Zamówienia i dostawy w III kw. 2014 r.

Zamówienia i dostawy w III kw. 2014 r. W trzecim kwartale na pozycję lidera wrócił Airbus, za nim uplasował się Boeing, a trzecie miejsce przypadło Embraerowi. W okresie 1 lipca - 30 września łącznie zamówiono rekordowe 1407 samolotów oraz dostarczono 393 maszyny. Warto dodać, że w lipcu odbywał się 49. Salon Lotniczy Farnborough International Airshow 2014. Podsumowując trzy kwartały tego roku, zakończyły...
14/10/2014 10:49   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2014-10-20 16:53   
greg0303 - Profil greg0303
@demar: Dzięki za wyjaśnienie, a więc chodzi o MTOW. Pełną specyfikację B777X poznamy w przyszłym roku. Po testach modeli w tunelach aerodynamicznych (Anglia, USA) okazało się, że powierzchnia skrzydeł i ich rozpiętość muszą zostać zwiększone. Według wstępnych informacji, po wprowadzeniu do użytku B777-8X, Boeing może rozpocząć prace nad następcą B737 (ewentualny model B797, którego jedna z wersji byłaby wielkości B757). Producent traktował nową generację B777 priorytetowo w porównaniu do następcy B737. To ciągle bardzo odległe plany, które mogą ulec zmianie po rozmowach z przewoźnikami lub zostać opóźnione.
demar 2014-10-18 10:24   
demar - Profil demar
@greg0303: Pewnie, że mógłbym tylko, że to nie wprost moje zdanie, ale wielu analityków rynku (np. Leeham). B787-10 ma mieć zbyt mały MTOW ok. 253 Mg (z tego wynika np. zasięg), po drugiej segmentu stronie ma być B777-8X z MTOW ok. 350 Mg (w zasadzie ultra long range). Wielu wskazuje, że brakuje czegoś pośrodku (ok. 100 Mg różnicy w tym segmencie to po prostu dużo).

Rozwiązanie pierwsze - zwiększyć MTOW dla B787-10, ale to pewnie wymagałyby większych skrzydeł (co może dużo kosztować). Rozwiązanie drugie - zmniejszyć MTOW dla B777-8X (generalnie zrobić go lżejszym), ale może to być nieefektywne (coś w stylu A350-800) i trudno będzie o klientów. Tak to wygląda od strony inżynieryjnej.

Ale sądzę, że nikomu tutaj nie zależy na zapewnieniu najlepszego modelu w każdym segmencie (przynajmniej nie wtedy, gdy produkcja jest wysprzedana na kilka lat do przodu - czyli problem na razie jest teoretyczny). Takie wilcze prawo duopolu - podzielić się rynkiem, nie pozwolić odskoczyć konkurentowi i czerpać z tego zyski. Ja się tylko cieszę, że mimo wszystko powstają coraz lepsze samoloty.
greg0303 2014-10-18 04:32   
greg0303 - Profil greg0303
@demar: Mógłbyś wyjaśnic: "Boeing ma problem w ofercie w segmencie 300-350pax (stąd B787-10 i oferta na mniejszy model niż B777-300ER w postaci B777-8X - na razie oba nie są bestsellerami). " ? Jaki konkretnie problem ma Boeing ?
demar 2014-10-17 23:28   
demar - Profil demar
@gość_f6559: Boeing prowadzi w dostawach szerokokadłubowych od kilku lat, gdy rozpoczęli dostawy B787. Wcześniej przez 5 lat (2006-2010) Boeing dostarczył 482 sztuki (747, 767, 777), natomiast Airbus 483 (to raczej remis). I dopóki produkcja A350 nie wzrośnie - liderem pozostanie Boeing. A co potem (za dwa, trzy lata)? W zamówieniach sytuacja już dużo bardziej skomplikowana (głównie z powodu serii anulowania zamówień np. Emirates na A350 czy Air Berlin na B787), ale też bliżej jest do remisu niż wskazania jednoznacznego, długoterminowego zwycięzcy.

Gdybym musiał na kogoś wskazać to w segmencie wąskokadłubowych wskazałbym na Airbus, a szerokokadłubowych na Boeing. Ale w obu wypadkach to jedynie remis z lekkim wskazaniem. Cóż duopol doskonały. Podsumowanie III kwartału wskazuje, że ten stan trwa nadal.

O B777X napisano już wiele, ale nie ma co cytować marketingowych sformułowań. Boeing ma problem w ofercie w segmencie 300-350pax (stąd B787-10 i oferta na mniejszy model niż B777-300ER w postaci B777-8X - na razie oba nie są bestsellerami). Airbus ma za to problem z segmentem 400-450pax (powyżej A350-1000 i poniżej A380) - stąd pojawiające się analizy na temat A350-1100.
Kto będzie liderem w następnych latach - dopiero czas pokaże.
PS. ANA nie lata obecnie z pasażerami na B747, więc trudno aby chciała je zastąpić przez B777-9X.
gość_f6559 2014-10-17 02:34   
gość_f6559 - Profil gość_f6559
W segmencie maszyn szerokokadłubowych Boeing jest istotnie światowym liderem w ilości zamówień, sprzedaży i dostaw. Model 777X nie jest odpowiedzią na A350 (-1000) lecz logicznym rozszerzeniem i modernizowaniem oferty po ogłoszeniu B787-10 (330 pax). Program wychodzi naprzeciw potrzebom rynku i oczekiwaniom przewoźników. Opracowanie nowych jednostek napędowych (GE-9X) jest niezbędnym elementem tego przedsięwzięcia. B777-9X (400 pax) może w pełni zastąpić B747-400, tak jak planują to zrobić ANA, Lufthansa i Cathay Pacific Airways.
demar 2014-10-16 21:57   
demar - Profil demar
@gość_fd7ac: Jakiś wymierny argument na te subiektywne oceny? Airbus i Boeing mają aktualnie prawie remis w segmencie A320/B737 (od 2002 do 2013 w dostawach wygrywał Airbus, ale Boeing potrafił lepiej zwiększyć moce produkcyjne w 2014 i pewnie ten oraz przyszły rok wygra w dostawach). W zamówieniach NEO/MAX jest 60:40 dla Airbus.

Boeing jest liderem szerokokadłubowych maszyn? W segmencie osobowych VLA (A380 vs B747-8i) też?

Airbus skupił się na wąskokadłubowych? Dostarczyli w 2013 roku 25 sztuk A380 i 108 sztuk A330 (notabene rekord wszechczasów pojedynczego modelu WB, Boeing ma szansę ten wynik poprawić dopiero w przyszłości z B787). Głównym zadaniem dla Airbus zużywającym duże zasoby także produkcyjne było w ostatnich latach testowanie, przygotowanie do produkcji i certyfikacja A350, którą jak już wiemy uzyskał z najlepszym w historii wynikiem ETOPS na poziomie 370 minut. Gdy produkcja A350 osiągnie docelowe możliwości (szacowane 120-150 sztuk rocznie) – wtedy na rynku będzie bardzo ciekawie (być może obie firmy będą produkować rocznie w tym segmencie ponad 200 sztuk samolotów każda).

Czy A350 to lekki niewypał? Taka określenie to złośliwość, brak elementarnej wiedzy albo po prostu opinia warta śmiechu. A350 już jest na kilku polach rekordzistą i raczej będzie zabójcą dla klasycznego B777: doskonale wiedział o tym Boeing i dlatego został zmuszony do przygotowania B777X.

Produkcja obu konkurentów rośnie, nowe modele startują, dla pasażerów zapowiadają się ciekawe czasy. Ale w ocenach warto pisać z mniejszą dozą emocji i przytaczać więcej argumentów.
gość_e5498 2014-10-16 15:12   
gość_e5498 - Profil gość_e5498
Rodzina A320 w dalszym ciągu wygrywa znacząco w zamównieniach z B737. Widać to już na lotniskach gdzie dominacja Airbusa jest oczywista- szczególnie w Europie. Zastanawiające są tylko mniejsze dostawy A320 w stosunku do B737. Do tej pory Airbus chwalił się że tempo produkcji ma największe w historii i większe od B737.
gość_fd7ac 2014-10-14 15:57   
gość_fd7ac - Profil gość_fd7ac
Zamówienia to tylko kilka sztuk różnicy, za to dostawy to już spora przewaga Boeinga. Ciekawe jak to wpływa na nowe zamówienia i ile trzeba teraz czekać na samolot - u kogo szybciej (nie zawsze główny czynnik decydujący o zamówieniu ale także ważny), A350 to chyba lekki niewypał Airbusa, ale z 2 str A320 ceo zapowiada się nieźle. Patrząc na powyższe zestawienie można wywniskować że AB skupił sie na wąskokadłubowych, BOE za to jest CAŁKOWITYM liderem szerokokadłubowych maszyn, a także stara się nie odpuszczać mniejszych.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy