Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
@domos to właśnie napisałem.
gumis, boruta: Taką informację uzyskałem od DOPL w POZ (tekst został przez nich autoryzowany), możliwe, że jest to nie do końca ścisłe i podczas obsługi samolotu można tę linię przekraczać bez specjalnego zezwolenia. hops: Tak samo jak powyżej, o tych metodach (używając tego słowa) mówili mi dyżurni. Wydaje mi się zresztą, że możesz podzielić metody na pomiar i ocenę, a wśród pomiarów wyróżnić pomiary różnymi przyrządami, prawda?
Kolega miał na myśli zapewne oznakowanie pionowe koloru czerwonego, uwaga gumisa bardzo trafna.
"Ale jest jedna linia czerwona. Jedyna, na przekroczenie której trzeba mieć zezwolenie od wieży kontroli lotów." Hmmm... powiem szczerze, że się nie zgodzę... Nie zdarzyło mi się jeszcze, aby chcąc przekroczyć czerwoną linię na PPS, w celu obsługi samolotu, trzeba było pytać o zgodę wieżę kontroli lotów. Natomiast chcąc np. opuścić PPS i wjechać na drogę kołowania biegnącą wzdłuż pasa startowego, takie zezwolenie jak najbardziej muszę uzyskać. Więc zdaje się, że jakaś nieścisłość się wdarła.
"Są dwie metody." owszem ale zdecydowanie nie te które opisano. metody to: pomiar (jakimkolwiek sprzętem do tego przeznaczonym) lub ocena (wykonana przez DOPL).
Sorry, za szybko sobie przeczytałem :)
warsawfan
2011-08-15 19:43
Dokładnie o to mi chodzi Wojtku :)
warsawfan: kontrola ruchu lotniczego pochodzi od angielskich słów Air Traffic Control (ATC) i uważam to za określenie poprawne, tym bardziej, że zadania ATC odnoszą się także do zapewnienia bezpieczeństwa poprzez uniknięcie kolizji statków powietrznych na lotniskach, a więc nie będących w locie.
Mała dygresja a propos laserów - nie można pisać "choć raczej nie grozi trwałym urazem pilota (oślepienie laserem), to może spowodować chwilową utratę wzroku". Otóż grozi trwałym uszkodzeniem oka! Wskaźniki laserowe o wysokiej mocy mogą spowodować natychmiastowe i uszkodzenie siatkówki poważne na tyle, że może doprowadzić do ślepoty. W internecie jest mnóstwo informacji, jak zwiększyć moc lasera. Więc nigdy nie wiadomo, jakim laserem ktoś "bawi się", usiłując oślepić pilotów.
W mediach generalnie wiele słów zostało przeinaczonych, chociażby "linie tradycyjne", "linie low-cost", czy chociażby "ekologia".
warsawfan
2011-08-14 22:16
Fajny artykuł i cały cykl również zapowiada się przyzwoicie.
Tylko jedno niedociągnięcie. To jest fachowy portal... więc obowiązuje nas fachowe słownictwo. Dlatego starajmy się mówić kontroler/kontrola ruchu lotniczego, zamiast kontroler lotów. Niestety to określenie jest ostatnio mocno eksponowane przez media i społeczeństwo już je przyswoiło na dobre, mimo że nie jest poprawne.
Ale w takim razie chociaż my dawajmy dobry przykład. :)
O, wreszcie tego rodzaju artykuły. :o)