jest jeszcze jadna sprawa: emitując obligacje w kasie zostają pieniądze na dywidenty. Im częściej firma je wypłaca tym lepiej sprzedaje akcje ( oczywiście mówiąc w skrócie ). inwestr giełdowy najczęściej jest to osoba która pracuje w kategoriach TU i TERAZ. Wiec taki tuch jak sprzedaż obligacji: zapewnia płynność na działanie bieżące i pozwlala odblokowac finase na dywidenty. Ale oczywiście są to tylko nasze dywagacje i nikt z nas nie wie co MOLowi chodzi po głowie. Możemy tylko pozazdrościć że udaje im się tak tanio sprzedawać obligacje :)
p1k2: na przykład taki sens że gdyby nie miał tych 850 mln to by musiał je rozpisać w ratach lesor a tak to FR wykłada je od razu np na pierwszę wpłatę. I na pewno jest to dla nich tańszy pieniądz niż branie kredytu u lisingodawcy.
przyczyn tego ruchu może być bardzo wiele. Najprostszy - podatkowy. Nikt z nas nie wie gdzie FR ma ulokowane pieniądze i ile by kosztowało wprowadzenie tych pieniędzy na rynek. Przykładowo Apple regularnie co kilka lat sprzedaje obligacje celem zgromadzenie funduszy na wypłatę dywident - tak jest dla nich taniej. Po drugie: na sprzedaż z sukcesem - czyli tanio - własnych obligacji mogą sobie pozwolić tylko naprawdę dobre firmy - jest to niewątpliwie bardzo dobry sygnał dla np dla giełdy. Po trzecie: najtańszy pieniądz - czyli dlaczego by z niego nie korzystać.
Jaki sens miałoby emitowanie obligacji na spłacanie samolotów branych w leasing? Kwota 850 mln euro wydaje się być dostatecznie duża na finansowanie tych samolotów we własnym zakresie. Należy zwrócić uwagę na kilka rzecz: po pierwsze kwota emisji jest w euro, a nie w dolarach, w których najczęściej wyrażane są ceny katalogowe, po drugie jak twierdzą rożne źródła Ryan kupił te samoloty bardzo tanio. Już na wstępie więc 850 mln euro (1,1 mld dolarów) pokrywa jednak trochę więcej niż koszt zakupu 10 samolotów ;) Jeżeli dodamy do tego, że kontrakt jest rozłożony na kilka lat, a firma dodatkowo generuje niemałą gotówkę na bieżąco (zysk netto nie ma akurat wiele wspólnego z przepływami).
marcowy: pewnie tak. Być może MOL liczy, że jak przyjdzie czas wykupu tych obligacji to te 850 mln plus odsetki będzie mniej bolało niż teraz:)
mietek: na to ci już nie odpowiem :) to już wyższa inżynieria finansowa. Nawet Apple korzysta z różnych produktów finansowych pomimo że mają niebotyczne zasoby gotówki. generalnie znam kilka osób zajmnujących się poważnymi finansami i wszyscy stosują zasadę że lepiej mieć 100 zl na koncie i 100 zł kredytu niż 0 :)
marcowy: nie no wiem ale w takim razie po co im nagle te 850 mln? Przecież co roku mają zysk i taka kwota w przypadku FR to nic wielkiego.
mietek: przecież nie płacą za nie gotówką tylko pewnie biorą w leasing.
gosc_dd8a7
2014-06-16 10:49
Ze ten syf tak prosperuje to mnie dziwi. Ja do tego nie doloze ani centa. Nie zamierzam tym czyms latac.
A co oni chcą kupić za te 850 mln euro? Na pewno nie te 180 samolotów. Przecież to im wystarczy na może 10 B737-800.
To prawie o połowę mniej niż obligacje Polski (10 letnie ponad 3 %) :) Natomiast należy brać pod uwagę różnice w stopach procentowych. Aktualna stopa EBC (obligacje są w euro), to 0,15 %, a w Polsce 2,5 %.
gosc_4ac1c
2014-06-14 14:12
mają głowę do interesu, no i dobrze
gosc_40843
2014-06-14 13:06
1,875 proc. ooo matko, to tyla samo prawie co obligacje Polski.