Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
haile_cracovia
2015-06-07 11:28
@rbaumann: na Twoim miejscu pisałbym skargę do ULC.
zobacz link
adam7691
2015-06-06 01:26
gość_48ad7: info nie na temat, ale ciekawe, z doświadczenia wiem, że raczej nikt nie czyta regulaminu (dzięki :)
na dyskusję proponuję FORUM
rbaumann
2015-06-05 23:49
Na najbliższe wakacje zaplanowałem podróż po Europie aby zakończyć ją w Serbii. Dlatego też jakiś czas temu zarezerwowałem lot na trasie Belgrad-Warszawa na sierpień. Oczywiście lot został odwołany zgodnie z powyższym artykułem. Zadzwoniłem do LOT i pani od razu mi powiedziała, że przysługuje mi pełen zwrot pieniędzy za bilet bądź zmiana rezerwacji na termin gdy loty na tej trasie zostaną przywrócone. Nic nie wspomniała, o możliwości zamiany na lot inną linią lotniczą w ramach sojuszu tak jak mówi prawo europejskie (i jak jak jest napisane w artykule). Oczywiście wspomniałem jej o tym. Po jakimś czasie zaproponowano mi powrót Austrian Airways przez Wiedeń. Wszystko byłoby OK gdyby nie to, że powrót miałby nastąpić dziewięć dni później na co nie mogłem się zgodzić. Pani napisała w mailu, iż spowodowane jest to dostępnościę miejsc. Oczywiście sprawdziłem na stronie Austrian i miejsc jest pod dostatkiem w klasie ekonomicznej na dzień na który ja dokonałem rezerwacji (dokładnie te same godziny odlotu, przylotu, przesiadek). Napisałem maila i pani mi odpowiedziała, że przy przepisywaniu biletu LOT ma ściśle określone klasy rezerwacyjne które udostępnia im Austrian Airways i że nie jest to pełny dostęp do miejsc jakie widzę na stronie. Za bilet zapłaciłem bardzo mało i gdybym miał zarezerwować u jakiegokolwiek innego przewoźnika (po zwrocie pieniędzy za bilet) kosztowałoby mnie to fortunę. Czy jest może ktoś zorientowany jakie przysługują mi w tym przypadku prawa bo dla mnie wygląda to tak, że zrobili to celowo abym raczej zrezygnował z lotu i wtedy kosztowało by to LOT mniej niż zapłacenie innemu przewoźnikowi za mój lot. Oczywiście wrócić jakoś muszę tylko dlaczego ja jako klient mam ponosić dodatkowe koszty, które nie wynikają z mojej winy. Pozdrawiam.
gość_7e0eb
2015-06-05 08:44
Promocja regionów jest wsparciem marketingowym, do którego teoretycznie mają dostęp wszyscy. I kalkulacja czy to się opłaca lub nie należy do linii. Gdybyście siedzieli dokładnie w papierach linii lotniczych to byście głupot nie wypowiadali, że jest to czysty zysk dla tanich przewoźników. Trzeba się dużo na główkować aby z tych pieniędzy wyciągnąć coś dla siebie. Eurolot też miał kontrakty z regionami a wyszedł na tym jak każdy widzi.... Poza tym LOT-owi nikt nie broni pozyskiwać takie fundusze. Miał kiedyś kontrakt z Bydgoszczą i jakoś mu się nie opłacało mimo milionów jakie region przelewał, zastanawiające, co? Więc porównywanie przelewu gotówki od Ministerstwa Skarbu do transz promocyjnych od regionów wykonywanych po usłudze świadczy o kompletnej nieznajomości tematu ze strony ekonomicznej.
gość_48ad7
2015-06-03 20:41
Prawa pasażerów linii lotniczych
Podziel się :
Po pierwsze przy zakupie biletu sprzedawca nie może żądać od Ciebie wyższej ceny tylko ze względu na obywatelstwo lub miejsce zakupu biletu.
Po drugie przysługują Ci również prawa w razie pojawienia się problemów. Jest tak w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu albo nadkompletu rezerwacji, z powodu którego odmówiono Ci wstępu na pokład samolotu...
...i jeżeli:
wylatujesz z dowolnego lotniska znajdującego się na terenie UE
przylatujesz do UE samolotem przewoźnika z UE bądź z Islandii, Norwegii lub Szwajcarii.
Zwrot pieniędzy lub zapewnienie alternatywnego środka transportu
Jeśli odmówiono Ci przyjęcia na pokład, Twój lot został odwołany lub sprzedano więcej biletów niż miejsc w samolocie, linie lotnicze muszą:
zorganizować Ci podróż do punktu docelowego porównywalnym alternatywnym środkiem transportu, albo
zwrócić Ci koszty biletu oraz, w stosownych przypadkach, zapewnić Ci bezpłatny transport do portu lotniczego, z którego wyruszyłeś(-aś).
W przypadku znacznego opóźnienia o co najmniej 5 godzin masz również prawo domagać się zwrotu pieniędzy (ale jeśli przyjmiesz zwrot kosztów, linie lotnicze nie muszą już zapewniać Ci dalszej pomocy ani organizować dalszej podróży).
Linie lotnicze muszą poinformować Cię o Twoich prawach oraz o przyczynie znacznego opóźnienia (ponad 2 godziny lub ponad 4 godziny w przypadku tras o długości ponad 3 500 km) lub odwołania lotu czy też odmowy wpuszczenia Cię na pokład.
Wyżywienie i nocleg
W zależności od długości planowanego lotu oraz opóźnienia możesz również mieć prawo do napojów, posiłków, komunikacji (np. bezpłatnej rozmowy telefonicznej), a w razie konieczności również do noclegu.
Odszkodowanie
Ponadto jeżeli odmówiono Ci przyjęcia na pokład, Twój lot został odwołany lub dotrzesz z ponad 3-godzinnym opóźnieniem do miejsca docelowego wskazanego na bilecie, możesz domagać się odszkodowania w wysokości 250–600 euro w zależności od długości trasy:
Lot w obrębie UE
1 500 km lub mniej - 250 euro
ponad 1 500 km - 400 euro
Lot między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE:
1 500 km lub mniej - 250 euro
1 500 - 3 500 km - 400 euro
ponad 3 500 km - 600 euro
Jeśli zaproponowano Ci alternatywny lot w podobnym terminie, kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o 50 proc.
Nie otrzymasz odszkodowania, jeżeli Twój lot został odwołany:
z powodu wyjątkowych okoliczności, takich jak złe warunki pogodowe lub
poinformowano Cię o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed zaplanowaną datą lotu lub
zaproponowano Ci alternatywny lot na tej samej trasie w podobnym terminie co Twój pierwotny lot.
Jeśli Twój lot został odwołany z powodu wyjątkowych okoliczności, możesz nie mieć prawa do odszkodowania, ale przewoźnik musi Ci zaproponować wybór między:
zwrotem kosztów biletu (za cały bilet lub jego niewykorzystaną część)
alternatywnym środkiem transportu do punktu docelowego w możliwie najkrótszym terminie lub
przeniesieniem rezerwacji na dowolną wskazaną przez Ciebie datę (o ile są dostępne miejsca).
Nawet w wyjątkowych okolicznościach, w razie potrzeby linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia Ci pomocy podczas oczekiwania na nowy lot.
Jak uzyskać zwrot kosztów biletu lub odszkodowanie?
Wyślij do swoich linii lotniczych unijny formularz skargi [119 KB] i zachowaj jego kopię.
W przypadku braku reakcji ze strony linii lotniczych lub jeśli nie zadowoli Cię otrzymana odpowiedź, możesz skontaktować się z właściwym organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów [222 KB] w kraju, w którym miał miejsce incydent.
Jeżeli incydent miał miejsce w kraju nienależącym do UE, skargę skieruj wówczas do właściwego organu administracji [222 KB] państwa członkowskiego, do którego podróżowałeś(-aś).
Zgubiony lub uszkodzony bagaż
Bagaż zarejestrowany
Jeżeli Twój bagaż został zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, możesz mieć prawo domagać się od linii lotniczych odszkodowania w wysokości do 1 220 euro za sztukę.
Wyjątek - przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli uszkodzenie wynika z wady samego bagażu.
Bagaż podręczny (w tym przedmioty osobiste)
Linie lotnicze muszą wypłacić Ci odszkodowanie, jeśli Twój bagaż podręczny został uszkodzony z ich winy.
Pamiętaj, że musisz złożyć skargę w ciągu 7 dni (lub 21 dni w przypadku opóźnionego bagażu).
Inne działania prawne możesz podjąć jeszcze w ciągu 2 lat od chwili odzyskania bagażu.
Jeśli przewozisz ze sobą wartościowe przedmioty, możesz podnieść limit odszkodowania powyżej 1 223 euro, ale w tym celu musisz najpóźniej w trakcie odprawy przedłożyć liniom lotniczym specjalne oświadczenie (to się jednak wiąże z dodatkową opłatą). Najlepszym rozwiązaniem jest w takich okolicznościach wykupienie prywatnego ubezpieczenia podróżnego.
Nie ma standardowego formularza dla takiego oświadczenia. Wybór formularza zależy od linii lotniczej.
Rezerwowanie lotów przez internet - przejrzystość cen
Podczas rezerwowania lotu za pośrednictwem internetu od samego początku powinna być podana całkowita cena biletu, z wliczonymi podatkami i obowiązkowymi dodatkami, tak aby można było porównać ceny lotów oferowane przez różnych przewoźników i dokonać świadomego wyboru.
Oprócz całkowitej ceny biletu wyraźnie podane muszą być co najmniej: taryfa lotnicza, podatki, opłaty lotniskowe, dodatki lub dopłaty (np. za bezpieczeństwo lub paliwo).
Wszelkie opcjonalne dodatki muszą być wyraźnie oznaczone i domyślnie nieobjęte ofertą.
Tylko LOT ciągnie kasę od podatników? A "promocja" regionów przez FR i W6 to czysty zysk?:)
gość_57767
2015-06-03 10:52
Jeśli startowanie w ogólnodostępnych przetargach i wygrywanie ceną i dobrą organizacją uważasz za ciągnięcie kasy to Ryan tak to robi. Nie widzę przeciwskazań aby robił to również LOT, choć głowę daję (patrz Eurolot), że na tym nie zarobi.... Po prostu LOT ustępuje Ryanowi kulturą organizacji i umiejętnością negocjacji dobrych warunków umowy. Tyle w temacie.
gość_4c862
2015-06-02 00:23
Ha ha, a Ryan nie ciągnie na lewo kasy podatników? Od kiedy niby?
gość_57767
2015-06-01 22:16
LOT jest za słaby organizacyjnie by móc z kimkolwiek konkurować, więc nie ma co zwalać winy na Unię czy tanie linie. Mamy wolny rynek i jedynym podmiotem, który ciągnie kasę na lewo od podatników jest właśnie LOT, reszta walczy twardo ale uczciwie. Niestety lata rządów nieudaczników i kolesi doprowadziły do obecnej sytuacji, która nawet pod rządami Mikosza się nie zmienia, przepraszam, zmienia się jedynie przekaz do mediów gdzie gawiedź może podziwiać to wychodzenie na prostą..... Żałosne!
gość_da9cc
2015-05-31 23:33
gość_05ead: Jak już zacząłeś temat dofinansowań i ograniczeń- wie ktoś, czy Lufa po tym jak kilka lat temu wzięła 400 mln ...euro(!), to dostała jakieś ograniczenia?
gość_05ead
2015-05-31 18:11
Jakim prawem linia, która nie dostała całej nawet transzy pomocy ma przez tyle czasu wstrzymywać swój rozwój i przychody skoro celem było jej wyjście na prostą ??? Komisji Europejskiej nie przeszkadza wyciąganie państwowej kasy przez tanie linie, dla których chyba to chore prawo stworzono. Przez to wszystko poleciał Malev i o mało nie poleciał SAS. Przyjdzie czas, że wprowadzi się nowe przepisy , przyjdzie czas !
gość_89e12
2015-05-30 21:47
gość_6d7e7: Pozostanie Ryanair, ale loty są tylko w Czerwcu, Lipcu i Sierpniu.
gość_8eb66
2015-05-30 19:54
Co za głupota . Skoro muszą zlikwidować z KRK do GDN to niech przeniosą sie do KTW ? Może to logiczne wyjście na lato???
gość_6d7e7
2015-05-30 18:39
Najpierw zlikwidował się Eurolot na trasie z KRK do GDN. Teraz chcą mi zawiesić LOT na tej trasie. Czy pozostanie już tylko pindolino?
gość_a95ab
2015-05-30 14:52
Dzwoniłem dziś do LOTu w sprawie zmiany rezerwacji na alternatywną na lot z Belgradu. Pani powiedziała, że przysługuje mi pełny zwrot biletu jednak jeszcze nie zdecydowano jaką alternatywną linią lotniczą będę mógł wrócić.
gość_44c91
2015-05-30 13:02
Dla mnie LOT nie powinien dostać już nigdy więcej pomocy od narodu polskiego skoro i tak wydaje ją płacąc duuuże pieniądze brytyjskiej firmie Monarch Aircraft Engineering, która obsługuje Lotowskie Dreamlinery zamiast dać zarobić polskim firmom zajmującym się obsługą techniczną samolotów i tym samym dać Polakom pracę możliwość rozwoju.
gość_b6d37:Eurolot nie zbankrutował z powodu Lublina.
gość_afb66
2015-05-30 08:28
Gosc247B0: chora to nie jest unia, tylko niekompetentne towarzystwo wzajemnej adoracji jakie prowadzilo LOT.
Dzieki wlasnie Unii uda sie wyciagnac ta linie z najwiekszych tarapatow.
Na razie widac efekty bo po drastycznych cieciach sa juz pierwsze pozytywne zmiany. Teraz pozostaje miec nadzieje, ze ekipa sterujaca LOT nie zmarnuje tego w 2016 roku.
LOT musi podjac wazne decyzje dotyczace floty i nowej siatki. Powinien zapomniec o chcacych latac za darmo goralach, emigrantach i Polonii, bo na nich sie nie zarabia. Trzeba wszystkimi silami zapeniac business i najdrozsze klasy.
Do tego trzeba znac swoje miejsce w szeregu, "przytulic" sie do jakiegos silnego globalnego przewoznika i znalezc swoje miejsce na rynku.
LOT nigdy nie bedzie wielkim graczem na niebie i trzeba sie w koncu z tym pogodzic. Ale ma szanse (jeszcze) po kuracji wstrzasowo-reanimycyjnej na przetrwanie.
gość_45a90
2015-05-30 02:05
To tylko potwierdza że decyzja o zamknięciu ELO (forsowana ordynarnie w ministerstwie przez Mikosza) by la podjęta na pałę. Dosłownie. Co więcej, nie wiem czy ktokolwiek napisze o tym, że rejsy własne (siatka K2) w 2015, za pierwsze miesiące była.. rentowna! Tak, przynosiła zyski. Jeżeli dodamy do tego wynegocjowane niższe stawki za wynajem Q400 przez ELO, oraz dochodowe ACMI dla LOT okazuje się że budżet Eurolot "spinał" się i bez problemu firma mogła funkcjonować dalej. I co mamy? Zamknięcie ELO z przyczyn (jak to podaje PR ministerstwa) niezadowalających wyników (?!). Hmm, ale budżet jak najbardziej OK i prognozy na 2015 na plus - ciekawe czy ktoś to kiedyś rzetelnie wyjaśni.. No w Eurolot jest teraz NIK, ale chyba za późno ;) A może nie? W LOT organizowane są konkursy na zagospodarowanie.. Q400. LOT nie ma pomysłu jak je wykorzystać - dotychczas potrzebował na siatce ok6, mając 10. Obecnie po zakazie otwierania tras ile Q400 potrzebnych jest LOTowi? Gratulacje dla ministerstwa za doskonałe decyzje - chyba mają kiepskich doradców. Nie dość że przejęcie przez LOT Q40 to organizacyjna porażka i kilkanaście milionów strat na dodatkowe ACMI, to jeszcze nikt nie sprawdził czy LOT może latać na trasach częściowo przejętych od ELO. Gratulacje, popis zarządzania pierwsza klasa. Chyba P. Mikosz nie poradził sobie z turbośmigłowym tematem - czasem najciemniej pod latarnią. Wizja ekspansji na B787 vs totalna wtopa na Q400. Dodajmy do tego blokowanie i zniszczenie pomysłu pozostawienia ze zrębów Eurolot organizacji PART 145, czy ośrodka szkolenia - bo rzekomo zagrażają pozycji LOTu. No cóż, taki kraj. A ludzie z ELO odchodzą do konkurencji w tym firm zagranicznych. Jaki właściciel - takie działania..