Felieton: Co wolno Ryanairowi, to nie tobie...

Felieton: Co wolno Ryanairowi, to nie tobie... Od czasu upadku OLT Express na forum Pasazer.com wciąż aktywna jest grupa komentujących, którzy twierdzą, że Pasazer.com, nie sam zresztą, odpowiada za porażkę tej linii.Według wielu razem z LOT-em, rządem, ULC i pewnie międzygalaktycznym spiskiem Vogonów byliśmy przeciwni "nowej krwi" na polskim rynku. Rzekomo broniliśmy betonu, oczywiście na złość pasażerom i niewątpliwie...
17/02/2015 17:55   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_cab2f 2015-02-24 19:25   
gość_cab2f - Profil gość_cab2f
Idiotyczny felieton
jjemiolo 2015-02-19 15:45   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Moim zdaniem tytul tego felietonupowinien byc "Na co Ryanair moze sobie pozwolic" a nie co wolno Ryanowi", gdyz ten drugi sugeruje ze FR ma jakies inne prawa lub przywileje niz pozostali przewoznicy. Moim zdaniem prowadzi tylko bardziej cwana polityke dochodowa i moze sobie pozwolic na unikalny model "yield management". Obawiam sie ze ma to z niewiele wspolnego z oryginalna definicja tegoz ostatniego.
tomojadresik 2015-02-19 06:32   
tomojadresik - Profil tomojadresik
Dumping nie dumping gdy samorządy dopłacają do biznesu prywatnemu przedsiębiorstwu 20 - 30 - 50 miln zł rocznie za latanie z jednego portu i uruchamianie połączeń to można sobie pozwolić na bilety po 19 zł. Ryanair przyzwyczaja i chce aby pasażer myśląc przelot widział Ryana. Ich taktyka jest prosta - mówić jak najwięcej wtedy będą myśleć tylko o nas.
gość_96877 2015-02-18 15:50   
gość_96877 - Profil gość_96877
Wyznawcy Ryanaira i innych low costów nie mają pojęcia, że ich linie wcale nie są takie tanie. Rozmawiałem kiedyś ze znajomym - "fanem" ryanair. Z rozmowy wynikało, że kiedyś "owszem, sprawdzał cenę biletu na stronie LOTu, bilet był co prawda tylko 100 pln droższy niż na stronie Ryanair, ale ja chciałem lecieć z bagażem rejestrowanym więc pewnie na następnej stronie rezerwacji musiałbym coś dopłacić i wybrałem Ryanair". Wyprowadziłem go z błędu.
banan86 2015-02-18 15:15   
banan86 - Profil banan86
Prawda jest taka, że RyanAir ma swoich fanatycznych wyznawców, którzy zawsze będą go ślebo bronić w imie "taniego latania". Mnie ta linia nie grzeje ani ni ziębi. Korzystam z jej usług wtedy gdy cena biletu jest proporcjonalna do jakości usługi (czyli niska:D)
gość_e3d36 2015-02-18 11:39   
gość_e3d36 - Profil gość_e3d36
nie grzmicie bo boicie się ich prawników i tyle
gość_b70f6 2015-02-18 11:11   
gość_b70f6 - Profil gość_b70f6
stylmanowski: Kto niby napisał o nielegalnym dumpingu Ryanair w komentarzach? Z kim polemizujesz? W Twojej wypowiedzi nie ma żadnych rewelacji, wszystko było już wielokrotnie tu przerabiane i trudno się z czymś nie zgodzić. No może z uproszczeniem, że rozwój lotniska = rozwój ekonomiczny całego regionu. Jeśli rozwój lotniska oznacza wyłącznie ułatwianie i zachęcanie kolejnych osób do emigracji (a tak jest przeważnie w polskich realiach promocji samorządowych dla Ryanaira), to efekt jest odwrotny od zamierzanego.
stylmanowski 2015-02-18 10:29   
stylmanowski - Profil stylmanowski
Dawno tylu glupot w komentarzach nie czytalem. Po pierwsze Ryanair nie robi zadnego nielegalnego dumpingu tylko znana juz z 40 lat technike zanywana YIELD MANAGEMENT. tu definicija: The techniques used to allocate limited resources among variety of customers in order to optimize total revenue or ’yield’ on the investment capacity. I teraz dwie najbardziej znane ( i najlepsze ) techniki ktore 'narodzile sie' z yield management to 'overbooking' i 'discount allocation'. I wlasnie discount allocation polega na tym ze pewie procent miejsc dostepnych w samolocie jest bardzo tani, pewie procent drozszy, pewie procent jeszcze drozszy itd. Ile procent mijesc sprzedac w danej cenie zalezy od prognozy popytu. Prognoza zalezy od kilku czynninkow miedzy innymi: dane historyczne, okres w roku czy tez rozne wydarzenia sportowe czy kulturalne. I teraz mamy dwa rodzaje popytu: elastyczny i nieelastyczny. Nieelastyczny popyt to taki ktory nie reaguje na zmiany w cenie biletu gdyz niezaleznie od ceny I tak ten bilet kupia (czyli nasi business clasa, ktora kupuje bilety blisko daty wylotu - najdrozsze). I wlasnie oni przynosza lini najwiesze zysyki. Popyt elastyczny zmienia sie wraz z cena. Czyli jezely linia obnizy cene biletu, rownierz zanotuje wzrost w sprzedarzy tego biletu ( a wiec nasza clasa ekonomiczna ) I chodz Ryanair twierdzi ze im wczesniej kupimy bilety tym taniej zaplacimy to prosze zwrucic uwage ze Ryanair robi wiele roznych rodzaje promocji na bardzo taniej bilety pod warunkiem ze lot odbedzie sie danym okresie czasu. I to wcale nie jest zaden dumping. Po drugie odnosnie umuw marketingowych ktore bulwersuje wiele czytelinkow pasazera. Wczoraj pojawil sie bardzo fajny sondarz w Wielkiej Brytani ktory mowie ze Ryanair ze 4 marka ktora brytyjczycy najbardziej niecerpia ( ciekawe bylo by podobne badanie zrobic w polsce. Na marginesie brytyjczycy najbardziej nie cierpia parti politycznej UKIP.) I teraz ja sie pytam jak taka firma ktorej nikt nie lubi I krytykuje ( a zarazem wszyscy lataja) byla w stanie wynegocjowa tak fantastyczne umowym marketingowe w Polsce? To albo Ryanair ma fantastycznych managerow albo polscy samorzadowcy to completni idtioci. Albo oplaci sie to jedno I drugim. Prosze zwrucic uwage na to ze rozwuj lotniska = rozwuj ekonomiczny calego region. I to ze jakis tam polityk da dla Ryanair’a pare milionow to jego nie obchodzi. Za to bedzie mogl pochwalic sie min: sadkiem bezrobocia, atrakcyjnascia region dla inwestorow itd. A pieniadze dla Ryanair’a ida z budzetu na promocje I marketing regionu ktore jesli nie do ryanair’a zostalyby by roztrwonione albo rozkradzione. To tyle, czekam na porcje kilku hejtow z samego rana. Pozdrawiam.
forplay 2015-02-18 09:34   
forplay - Profil forplay
DO tego felietonu dodałbym jeszcze jeden powód dla którego Ryan albo W!ZZ decydują się na wystawienie biletów "za grosze" Niewątpliwie chodzi o reklamę, dużo tańszą niż telewizyjna czy radiowa. Koszt emisji 30 sekundowego spotu reklamowego to nawet 100000zł. Ile można za to "ufundować" biletów za 9 zł na trasie WRO-WMI? i co bardziej zapadnie w pamięci - 30 sekund reklamy czy dziesiątki artykułów w necie i postów na FB. OLT za to wydawał miliony zł na reklamę w najlepszym czasie reklamowym a samolot wiózł 1 osobę.
gość_b70f6 2015-02-18 08:55   
gość_b70f6 - Profil gość_b70f6
Warto jeszcze uwzględnić, że przy tak niskich cenach biletów wiele z nich pozostaje niewykorzystanych, więc Ryanair mógłby sobie pozwolić na znaczny overbooking. Czy to robi - nie wiem.
gość_21099 2015-02-18 00:47   
gość_21099 - Profil gość_21099
Nawet jeżeli dumping odnieść tylko do eksportu to właśni w przypadku ryanair mamy jego klasyczny przykład. Firma zagraniczna(irlandzka), eksportuje swoje produkty poniżej kosztów(usługi przewozu lotniczego), aby osłabić miejscowe firmy(Lot, eurolot), aby przejąć rynek(przewozów lotniczych w Polsce)
admin 2015-02-17 22:41   
admin - Profil admin
definicja została uściślona: "Zacznijmy od tego, że tak naprawdę w ogóle nie mówimy tu o dumpingu w ścisłym znaczeniu tego słowa. Dumping jest pojęciem makroekonomicznym pierwotnie stosowanym w odniesieniu do handlu międzynarodowego. Zgodnie z tą definicją, polega na sprzedaży za granicą taniej, niż na rynku krajowym. To pozwala eksporterowi osłabić rodzimych producentów i w efekcie przejąć rynek.

Dopiero potem pojęcie dumpingu zaczęto stosować również w odniesieniu do rynku krajowego, określając w ten sposób sprzedaż poniżej kosztów wytworzenia lub nabycia towaru lub usługi. Takie działanie jest zabronione prawem unijnym i polskim zarówno w odniesieniu do handlu międzynarodowego, jak i krajowego."
gość_f4ec9 2015-02-17 22:25   
gość_f4ec9 - Profil gość_f4ec9
Nie wiem dlaczego redaktor twierdzi że OLT było finansowane przez przestępczą piaramidę. Jak dotąd NIKOMU nawet nie postawiono zarzutów, o wyroku nie wspominając, a uprawomocnienie trudno nawet w snach zobaczyć. O ile się nie mylę dwie osoby siedzą w areszcie wydobywczym, ale jeśli ktoś uważa że tymczasowy, aczkolwiek długoletni areszt to pewna oznaka przestępcy, to wypada tylko załamać ręce nad stanem świadomości prawnej w naszym kraju. O zwykłej ludzkiej naiwności nie wspominam.
spooks 2015-02-17 22:12   
spooks - Profil spooks
@mirekk: Potwierdzam, pamiętam te czasy gdy Ryanair rozdawał bilety kompletnie za darmo. Wówczas tylko jednego wieczora zrobiłem 22 rezerwacje... ile dzięki temu miejsc w Europie zobaczyłem! Łezka się w oku kręci :)
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy