej to jego sensu nie zmieni.
Zed 2016-12-16 08:22   
Zed - Profil Zed
@misiok
Ja bym to nazwał bardziej żartobliwym niż aroganckim komentarzem.
Akurat moja wiedza poparta jest wieloletnimi studiami z przedmiotu rozmowy. To, że Hagę wymienia się jako administracyjną stolicę Holandii, nie znaczy, że możemy mówić na arenie międzynarodowej, że Amsterdam nie jest stolicą. Amsterdam jest reprezentacyjną stolicą Holandii i Amsterdam powinniśmy wymieniać w pierwszej kolejności, a nie Hagę.
Zatem jeśli wymieniłeś Amsterdam w gronie miast, które nie są stolicami, popełniłeś błąd rzeczowy, stąd mój żartobliwy komentarz. A jeśli cię tym uraziłem to wybacz, nie to miałem na celu.
Jak ktoś już wcześniej wspomniał, dla przykładu, RPA ma trzy stolice. Ale jedna jest ważniejsza niż dwie pozostałe, czyli Pretoria. I analogicznie nie można powiedzieć, że stolicą RPA jest Bloemfontein, nie wspominając o wyższej randze Pretorii. Amsterdam i Haga, a nie odwrotnie.
misiok 2016-12-16 07:05   
misiok - Profil misiok
gość_d4d2e - zgadzam się z Tobą w 100%. Konstytucyjną stolicą jest Amsterdam - stolicą Królestwa Niderlandów jeśli już mamy czepiać się szczegółów :)
Stolicą Holandii jest Haga (taka nasza stolica województwa).
Holendrzy mieli problem, bo nikt na świecie nie wiedział, gdzie jest Haga i dlatego zmienili ten zapis w konstytucji, natomiast dla wszystkich, że tak powiem spraw dyplomatycznych dalej stolicą pozostaje Haga - tam jest siedziba rządu i nawet króla.
Jak sam napisałeś w pierwszym wpisie - jest problem, ale podszedłeś do zagadnienia merytorycznie, natomiast Zed arogancko.
gość_d4d2e 2016-12-15 22:16   
gość_d4d2e - Profil gość_d4d2e
misiok: problem ze stolicą Holandii polega trochę na tym, że przez wiele lat nie było udokumentowania tego, gdzie Holendrzy mają swoją stolicę i faktycznie mówiło się o Hadze, ponieważ tam mieszczą się urzędy centralne. Jednak w latach 80-ych (podręczniki socjalistyczne tego jeszcze nie uwzględniały) w konstytucji Holandii znalazł się zapis mówiący o tym, że stolicą jest Amsterdam. Nie zmienia to faktu, że urzędy mieszczą się w Hadze. W Holandii nota bene, jest wiele innych ciekawostek, jak na przykład ta, że Amsterdam nie ma formalnie praw miejskich i według prawa niemieckiego jest... wsią. Ale wynika to z tego, że Holendrzy bardzo wcześnie porzucili nadawanie praw miejskich na prawie niemieckim, stąd wiele miejscowości pomimo, że są miastami pełną gębą formalnie takiego statusu nie mają. Tak więc niestety, ze stolicą Holandii nie masz jednak racji.
misiok 2016-12-15 21:44   
misiok - Profil misiok
Zed - ja się geografii uczyłem w komunie i zawsze wiedziałem, że stolicą Holandii jest Haga. Ty swoją wiedzę czerpiesz z internetu, a to co podaje ciocia Wiki nie koniecznie ma uzasadnienie w faktach.
Więc może trochę mniej arogancji, bo skoro użyłeś słowa "szczególnie" to które jeszcze wymienione miasto jest stolicą?
jjemiolo 2016-12-15 19:33   
jjemiolo - Profil jjemiolo
gosc_1c339: jak Zed i lysypiotr zapodali ponizej rzecz w skali ekonomii. Nikt nie twierdzi ze w regionach nie ma potencjalu, ale nie jest porownywalny z WAW. Zasada ze wiekszy rynek ma wiekszy sens ekonomiczny nie jest komunistycznym pomyslem ani pozostaloscia tegoz. Raczej przeciwnie, w tamtym ukladzie bylo wiecej "uzasadnionych" decyzji, na przyklad plany latania na Kube, zakup AN-24 w szybkim tempie bo byla nadwyzka w handlu z ZSRR i nic innego nie bylo oferowane, itp. Jestem z poludnia Polski i wiem ze popyt jest ale jak byla caloroczna trasa KRK-ORD latem bylo pelno, i nie wykluczam z dochodem, ale w kwietniu lecialem do ORD i bylo nie wiecej niz 50 osob a ceny byly niskie. Smiem watpic by byla to odosobniona sytuacja oraz ze przy takim LF byl dochod. Zgodze sie z opiniami ze w szczycie sezonu KRK-ORD moze miec sens dwa-trzy tygodniowo maks jak ceny podskocza. Ale trasa caloroczna do ORD, jak zapowiedziana, bedzie jak dawniej decyzja polityczna. Podobnie oceniam RZE-NYC. Dodatkowo, jesli nawet latem daloby sie zarobic na Atlantyku z poludnia kraju, kto zaplaci za samoloty przez reszte roku? Zapewne zaraz uslysze ze LO moze poleciec do Azji lub gdzies na poludnie (co juz to robi w czarterach), ale tam z kolei wielu forumowiczow preferuje EK, EY, QR, TK, SQ, czy LH. Jak LO padnie watpie zeby ktoras z tych linii zaczela latac z WAW do NYC czy CHI, nie mowiac o KRK czy RZE. Raczej beda kanalizowac ruch przez IST, DXB, FRA, itp. Wezel w WAW, dla calego kraju, to najbardziej rozsadna i ekonomicznie uzasadniona wersja sieci dalekiego zasiegu dla LO. To nie jest przyklad centralizacji, w zadnym politycznym sensie, ale ekonomicznej maksymalizacji, czyli tego czego kiedys brakowalo (lub bylo politycznie niewlasciwe!).
lysypiotr76 2016-12-15 18:23   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Zed - Madre słowa. Co prawda nie ze wszystkim się zgadzam co napisałeś ale meritum o polityce to również mój punkt widzenia.
Zed 2016-12-15 18:15   
Zed - Profil Zed
Decentralizacja - Tak. Prywatyzacja - Tak. Oczywiście, że ludzie potrzebują latać z regionów, a nie tylko z Warszawy. Tylko, że LOT ma wielkie kłopoty z rentownością połączeń. Z resztą, jak wspomniałem, wydaje mi się, że dobrze przemyślana, zaplanowana i rozreklamowana strategia uruchomienia połączeń KRK - USA mogłaby przynieść korzyści finansowe jakiejś linii lotniczej. Wątpię, żeby LOT potrafił to wykorzystać, bo ich decyzje podejmowane są nie biznesowo, a politycznie. Stąd moje oburzenie. RZE-USA nie ma kompletnie racji bytu i będzie generować wielkie straty, za które zapłacę i ja i ty i wszyscy na tym forum, w postaci podatku!!!
Poprę któregoś z przedmówców, że nie liczba ludności decyduje o opłacalności operacji lotniczych, a zamożność społeczeństwa, ilość biznesu skupionego wokół. Stolicę mamy w Warszawie od paru ładnych wieków i można to zaakceptować, albo być nieszczęśliwym przez całe życie. Warszawa ma jeszcze jeden atut, którrego nie ma KRK i KTW. Centralne położenie właśnie. Po co budować Centralny Port Lotniczy na Peryferiach Polski? Nie ma żadnego uzasadnienia. Tak jak budowano miasta kiedyś, z centralnie ulokowanym rynkiem. Wyobrażasz sobie, że rynek Krakowa znajduje się gdzieś pod Wieliczką?
Nie, nie jestem z Warszawy, nie mieszkam tam i nie zamierzam. Ale szanuję, jako stolicę Polski. A tak już bez sentymentów. HUB LOTu powinien być w WAW. Kraków natomiast zasługuje na jakieś bezpośrednie połączenia od LOTu, bardziej po Europie myślę, np LHR, ale czy transatlantyki z KRK to dobry pomysł? Kto wie. Potencjał jest. Gorzej z wykonaniem w postaci LOTu który uprawia w tej chwili megalomanię, a nie biznes, wykonuje rozkazy polityczne, a nie uprawia biznes. Makabra jakaś.
Zed 2016-12-15 18:01   
Zed - Profil Zed
@misiok szczególnie Amsterdam nie jest stolicą. Kopernik też była kobietą.
gość_1c339 2016-11-30 22:39   
gość_1c339 - Profil gość_1c339
@ jjemiolo: (Mój poprzedni nick: gość-a43b9) Nie, komuniści nie przenieśli stolicy z Krakowa do Warszawy ale "władzę ludową" do tego stopnia scentralizowali i resztę kraju podporządkowali swoim potrzebom że do dziś w takich firmach jak LOT lub lotnisko Chopina pokutuje myślenie że cokolwiek ma funkcjonować na skalę kraju to musi się odbywać za pośrednictwem firm w Warszawie i przy ich udziale bo do tego byli stworzeni i oni są jedynymi którzy do tego się nadają bo są najbliżej władzy centralnej a cała reszta kraju i usługi dla reszty społeczeństwa to jest produkt uboczny. To jest chore myślenie i to jest powód dlaczego komunizm upadł. Nie działał na zasadach prawa rynku. Usługi i kontakty z władzą centralną nie powinny być priorytetem LOTu bo też upadnie. Poczytajcie trochę na temat decentralizacji i jaki to ma wpływ i znaczenie na ekonomię i funkcjonowanie państwa. A najlepszym dowodem tego jakie jest skostnienie myślowe i ideologiczne w LOcie i WAW jest ten chałas jaki się podniósł po ogłoszeniu jednego połączenia w tygodniu z KRK do ORD. Zaraz podniosły się głosy i ukazały się artykuły między innymi na pasażer.com, o politycznym podłożu tej decyzji ale żaden z obrońców LOTu i WAW nie zapyta czy to połączenie przypadkiem nie będzie opłacalne. A jeśli będzie to też nie powinno istnieć bo nie jest przez WAW? To jest paranoja i czysto upolityczniona nagonka aby bronić swoich interesów bez względu na to czy to służy reszcie kraju czy nie. Ta sama mentalność jak "władzy ludowej". A jeśli już mowa o edukacji to też chodziłem do szkoły za czasów komuny ale na szczęście mnie to nie wyrządziło aż takiej szkody jak niektórym. Powodzenia.
lysypiotr76 2016-11-30 11:34   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Kelo - Te mapki i dane są trochę jakby nieaktualne.zobacz link
gość_fcd93 2016-11-30 08:12   
gość_fcd93 - Profil gość_fcd93
@ Kelo: OK, zgadza się ale pierwszy wykres jest prognozą która może się sprawdzić ale i nie musi. Drugi wykres dotyczy lat 2000-2009 a jak będzie to zobaczymy. Ale dla mnie ważniejsze są strony 19 i 20. Jeśli cele strategiczne i nadrzędne zostaną zrealizowane choćby tylko w połowie to prognozy ze strony 8 pójdą w kosz a wykres ze strony 11 z PKB może wyglądać zupełnie inaczej bo jeśli powstaną dobrze płatne miejsca pracy to ludzie przyjadą do pracy z całej Polski i zmiany nie będą w perspektywie 20 lat a 5-10 i to w przeciwną stronę. Pożyjemy, zobaczymy.
Kelo 2016-11-29 21:51   
Kelo - Profil Kelo
gość_a43b9: Proszę zerknąć na te opracowane strategie z prognozami. Istotne są strony 8 i 11. Widać, że region południowy właśnie na naszych oczach traci przewagę ludnościową (8str) w stosunku do regionu centralnego, a pkb regionu południowego jest jednak wyraźnie niższy od regionu centralnego (11str) W drugim linku mapka z podziałem regionów, żeby było wszystko oczywiste. Generalnie wnioski takie Polska się wyludnia i potencjał demograficzny spada, ale Śląsk się tak szybko wyludnia, że region południowy (Małopolska,Śląsk) zostaną lada moment przeskoczone przez region centralny (Mazowsze,Łódzkie)

zobacz link

zobacz link
jjemiolo 2016-11-29 21:09   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Misiok: tez masz racje. W Holandii tzw. funkcje stoleczne sa podzielone mieszy Amsterdam i Hage. Kontytucja okresla Amsterdam jako stolice i rezydencje krola, zas rzad i sad najwyzszy sa w Hadze, podobnie jak wiekszosc ambasad. Parlament normalnie obraduje w Hadze ale okazjonalnie jest zobowiazany do spotkania w rezydencji krolewskiej. Nie tylko Holandia ma "podzielona stolice". Republika Poludniowej Afryki ma ich trzy "stoleczne" miasta, Boliwia dwie, w Czarnogorze prezydent nie mieszka w stolicy.
misiok 2016-11-29 20:48   
misiok - Profil misiok
Mnie uczyli, że Haga. Ale ja się w komunistycznych czasach uczyłem :)
jjemiolo 2016-11-29 20:16   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Misiok: Moj argument nie byl ze musi to byc stolica by byl wezel, ale zeby byl potencjal na przewozy. BER jest najwiekszym miastem Niemiec, stolica ale nie najwiekszym wezlem. O potencjale decyduje szereg czynnikow nie tylko liczba mieszkancow co poprzedni adresat moje odpowiedzi uwaza za warunek konieczny i wystarczajacy. Nawiasem mowiac, Amsterdam jest kontytucyjna stolica Holandii i zarazem najwieksza aglomeracja.
misiok 2016-11-29 20:06   
misiok - Profil misiok
Amsterdam, Zurych, Frankfurt ani Monachium nie są stolicami :)
jjemiolo 2016-11-29 19:54   
jjemiolo - Profil jjemiolo
gosc_a43b9: Po pierwsze jestes niegrzeczny, a po drugie Twoje argumenty sa conajmniej watpliwe. Jest prawda ze w wiekszosci krajow wezlami sa stolice ktore jednoczesnie maja najwiecej mieszkancow. Ale FRA nie jest najwiekszym centrum ludnosciowym Niemiec, jak tez CHI czy DAL nie sa takimi w Stanach. Atutem WAW, poza liczba mieszkancow, sa jej stoleczne funkcje ktore generuja ruch sluzbowy a ten dyktuje gdzie sie liniom oplaca. Jesli tylko liczba mieszkancow decydowalaby o wielkosci przewozow lotniczych to Indie czy Chiny stanowilyby czolowke swiatowa. Chiny ostatnio sie poprawiaja ale dlatego ze sie zmienia ich gospodarka i poziom zycia rosnie. Poludnie Polski juz sie poprawia ale nadal WAW ma wiekszy potencjal. Ponadto, czy to komunisci zdecydowali zeby stolice przeniesc z KRK do WAW? Mnie uczyli w szkole co innego ale ja chodzilem do szkoly za komunizmu i nawet wtedy do tego sie nie przyznawali. nowoczenyJa
gość_a43b9 2016-11-29 16:40   
gość_a43b9 - Profil gość_a43b9
@ mietek: Jak tu dać sobie na wstrzymanie jak tacy jak ty dają dowód że WAW zawsze czuwa i propagandę sieje na każdym kroku. A HUB jest w WAW bo tak zadecydowały władze komunistyczne dziesiątki lat temu bo tak było dla nich wygodnie i tak zostało i nic to nie miało wspólnego z biznesem. Jeśli by się kierować argumentami biznesowymi na które się powołujesz to HUB powinien być tak jak już pisałem i tego nie zrozumiałeś jak każdy inny obrońca WAW, między Krakowem i Katowicami bo tam jest dwa razy tyle ludności niż w okolicach Warszawy i Łodzi. Jeśli będziesz odpowiadał to bardzo cię proszę przemyśl co piszesz. Dziękuję.
mietek 2016-11-28 15:26   
mietek - Profil mietek
@gość_a43b9: Daj sobie trochę na wstrzymanie, bo się zgrzejesz. HUB jest tam gdzie jest biznes, a ten jest w WAW.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy