Jak LOT wymieni flotę. Harmonogram

Jak LOT wymieni flotę. Harmonogram Jak wynika z opublikowanej w czwartek nowej strategii LOT-u, przewoźnik zamierza już za kilka miesięcy rozpocząć proces odnowy i rozbudowy floty. Proces ma doprowadzić do zwiększenia liczby maszyn w barwach polskiej linii, ale równocześnie ujednolicić park maszynowy. To powinno zmniejszyć koszty związane z użytkowaniem i obsługą techniczną maszyn.HarmonogramPlan...
10/09/2016 10:11   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lysypiotr76 2016-09-12 11:14   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
gość_f91d1 - My tylko komentujemy.Ale naprawdę wierz mi , wybór samolotów na dziś już sie dokonał. Oczywiście może być jakaś nieprzewidywalna sytuacja i wszystko zostanie przywrócone do góry nogami.
spotter10 2016-09-12 10:48   
spotter10 - Profil spotter10
A co jeżeli LOT prowadzi tajne negocjacje albo ma już je za sobą? Co jeżeli wszystko już jest ustalone i mówią to, co już mogą powiedzieć? Ja wiem że "dobra zmiana" do zbyt inteligentnej nie należy, ale AŻ takich debili, którzy odsłaniają wszystkie swoje karty przed negocjacjami, z nich nie róbmy!
Natomiast odnośnie floty regionalnej, to obsługa tego jednym typem i jedną wersją nie jest chyba najlepszym rozwiązaniem. Bardzo lubię Embraery i mam nadzieję, że obecne zostaną zastąpione nowszymi wersjami. Ale to tylko moje życzenie.
gość_f91d1 2016-09-11 23:55   
gość_f91d1 - Profil gość_f91d1
Oj doradcy negocjacyjni :) a co jeśli Lot zamierza kupić Airbusy i włanie dlatego mówi że kupuje Boeingi? Nie mówię, że tak jest, ale doradzanie strategii negocjacyjnej albo jej krytyka bez znajomości szczegółów są zupełnie pozbawione sensu.
lysypiotr76 2016-09-11 18:34   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
demar - Ogólnie piszemy i może się zgodzisz kompletnie o nierealnych do wykonania ,,pomysłów" które mają się nijak do sytuacji LO .Nie mam informacji jaki konkretnie typ samolotu B787 wybiorą.
demar 2016-09-11 17:53   
demar - Profil demar
@lysypiotr76: te 8 mln USD w gotówce to nic jeśli różnica cen jednego samolotu to może być 20 mln USD. "W gotówce" oznacza tylko tyle, że dzisiaj LOT finansowo stoi bardzo źle. A rozpoczęcie kosztownych dostaw na 2018 (MAX i 3x B787) oznacza, że tak naprawdę ewentualne problemy finansowe spadną na kolejny rząd po wyborach.

Z drugiej strony skoro wiążące oferty są w siedzibie LOT i LOT wybrał Boeing to dlaczego tego nie ogłoszono oficjalnie (nie byłoby wtedy opinii komentatorów o pozycji negocjacyjnej)? O B737-800 pisało się już dawno, wybór B737 MAX 8 też był oczekiwany, a co z wyborem modelu B787: będzie -9 czy od razu -10?
lysypiotr76 2016-09-11 17:33   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Oferty już są w siedzibie LO. Boeing przedstawił najlepszą ofertę , a nawet jakby było inaczej i tak negocjacje podjęto by właśnie z amerykańskim producentem . Boeing oferuje 8 mln USD w gotówce na narzędzia , części i szkolenia.W przyszłym roku w leasingu operacyjnym pojawi się max 6 B737-800 , a potem do 2023 będą powoli zastępowane nowymi (max ) których produkcja rozpocznie się w 2018 r.
lysypiotr76 2016-09-11 17:24   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
demar - Nie gdybaj . Wierz mi , LO już wybrało Boeinga. Oto słowa prezesa Milczarskiego z Forum Ekonomicznego w Krynicy : ,,Docelowo będziemy dążyć do uproszczenia i ujednolicenia naszej floty '' . Więc skoro następne Dreamlinery w przyszłym roku to pozostałe maszyny również będą z tej ,,rodziny ''.
demar 2016-09-11 15:20   
demar - Profil demar
@BA850: LOT w sprawie WB cały czas ma wybór.
Wymienianie B787, A350 albo A330 nie ma sensu dopóki nie piszemy o konkretnych modelach:
B787-8 - już jest 6 sztuk, więcej niż 8x nie ma sensu dla LOT-u
B787-9 - duży sens, ale drogi, w porównaniu do B787-8 ma tylko 16% większą kabinę, za to większą ładowność i zasięg (to akurat nie potrzebne dla LOT)
B787-10 - największy sens, choć może być bardzo drogi
A350-900 - bardzo drogi, inny typ silnika, konkurencja do B787-10 a nie -9
A330-800neo - bez sensu gdy ma się 8x B787-8
A330-900neo - duży sens, dużo tańszy niż B787-9, ten sam typ silnika RR

Jeśli chodzi o podobieństwa to B787-8 i B787-9 całkiem sporo różni techniczne (kompatybilność części na poziomie ok. 80%).
Bliźniacze modele Dreamlinerów to B787-9 i B787-10. Za to pod względem obsługi (piloci, itd.) to 100% to samo).
A330-900 to zupełnie inny samolot, ale za to ten sam typ silnika (112 calowy Trent Royce-Rolls) co LOT-owskie B787. A350 w obsłudze jest podobny do A330, ale techniczne to spore różnice (inny silnik, itd.).

Realnie zatem LOT ma wybór między B787-9 a A330-900neo, ewentualnie jak ma dużo kasy to B787-10.
Jeśli nawet bierzemy w leasing (czy to finansowy czy operacyjny) to raty są pochodną cen nowego samolotu. Szacunkowo nowy B787-9 kosztuje ok.$135-140mln, A330-900neo jakieś $115-120mln, a B787-10 nawet jakieś $160mln.

Różnica między B787-9, a A330-900 to jakieś $20mln na sztuce (przy bardzo podobnej wielkości i ekonomii na trasach długości poniżej 4000nm), przy 6 sztukach to może być jakieś pól miliarda złotych. Nawet jeśli początkowe koszty to tylko ułamek to i tak na pewno różnica wystarczy na szkolenie czy to pilotów, załóg, serwisu, itd. Rachunek kosztów działa zatem na A330, natomiast ujednolicenie floty, załogi, przyzwyczajenia, itd. na B787.

Moim zdaniem nawet jeśli LOT nie zdecyduje się na A330-900neo to do samego końcowego podpisu pod kontraktem w sprawie pozyskania dodatkowych B787 powinien mówić i publicznie rozważać konkurencyjny samolot - dopiero wtedy będzie miał silną pozycję w negocjacjach. Inaczej będzie płacić jak za zboże, a komentatorzy będą się zastanawiać kto to sfinansuje.

To samo działa w sprawie B737: gdy zostanie tylko przy B787 będzie płacić baaardzo drogo za B737. Boeing nie będzie miał żadnego interesu dać wysoki opust jeśli i tak LOT będzie skazany na B737. Były podane w tej sprawie już liczne, realne i wiarygodne przykłady.
BA850 2016-09-11 12:46   
BA850 - Profil BA850
Wszystko rozbija się o rozwój floty długodystansowej - LOT ma wybór: B787, A350 albo A330... wybierając Airbusa wprowadzili by nowy model, co powoduje dodatkowe koszty. Dla małej linii jaką jest LOT te dodatkowe koszty mogą być zabójcze, stąd LOT nie ma wyboru i zakupi więcej Dreamlinerów... stąd krótka piłka do B737 - skoro zamawiają B787, Boeing da im upust na B737.
pcharasz 2016-09-10 23:33   
pcharasz - Profil pcharasz
WAW sobie jakoś poradzi, zawsze można zapakować 787 z autobusu po schodkach ;) Ale te terminy wydają się nierealne, do tego nikt nie wie skąd się na to wezmą pieniądze.
gość_bc40c 2016-09-10 20:30   
gość_bc40c - Profil gość_bc40c
Wszystko pięknie wygląda na papierze tylko daty mi się nie zgadzają. CPL w 2022/23 nierealne, halo panowie pobudka mamy końcówkę 2016 ...Na chwilę obecną nie ma nic : ani decyzji o budowie CPL na bazie Modlina, ani w innej lokalizacji, nie powstał nawet zespół do planowania takiej inwestycji, budowa 30-50 mln hubu nie jest prostą inwestycją infrastrukturalną o czym boleśnie ostatnio przekonują się berlińczycy i ich kieszenie. Mieszkając już kilkanaście lat pod Monachium jako przykład podam przykład tutejszego lotniska MUC 2 , pierwsze prace rozpoczęto w roku 1980 ! a pierwsze operacje wykonano 23.05.1992 roku kiedy dzień wcześniej zamknięto MUC Riem. Jak się ma 12 lat koncepcyjnych, planistycznych i budowlanych do tych maks 7 jakie zostały do ww lat 22/23 ?!. Co do miejsca gdzie się pomieszczą 787 na Okęciu , przecież na PPL planują rozbudowę pirsów pd, pn o dwa segmenty każdy, a mając na uwadze rozwój siatki dalekodystansowej (teoretyczny oczywiście;-) ) oraz dwie fale odlotowe nigdy nie będzie sytuacji że na płytach i przy rękawach znajdzie się nagle 16-24 787, biorąc to wszystko pod uwagę i WB obcych linii będzie ciasno i tłoczno ale do ogarnięcia. Oczywiście teoretycznie
gość_06c6e 2016-09-10 16:13   
gość_06c6e - Profil gość_06c6e
Czyli wielu sadzi, ze dalej bedzie robiona laska amerykanom i zostanie sie przy ofercie boeinga?
Dziwne, ze w wielu liniach sa naraz i airbusy i boeingi, jakos sie to widac wzajemnie nie wyklucza.
lysypiotr76 2016-09-10 14:27   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
W jednym się zgodzę . Kto za to zaplaci ? Tu kolejny przykład walut.Niby jest jak pamietam 30 mln na plusie po czerwcu. Tylko to nie jest zysk netto. Jego nie ma i dlatego będzie leasing operacyjny bo nikt na innych warunkach samolotów LO nie podstawi.
lysypiotr76 2016-09-10 14:19   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Jeśli mnie pamięć nie myli to w euro jest 20 %. Oczywiście że przy wyborze samolotu nie liczy się waluta. Ale w okresie późniejszym już tak.Nic nie pisałem osłabieniu pozycji negocjacyjnej.
gość_fb651 2016-09-10 13:47   
gość_fb651 - Profil gość_fb651
Pomarzyc mozna. Z drugiej strony zycze powodzenia i gratuluje ambicji.
demar 2016-09-10 13:45   
demar - Profil demar
@lysypiotr76: a ile LO ma rozliczeń w EUR skoro lata prawie do wszystkich krajów strefy euro. Waluta to nie jest trafiony argument, tym bardziej, że nikt nie pisze o tym, aby LOT pozbył się Boeing'ów czy lotów za Atlantyk.

Cały czas chodzi o to co jest najlepsze dla LOT, a nie np. dla Boeing, Airbus, czy innego producenta. Zarząd powinien dbać o interesy swojej spółki, a nie o interesy dostawców. Osłabianie pozycji negocjacyjnej to nie jest dobry krok.

@garcba: przecież Pan Prezes LOT-u powiedział, że chciałby aby ok. 2022/23 działał już CPL. A i jeszcze jedno: na 2025 zaplanowali we flocie 24x B787.
garcba 2016-09-10 12:43   
garcba - Profil garcba
Ciekawe gdzie LOT pomieści te 16 B787 na Okęciu? Wystarczy rękawów aby je obsłuży??
gość_4dc45 2016-09-10 12:37   
gość_4dc45 - Profil gość_4dc45
Panowie, LOT już jest dogadany z Boeingiem w sprawie 787 i 737 dlatego wprost o tym mówi i podaje do publicznej wiadomości, pozostały już tylko szczegóły umowy ( czytaj co do ceny i terminów dostaw jest już porozumienie ), a za 737-800 np. mógł otrzymać - 70% od ceny katalogowej, dlatego taki rozwój przy takich kosztach jest również możliwy, pzdr forumowiczów
lysypiotr76 2016-09-10 12:18   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Na dzisiaj ok 40% rozliczeń LO ma w amerykanskich dolarach. Wachania walut też mają wpływ na kondycję firmy. Łatwiej firma funkcjonuje im mniej walut .Szkolenia , części - można zmniejszyć koszty w jednej walucie. Oczywiście to moja opinia , Twoja może być zupełnie inna.
demar 2016-09-10 12:16   
demar - Profil demar
@lysypiotr76: porównanie z United to tylko jedno z wielu. Zobaczmy np. kwiecień 2016 i zakup 75x CS100 przez Delta Air Lines. Jak Ryanair poszedł negocjować B737 MAX 200 to wystarczy, że wspominał o A32x i A321LR do lotów przez Atlantyk... W drugą stronę pamiętamy co zrobił Airbus by WizzAir zamówił 110x A321neo i jeszcze 90 opcji - przykładów można mnożyć.

Nigdy nie zakładałem, że LOT nie wybierze Boeing (oczywiście poza formatem regionalnym). Ale czymś innym jest "tylko Boeing". Natomiast niestety jako państwowa spółka zapłaci za to bardzo wiele, o wiele więcej niż mogłaby. A jak czytam opinie na temat przestawionego właśnie planu LOT-u to większość sprowadza się do stwierdzenia: "Bardzo ładnie. Tylko kto za to zapłaci?"

No właśnie...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy