Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gosc_05680
2014-01-20 17:11
sauvi, Narita chyba wyciągnęła wiecej niż 35 mln pax rocznie mając tylko 1 drogę startową.
@gosc_c26da: to bardzo teoretyczna teoria, najwieksze lotnisko o 1 pasie (LGW) ma przepustowosc 35 mln pasazerow (2013).
gosc_c26da
2014-01-20 13:46
technicznie i czysto teoretycznie 50 mln z jednego pasa jest realne gdyby wybudowac kolejne terminale po obu stronach ze 2 taxiwaye dookola . Lhr ma 80 z 2 rwn i jest zamkniete w nocy. oczywiscie to jest nierealne w dajacej sie okreslic przyszlosci czyste sc. fiction nawet dla waw nie mowiac o wmi
@gosc_2c0c6: 50 mln w WMI jest technicznie nierealne z uwagi na jeden pas startowy, rozbudowa terminala owszem. 26 mln w BER bedzie praktycznie od razu po otwarciu (jezeli ono w ogole nastapi), wiec modulowa rozbudowa bedzie praktycznie potrzebna od razu. W kazdym razie potencjal BER jest jednak sporo wiekszy od WAW, a o tym byla mowa. Co to zmienia dla Polski, to inna sprawa. Przylaczam sie do zdania goscia 96a4f, chyba ze wbrew oczekiwaniom otwarcie nowego lotniska bedzie mialo znaczacy wplyw na otwieranie nowych polaczen.
gosc_bea76
2014-01-20 12:12
gosc_96a4f: LH nie jest zbyt aktywna w Berlinie, bo to nie jest jej hub. Podobną niską obecność ma również w teoretycznie bogatszym Hamburgu i Kolonii. LH i tak jest wyjątkiem na europejskim niebie mając aż 2 i pół huba (DUS liczę za pół). Co innego airberlin, którego istnienie jest błogosławieństwem dla berlińczyków.
gosc_96a4f
2014-01-20 10:58
Malin ma racje, otwarcie BBI (jesli do niego dojdzie) nie zmieni az tak bardzo styuacji, bo w Berlinie juz sa dwa lotniska i kto chce, moze z nich latac. Berlin jako miasto nie jest zbyt zamozne, nic dziwnego, ze LH lata stamtad tylko do miejscowosci turystycznych. Wczesniej, jeszcze przed rozwojem Air Berlin LH probowala wysylac z Berlina samoloty na trasy miedzykontynentalne (latala np. do Waszyngtonu) ale zawsze konczylo sie to klapa, bo nie bylo wystarczajacego ruchu biznesowego. Poza tym spojrzmy na mape, Berlin nie jest az tak bardzo blisko Polski dla wiekszosci mieszkancow zachodniej czesci naszego kraju. Na przyklad, z Berlina jest blizej do Pragi niz do Wroclawia.
gosc_2c0c6
2014-01-20 10:53
@sauvi
Idąc Twoim tokiem myślenia, można napisać, że w WMI też jest możliwa modułowa rozbudowa i po odpowiednich inwestycjach będzie się dało obsługiwać 50 mln pax rocznie, bo ilość niezabudowanych terenów jest do około bardzo duża. Rozmawiajmy o tym co jest realne (chociaż nie wiem czy otwarcie BBI w obecnej konstrukcji jest w ogóle realne).
BBI w założeniu 26 mln paxów to jest tyle, ile obecnie suma dwóch lotnisk Tegel i Schonefeld. Więc jego otwarcie będzie oznaczać tylko przeniesienie pasażerów którzy już i tak obecnie latają bardziej na południe Berlina. BBI jakby miał się rozwijać praktycznie po otwarciu od razu będzie potrzebował rozbudowy. Więc nawet jeżeli w końcu otworzą, to może być najwyżej drożej niż obecnie (taki sam popyt lub raczej zwiększony na usługi przelotu, podaż identyczna jak obecnie ze względu na ograniczenia nowego BBI).
@gosc_7ea45: 26 mln pax to przepustowosc poczatkowa. Mozliwa jest modularna rozbudowa do przepustowosci 45 mln rocznie, czyli wiecej niz obecnie jest w MUC (38 mln w 2011 r.). Rowniez uklad drog startowych (2 rownolegle o dlugosci 4000 i 3600 m) pozwala na duzo wieksza przepustowosc niz w WAW.
gosc_7ea45
2014-01-20 09:10
BBI to nie będzie żaden gigant, zgodnie z planami ma obsługiwać maksymalnie 26 mln pax rocznie więc niewiele więcej niż możliwości terminala w WAW.
gosc_1f733
2014-01-19 09:52
serengeti - w Europie przesądza. Linie latają tam, gdzie mogą sprzedać jak najwięcej drogich biletów. A wiadomo, że im biedniejszy kraj . region, tym sprzeda ich mniej. Niemcy zarabiają 4 razy tyle co Polacy, mają bez porównania potężniejszą gospodarkę i lepszą infrastrukturę. Krótko mówiąc WAW do BBI będzie się miało tak, jak BZG do WAW.
marqoos_pl
2014-01-19 01:24
Ja nie wiem, czy Stambul można uznać za "niezbyt zamożne miasto"... Ich budżet to pewno jak kilka polskich województw :)
serengeti
2014-01-19 00:41
Nie przesadzajmy, zamoznosc spoleczenstwa nie przesadza o wszystkim. Stambul udowodnil ze niezbyt zamozne miasto jesli wykorzysta odpowiednio swoj potencjal ludnosciowy, polozenie geograficzne i ma prezna narodowa linie, moze przescignac nawet tych najbogatszych.
gosc_0fcb6
2014-01-19 00:21
Berlinskie lotnisko bedzie dobrze skomunikowane z koleia oraz autostradami. Te fakty mowia dobitnie jaka konkurencja bedzie Warszawa i cala reszta.
gosc_8b714
2014-01-18 23:20
Popatrzymy prawdzie w oczy. Jaki klient lata z Polski, a jaki z Berlina. Berlin zawsze bedzie mial wiecej atrakcyjnych polaczen i przez to zabierze resztki klientow z Polski, ktorych jeszcze na cos tam stac. Bierzmy sie za robote a nie gadanie,
gosc_168b4
2014-01-18 23:15
Berlinskie lotnisko mozna i otworzyc za piec lat, ale to i tak nie pomoze WAW czy WMI. Po prostu nie ta skala i gospodarka. U nas tak na prawde sie nic nie dzieje. Wystarczy popatrzec na PAX w samolocie do Polski - kielbasa, bulki i brak zebow. Do boju!
piotrek737
2014-01-18 12:30
greg: Dzięki :) W większych rozmiarach się prezentuje lepiej ;)
zobacz link
maciek_waw
2014-01-18 11:24
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia ;) Dla WAW i WMI z pewnością im później tym lepiej. Ja cicho liczę, że jeszcze w tym roku uda się otworzyć nową część terminala na Lotnisku Chopina.
usuniety
2014-01-18 10:56
Jak wygrają proces z berlińskim lotniskiem to dobrze dla Air Berlin. Zawsze trochę "grosza" wpadnie do kieszeni, aby pokryć straty własne i być choć trochę na plusie, pomimo tego, że mają nad sobą skarbnicę pieniędzy w postaci ETIHAD.
gosc_be37c
2014-01-18 08:30
Nie dziwie sie, ze domagaja sie odszkodowania. Przez spoznienie w otwarciu nowego lotniska rozwoj linii jest zablokowany, ich terminal na Tegel to ostra prowizorka. Mowi sie ostatnio o otwarciu BER jeszcze w tym roku i mam nadzieje, ze to w koncu nastapi.