Centralny port zastąpi Okęcie?

Centralny port zastąpi Okęcie?
23/03/2011 11:34   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lmajchrowski 2011-03-26 19:11   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
Dla mnie temat jest zakonczony CPL nie bedzie i tyle. Za maly ruch, LOT ma za malo samolotow a przede wszyskim nie ma pieniedzy na cos takiego. Okecie jeszcze nas przezyje i bedzie sie miec dobrze.
4tech 2011-03-26 18:21   
4tech - Profil 4tech
Jerzy, przeczytaj jeszcze raz powoli i dokładnie.
jurek 2011-03-26 18:09   
jurek - Profil jurek
A co ma reaktywacja lotniska w Zegrzu/Koszalinie do CPL i skoro budowa wg Tomasza jest spóźniona o minimum 20 lat to dlaczego należy ją nadal odkładać ? Gdzie tu sens i logika ?
4tech 2011-03-26 17:49   
4tech - Profil 4tech
Pcharasz, ale tu nie chodzi o to czy są inwestorzy skłonni zainwestować w budowę CPL-u czy ich nie ma . Chodzi o sam sens tej inwestycji. Inna kwestia jest to czy np. LO przeprowadziłby się na CPL z WAW w przypadku gdyby ten port byłby w rękach prywatnych. Moim zdaniem budowa CPL-u w Polskich warunkach ( pomijając polityczne) jest chybiona i bezsensowna, spoźniona o min. 20 lat. Tak samo jak bezsenoswne jest budowanie lotniska w Kielcach czy Radomiu. Bardziej sensownym wydaje się być budowa Modlina, reaktywacja Koszalina i lotniska na wschodzie ( Olsztyn/Bialystok). Przy obecnym poziomie ruchu w WAW to budowa CPL jest "wyrzuceniem kasy w błoto". WAW przy doprawdy małych nakladach na modernizację istnijacej infrastktury o których pidałem wcześniej spokojnie za na przestrzeni 20 lat może obsługiwać ruch na poziomie 25-30 mln. rocznie.
tomic 2011-03-26 17:47   
tomic - Profil tomic
pcharasz: czy naprawdę wierzysz w to, że gdyby inwestycja była odpowiednio przygotowana przez państwo, to znalazłby się prywatny inwestor chętny na sfinansowanie budowy gigantycznego portu na, powiedzmy, 50 mlnów pasażerów? O innej wielkości tu nie mówmy, bo Okęcie Modlin Lublinek byłyby w stanie wspólnie niewiele mniej obsłużyć (Okęcie to 25 mln - bez charterów i tanich linii starcza na bardzo duży hub. MUC jest teraz trochę większy, ale musi obsłużyć cały ruch włącznie z charterami i tanimi liniami). Już samo przygotowanie do inwestycji to miliony publicznych złotych wydane na ekspertyzy, studia wykonalności i podobne, dzięki którym nachapie się tylko jakaś firma konsultingowa. A potem zonk - nie ma Araba z miliardem złotych mimo, że w raporcie wszystko pięknie. Już mieliśmy Turka z Formułą 1 i mega-portem lotniczym pod Białą Podlaską czy Michaela Jacksona z Disneylandem. Ja w takie bajki nie wierzę i wolę by wydano pieniądze na bardziej realistyczne i potrzebne projekty.
pcharasz 2011-03-26 16:52   
pcharasz - Profil pcharasz
lmajchrowski: Nie rozumiem, załóżmy że znalazł by się inwestor gotów zainwestować w CPL. Dlaczego miałby tego nie zrobić, jeżeli zdecydowałby, że taka inwestycja jest opłacalna? Jeżeli, tak jak mówisz, byłby za mały ruch na powstanie takiego lotniska, to zapewne inwestora by nie było. Rzecz w tym, że w krajach takich jak Polska potrzebna jest najpierw decyzja polityczna, czyli zgoda na powstanie takiego obiektu, nie ważne, czy powstawałby za pieniądze prywatne, państwowe, czy spółki prawa handlowego z np. częściowym kapitałem państwowym. Przykład planów budowy portu lotniczego w Wilkowie pod Olsztynkiem pokazuje, że nawet jeżeli jest inwestor gotów zbudować lotnisko, to władze (w tym przypadku wojewoda) mają ogromny wpływ na taką decyzję. Dlatego gdyby np. rząd dał promesę, że w przypadku spełnienia szeregu warunków inwestor nie tylko dostanie zgodę na taką inwestycję, ale również niezbędne wsparcie ze strony rządowej, to temat CPL-u ruszyłby do przodu. A potem już pozwólmy potencjalnym inwestorom zadecydować, czy chcą zainwestować czy nie. To nie jest planowanie cudzymi pieniędzmi. Chodzi o to, że w przypadku tak wielkiej inwestycji, nawet prywatnej, to często rząd jako pierwszy wychodzi z inicjatywą, nawet jeżeli nie będą tam zainwestowane pieniądze publiczne.
piotrek737 2011-03-26 16:23   
piotrek737 - Profil piotrek737
No tak teraz już jest 5 lotnisk :D A co ja pisałem wcześniej? Przecież napisałem, że przy takich realiach jakie są obecnie to lotnisko może się budować i 40 lat. Zabagnione w PL jest to, że nigdy tu się nie planowało nic przyszłościowo ;)
lmajchrowski 2011-03-26 16:10   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
piotrek737: chcesz to buduj nawet i z pięć CPL ale ja ci mowie ze do 2020 roku nawet jedna łopata nie zostanie wbita pod CPL. Za maly ruch na takie lotnisko.
piotrek737 2011-03-26 16:04   
piotrek737 - Profil piotrek737
No i tak wygląda "dyskusja" Polaków nie po jego myśli to s........j :D
lmajchrowski 2011-03-26 15:56   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
piotrek737, pcharasz: szkda z wami dyskutowac na jakikolwiek temat inwestycji. Otworzcie sobie firme za wlasne pieniadze i zacznijcie dzialac tak jak piszecie 6 miesiecy i po was. Ja wiem ze za cudze pieniadze to latwo jest planowac a co lepsze nie ma za to zadnej odpowiedzialnosci.
pcharasz 2011-03-26 13:00   
pcharasz - Profil pcharasz
lmajchrowski: Zarzucasz, że nie jesteśmy ludźmi trzeźwo-myślącymi tylko dlatego, że mamy pewną wizję i uważamy, starając się podać argumenty, że ma ona szanse się urzeczywistnić? Ja osobiście nie twierdzę, że mam wspaniałą receptę na wszytko, że CPL na 100% może być sukcesem. Ale od tego jest forum dyskusyjne, by dzielić się pomysłami, argumentami, itp. Możesz się naśmiewać, mówić o kosmodromach i zaoraniu stadionu narodowego, ale co z tego wynika? Nic. Zauważ, że inwestycje na Okęciu zwrócą się do czasu hipotetycznego wybudowania CPL-u. I jeśli chcesz, to "nie mow mi nic wiecej na temat inwestowania" urzeczywistni się, ale swoimi wypowiedziami pokazałeś, że nie masz wiedzy na temat inwestycji sektora publicznego. Przy okazji, PKB regionu Warszawy jest obecnie oceniany na 68 miliardów $ (dane na 2005 rok), czyli mniej więcej tyle, co Sztokholm, (więcej niż) Monachium cz Lyon. Ocenia się, że do 2020 roku będzie to już 80 miliardów $, czyli tyle co dzisiaj PKB Litwy, Łotwy i Estonii razem wzięte. Do tego trzeba jeszcze dodać potencjał gospodarczy Łodzi, dużo mniejszy niż w Warszawie, ale jednak.
piotrek737 2011-03-26 10:23   
piotrek737 - Profil piotrek737
lmajchrowski: Tylko widzisz różnimy się tym, że ja nie wyrzucam od razu swoich żali, nie przezywam Cię kozakiem, nie wrzucam Ci, że się błaźnisz etc. i co najważniejsze z nikogo się nie śmieje bo nie na tym rzecz polega. My Polacy mamy coś takiego, że nie potrafimy ze sobą dyskutować tylko każdy ma swoją rację za którą by drugiego po prostu zabił. Nie twierdzę, że mam rację z tym CPL bo znając polskie realia to w 50 lat by go nie postawili. No i bez takich tekstów, że muszę się nauczyć jeszcze dużo bo mnie nie znasz na żywo więc nie oceniaj ludzi po kilku postach. Ach i proszę bardzo jak kiedyś będziesz w Polsce, a ja będę dysponował czasem to napisz to się spotkamy. Chociaż nie wiem czy to ma sens bo obecnie jestem kompletnie apolityczny i się z tego wyłączyłem bo nie interesuje mnie co Ci Panowie zrobią gdyż żadna z partii dla mnie jako młodego 25-letniego człowieka nie ma nic do zaproponowania. Na tym kończę udział w tym wątku bo to nie jest dyskusja tylko skakanie sobie do gardeł.

4tech: Wszystko ok z tymi decyzjami tylko dlaczego porty nie mogą wymusić na władzach miasta normalności i jakichkolwiek zasad?
lmajchrowski 2011-03-26 03:29   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
4tech: przetlumacz to tym co CPL chca budowac a burzyc Okecie.
4tech 2011-03-26 02:29   
4tech - Profil 4tech
i o to chodzi dokończyć WAW, ukończyć Modlin i wystarczy na minimum25-30 lat.
lmajchrowski 2011-03-26 02:20   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
4tech: dokladnie to probuje wytlumaczyc tytaj niektorym formumowiczom. Nie potrzeba budowac nowego portu wystarczy Okecie dokonczyc i spokojnie wystarczy na 20 a moze i 30 lat.
lmajchrowski 2011-03-26 02:15   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
piotrek737: Musze Cie zdziwic bo w polsce jestem czesto bo mam tam biznes a tutaj jestem z tego wzgledu ze rozwijam firme wlasnie na rynku ameruykanskim. O jakim ty ekspercie politycznym mowisz??? blaznisz sie w tym momencie bo jesli chodzi ci czy jestem za PIS to zapewniam cie ze nie tylko za Sld bo to jedyna partia ktora zrobila cos dla biznesu a mianowicie zmniejszyla podatki. Ja nie zazucam manipulacji tylko smieje sie z ciebie i innych tobie podobnym jak latwo podniecacie sie tym ze cos gdzies ma powstac a nie patrzycie realnie na wszystko. Myslalem ze po chwili nieobecnosci na formum znajde tutaj ludzi ktorzy dyskutuuja na powazne tematy a przedewszystkim powaznie czyli trzezwomyslaco ale widze ze jeszcze duzo musisz sie nauczyc a tak na marginesie chcialbym z Toba kiedys porozmawiac na tematy polityczne w polsce zobaczylbym jaki to kozak jestes.
4tech 2011-03-26 02:01   
4tech - Profil 4tech
piotrek737, ale ktoś wydaje decyzje, warunki zabudowy etc. I to niej jest wina lotniska że "tak go zabudowali". To jest dokładnie tak samo jak w Poznaniu czy każdym innym Polskim mieście posiadającym lotnisko, to miasto przyszło do lotniska a nie odwrotnie:)
piotrek737 2011-03-26 01:54   
piotrek737 - Profil piotrek737
W Stanach byłem kilkakrotnie ;) Najbardziej mnie śmieszy jak ktoś siedzi np. w Stanach X lat i udaje eksperta politycznego. Ostatnie wybory prezydenckie pokazały jaki jest elektorat w ju es and ej. Nikt tu też nie mówi w tym momencie o kiełbasie wyborczej bo ta była, jest i będzie... Wszystkie partie są jak dla mnie po jednakowych pieniądzach bo przez 20 lat pokazały co potrafią robić ;) Jeżeli zarzucasz manipulacje to popatrz najpierw w jakim Ty świecie tam w Stanach żyjesz a jako absolwent amerykanistyki mogę się coś nie coś na te tematy wypowiedzieć ;)
4tech 2011-03-26 01:51   
4tech - Profil 4tech
lmajchrowski, przypomina mi się dyskusja jaka toczyliśmy jakiś czas temu na temat Okęcia i jego rozbudowy. Dla mnie budowa CPL-u jest spóźniona minimum 20 lat i w sumie bezsensu. Pomijam aspekt wyborczy, chodzi mi raczej o celowość takiej inwestycji....poziom 20-25 mln mln to "może osiągnie" za lat 20-30. Dzis WAW odprawia w "porywach" blisko 10 mln. Przepustowość lotniska w WAW można zwiększyć poprzez odpowiednią przebudowę ( a nawet ukończenie istniejących lecz zamkniętych) ścieżek szybkiego zjazdu i dróg kołowania, ukończenie pirsu też podniesie jakość i szybkość obsługi samolotów. CPL w tej formule w której jest planowany, bez połączeń nie tylko w systemie Y ale też bez połączeń z innymi regionami kraju ( autostrady, kolej etc) nie będzie magnesem dla paxów. W Polsce stale rośnie udział portów regionalnych w tym "ciasteczku" a WAW notuje systematycznie straty. Sama WAW czy Polska nie jest atrakcyjnym rynkiem jakim jest Londyn, Frankfurt, Monachium, Amsterdam, Rzym czy Madryt i Paryż. Polska to nie Hiszpania czy Włochy, u nas nie ma takich ilości mniejszości narodowych jak w UK czy Holandii, Francji, więc i "rynek" przewozów pasażerskich jest inny bardziej nastawiony na rodzimych paxów niż na biznes i turystykę ( chociaż taki ruch oczywiście istnieje ale na tle innych lotnisk jest " mikroskopijny) Dla mnie WAW po pewnych modernizacjach i inwestycjach jest wystarczającym portem lotniczym w Polsce i spokojnie może obsłużyć 25 mln rocznie.
lmajchrowski 2011-03-26 01:22   
lmajchrowski - Profil lmajchrowski
4tech: moze i tak. Ale czytajac te marzenia o CPL przed wyborami to az mi sie nie chce wierzyc jak latwo jest ludzmi manipulowac a jeszcze w to wierza :)
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy