Oblatywacz: Finnairem po Europie

28 lutego 2012 16:22
11 komentarzy
Reklama
W kolejnym odcinku "Oblatywacza" gościmy ponownie na pokładach linii Finnair. Tym razem przyglądamy się połączeniom europejskim przewoźnika. Do Helsinek, głównego hubu przewoźnika, udajemy się wieczornymi rejsami z Warszawy (AY744) oraz Amsterdamu (AY846). W drodze powrotnej mamy okazję przyjrzeć się z bliska Finnair Tower Lounge czyli jednemu z salonów biznesowych przewoźnika .

Kilka informacji o linii Finnair

Finnair (ICAO: FIN, IATA: AY) to narodowa linia lotnicza Finlandii, z siedzibą w Vantaa. Jej głównym portem przesiadkowym jest port lotniczy Helsinki-Vantaa. Przewoźnik jest członkiem sojuszu oneworld.

Finnair jest piątą najstarszą i nieprzerwanie działającą linią lotniczą świata. Należy również do grupy najbezpieczniejszych przewoźników lotniczych. Od 1963 roku nie odnotowała żadnego śmiertelnego wypadku, a w rejsach międzynarodowych może poszczycić się 100% bezpieczeństwem wszystkich wykonanych operacji.

Siatka połączeń Finnaira oparta jest przede wszystkim na bogatej ofercie lotów po Europie i Azji. Łącznie przewoźnik lata do 60 miast. W Polsce linia jest obecna w Warszawie i Gdańsku oraz sezonowo w Krakowie. Na lotnisko Chopina przewoźnik oferuje dwa rejsy dziennie, do Gdańska polecimy codziennie w sezonie letnim i cztery razy w tygodni w sezonie zimowym (loty te obsługuje linia FlyBe Nordic), natomiast sezonowo w Krakowie Finnair oferuje dwa rejsy tygodniowo.

Flota przewoźnika składa się łącznie z 67 samolotów: 29 Airbusów z rodziny A320, ośmiu A330-300, siedmiu A340-300, czterech Boeingów 757 wykorzystywanych do lotów wakacyjnych, pięciu Embraerów E-170, dwunastu E-190 oraz dwóch MD-11F w wersji cargo.

Przed rejsem w Warszawie

Wieczorny rejs do Helsinek zaplanowany jest na godzinę 20:05. Stanowiska odpraw Finnaira znajdują się w nowej części terminala. Mając wydrukowaną kartę pokładową po odprawie online możemy udać się do stanowiska odprawy pasażerskiej i nadać swój bagaż. Jeśli zaś podróżujemy jedynie z bagażem podręcznym kierujemy się od razu do kontroli bezpieczeństwa.

Wejście na pokład samolotu odbywa się tym razem z bramki A24. W międzyczasie oczywiście możemy zrobić zakupy w sklepach znajdujących się w hali odlotów warszawskiego lotniska lub poobserwować wieczorny ruch lotniczy.

Przed rejsem w Amsterdamie

Do Helsinek wylatujemy o godzinę wcześniej - o 19.05. Lotnisko w Amsterdamie jak na tak duży hub, na którym rocznie jest odprawianych ponad 45 mln pasażerów, jest bardzo przyjazne. Najłatwiej dotrzeć na nie pociągiem. Stacja kolejowa znajduje się w podziemiu i wystarczy wjechać ruchomymi schodami, by znaleźć się w głównym holu lotniska. Stanowiska odpraw znajdują się na pierwszym piętrze. Pasażerowie, którzy nie wydrukowali karty pokładowej w Internecie, mogą to zrobić na stanowisku samoobsługowym lub w tradycyjny sposób zgłosić się do stanowiska. Punkt odpraw Finnaira znajduje się w sektorze B, w hali odlotów nr 1.

Po odprawie przechodzimy kontrolę bezpieczeństwa, która w Amsterdamie poza godzinami szczytu przebiega bardzo sprawnie. Do pirsu B, w którym znajduje się wyjście B17 idzie się około 5 minut. Czekając na odlot można udać się na koniec pirsu B, skąd doskonale widać startujące z pasów 24 lub 18L samoloty.

Trasa Warszawa - Helsinki

Punktualnie o 19:40 pojawia się informacja, że samolot jest gotowy do przyjęcia pasażerów na pokład. Wejście na pokład samolotu odbywa się przez rękaw. Do Helsinek polecimy na pokładzie samolotu Embraer 190 (OH-LKI). Maszyna posiada konfigurację foteli 2-2, a na pokład zabiera 100 pasażerów. Wnętrze jest zadbane, czyste i jasne, a fotele są wygodne.

Po kilkunastu minutach, kiedy wszyscy pasażerowie są już na pokładzie, załoga prosi o zgodę na wypychanie oraz uruchomienie silników. Otrzymujemy zgodę i po kilku chwilach Embraer rusza ze stanowiska drogą Mike ("M") i Echo ("E") do pasa 29.

Zajmujemy pas 29 i oczekujemy na lądujące na drugim pasie samoloty. Po chwili postoju otrzymujemy zgodę na start. Nasz rejs do Helsinek potrwa godzinę i 40 minut.

Do stolicy Finlandii lecimy na wysokości 35 tys. stóp (10668 m). Podczas lotu poziomego personel pokładowy rozpoczyna przygotowanie drobnego poczęstunku dla pasażerów.

Na krótszych trasach do i z krajów skandynawskich oraz nadbałtyckich, a także Polski i Sankt Petersburga, podawana jest kawa, herbata, woda lub sok. Na trasach europejskich w sprzedaży dostępna jest także bogata oferta przekąsek, zależnie od czasu lotu. Pasażerom klasy ekonomicznej napoje bezalkoholowe, sok i woda podawane są bezpłatnie.

Po godzinie lotu rozpoczynamy zniżanie do lotniska docelowego, na które przybywamy pięć minut przed planowym czasem. Kołowanie zakończone.

Amsterdam - Helsinki

Lot z Amsterdamu jest obsługiwany większym samolotem typu Airbus A319. Maszyna o znakach rejestracyjnych OH-LVC ma 123 miejsca. W przedniej części kabiny jest wydzielona klasa biznes, w której środkowe miejsce pozostaje niezajęte. Samolot ma już jedenaście lat, co widać po wnętrzu. Choć fotele są wygodne i mają regulowane zagłówki, część z nich jest podniszczona.

Po boardingu przez rękaw samolot jest wypychany ze stanowiska o czasie. Jednak z uwagi na liczne odlatujące o tej godzinie rejsy musimy poczekać około 10 minut przed pasem, zanim w końcu dostajemy zgodę na start.

Lot potrwa około dwóch i pół godziny. W przypadku dłuższych lotów na trasach europejskich pasażerom klasy ekonomicznej podawane jest gorące lub zimne danie typu Deli. Na trasie z Amsterdamu do Helsinek jest to kanapka z kurczakiem i miodem oraz wybór ciepłych i zimnych napojów bezalkoholowych.

Rejs przebiega nad Holandią, Niemcami, Danią, Szwecją i morzem Bałtyckim. Na trasie nie udało się nadrobić niewielkiego opóźnienia, więc lądujemy z około dziesięciominutowym opóźnieniem. Po lądowaniu na pasie 15 kołujemy do Terminala 1, gdzie przez rękaw opuszczamy samolot.

Tervetuloa Helsinkiin - witamy w Helsinkach!

Helsinki - lotnisko wielu transferów

Port lotniczy Helsinki-Vantaa to najbardziej ruchliwy międzynarodowy port lotniczy w Finlandii, znajdujący się w mieście Vantaa, 15 km na północ od centrum Helsinek. Jest jednym z głównych portów lotniczych Skandynawii. W 2011 roku obsłużył 14,8 mln pasażerów.

Transfery na tym lotnisku należą do bardzo przyjemnych i co najważniejsze szybkich. Lotnisko nie jest skomplikowane, a przy tym bardzo dobrze oznakowane.

Ponieważ następnym rejsem udajemy się poza strefę Schengen, czeka nas kontrola paszportowa, którą można przejść w sposób tradycyjny lub bardziej nowoczesny.

Nowatorskim rozwiązaniem jest osiem zainstalowanych maszyn, które zastępują tradycyjne okienko paszportowe. Z tej formy kontroli mogą skorzystać jednak tylko obywatele krajów Unii Europejskiej posiadający najnowsze paszporty.

Wypróbowaliśmy ten sposób przejścia granicy. Automat jest bardzo łatwy w obsłudze, a do wyboru mamy cztery języki obsługi: fiński, niemiecki, szwedzki oraz angielski. Z zapewnień lotniska wynika, że w maszyny wzbogacą się o kolejne, w tym również polski.

Po kontroli paszportowej przechodzimy do strefy odlotów poza strefę Schengen, gdzie znajduje się również nasza bramka numer 40. Podobnie jak w europejskiej części terminala, są tu sklepy i poczekalnie.

Powrotów czas...

Powrót z tak fantastycznego miejsca, jakim jest Singapur, jest bolesny, niezależnie od tego, jak przyjazne jest lotnisko. Transfer po przylocie z Azji jest jednak tak prosty i przyjemny jak poprzednim razem. Kontrola paszportowa (automaty dostępne dla wszystkich, którzy mają najnowsze biometryczne paszporty), a po niej już tylko strefa odlotów.

Poranny rejs do Warszawy zaplanowany jest na godzinę 8:30, a do Amsterdamu na 8:15. W drodze powrotnej korzystamy z saloniku Finnair Tower Lounge. Znajduję się on pomiędzy wyjściami 25 i 26 w strefie Schengen, a dojście do niego jest bardzo dobrze oznakowane.

Salon Finnair Tower Lounge oferuje poczekalnię biznes na przyzwoitym poziomie. Do wyboru mamy wiele foteli i kanap gdzie możemy wypocząć przed kolejnym rejsem, a także duży wybór fachowych czasopism oraz prasy codziennej. Porankiem salon oferuje nam ciepłe i zimne napoje, kilka rodzajów alkoholi, a także przekąski śniadaniowe, kanapki, owoce, ciasta oraz musli z jogurtem, a wszystko to przy pięknym widoku na płytę lotniska i krzyżujące się pasy startowe.

Wejście na pokład samolotu do Amsterdamu i Warszawy odbywa się kolejno z bramki nr 19 i 14. W międzyczasie możemy zrobić zakupy w sklepach znajdujących się w hali odlotów helsińskiego lotniska lub poobserwować ruch lotniczy, który o poranku jest dość imponujący.

O godzinie 8:00 pojawia się informacja, że samolot jest gotowy do przyjęcia pasażerów na pokład. Do maszyn wchodzimy rękawem. Tego dnia na rejsie do Warszawy ponownie leci Embraer 190 (OH-LKE), a do Amsterdamu Airbus A319 (OH-LVD).

Po odkołowaniu z miejsca postojowego, tuż przed pasem startowym, udajemy się na stanowisko odladzania przy pasie 22R. "Odladzarki" już na nas czekają i zaraz rozpocznie się procedura, która polega na usunięciu z powierzchni samolotu śniegu i/lub szronu oraz polaniu płatowca specjalnym płynem na bazie alkoholu glikolowego.

Po sprawnej procedurze odladzania startujemy do Warszawy i do Amsterdamu. Nasze rejsy potrwają kolejno godzinę i 35 minut i 2 godziny 30 minut. Do stolicy Polski i Holandii lecimy na tej samej wysokości 36 tys. stóp (10972 m).

Podobnie jak w locie do Helsinek, podczas rejsu powrotnego personel pokładowy częstuje pasażerów kawą, herbatą, wodą lub sokiem (Warszawa) oraz tymi samymi napojami i kanapką (Amsterdam).

O 9:02 Embraer 190 przyziemia na pasie 33 warszawskiego lotniska. Po wyhamowaniu kołuje na stanowisko przy rękawie. Godzinę później przyziemia Airbus A319 na lotnisku w Amsterdamie.

Podsumowując nasze rejsy, linie Finnair nie odbiegają obsługą i ofertą pokładową od największych europejskich przewoźników. Oferują dobry produkt za przystępną cenę. Jedyny minus europejskich tras to brak darmowych przekąsek na rejsach do dwóch godzin lotu (np. Warszawa-Helsinki). Sądzimy, że drobna przekąska w postaci batonika lub croissanta byłaby bardzo miłym akcentem.

Pasazer.com dziękuje załogom rejsów AY744, AY846, AY841, AY741, a także pracownikom działu prasowego Finnair za pomoc w realizacji materiału.

Many thanks to crews of flights AY744, AY846, AY 841, AY741 and Finnair press department for assistance in preparation of this feature reportage.

Piotr Bożyk, Dominik Sipiński

Mają 11xA319-100
gosc_4d0ab 2012-02-29 15:11
gosc_4d0ab - Profil gosc_4d0ab
a nie mają A319 we flocie? wydaje mi się że przed którymś lotem z Okęcia widziałem ich A319 przy rękawie...
jsg 2012-02-29 10:24
jsg - Profil jsg
AY to bardzo miła linia, choć serwis na lotach krajowych jest dość ubogi. A i HEL są przyjemne, na majówkę w sam raz.