Czy to juz koniec A380?

Linie Emirates mialy zamowic kolejna transze A380 na konczacym sie salonie lotniczym w Dubaju, lecz ku zaskoczeniu Airbusa linie zamowily 40 Boeingow 787-10. Emirates twierdza ze nie zamowia A380 dopoki Aibus nie potwierdzi ze zamowienie bedzie zrealizowane, lecz Airbus nie majac nowych zamowien nie wie do konca czy ten program bedzie oplacalny: zobacz link
14/11/2017 21:46  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
wroord 2017-11-16 15:06   
wroord - Profil wroord
demar - oczywiscie do konca nikt oprocz zarzadu linii i Airbusa nie zna do konca prawdy. W prasie branzowej mow sie ze Qantas negocjuje z firma leasingowa zeby oddac 5 sztuk A380 przed uplywem kontraktu (niby mialyby one trafic do British). Singapore mino odswiezenia kabin wspominal ze chce przyspieszyc dostawy B787-10 i B777-9 aby wczesniej zrezygnowac z niektorych starszych modeli A380. Przez jakis czas mieli pare A380 na przechowaniu i chyba nadal maja jeden egzemplaz zmagazynowany na pustyni.Jak bedzie oczywiscie sie przekonamy z czasem.
demar 2017-11-15 22:29   
demar - Profil demar
@wroord: dużo jest ostatnio spekulacji w sprawie A380.

Ale proponuję nie pisać nieprawdy: Singapore odbiera 5 nowych A380 zamówionych jeszcze w 2012 roku, a 5 starych, którym się kończy okres leasingu oddaje właścicielowi. Co to zatem znaczy, że "chca się pozbyc A380"? Nie słyszałem aby chcieli zrezygnować szybko z pozostałych 14 sztuk.

Qantas nie odebrał na razie 8 zamówionych w roku 2006 sztuk A380 (bo pewnie ma taką opcję w kontrakcie), ale wszystkie 12 sztuk zamówionych w 2001 roku odebrał. I nadal ich używa oraz w nie inwestuje - np. ostatnio odświeżając wnętrze. Czego zatem chcą się pozbyć?

Airbus z EK twardo negocjują w sprawie A380 na oczach całego świata lotniczego.
I zdaniem wielu nie chodzi o taką, czy inną gwarancję, ale po prostu o cenę.

Jakby EK miał zamówione np. 80 sztuk i chciał je otrzymywać w okresie 2018-2027 po 8 rocznie to dlaczego Airbus miałby tego nie zrealizować? Przecież do tej pory solidnie wywiązywał się z produkcji (oczywiście pomijam dość typowy w lotnictwie opóźniony start produkcji seryjnej, który dotknął też np. A350, czy B787). EK odebrał w 2016 nawet 20 sztuk A380 i dlaczego Airbus miałby mieć problem z 8 rocznie?

Przy produkcji ponad 20 sztuk A380 rocznie Airbus na produkcji zarabia. Przy mniejszej liczbie może mieć stratę na produkcji, ale jeśli podniesie cenę jednostkową to tej straty mieć nie będzie nawet przy 8 sztukach na rok. Ale takiej ceny nie chce zaakceptować klient czyli EK. I to jest sedno problemu i główny punkt negocjacji. Gdy w roku 2013 EK zamówił 50 sztuk A380 otrzymał bardzo niską cenę - wg danych nieoficjalnych sporo poniżej $200mln za sztukę. Ale dzisiaj o takiej cenie może zapomnieć - nawet jeśli tego kontraktu miałoby nie być.

Dla Airbus przychody dzisiejsze z linii A380 to góra 3-4% ich rocznych przychodów. Ciągnięcie tego za wszelką cenę jest bez sensu - lepiej zasoby (jak linie produkcyjne, ale także personel) przesunąć do bardziej zyskownych modeli typu A350, czy A321 (gdzie Airbus po prostu nie nadąża z produkcją, a zamówienia ma rekordowe). Nie ma dużego sensu sprzedaż A380 po cenie poniżej faktycznego kosztu produkcji (oraz ewentualnych klauzul dodatkowych typu "buy-back").
Fakt ucierpi prestiż, marketing, własne ego zarządu, ale przecież to się w lotnictwie zdarza, czego przykładem jest Boeing i jego B747.

Emirates z A380 uczynił swój symbol i znak marketingowy, przez co tak szybko z niego nie zrezygnuje. Także już ok. 40% jego pasażerów lata na A380. Dodatkowo potrafi go zapełnić pasażerami (średnio ponad 450pax na lot - co EK podał w dniu odebrania setnego A380). Oczywiście te posiadane, a tym bardziej nieodebrane A380 będą mogły latać jeszcze co najmniej kilkanaście lat. Zatem medialny spektakl pt. "czy EK zamówi kolejne A380" może jeszcze potrwać nawet kilka lat, a temat jest bardzo nośny, jak wszystko co duże albo największe.

Ale może być też tak, że za dzień, tydzień, miesiąc, czy rok usłyszymy, że EK zamówił 8, 20, 33 czy nawet 58 sztuk A380 i wtedy tylko konkurencja będzie wątpiła w jego przyszłość, bo zamówienia wystarczą na kolejne 7, czy 10 lat produkcji.

Negocjacje trwają, "cena czyni cuda", a to wyzwala komentarze.
Pozostaje tylko czekać.
wroord 2017-11-15 20:45   
wroord - Profil wroord
Singapore i Qantas chca sie pozbyc A380, a Emirates potwiedzily ze nie zloza dodatkowego zamowienia dopoki Airbus nie potwierdzi ze zostanie ona zrealizowane. Biorac brak innych zamowien i wysokie koszty programu wydaje sie ze A380 przejdzie w najblizszym czase do historii. Linie niskosztowe nie zamowia A380 z jego wysokimi kosztami operacyjnymi gdy moga zamowic B777 lub B787-10. B747-8 ma mozliwosc wersji cargo lub zamiany pax na cargo, wiec jeszcze troche pociagnie.
lysypiotr76 2017-11-15 12:11   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Właściciel A380 które latały w barwach Singapore prowadzi rozmowy z BA na temat przejęcia 4 sztuk używanych A380. Brytyjski przewoźnik nie potwierdza na razie tych informacji. Choć w ubiegłym roku przyznał że kilka używanych 380-ek jest w kręgu zainteresowań grupy IAG.
greg0303 2017-11-15 07:50   
greg0303 - Profil greg0303
Airbus próbował sprzedać liniom Emirates Airlines model A350-900 ze zmienioną konfiguracją wnętrza pozwalającą zwiększyć liczbę pasażerów, ale przewoźnik z Dubaju zdecydował się na model B787-10. Tim Clark, prezes Emirates Airlines, powiedział, że do wariantu -10 dołączą w przyszłości również maszyny serii -9.

Być może nie dojdzie do porozumienia w sprawie zakupu kolejnych SuperJumbo przez Emirates Airlines podczas trwających targów lotniczych w Dubaju. Europejski producent uzależnił program A380 od jednego odbiorcy, który teraz stawia twarde warunki w czasie negocjacji, zdając sobie sprawę ze swojej silnej pozycji.

Model A380 Plus nie zmienił sytuacji rynkowej i nadal brak jest zamówień. Airbus wciąż liczy na ponowne zainteresowanie tym modelem ze strony przewoźników, między innymi z Azji oraz USA. Producent próbował również przekonać do swojego samolotu linie niskokosztowe, na razie bez sukcesu.

Sytuacja programu A380 jest bardzo trudna. Wydatki Airbusa, aby wprowadzić do produkcji SuperJumbo, były bardzo wysokie.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy