Turkish zamówi A380 lub B747-8I

Turkish zamówi A380 lub B747-8I Temat zakupu samolotów tej klasy powraca co jakiś czas jak bumerang. Warto przypomnieć, że pierwsze plany zakupu dużych, czterosilnikowych maszyn pojawiły się w 2010 r., a następnie w połowie 2012 r.. Wtedy przewoźnik planował zakup pięciu lub sześciu takich samolotów. - Jesteśmy w trakcie ostatnich rozmów z Airbusem i Boeingiem. Ostateczna decyzja w tej kwestii...
10/08/2014 15:55   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2014-08-11 23:30   
demar - Profil demar
Elastyczność dla pasażerów - zgoda. Ale jeśli w ciągu doby leci prawie 20 samolotów (np. LHR-JFK: 8xB747, 6xB777, 3xB767, 1xA333, 1xA346), w szczycie czasami co 20-30 minut to zastąpienie dwóch mniejszych przez jedną większą maszynę (albo trzech przez dwie) nie zmienia wiele w elastyczności (oczywiście są różne linie i to jest inna sprawa). Ciekawe co zrobią z LHR-DXB gdy już jest: 7xA380, 1xB747, 1xB787, 1xB777 i 1xA333. Wspomniany LHR-LAX: 2xA380, 3xB777, 1xB747, 1xA346.
mietek 2014-08-11 14:26   
mietek - Profil mietek
A380 daje na pewno niższe koszty i pozwala "upchnąć" wszystkich na jeden lot ale jednak więcej lotów oznacza większą elastyczność dla linii i pasażerów. Przy obecnym poziomie konkurencji wydaje się to być bardzo ważne.
demar 2014-08-11 10:17   
demar - Profil demar
@p1k2: jedno jest tutaj prawdziwe: trudno szukać jednoznacznych odpowiedzi. Można podać przykłady linii które nie chcą A380, a można podać np. case study BA (ma na razie tylko 6 sztuk A380), które na trasie LHR-LAX zamieniło trzy loty na B747 na dwa na A380 i zyskało kilka procent więcej miejsc oraz 19% niższe koszty. Wszystkie Jumbo (A380, B747, a wiele wskazuje, że także B777-9X) są (będą) super samolotami, jeśli potrafisz je wypełnić pasażerami - to żadna nowość. Jeśli będziesz miał z tym - choćby czasowy - kłopot (patrz Qantas) to możesz zacząć liczyć straty. Duży hub bardzo pomaga, ale sam jeden nie wystarcza.
p1k2 2014-08-11 09:09   
p1k2 - Profil p1k2
@lmajchrowski - no właśnie praktyka pokazuje, że nie. Zobacz na ilu trasach Cathay Pacific dubluje rejsy (dwa w odstępie 1,5-2 godzin). I takich przewoźników, którzy mają zapotrzebowania, a mimo to się nie decydują na A380 i wolą lecieć dwa razy jest zdecydowanie więcej. Praktycznie każdy duży przewoźnik ma kilka takich tras. Cathay zresztą wyjaśniał dlaczego nie chcą A380. Chodzi po prostu o to, że każdy przewoźnik, który nie jest Emiratesem, potrzebowałby takich samolotów tylko kilka-kilkanaście w odniesieniu do floty złożonej na przykład ze 100 lub więcej samolotów. W momencie, gdy cała flota składa się z 3-4 typów włączanie kolejnego i do tego marginalnego pod względem liczebnym utrudnia eksploatację i zwiększa koszty. Kilku przewoźników pomimo to się zdecydowało, ale jak widać trudno szukać jednoznacznych odpowiedzi. Myślę, że wielu przewoźników zamawiało A380 ze względów prestiżowych, a to też jest określona wartość dodana.
demar 2014-08-11 07:44   
demar - Profil demar
Niezależnie od wyboru Turkish znakiem czasów jest niższa cena B747-8I od B777-9X (2014 average price: 367.8 vs 388.7). A jeszcze biorąc pod uwagę upusty dla nabywcy robi się ciekawie.
lmajchrowski 2014-08-11 03:30   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
BA850: Zawsze bedzie istnialo zapotrzebowanie na loty pomiedzy wiekimi hubami powyzej 30mln pasazerow. Wlasnie na takie lotniska gdzie wiekszosc pasazerow leci point to pint sa przygotowywane wlasnie te samoloty. Poza tym w tych hubach lepiej chyba dla lini wykorzystywac jeden samolot typu a380 niz dwa mniejsze typu a330, 787 czy nawet 777 bo trzeba zamiast jednego wyslac dwa co daje podwojne koszty zakupu, personelu itp.
arahja 2014-08-10 21:45   
arahja - Profil arahja
na miejscu turkish bałbym się że jak zamówią b747 bo mogą stać się ostatnimi pasażerskimi operatorami tego samolotu. dodatkowo linie z europy i bliskiego wschodu mocno promują wśród pażerów podróże a380 i turkish mógłby się pod to podpiąć.
BA850 2014-08-10 20:37   
BA850 - Profil BA850
piotrek737: trochę się nie zgodzę - gdy Airbus skupiał się na budowie A380, Boeing skupiał się na 787 - jak każdy program, również program 787 ewoluował zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami rynku. Niestety krach na rynkach finansowych sporo namieszał w 2008 roku i dobrze, co zmusiło producentów do rewizji swoich planów. Zauważ, że A380-900 zostało odłożone na półkę nie mówiąc o wersji Cargo. Nie ma się jednak co łudzić, że 747-8i pobije zamówieniami A380tkę - w tej chwili nikt (poza Emirates) nie chce inwestować w super-jumbo. I tu Boeingowi trzeba przyznać rację - w dzisiejszych czasach podróżowanie samolotem nie ma żadnego glamour, które miało kiedyś, a pasażerowie chcą się dostać jak najszybciej do celu, unikając przesiadek w dużych hubach.
piotrek737 2014-08-10 20:28   
piotrek737 - Profil piotrek737
BA850: Kiedy powstał pierwszy projekt B748I, to tak naprawdę Benek nie miał żadnej strategii ;) W planach były 787-3, 787-8 i 787-9. Potem postanowiono odpuścić 787-3 i zrodził się pomysł 787-10, a następnie odświeżenia B777 jako B777X. Także dopiero od Paris Air Show 2013 ta strategia Benka się jakoś trzyma, wcześniej były to takie ruchy nerwowe, ale dobrze, że pierwsi weszli w plastiki bo mają sporą przewagę nad A350.
shorty 2014-08-10 20:12   
shorty - Profil shorty
pewnie B wygra , oni raczej id wlasna sciezka a najwieksza baaza nato wlasnie w Turcji wiec pewnei zaraz wspólnie cos załatwia. dobrze tez ze nowe lotniski będzie bo to stare do niczego się nie nadaje.
BA850 2014-08-10 19:52   
BA850 - Profil BA850
piotrek737: Boeing postawił na samoloty dwusilnikowe, stąd sukces programu 787 oraz nowy program 777X. program 747-8i został utworzony tylko po to, by w ofercie mieć odpowiedź na A380. Boeing przy 120 zamówionych sztukach 747-8i wyjdzie na plus, Airbus przy 318 zamówionych A380'tkach raczej na plus nie wyjdzie.
piotrek737 2014-08-10 18:44   
piotrek737 - Profil piotrek737
BA850: Ale tu nie chodzi o cały program tylko wersję B747-8, która jak napisał lmajchrowski się zwyczajnie dobrze nie sprzedaje. Szczególnie ta pasażerska wersja.
BA850 2014-08-10 18:24   
BA850 - Profil BA850
Ciekawy artykuł na temat programu A380: zobacz link
BA850 2014-08-10 18:20   
BA850 - Profil BA850
Czy aby na pewno? Boeing wyprodukował ponad 1500 Boeingów 747 i koszty projektu dawno się zwróciły. Stworzenie 747-8i było o niebo tańsze od stworzenia A380 od zera. Nie zmienia to faktu, iż obaj producenci będą równie zacięcie walczyli o każdy egzemplarz ze względów prestiżowych.
gość_4ed6e 2014-08-10 18:04   
gość_4ed6e - Profil gość_4ed6e
Turek pierwsze dwa A388 mógłby już dostać pod koniec roku. Warunkiem są silniki
lmajchrowski 2014-08-10 17:29   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
Tutaj zasada jest prosta Boeing walczy o zamowienia bo nowy 747 sie nie sprzedaje. Airbus nie naciska bo ma tyle zamowien ze boeing moze jedynie sobie pomarzyc.
gość_aa107 2014-08-10 16:38   
gość_aa107 - Profil gość_aa107
Mam nadzieje, ze zdecyduja sie na A-380.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy