Kończy się era wielkich samolotów

Kończy się era wielkich samolotów Amerykański producent zaznaczył, że produkcja modelu 747 zostanie zakończona, jeśli nie uda mu się pozyskać odpowiedniej liczby zamówień na ten samolot. Boeing zrezygnował z planów zwiększenia produkcji do jednego samolotu na miesiąc od 2019 r. W czerwcu 2015 r. tempo produkcji wynosiło półtora samolotu na miesiąc, obecnie produkowany jest jeden...
11/08/2016 12:01   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lysypiotr76 2016-08-15 12:26   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Era wielkich samolotów odchodzi ale.....ale największy statek powietrzny- sterowiec Airlander 10 prawie wystartował zobacz link
marqoos_pl 2016-08-14 16:57   
marqoos_pl - Profil marqoos_pl
A ja właśnie będę sobie dzisiaj leciał A380 British Airways. Oczywiście o ile BA nie zmieni zdania i nie podstawi innego samolotu, hehe. Nawet się udało miejsca na górnym pokładzie przyporządkować. Będzie OK. Dopiero druga linia na A380 - wcześniej kilka lotów A380 z MH (Malaysia Airlines) - super maszyna.
gość_e438c 2016-08-13 01:28   
gość_e438c - Profil gość_e438c
@lysypiotr76 #wziąć
lysypiotr76 2016-08-13 00:29   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Airbus liczył że A380 będzie latał między mega-hubami. Tylko skąd je wziąść? I dlatego Emirates lata na coraz mniejsze lotniska (zapowiedź WAW ). Pytanie jest jedno ,czy te loty przynoszą zysk?
lysypiotr76 2016-08-13 00:23   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Demar -jak najbardziej prawidłowe myślenie. Trzeba zakończyć jeden projekt i dac możliwość rozwoju następnego. Kiedyś pisaliśmy przy okazji innego artykułu i wtedy napisałem że projekt A350 pogrąży A380. Linie które ewentualnie przymierzaly się do większego Airbusa jednak wybrały ekonomicznie A350.Podobnie jest z Dreamlinerem.
demar 2016-08-12 21:36   
demar - Profil demar
Zmniejszenie produkcji A380 jak i B747 przy jednoczesnym zwiększaniu produkcji mniejszych A350 i B787 to zrozumiały ruch. Producent może więcej zarobić, linia lotnicza zyskuje większą elastyczność. Ale nie oznacza to spadku ich popularności wśród pasażerów. Nadal jest wielu świadomych pasażerów, którzy mając do wyboru większy (np. A380) czy mniejszy (np. B787) wolą ten pierwszy. Szczególnie w relacjach gdzie wybór jest duży (np. LHR, czy LAX).

Natomiast nie jest przesądzone, że duże dwusilnikowce (jak potencjalne B777-10, czy A350-2000) będą bestsellerami – ich również może dosięgnąć ten sam problem segmentu VLA.

Zakończenie produkcji B747-8 jest w zasadzie przesądzone, pisano o tym już w momencie prezentacji programu B777X. Rok 2019 był także wymieniany wtedy jako symbol – 50 lat od pierwszego lotu. Pierwsze loty B777X mogą się odbyć w tym samym roku. Niedawno w raporcie 10-Q Boeing napisał: „resulting in a reduction in the program accounting quantity from 1,574 to 1,555 aircraft”. Czyli aktualnie planują wyprodukować w sumie 1555 sztuk B747, pozostało zatem do dostarczenia ok.32 sztuk B747-8 z czego wiele z nich jest już w różnych fazach produkcji. W sumie to @cani ma rację: Boeing sam uśmiercił swoją Królową.

Z A380 jest jednak nieco inaczej. Wielu uważa, że 12-15 sztuk rocznie rynek wchłonie bez problemu (choćby tylko do obsługi największych portów, jak DXB, LHR, HKG). Problemem jest opłacalność produkcji przy takim poziomie. To pewnie oznacza konieczność dalszych oszczędności, m.in. jeszcze większego uwspólniania części (np. silnika) z mniejszymi modelami.

Nie zgadzam się też z końcową tezą, że brak wersji towarowej A380F jest problemem. Gdyby była ktoś by kupił? FedEx, czy UPS? Czyli pierwszy klient A380 z USA? Emirates jak będzie chciał to zrobi sobie P2F w całości lub częściowo (combi) – ale po co jak ma tylko dwa B747-400ERF, ale za to 13x B777F.
wroord 2016-08-12 14:36   
wroord - Profil wroord
cani - masz racje w 100%, bo do poki nie bylo B777, linie kupowaly B747 dla zasiegu tego modelu. Gdy pojawil sie B777 a potem B777LR nie bylo juz potrzeby kupowac B747. Wystarczy spojrzec, ktore linie z Europy w przeszlosci operowaly na B747, a ktore teraz.
cani 2016-08-12 13:54   
cani - Profil cani
Niestety, Boeing sam usmiercił swoją Królową (B747), wydając na świat Trzy Siekiery (B777).
gość_fa6e0 2016-08-12 12:25   
gość_fa6e0 - Profil gość_fa6e0
Cargowce powinny zdecydowanie zmienić strategię handlową i rozwijać się A na nowe rynki europy i Azji, B zabierać również każdą drobnice. Ograniczanie się jedynie do wielkich cargowych ładunków prowadzić będzie do marginalizacji linii. obecnie każdy przewoźnik korzysta z ładunków drobnicowych i często jest relatywnie bardziej opłacalne niż zabranie 100 pax więcej.

lysypiotr76 2016-08-12 12:15   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Boeing ma zamiar nie zwiększać produkcji Dreamlinerów i zmniejszyć produkcję B777 zobacz link
lysypiotr76 2016-08-12 11:55   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
kitsune - I pewnie tak będzie z B747 ale na razie nie ma czym zastąpić tych samolotów .Produkcja nie idzie zbyt szybko z Dreamlinerami.
krzysiekl 2016-08-12 08:25   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@gość_5374e, super szybkie samoloty też już były.
Generalnie ciekawe jak to się będzie rozwijać.
Jak widać po przykładzie A380 nawet jedna duża linia lotnicza może mieć wpływ na (chwilowy?) kierunek rozwoju branży.
Osobiście gdybym miał płacić za "ultra-szybki-lot tyle samo co za klasę biznes w wolnym samolocie, wolałbym to drugie.
Czy ultra-szybkie-loty mogą być tanie? Na razie chyba nie am na to szans...

Co do A380, dlaczego nie można zrobić wersji która przewozi więcej towarów?
Może nawet zrobić dual: dolny pokład towar, górny pasażerowie???
gość_fcab1 2016-08-12 07:59   
gość_fcab1 - Profil gość_fcab1
Wielka szkoda, bo nic tak nie działa na wyobraźnie, jak 4 silnikowa maszyna... Nieważne na lotnisku czy na przelotowej. Jednak wiadomo, ekonomia...
usuniety 2016-08-12 06:28   
usuniety - Profil usuniety
Uważam, że wersja cargo nie ocali B747 na długo. Obecnie przewozy lotniczego frachtu spadają i w większości wystarczające są ładownie pod pokładami samolotów pasażerskich. W tym wypadku szczególnie dobrze wypada B777, a szczególnie słabo A380, który zabiera stosunkowo mało frachtu. Spadek frachtu przewożonego na pokładach dużych samolotów spada z kilku powodów, po pierwsze coraz lepsze technologie planowania łańcucha dostaw pozwalają by używać lotów bezpośrednich zamiast korzystać z hubów cargo jak kiedyś. Po drugie w branży mówi się o miniaturyzacji rzeczy wartościowych przewożonych na pokładzie samolotów będącej odzwierciedleniem miniaturyzacji technologii. Myślę, że w przyszłości samoloty typu B777F w zupełności wystarczą, poza tym dużo zalet dla przewoźników ma A330F. B787F ma potencjał stać się popularny.
Gdyby było zapotrzebowania na werje cargo B747, to szybciej zniknęłyby wersje pasażerskie, tak jak się to stało z MD-11, masowo przerabianymi na frachtowce.
gość_5374e 2016-08-12 00:23   
gość_5374e - Profil gość_5374e
Może więc wreszcie producenci otworzą się na potrzebę szybszego podróżowania i zaczną oferować ponaddźwiękowe samoloty dalekiego zasięgu?
lysypiotr76 2016-08-11 23:16   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Te ,,olbrzymy '' to jednak odchodzą do przeszłości.Obecna sytuacja jest szczególnie trudna dla Airbusa który z wielkimi samolotami wszedł na rynek długo , długo po Boeingu. I projekt ten na razie się nie zwrócił . Słuszną uwagę zauważył redaktor że B747 można przerobić na cargo i to kolejny plus amerykańskich maszyn. Jednak dzisiaj te samoloty zaczynają być mało konkurencyjne w relacji do nowych produktów tych firm czyli A350 i Dreamlinera. I te dwusilnikowe samoloty są przyszłością na dalekich trasach ......do czasu aż wąskie kadłuby je wyprą ( A321 neo i B737 max) chociaż nie na tych bardzo długich trasach.
wroord 2016-08-11 21:19   
wroord - Profil wroord
Mialo byc SYD-ORD a nie ORS.
wroord 2016-08-11 21:18   
wroord - Profil wroord
Qantas ostatnio oglosil ze zamiast A380 zamowi wiecej B787-9 co pozwoli mu otworzyc ultradlugie trasy jak SYD-ORS lub PER-LHR.
Mysle ze wlasnie z podogu tego iz 747 mozna przerowbic na cargo a A380 nie Boeing bedzie w stanie upchac jeszcze pare modeli zanim zakonczy produkcje.
cani 2016-08-11 17:04   
cani - Profil cani
gość_e083a - Qantas'owi doliczono pewnie jeszcze te modele, które zamówił, a których pewnie nie odbierze.
gość_e4557 2016-08-11 16:08   
gość_e4557 - Profil gość_e4557
Taki sam artykuł był tydzień temu na zobacz link ...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy