MI: Lotnisko centralne zamiast Okęcia

MI: Lotnisko centralne zamiast Okęcia Ministerstwo Infrastruktury chce zamknąć lotnisko Chopina do 2020 roku. W zamian pomiędzy Warszawą i Łodzią ma powstać zbudowane od zera lotnisko centralne. Przeciwko planom protestują władze stolicy, przeciwko są też dyrektorowie lotniska Chopina i budowanego portu w Modlinie.O całej sprawie informuje "Gazeta Wyborcza". Ministerstwo Infrastruktuy uwzględniło plany w...
03/06/2011 12:03   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
a 2011-06-09 15:17   
a - Profil a
w-g mnie, laika, możnaby mówić o zamykaniu starego gdyby istniało -i dobrze działało- już nowe. Teraz wydaje mi sie to dzieleniem skóry na niedźwiedziu - może najpierw pomogłoby zamknięcie Ministerstwa Infrastruktury i otworzenie jakiegoś nowego ,gdzieś pod Łodzią ?
felix 2011-06-09 06:15   
felix - Profil felix
Pomysł kiepski. Wraz z powstaniem lotniska w Lublinie, a kiedyś pewnie też w Białymstoku, WAW stanie się portem regionalnym i obecne Okęcie zupełnie wystarczy. Już teraz z Krakowa, Katowic, Wrocławia, a nawet Łodzi w podróże międzykontynentalne lata się przez FRA lub MUC, a wraz z otwarciem nowego lotniska w Berlinie ten proces się nasili. WAW jako hub przesiadkowy to kolejny mit narodowy.
mietek 2011-06-07 11:03   
mietek - Profil mietek
Pomysł jest bardzo dobry tylko ramy czasowe kompletnie nierealne. W tym artykule w Wyborczej był dobry komentarz. Niemcom, znanym z rzetelności, zajeło to ponad 10 lat, a oni nie startowali od zera, bo mieli obok autostrade i chyba jeden pas. Bude "czegoś takiego" już trzeba rozpocząć, mam na myśli planowanie, wykup gruntów, decyzje administracyjne. I tak będzie opóźnienie, ale myślę, że w okolichach 2030 roku może będzie, a wtedy może się okazać, że te 35 mln paxów już jest;-) Tak jak napisał korrado, 10 lat temu latała garstka ludzi, teraz, każdy przynajmniej raz na jakiś czas i to idzie w tym kierunku.
usuniety 2011-06-05 17:52   
usuniety - Profil usuniety
Marecki: najlepiej to sam się po pukaj w głowę i nie obrażaj forumowiczów tego portalu.
marecki 2011-06-04 21:52   
marecki - Profil marecki
dla mnie 2020 jest kompletnie nierealny zważywszy na uwarunkowania inwestycji tego typu w PL. Może, powtarzam może 2030.
jurek 2011-06-04 21:47   
jurek - Profil jurek
marecki: terminal T2 miał być dawno temu skończony ale wiadomo jak to w naszym kraju... Nadal uważam, że najrozsądniej napisał tu korrado. Decyzja o rozbudowie Okęcia (lotniska niemal w środku miasta bez szans na rozwój) zamiast budowy nowego lotniska była błędem. Taką podjęto w swoim czasie bo decydentom (politykom) zabrakło odwagi i bo tak było taniej. Politycy myślą kategorią 4letnią od wyborów do wyborów. Nie mają odwagi tak jak np Niemcy mieć wizję i tworzyć z romachem na pokolenia. To się zemści po latach jeśli nie powstanie nowe centralne lotnisko z prawdziwego zdarzenia.
marecki 2011-06-04 21:12   
marecki - Profil marecki
ktos się chyba z choinki urwał: ledwo co T2 postawili, nawet jeszcze nie zostal skończony, a "do" 2020 chcą zamknac lotnisko - puk puk w głowę i to młotkiem
usuniety 2011-06-04 15:10   
usuniety - Profil usuniety
Z jednej strony pomysł mądry, a z drugiej głupi.
luka 2011-06-04 13:27   
luka - Profil luka
dlaczego nie potraficie wyjść poza perspektywe 10 - 15 lat? Przecież potrzeby lotnicze Warszawy w roku powiedzmy 2050 są w tej chwili nie do przewidzenia, ale należy założyć że będą rosły i to nieźle. Ja myślę, że narazie na budowe nowego lotniska jest odrobine za wcześnie ale... już należy zaklepać teren pod taką budowę i NAJPIERW doprowadzić tam autostradę i szybką linię kolejową, a co najważniejsze... wprowadzić ustawowy zakaz osiedlania się w promieniu kilkunastu kilometrów, żeby potem znowu nie było protestów że przez hałas samolotów kury się nie niosą :P
jurek 2011-06-04 00:33   
jurek - Profil jurek
korrado: wielkie dzięki Ci za głos rozsądku na temat nowego centralnego lotniska (także za to, że jako jeden z niewielu forumowiczów piszesz poprawnie po polsku :)
avangardeboy 2011-06-03 18:04   
avangardeboy - Profil avangardeboy
CPL to gargantuiczny błąd, o ile powstanie.... radze postudiować wszystkim entuzjastom przypadek lotniska Montreal Mirabel, (i materiały naukowe na temat roli portów lotniczych i ich położenia w ekonomii regionów) i to jak Mirabel skończyło.... mimo administracyjnych nakazów etc., i jak na tym stracił Montreal jako ekonomiczna stolica kraju na rzecz Toronto... pomysł oderwany od realiów i faktycznych potrzeb...
tomic 2011-06-03 17:45   
tomic - Profil tomic
katowiczan: ale tu mowa jest o zamknięciu Okęcia już w 2020r. i o takiej strategii mówimy (bo co jeśli się faktycznie uda? Brakujące miliardy ktoś chętnie rządowi pożyczy, a w 5 lat można lotnisko w szczerym polu bez problemów postawić). Jeśli padłaby data 2025-2030r. to nie miałbym nic przeciwko, można dyskutować. madej: Okęcie, które można spokojnie powiększyć do, powiedzmy, 25 mln pasażerów rocznie (i to wyłącznie linii tradycyjnych, bo tanie linie i cargo mogą latać z Modlina) miałoby świadczyć o naszym grajdolstwie? Już teraz Emirates, American i Singapore mogłyby latać z Okęcia, i dawno by już u nas były, gdyby się znaleźli chętni na takie loty. Nawet jeśli będziemy zieloną wyspą przez najbliższe 15 lat, to Modlin z Okęciem nam z nadwyżką wystarczą. Warszawa nie zrośnie się nagle z Łodzią w kilkunastomilionową metropolię - kawał pola między obiema zawsze się znajdzie jeśli trzeba będzie.
katowiczan 2011-06-03 17:20   
katowiczan - Profil katowiczan
Dlaczego zakładacie, że nie znajdą się pasażerowie? Przecież Europa (w tym Polska!) Cały czas się bogaci, pasażerów przybywa. 35 mln PAX to nie tylko Ci, którzy przylatują do Polski ale też Ci przesiadający się. Jasne, że DZISIAJ takie lotnisko nie jest niezbędne ale trzeba myśleć perspektywicznie i odważnie bo inaczej nigdy nic w tym kraju nie będzie. A o 2020 bym się zbytnio nie martwił, bo aż tak w zmiany w naszym kraju nie wierzę, żeby nie było kilkuletnich opóźnień w budowie ;)
madej 2011-06-03 16:03   
madej - Profil madej
z jednej strony to rzeczywiście pieniądze wyrzucone w błoto, lecz z drugiej to ogromna szansa na rozwój Polski i jej promocję na świecie, to szansa na pojawienie się na polskim rynku takich potentatów jak Emirates, Singapore Airlines czy American Airlines. Nie możemy być ciągle takim grajdołkiem lotniczym w samym centrum europy. Tylko trzeba na coś postawić albo dalej 38 mln kraj ma lotnisko nie przystające do obecnych uwarunkowań transportu lotniczego, albo stawiamy na jakoś i dołączamy do światowych graczy. A inwestycje na lotnisku okęcie w tym połączenie kolejowe na okęcie się nie zamrnują, to wspaniały teren inwestycyjny pod centra biznesowe, konferencyjne czy też np jakieś centra wystawowe typu Expo czy inne parki rozrywkowe a kończąc na tym że jest to idealny teren na powstanie dużych osiedli mieszkaniowych np miasteczko apartamentowców połączone z halami widowiskowymi i Expo oraz centra biznesowe.
jurek 2011-06-03 15:40   
jurek - Profil jurek
o mamuniu...
cani 2011-06-03 15:38   
cani - Profil cani
4tech: mondże godosz :-)
dominik22444 2011-06-03 15:26   
dominik22444 - Profil dominik22444
a wogule kiedy by mail powstać te lotnisko
4tech 2011-06-03 15:24   
4tech - Profil 4tech
CPL? dla kogo? 35 mln pax? wolne żarty. Nawet gdyby założyć coroczny 10% wzrost paxów to za 10 lat WAW odprawiać będzie 23.346. 682 pasażerów ( 9 mln pasażerów w 2010, co jest troche na górkę bo było 8.666.600 ) Polska to nie UK/DE/SP/I/ gdzie lata biznes, gdzie wzrost symuluje turystyka. Nie ma żadnej infrastruktury około lotniskowej ( drogi, koleje). Powstanie kolejowego "Y" czy ukończenie A2 nie wpłynie znacząco na wzrost paxów, małe tego po otwarciu Modlina nastapi spadek na WAW. Cała inwestycja jest spóźniona co najmniej o 20 lat i w chwili obecnej bezsensowna.
szumny 2011-06-03 15:06   
szumny - Profil szumny
Niech sobie będzie nawet 10 lotnisk centralnych ale nie za moje - płatnika podatków - pieniądze.
wroord 2011-06-03 15:01   
wroord - Profil wroord
Lotnisko centralne powinno byc juz w trakcie realizacji lub na ukonczeniu. Za jest o wiele wiecej powodow niz przeciw i juz niejednokrotnie byly na tym forum wyliczane wiec nie bede powtarzac. O Okecie nie ma co sie bic, wystarczy dogadac sie z LOT-em (nalezy do rzadu) aby przeniosl wszystkie rejscy z Okecia na nowe lotnisko i Okecie samo pada.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy