Wypowiedź prezesa LOT-u w temacie wspólnego lotniska dla Krakowa i Katowic.

Trochę z przymrużeniem oka :) Prezes LO w wywiadzie dla Gazeta.pl skrytykował politykę transportową jaką prowadzono od 1989 roku. Cytuję: ,, Jeżeli chodzi o inwestycję związane z lotnictwem, to wspomnę tu tylko lotniska w Krakowie i Katowicach. Uważam, że dla tych miast powinien być jeden port. Gdyby ktoś prowadził politykę transportową, to zbudowałby lotnisko w połowie drogi między tymi miastami, doprowadził sprawną kolej i wcale nie mówię tu o kolei dużych prędkości, tylko zwykłym pociągu.Tego nie zrobiono. Mamy dwa lotniska, które nie dość, że się trochę kanibalizują, to jeszcze żadne z nich nie jest idealne. Krakowski port ma dużą ekspozycję na problemy pogodowe, bo znajduje się w dolince, port w Pyrzowicach z kolei ma świetny obszar, ale zarówno odległość np. do Katowic, jak i dojazd nie są zachwycające''. KRAKOWICE AIRPORT to chyba jednak nigdy nie zrealizowane marzenie nielicznych entuzjastów :)
19/10/2017 18:22  
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_416fd 2017-10-24 00:19   
gość_416fd - Profil gość_416fd
lysypiotr76- Nawet nie wiedziałem że takie plany były wśród samorządowców Małopolski. Ciekawe co dalej z tymi planami się stało. Schowano do tzw. ,,szuflady", wyrzucono do śmieci a może czekają na lepsze czasy?
lysypiotr76 2017-10-23 18:51   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
gość_32d0f- Rzeczywiście, były przymiarki do budowy drugiego , a raczej nowego lotniska dla Krakowa. W 2007 roku władze samorządowe województwa Małopolskiego właśnie w okolicach Chrzanowa wstępnie widziały nowe lotnisko. Już 10 lat temu władze dostrzegły, że rozwój lotniska nie jest nieograniczony. zobacz link
gość_32d0f 2017-10-23 11:49   
gość_32d0f - Profil gość_32d0f
Jakieś plany wspólnego lotniska były i to nie w latach 70-tych , ale już po przemianach. Dlaczego je zarzucono trudno zrozumieć.
gość_18306 2017-10-22 21:44   
gość_18306 - Profil gość_18306
Prezes LOT-u nie jest oryginalny w sprawie wspólnego lotniska w połowie drogi z Krakowa do Katowic - za głębokiego PRL-u była koncepcja wspólnej atomowej elektrociepłowni dla obu aglomeracji...
demar 2017-10-22 17:01   
demar - Profil demar
@Kelo: wcale nie jest przekonany, czy potrzeba GDN-EWR na A321LR.

Uważam, że tendencja nowych rotacji na rynku jest w tej chwili taka, że szuka się portów lotniczych po obu stronach Atlantyku na których jest potencjał jest wystarczający na samoloty mniejsze niż wide-body (typu A321LR), ale przy zachowaniu ekonomii odległości. W Polsce jestem przekonany jest GDN jest najlepszym wyborem (z WAW i z KRK są już oferty na wide-body).

Do tego potrzebna jest linia, które to może zapewnić. W GDN prężnie działa Wizz Air i jeśli faktycznie uda mu się uruchomić loty do USA z Londynu to na krótkiej liście kolejnym miejsc może być GDN. Po stronie USA szybciej może być BOS niż EWR z powodu odległości (a nie potencjału). Ale jeśli to dobrze rozwiążą z partnerem biznesowym (np. JetBlue jest w BOS potęgą mając ok. 150 połączeń tygodniowo) to nie powinno być problemów z zapełnieniem samolotu typu A321 skonfigurowane na dalekie trasy (typu Mint).
demar 2017-10-22 16:39   
demar - Profil demar
@lysypiotr76: w sprawie wypowiedzi prezesa LOT-u w sprawie KRK i KTW to trudno to nawet komentować. Kto miałby decydować o jednym lotnisku? KTW? KRK? Jeśli to byłoby dobre i miałoby przynosić zyski w przyszłości to dawno by powstało.
Odległość KTW od Katowic jest spora, ale chyba jednak mniejsza niż CPL od Warszawy?
Jeśli dla kogoś dojazd do KTW jest trudny, a do KRK łatwiejszy to skorzysta z KRK – przecież na tym polega konkurencja. Chyba, że ktoś centralnie chciałby mieć w Polsce tylko dwa lotniska (albo może tylko takie wspierać): CPL i coś między KTW i KRK. Dobrze jest jednak, że część samorządów myśli inaczej.

I jeszcze jedno bardzo ważne: jeśli ktoś uważa, że WAW potrzebuje CPL ze względu na rozwój to trzeba pamiętać, że KRK dzisiaj jest na poziomie tego, co WAW 15 lat temu. Jeśli ktoś szacuje konieczność CPL ok. 2030-35 to KRK musi przewidywać taki rozwój (np. dwa równoległe pasy) gdzieś ok. 2045-50.
filipsta1 2017-10-22 16:05   
filipsta1 - Profil filipsta1
gość_7b0bd - Już za tydzień LH zamienia CRJ na E190. Połączenie do MUC jest najbardziej prawdopodobnym. DUS nie jest wykluczone. Dopóki na trasie latał CRJ, samoloty były pełne. Przy A320 było zaledwie 65%. Teraz potencjał wzrasta, a przejęcie małych maszyn AB może przywrócić to połączenie.
gość_7b0bd 2017-10-22 15:13   
gość_7b0bd - Profil gość_7b0bd
gość_ec29c: z calym szacunkiem, ale skad to wszystko wydumales? Ten wywod to jakas pseudo-ekonomia. O co chodzi z "trudnymi relacjami krakowsko-slaskimi"? Gdyby byly trudne dla managementu, to przeciez moga sie przeniesc do innych miast, w tym Gdanska, a tego nie robia, moze nie jest im az tak trudno? Co do polaczenia z Bostonem, to Gdansk juz je ma, z przesiadka we Frankfurcie, Monachium i od jakiegos czasu bodajze w Kopenhadze (SAS). Na bezposrednie loty nie ma najwidoczniej zapotrzebowania - tak samo jak nie ma bezposrednich polaczen z Bostonu do Sztokholmu, Warszawy, Pragi, Barcelony czy Sao Paulo, miast duzo wiekszych i silniejszych ekonomicznie od Gdanska (z calym szacunkiem dla Gdanska, jego milych mieszkancow, lotniska, biznesu i piekna nadmorskiego regionu).
gość_ec29c 2017-10-22 13:36   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
@gość_7b0bd

Polska gospodarka opiera się na inwestycjach zagranicznych. Inwestycje zagraniczne z wysokopłatnymi miejscami pracy trafiają do miejsc postrzeganych jako akceptowalne do życia dla expatów. Co najmniej cztery miasta w Polsce są akceptowalne (nie są postrzegane jako kompletne dziury): Gdańsk, Wrocław, Kraków i Warszawa.

Kluczowy management firm zagranicznych działających na Śląsku bardzo często mieszka w Krakowie. To oczywiście bardzo trudny obszar relacji krakowsko-śląskich.

W przypadku lotów bezpośrednich Gdańsk - Boston można założyć, że znaczna część inwestycji firm z Bostonu do całego regionu CEE (PKB metropolii 422 mld USD, dla porównania Polski 467 mld) trafi właśnie do Gdańska. Bo właśnie Gdańsk, jako jedyny w regionie będzie miał połączenie w Bostonem.

A Boston to ważny ośrodek naukowy, technologiczny i firm wysokich technologii. W Massachusetts mieszczą się siedziby 30 firm z listy Fortune 500.

@gość_369c6

to nie koncert życzeń tylko kluczowe działania z punktu widzenia rozwoju gospodarczego regionów
Kelo 2017-10-22 13:15   
Kelo - Profil Kelo
GDN-EWR raczej jako pierwsze powinno ruszać sezonowo (czerwiec-wrzesień) o ile ten A321LR doleci. Tutaj były archiwalne dane 7tys pasażerów za 11 miesięcy. Jeśli przyjmiemy, że od tego czasu potencjał wzrósł o kilkanaście procent i dodamy jeden brakujący miesiąc kalendarzowy to może z 9000/10 000 pasażerów by się uzbierało rocznego potencjału.
zobacz link
gość_369c6 2017-10-22 11:33   
gość_369c6 - Profil gość_369c6
Kolejny koncert życzeń. Fani KRK i GDN chcą połączeń za ocean. Nie wspomnę że Chicago z Krakowa nie przynosi zysków finansowych przewoźnikowi ale....ale przynosi zyski polityczne partii rządzącej wszak Polonia to ich elektorat.
gość_7b0bd 2017-10-22 02:46   
gość_7b0bd - Profil gość_7b0bd
gość_ec29c: czy Ty naprawde serio mowisz o polaczeniu do San Jose? Wlasnie stamtad wycofuje sie Lufthansa, ktora latala tam z Frankfurtu i zbyt dlugo nie polatala. Gdansk mogly zazadac polaczen do Bostonu jesli zapewni pasazerow. Zauwaz, ze Boston to duze i bardzo wazne miasto, ale nie jest hubem zadnej linii.
gość_ec29c 2017-10-21 11:51   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Problem jest innej natury: Milczarski utożsamia dobro LOT-u z dobrem Polski.

Tymczasem CPL bez osłony dla regionów to łodzizacja Wrocławia, Trójmiasta, aglomeracji śląskiej i Krakowa. Czyli rozwalenie czterech najsilniejszych gospodarczo miast regionalnych.

Zupełnie abstrahując od tego, czy LOT przetrwa wzrost do 20 - 30 milionów...

Ja uważam, że strategicznym interesem Małopolski i Górnego śląska są bezpośrednie całoroczne loty do San Jose co najmniej 4 razy w tygodniu, zanim LOT zacznie latać tam z Wa-wy. Plus bezpośrednie połączenie kolejowe Balic z Gliwicami, co najmniej dwa razy na godzinę.

Gdańsk mógłby zażądać bezpośrednich lotów do Bostonu jeśli A321LR tam doleci.
usuniety 2017-10-21 09:14   
usuniety - Profil usuniety
W całym tym wywiadzie prezesa LO było sporo o lotniskach i koncepcji transportu a najmniej o PLL LOT. Każdy może mieć swoją opinię - prezes Milczarski twierdzi, że te lotniska się kanibalizują, podczas gdy inni uważają, że KRK z połączeniami rejsowymi i KTW czarterami i cargo się uzupełniają. Jeżeli mówimy o opiniach prezesa w rzeczonym wywiadzie, to Modlin jest do zamknięcia, a Okęcie to lotnisko zaprojektowane przez zachód, tak aby dowozić tam pasażerów.
Nie od dziś wiadomo, że prezes Milczarski jest zwolennikiem budowy CPK, czemu chętnie daje wyraz w licznych wywiadach. Nie odmawiam prezesowi przewoźnika narodowego prawa wypowiadania swojego zdania na ten temat, jednak fajnie by było gdyby prezes LO zaczął też informować o tym, o czym informuje większość linii lotniczych na świecie - o danych przewozowych kierowanego przez siebie przedsiębiorstwa, takich jak RPK czy LF, bo na razie jest tak, że to KRK czy KTW publikują te dane, i są na tej podstawie oceniane przez prezesa LO, a nikt inny nie może ocenić wyników LO, bo zwyczajnie nie są upubliczniane. To jest trochę nie fair, a niewątpliwie prezesowi Milczarskiemu, jako absolwentowi Cambridge, koncept bycia fair jest bardzo bliski.
gość_89b60 2017-10-20 16:09   
gość_89b60 - Profil gość_89b60
gość_7b0bd: latają mniejsze, ale częściej. PS. przecież to wina Tuska. Jak wszystko.
gość_7b0bd 2017-10-20 14:22   
gość_7b0bd - Profil gość_7b0bd
gość_83389: nie chce wywolywac animozji, ale nie jest dobre takie wielkopanskie podejscie. Lepszym hubem moze byc dla KTW i FRA, pewnie dobrym bylby tez DUS, ale co z tego jak rejsow na DUS juz nie ma. Ktos je zlikwidowal, moze LOT? Moze WAW? Moze PPL? Czy moze z KTW nie bylo wystarczajacego ruchu i sie LH wyniosla z tego odcinka? Trudno to postrzegac jako sukces, bo dawno dawno temu KTW byly pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce, gdzie zawitala Lufthansa. A nie tak jeszcze dawno temu z FRA lataly tam wieksze Boeingi i Airbusy, a nie same CRJ. To tez PPL zliwkwidowal?
gość_83389 2017-10-20 14:11   
gość_83389 - Profil gość_83389
Tak oto prezes pokazal brak wiedzy o lotnictwie.Jest to kpina z obu lotnisk.Na szczęście KTW jest niezależny od PPL .Wezcie swoje Lotowski polaczeni do WAW Lepszym hubem dla nas jest FRA
filipsta1 2017-10-20 13:58   
filipsta1 - Profil filipsta1
Przecież mgła może wszędzie wystąpić. To dalej jest nasza planeta a nie inny wymiar.
gość_1f287 2017-10-20 13:24   
gość_1f287 - Profil gość_1f287
Dzisiejsze mgły w KTW pokazały że prezes LO mija się z prawdą w temacie tego lotniska.
gość_690b3 2017-10-19 21:39   
gość_690b3 - Profil gość_690b3
Trzeba jednak przyznać, że KRK ma problem z mgłą. Oprócz tego lotnisko funkcjonuje w zurbanizowanym obszarze. I to może być w przyszłość kłopotem. Wygląda na to , że to KRK przyjdzie do KTW na kolanach prosić o współprace ( czytaj wspólne lotnisko ) bo w Pyrzowicach nie ma i nie będzie ograniczeń.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy