Centralny Port Lotniczy nie powstanie?

Centralny Port Lotniczy nie powstanie?
08/12/2011 23:22   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
pcharasz 2011-12-12 15:06   
pcharasz - Profil pcharasz
gosc_2f140:A ty też taki mądry, Ciudad Real jest ponad 200km od Madrytu, więc nie wiem co w tym dziwnego? Notabene, kolej jadąca 200 km/h jest klasyfikowana jako szybka kolej, więc zdecyduj się w końcu, czy jest nam szybka kolej potrzebna, czy też nie...
Nikt "nie zabrania żeby Intercity kończyło bieg na Okęciu"? heh, tylko najpierw tam musi jakoś dojechać... a linia kolejowa nr 8 jest w fatalnym stanie, jedynie warszawski odcinek do dworca zachodniego jest po remoncie. poza tym, pociągi jadące od strony Radomia nie mają jak wjechać do budującego się tunelu, bo ktoś nie przewidział łącznika... druga sprawa do przepustowość, ale to już temat na inną dyskusję..
pcharasz 2011-12-12 14:55   
pcharasz - Profil pcharasz
No tak, i teraz Leipzig obsługuje jakieś 660 000 ton cargo, a Okęcie - 40 000. Więc raczej była to świetna inwestycja, te autobahny itd. Na dodatek obsługuje 1/4 liczby paxów co Okęcie, a przecież Leipzig to biedne miasto, i ma z 500 tyś. mieszkańców... przeliczając na operacje lotnicze, to jest ponad połowa liczby operacji w WAW.
gosc_6cfc6 2011-12-12 14:42   
gosc_6cfc6 - Profil gosc_6cfc6
Kontynuując myśl gości f33be i 2f140 odpowiednie skomunikowanie CPL-u z resztą kraju za pomocą sieci autostrad i kolei jest sprawą ważną ale nie fundamentalną. Najważniesze jest aby istniała tam baza silnego przewoźnika. Linia lotnicza jest w stanie sama zapewnić pasażerów oferując 3-5 lotów dziennie na lotniska regionalne. Przy braku dużej bazy przewoźnicy dolatujący z innnych lotnisk nie zapewnią opłacalności inwestycji (myślę że max 3 mln pax - vide KRK), ani stabilnosci dochodu (linia zbazowana nie zamknie wszystkich połączeń i nie wyniesie się z dnia na dzień). Wniosek jest jeden. Najpierw trzeba zainwestować w rozwój LOT-u (cokolwiek miało by to znaczyć - dokapitalizowanie w jakiś sposób lub też sprzedaż linii, która będzie chciała rozwijać siatkę połączeń z CPL).
gosc_f33be 2011-12-12 11:58   
gosc_f33be - Profil gosc_f33be
Jakies 10 lat temu wpompowano olbrzymie pieniadze w lotnisko Leipzig/Halle, wybudowano ogromny nowy terminal, nowe drogi kolowania i pas. Szumnie okreslano go jako miedzykontynentalne lotnisko dla regionu i co odwazniejsi nawet mysleli, ze sciagnie paxow z Berlina. I co sie okazalo? Obsluguje ok. 2.5 mln paxow rocznie, wielkie ambicje ostygly i zaczeto tam inwestowac (z sukcesem zreszta) w cargo. Lotnisko lezy pieknie skomunikowane Autobahnami A9 i A14 i ma oczywiscie dworzec DB. Mimo tego wielkie plany nie "wypalily".
gosc_2f140 2011-12-12 11:17   
gosc_2f140 - Profil gosc_2f140
Kurczę, każdy mądry. Jedźcie do Hiszpanii. Pod CIUDAD REAL zrobiono wielkie, nowiutkie lotnisko, prawie 4km pasa startowego, ponad 80 osób stałej załogi, z własną stacją szybkiej kolei AVE i u zbiegu 3 ważnych autostrad, w tym A4. I co? Ostatni samolot odleciał z końcem rozkładu 28 października, chętnych brak. CPL nie jest nikomu potrzebny, i szyba kolej na dłuższą metę też nie. Ważne, żeby normalna kolej jeździła porządnie, do 200km/h nie trzeba żadnej specjalnej infrastruktury. I też nikt nie zabrania, żeby Intercity kończyło na Okęciu, zamiast na dworcu Zachodnim.
fiku-miku 2011-12-12 10:20   
fiku-miku - Profil fiku-miku
odbanie o rozwoj starych dworcow czy lotnisk i realizowanie duzych projektow (typu CPL) nie wykluczaja sie wzajemnie a wrecz przeciwnie. sa to wzajemnie napedzajace sie sprawy. powstanie CPL nie zagrozi rowniez lotniskom regionalnym, bo one spelniaja i spelnialyby inne zadania. nalezy rowniez nie zapominac, ze skoro z poznania, wroclawia czy gdanska mozna dolatywac do hubow lufthasy i innych to tak samo moznaby z tych miast dolatywac do CPL, tym bardziej, ze kierunki wschodnie sa przyszloscia europejskiego lotnictwa (jakby nie patrzec z poznania czy wroclawia przez warszawe na wschod wydaje sie logicznym kierunkiem).
antyoszolom 2011-12-11 14:43   
antyoszolom - Profil antyoszolom
Niechaj nie będzie :) Zaoszczędzona kasa może iść na co innego. To tak samo jak Kolej Dużych Prędkości również teraz nie powstanie. Polscy politycy to robią to tak: budujmy nowe, a obecne stare lotniska i dworce miejmy w 4 literach i bedzie super. Nie tedy droga. Najpierw dobra mniejsza infrastruktura, a dopiero potem wielkie projekty...
4tech 2011-12-11 12:17   
4tech - Profil 4tech
Wiesz A1/A2 to nie wszystko. Do autostrad muszą być "podpięte" drogi szybkiego ruchu z kierunku północno-zachodniego( Szczecin/Koszalin/Bydgoszcz DK10/DK25) oczywiscie podaje to jako przykład. Trasy kolejowe ze wschodu i połnocy powinny przebiegać przez CPL ( z CMK powinno być odgałęzienie do CPL), pociągi jadące z południa na północ rownież przez CPL... wiesz tak można się licytować;) podajesz świetny przykład Holandii gdzie większość pociągów w zasadzie jedzie przez AMS ( oczywiście nie 100% ale znakomita większość), zauważ jaka jest gęsta sieć autostrad w Holandii, w praktycznie z każdego miejsca dotrzesz do AMS w 2-3 godziny, zdaje sobie sprawę z tego że to trochę inna skala wielkości państwa i trochę może nawet " na wyrost" porównanie. Chodzi mi o to że potencjalny pax z "regionu" będzie kalkulował czy tłuc się pociągiem z przesiadką w WAW/POZ/LCJ czy skorzystać ze swojego portu lotniczego lecąc np. via FRA/MUC... bezpośrenie połączenie czy też szybki dojazd drogą będzie decydował o jego wyborze. Zobacz jak jest skomunikowany LHR z resztą UK, zmakomita większość autobusów NE jadących z/do Londynu jedzie przez LHR lub też ma bardzo krótki i dostępny transfer na Victorii...
pcharasz 2011-12-11 11:46   
pcharasz - Profil pcharasz
4tech, zgoda w 100% że dobra infrastruktura jest konieczna, ale nie aż do tego stopnia; najważniejsza wydaje mi się szybka kolej i autostrada A1, autostrada A2, S8 i przebudowana DK50. A1 i A2 są już częściowo gotowe i powstaną dużo wcześniej, niż ów CPL mógłby powstać. DK50 jest stopniowo przebudowywana, budowane są kolejne obwodnice. S8 jest obecnie w dużej części w budowie. Konwencjonalna linia kolejowa do Łodźi jest regularnie, odcinek po odcinku, remontowana do 160km/h. W okolocy planowanego CPLu, przez Korytów, przebiega Centralna Magistrala Kolejowa która już teraz oferuje świetne czasy dojazdu do Krakowa i Katowic, a po zakończeniu trwającego upgrade-u będzie pierwszą polską linią szybkiej kolei, z Vmax=250km/h. Jeśli popatrzysz na taki AMS, który jest takim centralnym lotniskiem dla Holandii, czy BRU będące centralnym lotniskiem dla Belgii to zobaczysz, że nawet w tak małych krajach nie wszystkie regiony są bezpośrednio skomunikowane z lotniskiem. Są za to (z małymi wyjątkami w przypadku południa Holandii) stosunkowo dobrze skomunikowane ze swoimi stolicami, skąd dojazd na lotnisko zajmuje chwilę. Z Brukseli - 16 minut pociągiem, z Amsterdamu - około 20 minut. Takie lotnisko ma tym samym efektywnie dużo większy catchment area i, tak jak napisał wroord, pomogłoby zwiększyć rozmiar rynku. Poza tym, sam fakt bycia nowym lotniskiem tej wielkości, które nie rozrosło się w sposób organiczny, sprzyja zainteresowaniu przewoźników. Popatrz na BBI, jeszcze nie działa, a już wiadomo, że dzięki niemu powstaną nowe połączenia. A jakby nie było, przecież Schönefeld miał jeszcze zapas przepustowości, Tegel może nie koniecznie.
4tech 2011-12-11 10:08   
4tech - Profil 4tech
mietku, owszem dla PL, tylko zauważ że bez odpowiedniej infrastuktury kolejowp-drogowej żaden pax nie będzie jechał na CPL z Gdańska czy WRO/KRK majac mozliwosc wylotu "od siebie". Nie wystarczy skomunikowanie CPL z WAW czy LCJ, takie lotnisko musiałoby być bardzo dobrze skomunikowane z reszta kraju, od Suwałk po Jelenia Górę, Od Szczecina po Zamość a częstotliwość pociagów musiałaby być wyższa niż jeden na dobę a czas przejazdu max 3-4 godziny i wiekszosc pociagow musialoby przejrzdzac przez CPL jedac z połnocy, wschodu czy zachodu do WAW a z poludnia jako stacja koncowa, do tego autostrady lub trasy szybkiego ruchu... Ech marzenia:) dlatego moje zdanie jest takie jakie juz tu na forum wielokrotnie przedstawialem... budowa CPL-u jest juz w tej chwili spóźniona o min. 20 lat a bez infrastuktury drogowo-kolejowej bezsensowna...
mietek 2011-12-11 08:16   
mietek - Profil mietek
Dokładnie, sama Warszawa pewnie nie dała by rady "pociągnąć" całego CPL, ale to ma być centralne lotnisko dla całego kraju. Z dobrym dojazdem autostradą lub koleją to ludzie z całej poslki mogliby latać bezpośrednio do Azji lub za ocean. Poza tym myśle, że ruch w PL będzie rósł czy kryzys będzie czy. W końcu Polska się rozwija i będzie się rozwijać, a zobaczcie statystycznie ile latają Niemcy czy Francuzi w porównaniu z nami? U nas ciągle ludzie latają mało w porównaniu z zachodem, a w końcu w tamtym kierunku zmierzamy i chcemy być krajem podobnie rozwiniętym. CPL to dobry pomysł pod warunkiem solidnego zaplanowania i wykonania co jak wiemy u nas niestety wygląda słabo. Wiem, że kasa i w ogólę, ale bez takich inwestycji ciągle będziemy głównie latać do FRA, CDG czy LHR, żeby polecieć w świat....
wroord 2011-12-11 02:40   
wroord - Profil wroord
W calej tej dyskusji zapominacie ze CPL mialby obslugiwac nie tylko W-we ale tez Lodz, wiec potecjalnie ilos pasazerow bylaby wieksz niz procentowy wzrost na Okeciu. Poza tym wieksze lotnisko mialoby lepszy potecjal przyciagniecia nowych przewoznikow co tez zwiekszyloby ilosc pasazerow.
4tech 2011-12-10 16:52   
4tech - Profil 4tech
wiesz okres 2004/7 " nalot" LCC na nasze lotniska...wtedy tez notowano wzrosty wyrazane w tysiącach %, przyszedł kryzys po którym sytuacja się ustabilizowała. Myślę że w najbliższych 5-7 latach średnie tempo wzrostu ruchu w Polsce będzie w granicach 5% rocznie ( nie koniecznie w WAW);) zakladajac ze nadchodzacy kryzys nie odwroci tendencji wzrostowej na spadkowa;D weź też pod uwagę że częściowo nasze krajowe podworko jest juz nasycone, a duze wzrosty notowane sa tylko w "podziałce" czartery. Gdyby tylko ( chociaz tak sie nie robi) brać pod uwagę ruch regularny to wzrost bylby minimalny. W przypadku WAW nalezy brać pod uwagę przejęcie przez Modlin ruchu czarterowego ( wg. mnie słusznie), takze raczej w nie "planowalbym" na WAW wzrostow, a raczej spadek lub utrzymanie obecnych wartosci wzrostu.
pcharasz 2011-12-10 16:33   
pcharasz - Profil pcharasz
4techu: Ale jednak, latach 2004-2007, czyli przed tym całym kryzysem, WAW rozwijało się w średnim tempie 15.7% rocznie. Dopiero od 2008 roku, czyli początku światowego kryzysu, statystyki nie były już takie ładne, ale tak było wszędzie na świecie. Na dodatek, przez ostatnie 20 lat (albo i mniej) ruch w WAW wzrósł 4x, i 2x pomiędzy 2001 a 2008. Więc kiedy wrzeszczcie sytuacja na świecie wróci do normy, czyli pewnie nie prędzej niż w 2013-14 roku, może w WAW znów będą duże wzrosty. Nie 15.7% rocznie, ale może i te 10%? ;)
nederland 2011-12-10 15:33   
nederland - Profil nederland
ja tam wolałbym by lot kupił turkish :D
4tech 2011-12-10 13:43   
4tech - Profil 4tech
Nederelnd, nie turczyna a żabojadalnych tulipanów;)
nederland 2011-12-10 11:05   
nederland - Profil nederland
czy taki CPL to jakiś wymóg Turkish'a by powstał?
4tech 2011-12-10 01:00   
4tech - Profil 4tech
pcharasz, oczywiście że "moje" 10% to przejaskrawienie a już w szczególności jak chodziłoby o WAW.:)/// gościu_0fbc0 dziś nie ale za rok z małym okładem już tak...
gosc_0fbc0 2011-12-10 00:13   
gosc_0fbc0 - Profil gosc_0fbc0
O czym Wy bredzicie? Modlin nie istnieje jeszcze. Spokojnie, jeszcze z 10 lat!
pcharasz 2011-12-09 23:27   
pcharasz - Profil pcharasz
4techu: Przy wszystkim co napisałeś, aby ruch w Polsce podwoił się w ciągu 20 lat, musiałby rosnąć nie 10%, a jakieś 3.5% rocznie ;) Przy wzroście 10% rocznie, ruch w Polsce wzrósłby 6.7 razy w ciągu 20 lat ;) nie wiem jakie jest obecnie średnie tempo wzrostu, ale raczej na pewno jest większe niż 3.5%, ale pewnie mniejsze niż 10%. A ogółem, proszę, spójrz na to w perspektywie 20 lat. Rozumiem Twoje wątpliwości odnośnie CPL, bo taka inwestycja na pewno pociągałaby za sobą pewne ryzyko, ale przy wszystkim tym, akurat argument przepustowości Okęcia nie jest najważniejszy. Po prostu, przy budowie nowego lotniska od podstaw można przewidzieć wszystko to, czego nie przewidziano przy budowie Okęcia. Brak ograniczeń środowiskowych, dużo lepsze skomunikowanie z siecią dróg krajowych i autostrad, możliwość stworzenia dużo większej strefy tranzytowej, większej liczby sklepów i tym samym, tak jak to robią inne duże lotniska, zarabiania głównie na handlu itp., a nie na samej obsłudze paxów, co pozwoliłoby zredukować opłaty pasażerskie. Inna sprawa, to możliwość stworzenia lotniska o wysokim standardzie. Nie marzę o czymś takim jak Changi czy Hong Kong, ale o czymś lepszym, niż Okęcie. A teren Okęcia można wykorzystać na milion możliwych sposobów i jeszcze na tym zarobić. Zauważ, że PPL jest wysoce zyskowną spółką, chyba w zeszłym roku zarobił 300 mln PLN. Myślę, że PPL samemu byłby w stanie pociągnąć taką inwestycję, bez żadnych dotacji z budżetu (sam port lotniczy, bez niezbędnej dodatkowej infrastruktury jak drogi czy linie kolejowe).
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy