Regiony zyskują na lotach? Nie zawsze

Regiony zyskują na lotach? Nie zawsze W Polsce nie ustaje dyskusja o tym, czy warto dopłacać liniom lotniczym, by zyskać więcej połączeń. Poza wzrostem przychodów lotnisk często pada argument, że w ten sposób stymulowany jest rozwój gospodarczy regionu. Ale nie zawsze tak jest. Naukowcy z Uniwersytetu w Münster oraz bostońskiego MIT przyjrzeli się zmiennym, które na to wpływają. W opublikowanym w "Journal of...
15/04/2014 10:03   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gosc_a7830 2014-04-16 11:15   
gosc_a7830 - Profil gosc_a7830
gosc_2e96a: Jaki negatywny wplyw na lotniska regionalne moze miec rozwoj hubu? Ktos nakaze zaorac lotniska regionalne? Czy rozwoj siatki polaczen OS w VIE i otwarcie regularnych polaczen przez OS do ponad 40 portow lotniczych w samej tylko Wschodniej Europie z/do VIE mialo negatywny wplyw na lotniska w SZG, INN, KLU czy GRZ? Czy moze dla Austrii byloby lepiej gdyby w VIE OS nie stworzyl silnego hubu??? Lotniska regionalne i huby w danym kraju moga wspolistniec i wzajemnie sobie nie zagrazaja, co widac dobrze na wielu przykladach. Jesli jest wystarczajacy potencjal rynku (bo to jest najwazniejsze) w portach regionalnych beda one mialy polaczenia z wieloma hubami i polaczenia obslugiwane przez LCC. I na przeszkodzie temu nie stanie zaden inny hub.
gosc_b390b 2014-04-16 01:49   
gosc_b390b - Profil gosc_b390b
gosc_9d4e1: Wydaje mi się, że pamiętam Cię z innego portalu
gosc_2e96a 2014-04-16 01:22   
gosc_2e96a - Profil gosc_2e96a
gosc_9d4e1 - już wiem, kim jesteś (pewnie myśląc o CPL masz na myśli Baranów, o którym pisałeś kiedyś na innm portalu). Przeceniasz i to zdecydowanie rolę hubu w gospodarce kraju. Niemcy mają się dobrze nie dzięki FRA i MUC, a na odwrót. Ludzi lata tam tyle, że jeden hub by ich nie obsłużył. Obecny hub TK w IST to skutek, a nie przyczyna rozwoju Turcji. Kraje zatoki perskiej rozwineły się dzięki ropie, a nie hubom. Huby to rezultaty tego rozwoju Skupianie wszystkiego w jednym centrum, realizowane u nas od 1989 doprowadziło do degradacji regiony, szczególnie łódzki, lubelski czy małopolski. Hub w WAW jest dla nich zagrożeniem, a nie nadzieją. Dzię
gosc_9d4e1 2014-04-15 23:16   
gosc_9d4e1 - Profil gosc_9d4e1
gosc_a7012: a czym bylby SIN, HKG, DXB, DOH gdyby nie staly sie hubami? IST za czasow TK z przed 10-15 lat (kiedy to byl miernym przewoznikiem z pld-wsch Europy tez nie mial znaczenia). Oczywiscie sporo ludzi tam latalo, ale sporo mniej niz dzis. Dzis Turcja jest jednym z tygrysow ekonomicznych i jednym z szybciej rozwijajacych sie krajow swiata, rowniez dzieki temu, ze latwo tam dotrzec. CO by mialy Regiony z hubu w WAW? Mialyby to, ze do Polski naplywaloby duzo wiecej inwestycji, w Polsce lokowano by centrale na Srodkowo-Wschodnia lub Wschodnia Europe. W efekcie rozwoju siatki w WAW moglby powstac minihub w KRK, a w dalszej przyszlosci regionalny hubik w GDN. Miedzy WAW a LCJ powstaloby nowe duze lotnisko i Lodz zyskalaby okno na swiat (ciut lepsze niz Lublinek) i nowych inwestorow, majac duzy wezel odlegly 30-40 min jazdy pociagiem. To wszystko pociagneloby reszte kraju, gdyz inwestycje generowaloby pieniadze, ktore moznaby zainwestowac nie tylko w tych 4 regionach, ale w calym kraju. Wracajac do IST i TK, cCo ma uruchomienie polaczen do Bamako i Konakry i im podobnych miejsc? A no ma to, ze dla wielu ludzi w Afryce, IST staje sie brama do swiata, a dla firm tureckich kraje afrykanskie staja sie rynkami zbytu. Podobnie mogloby byc, gdyby polski przewoznik mial silny hub (nie mowie o takim jak we FRA, MUC czy IST, ale porownujac z BRU, ZRH, HEL, czy LIS) i mogl stac sie brama do Srodkowo-Wschodniej Europy i brama do Swiata dla mieszkancow tego Regionu. Z tym wszystkim pojawilaby sie praca, ludzie nie musieli by emigrowac za granice, bo mogliby przebierac w ofertach pracy tutaj, a do prac do jakich za granice jezdza nasi Rodacy przyjezdzaliby tutaj ludzie z Ukrainy, Bialorusi czy Rumunii. Dzis miliony Polakow pracuja na rzecz rozwoju innych krajow, a mogliby to robic na rzecz swojego kraju.
gosc_a7012 2014-04-15 22:22   
gosc_a7012 - Profil gosc_a7012
gosc_5e93f: Sorki, ale do IST ludzie i tak by latali nawet bez hubu Turkisha. A IST nie ma dla miasta takiego znaczenia, jak przytoczone tu lotniska typu HHN czy CRL dla okolicy. Tylko bardzo bogate kraje, jak Niemcy, ktorych bogactwo i tak nii wynika z węzłów lotniczych, moga sobie pozwolić na więcej niż jeden hub. Jaki zatem zysk z hubu (a raczej pseudohubu) w WAW mają mieszkańcy Lubelszczyzny, Podkarpacia, Podlasia, Śląska czy Kujaw? Żaden. Kogo z tych mieszkańców stac na loty za granicę przez WAW? Jak wyglądały lotniska w GDN WRO czy KTW przez erą LCC? Jakie obroty na 2-3 lotach dziennie lotu miały tam pojedyncze bary i kioski, taksiarze i parkingi? Prawie zerowe. Wypozyczlani samochodów prawie nie było. Co to za zysk połączenie do Bamako i Konakry? Może mieszkańcy Stambułu czekają na biznesmenów z Mali oraz z Gwinei i ich inwestycje? Wolne żarty. Co mają zatem regiony z hubu w WAW - nic.
krzysiekl 2014-04-15 19:23   
krzysiekl - Profil krzysiekl
według mnie kluczowe jest to "jak będzie chciał" jeśli będzie często w kraju jest mniejsza szansa, że emigracja planowana na chwilową przerodzi się w emigrację na stałe. no ale to moja opinia tylko.
banan86 2014-04-15 18:25   
banan86 - Profil banan86
krzysiekl: mysle ze ktos kto pracuje za granica jesli chcial i mogl sciagnac rodzine do siebie zrobil to tak czy inaczej bez wzgledu na ulatwienia w podrozowaniu
banan86 2014-04-15 18:19   
banan86 - Profil banan86
na pewno zupelnie inaczej wyglada sytuacja gdy na danym lotnisku zapuscil korzenie tylko jeden monopolista i wysysa z regionu pieniadze a zupelnie inaczej gdy jest wielu roznych przewoznikow oferujacych kierunki i low-costowe i do hubow na przesiadke
gosc_5e93f 2014-04-15 18:18   
gosc_5e93f - Profil gosc_5e93f
gosc_19813: wystarczy spojrzec na huby w DXB, DOH, SIN, HKG, IST. Szczegolnie te pierwsze cztery rozwinely sie dzieki tranzytom. Malo kto by tam przylecial, gdyby nie oferta tranzytowa lokalnego przewoznika. Spojrz na IST, gdyby TK nie zbudowal sobie wezla w IST, to nie oglaszalby dzis, ze otwiera polaczenia do Bamako, Konakry i Kotonu (kolejnych portow w srodku Afryki). Dzieki dynamicznie rozwijajacym sie hubom dynamicznie rozwijajacych sie linii lotniczych zwieksza sie ruch lotniczy, wzrasta zatrudnienie (u przewoznikow, na lotniskach, sluzbach uslugowych), zwiekszaja sie lotniska, pracuje dla nich co raz wiecej ludzi. Dzieki rozwojowi hubu miasto ma coraz wiecej bezposrednich polaczen lotniczych z coraz wieksza liczba miast na swiecie co niezwykle ulatwia robienie biznesu i przyciaga kolejnych inwestorow, bo miasto w ktorym jest hub staje sie coraz lepiej 'dostepne', a to jeden z glownych czynnikow lokowania biznesu. KTWTRN to szczegolny przypadek, warto tez zwrocic na niego uwage. Polaczenia uruchamiane pod jedna firme (w tym wypadku FIATa) moga rownie szybko powstac co zniknac. Polaczenie powstalo gdy FIAT zwiekszyl swoje zaangazowanie na Slasku i zniknelo, kiedy FIAT zdecydowal sie na przeniesienie produkcji nowego modelu do Wloch. I dzis jest historia. Gdyby KTW lub TRN byly hubem, to pewno by sie utrzymalo do dzis.
banan86 2014-04-15 18:15   
banan86 - Profil banan86
ciekaw jestem co powie kolega infomodlin na temat rozwoju miejscowosci o nazwie Nowy Dwor Mazowiecki
gosc_19813 2014-04-15 17:03   
gosc_19813 - Profil gosc_19813
"Biznes w danym regionie rozwijac moze lotnisko bedace wezlem tranzytowym (czyli hubem), gdzie dzieki tranzytom pojawia sie wielu pasazerow, ktorzy w danym porcie by sie (nigdy) nie pojawili, gdyby nie przesiadka." Skoro tylko się przesiadają, to jak rozwijają region? Nie nocując, nie idąc do knajpy, nic nie kupując? "Jesli chodzi o lotniska nie bedace hubami, to lotniska wspieraja rozwoj regionu jesli sa obslugiwane przez przewoznikow tradycyjnych, ktorzy maja polaczenia do wezlow tranzytowych, gdyz dzieki temu rozwija się ruch biznesowy." Zważywszy na fakt, że po handlowców w podróży nasz kontrahent wysyła samochód, oni często wracają tego samego dnia i generalnie prawie nic nie wydają to jak to rozwija region? Zaiste ciekawa logika. Idąc dalej - zgodnie z twierdzeniami goscia-83793 - wiemy już, że połączenie z Turynu do Katowic nie rozwijało regionu, bo nie było ani do hubu ani przez hub. No i skoro nie huby nie rozwijają regionów, to je pozamykajmy i nie budujmy nowych. Bo tylko huby rozwijają regiony. Więc tylko WAW dla całej Polski, w ten sposób rozwiną się i Wielkopolska, i Małopolska, i Pomorze i Śląsk. Naprawdę niesamowita logika ...
gosc_83793 2014-04-15 15:44   
gosc_83793 - Profil gosc_83793
Biznes w danym regionie rozwijac moze lotnisko bedace wezlem tranzytowym (czyli hubem), gdzie dzieki tranzytom pojawia sie wielu pasazerow, ktorzy w danym porcie by sie (nigdy) nie pojawili, gdyby nie przesiadka. Jesli chodzi o lotniska nie bedace hubami, to lotniska wspieraja rozwoj regionu jesli sa obslugiwane przez przewoznikow tradycyjnych, ktorzy maja polaczenia do wezlow tranzytowych, gdyz dzieki temu rozwija sie ruch biznesowy. Takiego ruchu nie wykreuje przewoznik LCC latajacy na danej trasie 2-3x w tygodniu zwlaszcza w nierownym rozkladzie i przewaznie w srodku dnia.
gosc_80229 2014-04-15 15:37   
gosc_80229 - Profil gosc_80229
Polaczenia LCC rozwijaja region tylko jesli sa wykonywane w rozkladzie umozliwiajacym podroze biznesowe. I jesli chodzi o polskie regiony to jedynym kierunkiem, gdzie owe polaczenia sa tak obslugiwane jest Londyn. Bo prawie z kazdego wiekszego miasta (KRK, GDN, WRO, POZ, KTW) rejsy obslugiwane sa kilka razy dziennie w rownym rozkladzie, a nie 2-3x tygodniowo w rozkladzie 'jak popadnie' (czyli kazdego dnia o innej porze i zazwyczaj w srodku dnia doskonale rozbijajac dzien pracy).
gosc_9c419 2014-04-15 14:44   
gosc_9c419 - Profil gosc_9c419
Każdy, kto leciał do HHN wie, ile w okolicy jest pensjonatów oferujących nocleg z przywozem i odwiezieniem na lotnisko. Plus autobusy, punkty Avisa, Hertza, miejscowe wypożyczalnie, sklepiki, knajpki, parkingi (a wcześniej forsa wyłożóna na powstanie tychże) etc. Robota i zysk dla miejscowych. Dobrze widać to w CRL czy BGY. Oczywiście, że bardziej atrakcyjne miejsca niż HHN, BZG, RZE czy LUZ zyskują jeszcze bardziej, ale tu zyskują na pewno. Transfer taniej siły roboczej też ma znaczenie. gastarbeiterzy wydają na wizytach w domu i mniej na centralną komunikację etc. (wydatki w siedzibie hubu) a więcej w danym regionie. Co do połączeń wakacyjnych - to jak lublinianie czy kujawiacy latają przez WAW, ich region traci tym bardziej. Dla tych, co chcą do Egiptu Roztocze i Koronowo nie są alternatywą.
krzysiekl 2014-04-15 13:55   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@gosc_b0a25
"Nie wiem jaki interes ma w tym polski region, żeby robol który wyemigrował i nie płaci w Polsce podatków, mógł oszczędzać na biletach przyjeżdżając na święta"
Interes ma taki, że ten pracownik przyjedzie nie tyko na święta, będąc częściej w domu może rzadziej wpadnie na wpadnie na pomysł by zabrać całą rodzinę do siebie czy też by znaleźć sobie "nową rodzinę" tam gdzie jest. Póki rodzina jest w Polsce to przesyła jej kasę więc jest ona tutaj wydawana. Powrócę do stwierdzenia, tanie linie są użyteczne natomiast jak wszedzie nie można za nie płacić zbyt dużo. Tak samo jak z tradycyjnymi. Dopłata na poziomie 120PLN za miejsce to już za dużo nie istotne czy mówimy o linie taniej czy tradycyjnej.
krzysiekl 2014-04-15 13:48   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@gosc_daeac
nie żeby nimi latać tylko żeby w ogóle móc latać. LCC ma często najszybsze połączenia, nie zawsze tylko w środku dnia. Jeśli alternatywą jest pociąg do Londynu i potem lot linią tradycyjną z przesiadką gdzieś tam to może się okazać, że o wiele lepiej leciec LCC. To miałem na myśli. Ułatwia odwiedziny w oddziałach. Tak to działa i i w firmie gdzie kiedyś pracowałem dokładnie tak to wyglądało. Nikt nie latał tradycyjnymi bo było to bez sensu.
@ gosc_1992d tanie linie nie są tyle samo warto co tradycyjne. Są warto co innego, bo umożliwiają bezpośrednie przeloty w relacjach których linie tradycyjne nie zaoferują, umożliwiają też bardzo tanie podróże jeśli komuś uda się trafić na tani bilet oraz wpływają korzystnie na oferty w liniach tradycyjnych. Katowice - Doncaster liniami tradycyjnymi? Czekam na propozycje. Natomiast na pewno nie twierdzę, że w Warszawie FRanca wystarczy i spokojnie zastąpi LOT:P
gosc_b0a25 2014-04-15 13:24   
gosc_b0a25 - Profil gosc_b0a25
jsg: zgadzam się. Jaki wpływ na gospodarkę mają LCC? W regionach turystycznych mogą faktycznie coś dać, przywiozą bowiem trochę turystów, którzy zostawią kasę. Ale gdzie indziej? Wożą tylko gastarbeiterów, którzy za dopłaty z regionów kupują taniej bilety. Nie wiem jaki interes ma w tym polski region, żeby robol który wyemigrował i nie płaci w Polsce podatków, mógł oszczędzać na biletach przyjeżdżając na święta. Korzyść dla gospodarki zerowa, bo nawet jeśli swój urobek przesyła rodzinie w Polsce, to robi to niezależnie od połączeń lotniczych. Z tego, że Polacy latają region ma jeszcze mniej, bo przecież wydają swoje pieniądze wtedy za granicą. Natomiast gros biznesu przyciągają jednak połączenia tradycyjne, bo to nimi lata prawdziwy biznes.
gosc_daeac 2014-04-15 13:20   
gosc_daeac - Profil gosc_daeac
krzysiekl: jasne, firmy specjalnie otwierają swoje biura w tych miastach, do których latają LCC, żeby nimi latać, dream on...
gosc_1992d 2014-04-15 13:04   
gosc_1992d - Profil gosc_1992d
krzysiekl: odszukaj sobie w archiwum rozmowę z dyrektorem SAS na temat upadku Malevu i wpływu przejęcia rynku lotniczego przez LCC na gospodarkę Węgier. Może wtedy nie będziesz uważał, że LCC są tyle samo warte. Bydgoszcz, Lublin i inne miasta podobnej wielkości do rozwoju potrzebują tradycyjnych przewoźników, a nie LCC wożących emigrantów.
krzysiekl 2014-04-15 12:32   
krzysiekl - Profil krzysiekl
a to ile mają płacić w bydgoszczy za Eurlot do Warszawy to jest na pewno przegięcie.
Nie wiem jak to się ma do stawek płaconych tam Ryanaierowi ale chętnie zobaczyłbym takie porównanie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy