Pliki cookies
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Rok 2016: zamówienia/dostawy


Dwaj liderzy rynku samolotów pasażerskich, Airbus i Boeing, podali już liczby zamówień i dostaw w minionym roku 2016. Tradycyjnie Bombardier i Embraer poinformują o swoich wynikach nieco później. Airbus dostarczył swoim odbiorcom 688 nowych samolotów oraz zebrał zamówienia na 731 maszyn. Boeing dostarczył 748 nowych samolotów i zebrał zamówienia na 668 maszyn. A oto szczegóły dostaw Airbusa: A320ceo (477), A320neo (68), A330 (66), A350 (49) oraz A380 (28). Szczegóły dostaw Boeinga: B737 (490), B747 (9), B767 (13), B777 (99) oraz B787 (137). Zamówienia Airbusa: A320ceo (46), A320neo (561), A330ceo (41), A330neo (42) oraz A350 (41). Zamówienia Boeinga: B737 (16), B737 MAX (534), B747 (17), B767 (26), B777 (17) oraz B787 (58). W roku 2017 pierwsze loty mają odbyć: A319neo, A330neo, B737 MAX 9 oraz B787-10. Pierwsze dostawy w 2017 roku planowane są dla następujących modeli: A321neo, A350-1000 oraz B737 MAX 8. Airbus planuje dostarczyć ponad 700 nowych samolotów w tym roku.

13/01/2017 03:02,  
<>

gość_3b5ad - Profil
gość_3b5ad
  
Co otrzymamy, gdy pomnożymy 2 razy 3?

  
Nowy rok dwaj najwięksi producenci zaczęli słabo. Po rekordowym grudniu to mocny spadek.
Airbus - 25 samolotów ( WB-4 )
Boeing- 44 samoloty ( WB-14)
Niestety A380 ZERO !!!

4 dni, 5 godzin temu  

  
Bombardier dostarczył w 2016 roku 86 samolotów pasażerskich.
Producent zebrał również zamówienia na 161 maszyn, głównie dzięki dużym zamówieniom modelu CSeries od linii Air Canada i Delta Air Lines.
Do dostarczenia odbiorcom pozostało 330 samolotów pasażerskich (550, wraz z opcjami zakupu).

Dostarczone samoloty w 2016 roku: CSeries (5), CRJ (46), Q400 (33).


4 dni, 13 godzin temu  

  
ATR dostarczył swoim odbiorcom 80 samolotów turbośmigłowych oraz zebrał zamówienia na 36 maszyn w roku 2016. Zamówiono 34 samoloty ATR 72-600 oraz 2 egzemplarze ATR 42-600.

W roku 2015 producent dostarczył 88 nowych samolotów oraz zebrał zamówienia na 76 maszyn.
23/01/2017 21:47  

  
@gość_ed33c: w pkt. 6 napisałem o pasażerskich WB.
Backlog B767-300F to 70 sztuk, do tego 23 sztuki 767-2C (KC-46).
Razem 93 towarowe, 0 pasażerskich.

Generalnie Boeing był przed rokiem 2016 potęgą jeśli chodzi o duże samoloty towarowe, pozostał i pewnie jeszcze przez wiele lat będzie - to żadna nowość jeśli chodzi o rok 2016.
Ma też najszerszą ofertę modeli (m.in. B767-300F, B777F, B747-8F).
14/01/2017 22:00  

gość_ed33c - Profil
gość_ed33c
  
@demar: został pominiety model B767 (WB)
14/01/2017 16:14  

  
Księgowość obu producentów była również różna. Airbus dodał do listy zamówień w 2016 roku 100 samolotów dla Iranu, a Boeing nie dodał zamówień 80 samolotów dla tego kraju w zeszłym roku (początek dostaw amerykańskiego producenta planowany jest w przyszłym roku).

Dodając zamówienie Boeinga z Iranu na 50 sztuk B737 i 30 sztuk B777 amerykański producent będzie miał proporcje zamówień do dostaw 748:748 / 1:1 .
Tym samym liczba zamówień B737 w 2016 roku wzrasta do 600, a B777 do 47.
14/01/2017 15:29  

  
Ciekawe (moje subiektywnie TOP 10) fakty związane z dostawami i zamówieniami w roku 2016

1. W ciągu 10 lat (2007-2016) tzw. backlog (lista oczekujących zamówień na realizację) dwóch producentów Airbus i Boeing zwiększył się o ponad 150% z 2533 (A) i 2455 (B) do 6874 (A) i 5715 (B). Wg udziału w rynku A:B z 51:49 do 55:45.

2. Po raz pierwszy w użyciu jest więcej A320 niż B737 (6723 vs 6389 na dzień 2017-01-06) – to rekord wszechczasów jakiegokolwiek samolotu pasażerskiego.

3. Zamówiono już 5069x A320neo wobec 3606x B737 MAX (58.4% udział A320neo, lub 1.41:1) – to także rekordowy backlog jednego samolotu pasażerskiego.

4. Po raz pierwszy ponad 40% dostaw w rodzinie A320 stanowił model A321.

5. Boeing 787 ustanowił w segmencie WB rekord szybkości dostaw pierwszych 500 egzemplarzy – wystarczyło 5 lat i trzy miesiące. Wiele wskazuje na to, że kolejne 500 egzemplarzy B787 dostarczy w czasie krótszym niż 4 lata.

6. Po raz pierwszy Airbus ma większy backlog dla pasażerskich WB: 363 (A330) – 6 (A330F) + 754 (A350) + 112 (A380) = 1223 dla Airbus; 442 (B777) – 29 (B777F) + 700 (B787) + 9 (B747-8i) = 1162 dla Boeing.

7. Licząc narastająco od miesiąca prezentacji B787 (2004.04) po raz pierwszy zamówiono netto więcej A330 (1242) niż B787 (1200).

8. B777-300ER w sumarycznej liczbie dostaw (702, +88 w roku 2016) prześcignął A330-300 (684, +42).

9. Gdyby nie brać pod uwagę różnych silników i MTOW to liderem sprzedaży rynku WB pozostał A333/A339 (782 ceo plus 204 neo = 986 sztuk, +69 w roku 2016), druga pozycja ciągle należy do B777-300/-300ER (60 + 809 = 869, +15 w roku 2016).

10. Po raz pierwszy co najmniej 10% pasażerów na LHR skorzystało z A380 (wzrost z 8% w 2015 i 6% w 2014). To ponad 7 mln pasażerów.

14/01/2017 10:54  

  
Analizując produkcję i dostawy samolotów Airbusa i Boeinga w ostatnich latach można dostrzeć, że Airbus znacząco zwiększa tempo produkcji i dostawy pod koniec roku kalendarzowego (w grudniu 2016 roku producent dostarczył aż 111 nowych samolotów), a Boeing robi to pod koniec każdego kwartału. Początek nowego roku kalendarzowego (szczególnie styczeń) jest tradycyjnie okresem powolnych produkcji i dostaw dla obu producentów.
14/01/2017 02:58  

  
Brazylijski Embraer dostarczył w 2016 roku 108 samolotów pasażerskich (w roku 2015 - 101): E175 - 90 (w 2015 roku - 82), E190 - 11 (8 w 2015 roku), E195 - 7 (8 w 2015 roku). Producent nie dostarczył w 2016 roku ani jednego egzemplarza E170 (2 sztuki w 2015 roku).
14/01/2017 02:54  

gość_e083a - Profil
gość_e083a
  
W segmencie samolotów wide-body Boeing ma znaczną przewagę w dostawach (258 vs 143), ale jeśli chodzi o zamówienia to wygrał jednak Airbus z wynikiem 124 [A330ceo (41), A330neo (42), A350 (41)] wobec Boeing 118 [B747 (17), B767 (26), B777 (17), B787 (58)].
Przewaga zamówień niewielka, tylko 6 sztuk, ale być może jesteśmy świadkami zmiany trendu, w segmencie WB zdominowanym od lat przez Boeing.

13/01/2017 14:23  

<>

Wylot:
Przylot:
  • Data wylotu:
  • Data powrotu:
Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Kalendarz lotniczy