Raport: Krach festiwalu tras Eurolotu

Raport: Krach festiwalu tras Eurolotu Pasazer.com już od prawie czterech lat ostrzegał, że przewoźnik zamiast długofalowej strategii oferuje jedynie festiwal tras. Niestety, mieliśmy rację - stwierdzamy to bez satysfakcji i z żalem, że kolejna polska firma lotnicza zniknie z rynku.Eurolot kończy działalność z powodu fatalnej sytuacji finansowej i braku perspektyw na odzyskanie rentowności. Linia po raz...
10/02/2015 08:58   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
przemolot 2015-02-19 15:53   
przemolot - Profil przemolot
Ktoś pytał o ostatni rejs K2. Zurych - Kraków 31.03.2015. Lądowanie w KRK rozkładowo 22:40.
gość_93bcd 2015-02-16 22:23   
gość_93bcd - Profil gość_93bcd
Budżetowe miliony też poszły niemal w błoto...
gość_93bcd 2015-02-16 22:21   
gość_93bcd - Profil gość_93bcd
Szkoda. Niewątpliwie zarządzać linią lotniczą nie jest łatwo, ale niewybaczalne błędy i decyzje prezesa i spółki (np. niefortunny pakt z4You) w końcu się zemściły. Niektóre trasy również były nieciekawe i chyba niepotrzebne. Szkoda wielka Dashy Q400 next gen, nowoczesne regionalne samoloty. Może LOT powinien przejąć (część) schedy po K2? Przynajmniej polska linia.
gość_b72f6 2015-02-16 20:03   
gość_b72f6 - Profil gość_b72f6
jak sadzicie czy Pani Prezydentowa cos wskóra??
jjemiolo 2015-02-14 02:11   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Szkoda K2 bo w ten sposob bylo ciekawiej na polskim niebie. Z tym ze logicznie jedna polska linia ma wiekszy sens niz dwie. Nie znam szczegolow, nie mam dostepu do zrodel, wiec nie moge potwierdzic lub zaprzeczyc wszystkiego co napisaliscie wczesniej na okolicznosc kto zawinil. Mam nadzieje ze LO sie jednak wygrzebie z dolka i nie trzeba bedzie kolejnej klepsydry.
gość_fe1c6 2015-02-12 18:44   
gość_fe1c6 - Profil gość_fe1c6
no i tak sie sam przejadł . Ale co to w porównaniu z LOT , które przejadły już prawie 4 miliardy złotych i trwają nadal . Oczywiście coraz mniej ciepłych posadek , ale kolesie dosypią z państwowej kasy , byle sie utrzymać jak najdłużej , oczywiście w ścisłym porozumieniu z PPL :)
przemolot 2015-02-12 13:10   
przemolot - Profil przemolot
Właśnie miałem wkleić to samo.
zobacz link
gość_e1f14 2015-02-12 10:53   
gość_e1f14 - Profil gość_e1f14
Warszawa, 9 lutego 2015 r.


Sz. P. Anna Komorowska
Małżonka Prezydenta Rzeczypospolitej
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 10
00-902 WarszawaSzanowna Pani,

W związku z ogłoszeniem w dniu 6 lutego 2015 r. decyzji o likwidacji EUROLOT S.A. (spółki, której większościowym akcjonariuszem jest Skarb Państwa), spółki, którą większość z Nas budowała poprzez zaangażowaną pracę od samego początku, tj. od 1996 roku, chcielibyśmy zainteresować Panią naszą sytuacją i zaapelować o wsparcie.
Cytując fragment misji naszej Spółki opublikowany na stronie internetowej EUROLOT S.A. – Nasz zespół tworzą m.in. piloci z wieloletnim doświadczeniem oraz personel pokładowy, który charakteryzuje pełen profesjonalizm i dbałość o dobre samopoczucie Pasażerów. W pełni identyfikujemy się z tym stwierdzeniem i udowodniliśmy jego prawdziwość przez wszystkie lata naszej pracy. Niemniej teraz wyrazy sympatii ze strony Pasażerów to za mało by wzruszyć decyzje polityczne, które zdaje się że ostatecznie zadecydowały o naszym losie, bez naszego udziału.
Z ubolewaniem obserwowaliśmy, jak decyzja o likwidacji naszej Spółki nie została odnotowana przez większość mediów. Nikt nie zadał trudnych pytań, brak również refleksji nad tym co się stało. My jednak, jako podatnicy, ale przede wszystkim wieloletni pracownicy EUROLOT S.A. czujemy się w obowiązku zadać kłopotliwe pytania. Jak do tego doszło, że pomimo oddanej i docenianej przez pasażerów EUROLOT S.A. ale i PLL LOT S.A. pracy naszych pilotów i personelu pokładowego, dobrze prosperująca spółka w ostatnich latach została doprowadzona do granic bankructwa. Jak to się stało, że podjęła współpracę z nikomu nieznaną spółką 4YOU Airlines, której działalność ostatecznie stała się przyczyną skierowania zawiadomienia do prokuratury przez organy nadzoru. Dlaczego, w końcu, to my wyłącznie mamy ponosić skutki decyzji politycznych i działań poprzednich zarządów. Zadanie tych pytań stanowi wyraz naszej desperacji i protestu. Z kolei forma tego protestu, to odpowiedź na brak reakcji ze strony organów państwa, których wielokrotnie informowaliśmy o naszych zastrzeżeniach co do sposobu zarządzania Spółką.

Szanowna Pani, ponad 80 stewardes i stewardów prosi o wzmocnienie Pani autorytetem naszego apelu o przestrzeganie prawa. Obserwując model funkcjonowania PLL LOT S.A. oraz skutki zapowiedzianej likwidacji EUROLOT S.A., dla Nas jest oczywistym, że PLL LOT S.A. będzie kontynuowała działalność operacyjną wykonywaną dotychczas dzięki współpracy z EUROLOT S.A., co więcej, że będzie potrzebowała ludzi z doświadczeniem w pracy na samolotach Bombardier Q400 NextGen. – używanych dotychczas przez EUROLOT S.A., na które mamy odpowiednie przeszkolenie oraz doświadczenie. Pomimo tych okoliczności, zamiast zastosować instytucję prawa pracy przejście zakładu pracy (art. 231 Kodeksu pracy), która zapewnia nam kontynuacje dotychczasowego zatrudnienia w PLL LOT S.A., informuje się Nas o zamiarze rozwiązywania umów o pracę i możliwości zatrudnienia na tzw. umowach „śmieciowych” przez spółkę współpracującą z PLL LOT S.A. Działania te stoją w naszej ocenie w sprzeczności z gwarancjami przewidzianymi w prawie pracy.
Nasze dodatkowe obawy wynikają z faktu, że możliwość zatrudnienia na ww. umowach „śmieciowych” w praktyce oznacza brak możliwości kontynuowania pracy zawodowej dla tych z Nas, które ukończyły 30 lat, a więc pracownic z najdłuższym stażem i doświadczeniem oraz dla stewardów. Oczywiście możemy dochodzić naszych praw w sądzie, ale są to działania ex post, a z uwagi na długotrwałość procesów w sądach pracy – jawią się to jako działania pozbawienie skuteczności. Stąd wybraliśmy niekonwencjonalny sposób dotarcia do osób, które ufamy, że mogą wpłynąć na decyzje polityczne rozstrzygające o Naszej przyszłości.
Prosimy, apelujemy o wsparcie.
Będziemy ogromnie wdzięczni za możliwość osobistego spotkania z Panią Prezydentową w celu omówienia naszej sytuacji.
Kierujemy ten apel do kobiet pełniących funkcje publiczne, bo zakładamy że są w stanie zrozumieć jak ważna dla kobiety, matki, przyszłej matki jest stabilizacja zatrudnienia związana z zatrudnieniem pracowniczym.Z wyrazami szacunku i gorącymi pozdrowieniami,

Związek Zawodowy Pracowników Eurolot S.A.
personel pokładowyDo wiadomości:
- Pan Włodzimierz Karpiński – Minister Skarbu Państwa
- Pan Sebastian Mikosz – Prezes Zarządu PLL LOT S.A.
- Pan Andrzej Juszczyński – p.o. Prezesa Zarządu EUROLOT S.A.
gość_9ef86 2015-02-11 15:43   
gość_9ef86 - Profil gość_9ef86
@gość_96877 Po pierwsze osoba, która się o tym wypowiada nie ma jak widać pojęcia jak i Ty, że takie rozwiązanie było praktykowane wiele lat jeszcze niedawno. Po drugie żeby zabierać głoś w takiej dyskusji trzeba mieć pojęcie o takich opłatach, a co więcej nie mowa o opłacie, a stawce jednostkowej dla takiej opłaty. Zupełnie natomiast nie dziwi, że gdzie ruch większy to koszty rozkładają się na większą ilość operacji, co może prowadzić do obniżenia kosztów i niższej stawki jednostkowej. Nie rozumiem czemu linie z WAW mają "dopłacać" lotniskom BZG czy IEG albo RDO.
gość_9d579 2015-02-11 15:42   
gość_9d579 - Profil gość_9d579
Do chwili pojawienia sie młodych wilków ELO działał z budżetem zbilansowanym w okolicach . A potem prezesi M.D.+ B.M. i ich na(prze)stępca ze swoją znajomościa ekonomi. Położyli na łopatki czego nie udało sie zrobić poprzednikom. 300 osób na bruczek albo na smieciówki (jeśli ktoś ich zechce), a panowie businesssssmani oczywiście bez konsekwencji.
gość_cb8d2 2015-02-11 14:46   
gość_cb8d2 - Profil gość_cb8d2
Szkoda tylko, że tak potraktowali personel pokładowy. najpierw obiecanki, żeby nie zostawiać firmy, że robią wszystko aby cała sytuacja zakończyła się dobrze a teraz wszystkich maja w nosie. Jak to jest że firma defakto państwowa, która powinna świecić przykładem zatrudnia ludzi na kontrakty i zmusza do samozatrudnienia. Poprzednie szefostwo zrobiło dobry biznes na Eurolocie a jak to mówią g...no zawsze spada na sam dół i teraz personel wszyscy mają w nosie!!! A Lot zamiast przejąć dodświadczone osoby szkoli nowe, musi wypłacać wynagrodzenie w okresie wypowiedzenia i to są oszczędności? Jeden wielki przekręt, szkoda tylko ludzi
gość_96877 2015-02-11 10:58   
gość_96877 - Profil gość_96877
Będę leciał ostatnim K2 183 do LUZ. Nie wyobrażam obie ponownego pokonywania tej trasy pociągiem. Praktycznie cały dzień z głowy. Człowiek szybko przyzwyczaja się do drobiazgów, które ułatwiają życie.
marcowy 2015-02-11 10:24   
marcowy - Profil marcowy
gość_31a3d: ELo praktycznie nie sprzedawało połączeń do WAW pod wlasnym szyldem - nie licząc WRO, bo BZg i LUZ to były kurioza. Akurat połączenie GDN-KRK było jednym z ich najbardziej opłacalnych i nic dziwnego że LOT od razu je przejął. a w donie Pendolino z GDN do WAWy jest 7 połączeń dziennie LOtu i 2 x FR więc chyba mimo wszytsko jest potencjał.
gość_449d7 2015-02-11 10:18   
gość_449d7 - Profil gość_449d7
Zgadzam sie z gość_43ade. Eurolot byl stworzony po to by pani prezesina miala posadke jak i spora grupa dziadkow ze spec pulku. Po nic wiecej. A zapomnialem jeszcze po to aby LOT mial gdzie topic straty. Oplaty za loty ACMI dla LOT'u byly smiesznie niskie a Eurolot nie mogl nic zrobic bo taki byl przykaz z gory. Wlasne trasy byly tylko ratunkiem przed wczesniejszym bankructwem. Podobnie bylo z Centralwingsem. LS i LOT AMS sluza termu samemu. Wiecie ile placi LOT do LS za obsluge Benka do Stanbow- okolo 900 zl a AIR FRANCE za lot do Paryza placi 1500 EURO(i LS zyje glownie z obslugi innych przewoznikow bo inaczej dawno poszliby z torbami). To wszystko zwykla manipulacja i te mniejsze firmy tego nie wytrzymuja. Ale tak jest w firmie ktora nadal jest potrzebna agencji wywiadu. Ciekawe gdzie teraz LOT bedzie upychal swoje straty. Nie zdziwie sie jak sie okaze ze LS znowu zacznie przynosic straty albo LOT Catering. Dlaczego autorzy artykulu nie pisza o takich sprawach? O prawdziwych przyczynach upadku Eurolotu. Z jednym sie zgodze jezeli chodzi o artykul, a mianowicie z tym ze firma byla kiepsko zarzadzana. Np. loty z Rzeszowa i Lublina zaczynaly sie I KONCZYLY zawsze lotem na pusto z\do Warszawy bo Eurolot nie mogl przeciez latac na tej trasie. Problemem wladz Eurolotu bylo tez wydostanie sie z jedynego swiata ktory znali czyli wlasnej malutkiej firmy. Nikt z osob pracujacych w biurze nie mial doswiadczenia w innych firmach w Europie ze o swiecie juz nie wspomne. I wbrew artykulowi Mariusz Dabrowski pomimo politycznych koneksji i braku doswiadczenia w lini lotniczej potrafil cos zrobic i szedl w dobra strone. Decyzja o zakupie DASH'a byla wlasnie zwiazana z rozbudowa i modernizacja PKP. On sam kiedys to powiedzial ze na lotach po Polsce niedlugo trudno bedzie zarabiac. Dlatego mam prosbe do Pasazera aby staral sie pisac o wszystkich aspektach upadku lini lotniczych a nie tylko o takich politycznie poprawnych i przeznaczonych pod publiczke.
gość_2f38a 2015-02-11 08:27   
gość_2f38a - Profil gość_2f38a
Jeśli mnie pamięć nie myli co do zapisów polsko-rosyjskiej umowy lotniczej, to po przejęciu Q400 LOT będzie mógł wrócić na trasę do Kaliningradu operując tańszym turbopropem.
gość_4fc57 2015-02-11 04:45   
gość_4fc57 - Profil gość_4fc57
A czy to nie bylo tak ze reperowano LOT przesuwajac dlugi na ELO? Poza tym to w PL jest potrzebna regionalna linia, ktora zaoferuje rejsy z regionow do glownych miast europejskich.
maciek_waw 2015-02-11 01:22   
maciek_waw - Profil maciek_waw
A m nie szkoda Eurolotu. Sami sobie na to zapracowali. Ciekawym jest fakt, że LOT będzie mógł przejąć po nich część (tych dochodowych) tras i latać na nich pod własnym kodem. Nie mogę się już doczekać Dasha w barwach PLL-LOT. :)
gość_34b15 2015-02-10 22:56   
gość_34b15 - Profil gość_34b15
Szanowni. Tak, rzeczywiście własne trasy nie były dobrym pomysłem z ekonomicznego punktu widzenia. Natomiast być może warto żeby ktoś, kiedyś zapytał Panów z LOT i ELO (a może wyżej??) dlaczego w 2014 r umowa z LOTem na operowanie ACMI (czyli podstawowa działalność Eurolot) podpisana była tak, że ELO wykonywał ją poniżej kosztów. Podstawowa działalność - rejsy dla LOT. Czysty dumping - co na to Komisja EU? Pomijam straty spowodowane 4You - przez Pana który został do ELO przysłany prosto z PLL LOT- T.Balcerzaka. Przypadek? Być może przedszkolaki uwierzyłyby w to. "Nadzór" skarbu państwa nad spółką - kpina - to tylko świadczy o specjalistach jacy tam zasiadają tam i w radach nadzorczych.. No cóż - prezes LOT dopiął swego, za straty 4You nikt nie odpowiada.. Witamy w Polsce.
gość_31a3d 2015-02-10 22:26   
gość_31a3d - Profil gość_31a3d
Klepsydra było OK. Firma istniała przez dobrych kilka lat a nie wiem czy przeciętny Kowalski rozumiał że to nie jest jakaś część LOTu tylko osobna firma. Tak na prawdę to trudno znaleźć inną firmę na naszym rynku która przez tak długi okres czasu nie wykreowała swojej marki. Dodatkowo przez te lata gdy PKP Intercity wszystko remontowała był to najlepszy czas na stworzenie przede wszystkim atrakcyjnych liniii latających po Polsce. Teraz gdy podróż pociągiem z Warszawy do Poznania, Krakowa i Gdańska wynosi 3h i mniej a do Wrocławia 3,5h trudno będzie stworzyć produkt lotniczy który będzie konkurował czasowo i cenowo. Szkoda tylko że chłopcy w eurolocie bawili się za nasze pieniądze w karuzle z trasami i nigdy za to nie będą odpowiadać.
pede 2015-02-10 20:15   
pede - Profil pede
Klepsydra na stronie głównej to skandal, ale co ich to obchodzi...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy