Piechociński: Nie ma potrzeby budowy CPL-u

Piechociński: Nie ma potrzeby budowy CPL-u Centralny Port Lotniczy miał być zupełnie nowym lotniskiem zbudowanym pomiędzy Warszawą a Łodzią. Dokładna lokalizacja nigdy nie została wybrana. Lotnisko miało przejąć ruch przede wszystkim z Lotniska Chopina i docelowo stać się dużym hubem. Pomysł powstał jeszcze w ubiegłej dekadzie, ale nigdy nie został sfinalizowany. Nie powstał projekt, nie wybrano lokalizacji ani...
08/06/2015 09:28   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_008d6 2015-06-19 14:31   
gość_008d6 - Profil gość_008d6
1. trzeba zabezpieczyć grunty pod inwestycję, która może będzie (a może nie) konieczna za 20-50 lat
2. skoro ma być hub, to moglibyśmy być nawet Bangladeszem, ale jeśli przez CPL lataliby w ogromnych ilościach pasażerowie transferowi między Niemcami a Chinami, to dyskusja o zasobności portfela Polaków czy wielkości aglomeracji jest tu zbędna lub marginalna, bo hub można postawić wszędzie "po drodze" między Europą a Azją (vide Helsinki).
pcharasz 2015-06-14 02:59   
pcharasz - Profil pcharasz
DLa mnie to głupota, takie mówienie "nie" bo na dziś nie ma takiej potrzeby. Czyli co, mamy zacząć myśleć co dalej gdy obudzimy się po raz kolejny z WAW, które jest na granicy przepustowości?? Tak nie można! Nikt nie mówi, żeby już dziś wysyłać koparki w pole i budować CPL, ale można zacząć od prostych prac jak wykup ziemi, prace planistyczne, papierologia, itd., tak że kiedy okaże się, że CPL jest potrzebny, to proces budowy nie będzie trwać 12 lat tylko np. 8 lat.
wroord 2015-06-10 22:24   
wroord - Profil wroord
Przeciez taki CPL buduje sie kilka lat. Jakos u nas nie myslis sie w przyszlosc tylko na wczoraj, a potem zawsze jakies prowizorki typu namiot w KRK albo blaszak Etiuda.
gość_33fd5 2015-06-10 18:44   
gość_33fd5 - Profil gość_33fd5
adam7691: Czynnik o którym wspominasz, to ilość lotów przypadających na mieszkańca? Jak tak, to ja o tym samym współczynniku mówię. Z obłożeniem odniosłem się do faktu, że nie zawsze jest tak jak niektórzy mówią, że samoloty będą latać puste, a często okazuje się inaczej (chociaż bywają wyjątki).
adam7691 2015-06-10 17:06   
adam7691 - Profil adam7691
gość_fa808: tylko, że ja pisałem o "współczynniku lotności społeczeństwa"a nie LF, ... LF będzie rósł (do pewnego stopnia) przy zmniejszającej się liczbie lotów, a współczynnik jak wyżej będzie spadał,
to że w Niemczech dużą część pasażerów stanowią obcokrajowcy to oczywiste, nie mam takich danych, ale nie zdziwiłbym się gdyby we FRA i MUC było to ok 50%.

co do potencjału, tak jak pisałem poprzedni, zresztą zgodnie z również Twoją wypowiedzią pewnie jest, a jego wykorzystanie uzależnione jest od dochodu i ...zmiany mentalności ... myślę, że z tym drugim będzie znacznie trudniej
gość_896a1 2015-06-10 12:38   
gość_896a1 - Profil gość_896a1
aguirre: LOT zawiesil te polaczenia, a nie zamknal, w zwiazku z kwestiami kompensacyjnymi. Sprawdz w GDS, ze te 5 polaczen widnieje w systemie od 2 JAN. Jesli na Okeciu zrobi sie tloczniej w zwiazku z rozwojem siatki LOTu, to w WMI pojawi sie wiecej przewoznikow, bo bedzie podobna sytuacja jak na LHR i w IST, gdzie przewoznicy musza sobie szukac szans rozwoju w STN/LTN/LGW czy w SAW, wiec moga powstac tranzyty WAW/WMI.
gość_fa808 2015-06-10 11:41   
gość_fa808 - Profil gość_fa808
adam7691: W Niemczech też dużą część stanowią obcokrajowcy ;) Poza tym jak mówiłem, ruch u nas teraz mocno rośnie i pewnie tak jeszcze trochę czasu będzie, bo po prostu jest jeszcze trochę niewykorzystanego potencjału. Dla przykładu można podać dalekie zimowe chartery- wszyscy przed ich uruchomieniem mówili, że po co one, skoro nikt nie będzie latał. Dzisiaj lata LOT i Arke w dosyć już dużą ilość miejsc i LF-y są podobno duże. Fakt, że nie jesteśmy tak bogaci jak Niemcy (przynajmniej narazie), ale w całej środkowo-wschodniej Europie jest podobna sytuacja i np. w Czechach mają współczynnik >1, więc przyczyn tak małej ilości pax jest więcej niż tylko ta jedna.
aguirre 2015-06-10 10:34   
aguirre - Profil aguirre
gość_953b7 - od kiedy to lecąc FR (a tylko ta linia lata do WMI) można przejść z rękawa w rękaw i do tego bez kolejnej odprawy? LCC nie feedują linii rządowych i na odwrót. Dwie odprawy i odbiór bagażu zawsze będą konieczne. A jedne i drugie połącznia i tak przez wiele lat nie dadzą Warszawie 20 mln rocznie.
aguirre 2015-06-10 10:31   
aguirre - Profil aguirre
gość_c7955 - czyli 2 (licząc z ew. lotami długodystansowymi LO max. 4) loty długodystansowe plus jakieś 2-3 wewnątrzeuropejskie dziennie mają dać ok.10 mln? Nie ma takich maszyn na rynku póki co ;-) Chyba, że były, ale premier ukradł(-a?) dodatkowe siedzenia w nich i tylko 'niepokorni' o tym wiedzą ;-) A na razie to LO zamknął 5 tras. I takie są realia.
gość_7a956 2015-06-10 10:12   
gość_7a956 - Profil gość_7a956
W ciągu ostatnich dziesięciu lat przyrost na okęciu to 50%. Jesli ta tendencja się utrzyma to za 10 lat okęcie osiągnie granicę przeopustownosći, przy aktualnym układzie pasów startowych. To chyba czas najwyższy by już dzisiaj stworzyć konkretny plan co z tym fantem zrobic - lotnoska nie zbuduje się ani nie poważnie nie rozbuduje przez 5 lat.
gość_c7955 2015-06-10 09:33   
gość_c7955 - Profil gość_c7955
Jeśli LOT ogłosi dobre kierunki i dodatkowo na WAW zawita jakaś pozaeuropejska linia, np. Garuda lub Singapore, a premierem Polski nie będzie złodziej, nie widzę powodu, dla których mielibyśmy nie dożyć 20 milionów pasażerów na Chopinie.
gość_0609b 2015-06-10 08:41   
gość_0609b - Profil gość_0609b
Nie porownojcie latania Polakow do Niemcow, ktorzy zyja w kompletnie innych realiach bo w jednym z najbogatszych krajow na swiecie, maja oni na dzien dobry dwie wielkie linie lotnicze z czego Lufthansa to gigant i Polska takiej lini nigdy nie miala i nigdy miec nie bedzie.
Polak przez to, ze niestety nawet w porownaniu do najmniejszej niemieckiej pensji zarabia mniej niz niemiecki zasilek dla bezrobotnych jest zmuszony do latania jak najtaniej i wlasnie lata rzadko.
CPL to kompletnie poroniony pomysl, jest Okecie i Modlin i to starczy naprawde na wiele, wiele czasu.
gość_b70f6 2015-06-10 08:22   
gość_b70f6 - Profil gość_b70f6
gość_2b17a: masz pełną rację. Dodam tylko, że dla większości społeczeństwa 20-30 mln czy 20-30 mld to są na tyle abstrakcyjne kwoty, że nie potrafią ich rozróżnić. W związku z tym zaraz znajdzie się ktoś twierdzący, że Okęcie można by zamknąć i sprzedać pod mieszkaniówkę i inwestycja dzięki temu sama się zwróci.
adam7691 2015-06-10 00:12   
adam7691 - Profil adam7691
gość_a0cb5: duża część pax w Polsce to obcokrajowcy (patrz: np. KRK).
informacja o wielkości tego współczynnika zamieszczona była w jednym z numerów "Lotnictwa", jeżeli znajdę to postaram się podać ....
gość_a0cb5 2015-06-09 23:43   
gość_a0cb5 - Profil gość_a0cb5
adam7691: współczynnik ten w polsce wynosi chyba więcej (na 38 milionów polaków przypada ponad 27 milionów paxów). Poza tym powiedziałem że poziom życia naszego społeczeństwa również ma na to wpływ, ale jest tylko jednym z czynników. Mimo to patrząc na aktualny wzrost wydaje mi się że u nas współczynnik przekroczy 1 za jakieś parę lat.
gość_953b7 2015-06-09 23:42   
gość_953b7 - Profil gość_953b7
infomodlin: porownaj sobie dwa rozwiazania: 1/przejscie od rekawa do rekawa w 15 minut oraz 2/odbior bagazy + wyjscie ze strefy airside + spacer na stacje kolejowa + podroz koleja 60 min + odprawa na drugim lotnisku + przejscie przez kontrole bezpieczenstwa. Zapewniam Cie, ze 99,9% pasazerow wybierze rozwiazanie nr 1, wiec Warszawa nie majac CPL, adwa ogryzki w WAW i WMI tylko straci. Nie wspominam juz o tym, ze Okecie zaraz sie zapcha, bo owe dwadziescia kilka milionow pasazerow rocznie mozna wlozyc miedzy bajki. To tylko sposob na mydlenie oczu politykom - nowi szefowie PPLu chca pokazac jacy to sa wspaniali, ledwo przyszli i lotnisko w blysku oka uroslo. A to tylko zamiatanie problemow i wlasnej nieudolnosci owych nowych szefow pod dywan.
infomodlin 2015-06-09 22:10   
infomodlin - Profil infomodlin
gość_4c862@ Warszawa Lotnisko Chopina - Służewiec - Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia - Legionowo - Nowy Dwór Mazowiecki - WMI
przejęzyczyłem się z Warszawy Centrum do WMI
gość_2b17a 2015-06-09 22:00   
gość_2b17a - Profil gość_2b17a
Szanowni Państwo, żeby coś budować, szczególnie w miejscu gdzie nie ma lotniska, gdzie trzeba wykupić grunty, a do tego trzeba jeszcze zbudować cała infrastrukturę toważyszącą, drogi dojazdowe, kolej, to wystarczy "tylko" mieć pieniądze....jakieś 20-30 mld PLN może wystarczy. Jak ktoś ma i jest chętny, uważa, że inwestycja jest opłacalna, niech buduje, zarządza i obsługuje nawet 30-40 mln pasażerów rocznie.
gość_4c862 2015-06-09 21:11   
gość_4c862 - Profil gość_4c862
infomodlin: nie pisz takich bzdur. Jakim cudem chcesz dojechać z WAW do WMI w 40 minut, jeśli pociąg do centrum Warszawy jedzie 20 minut? Takie głodne kawałki możesz wciskać ludziom, którzy nie znają Warszawy.
adam7691 2015-06-09 20:58   
adam7691 - Profil adam7691
gość_fa808: jeżeli uważasz, że nasze społeczeństwo nie jest za biedne na latanie to porównaj liczbę lotów przeciętnego Niemca i przeciętnego Polaka, nie za dobrze pamiętam, mogę się mylić, ale w Niemczech jest to chyba współczynnik 2 (każdy Niemiec leci dwa razy w roku), a w Polsce 0,2 (dwa loty przypadają na dziesięciu Polaków),

chociaż nie mogę się nie zgodzić z Twoją drugą uwagą, że Polacy z przyzwyczajenia wolą tłuc się autokarem (24h) niż lecieć 2-3 godziny samolotem. sam mam takich znajomych, dopiero jak przedstawiam im kalkulację (i nie są to LCC) to z niedowierzaniem na to patrzą, o wygodzie nie wspomnę ...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy