Analiza wyników finansowych LOT-u za 2017 r.

Analiza wyników finansowych LOT-u za 2017 r. Wszystkie dokumenty finansowe LOT-u potrzebne do złożenia do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) były już gotowe i podpisane 29 marca br. Brakowało tylko uchwały walnego zgromadzenia spółki. To ostatnie zostało podzielone na dwie części i zebrało się 29 czerwca oraz 13 lipca br. Dopiero na drugim spotkaniu walne zatwierdziło sprawozdanie zarządu z działalności oraz...
23/07/2018 12:30   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_7c0b3 2018-07-26 23:46   
gość_7c0b3 - Profil gość_7c0b3
gość_29954: Racja. Aczkolwiek jak nie lubię Milczarskiego za niektóre wypowiedzi, to jednak bardzo się cieszę że poniekąd kontynuuje politykę rozpoczętą jeszcze przez S.Mikosza (zwłaszcza jeśli chodzi o mocny rozwój przy wykorzystaniu dobrej koniunktury, co może przynieść LOTowi w przyszłości tzw. korzyści skali- oby tylko byli w stanie się obronić przed ostatnio rosnącymi cenami ropy).
gość_bda1b 2018-07-26 12:14   
gość_bda1b - Profil gość_bda1b
proponuje przanalizowac bilans zlozony w KRS . Z calego zysku cale 314 milionow to sa ROZNICE KURSOWE !!!!! Reszta to ewentuialny zysk operacyjny tj jakies 40 milionow
Niezla sciema ;-) Proponuje poczytac dokumenty z sadu .
gość_29954 2018-07-24 16:31   
gość_29954 - Profil gość_29954
gość_896a1
"LOT był psuty za Tuska przez 8 lat"

kolejny geniusz wykształcony na paskach tvp.

Podczas swoich poprzednich rządów PIS powołał zarząd misiewoczów z doradcami w ministerstwie m.in. obecny prezes PEAKO SA a wtedy dzieciak po studiach.
To niedouczone towarzystwo zaczęło agresywną politykę ekspansji. Otwierali połączenia do Chin, chyba już nie zdążyli do RPA.
Ich największym osiągnięciem było stracenia na opcjach na paliwo 500 mln złotych. To prawie położyło firmę. Później była redukcja siatki, wyprzedaż całego majątku (biurowiec w Warszawie), itp.
W końcu trzeba było dołożyć pomoc państwową i wreszcie udało się firmę uratować a nawet zamówić pierwsze dreamlinery, które teraz dają największe zyski. Opóźnienie dostwa przez Boeinga też opóźniało wyjście z kryzysu.

Więc pisanie o niszczeniu LOTu przez Tuska to kolejna bajka. Poczytaj człowieku ile dopłaciłeś do SKOKów (5 mld), zakupu Możejek (13 mld) to być może olśni Cię w sprawie kolejnych wtop które nas czekają (40 mld na CPK, 60 mld na regulację rzek, itd).
bagi 2018-07-24 10:22   
bagi - Profil bagi
Chyba warto byloby wspomniec, ze wszedl IFRS 16, ktory ma ogromny wpylw na bilans firmy! (nie wiem, czy LOT juz sie dostosowal do nowego ujmowania ksiegowan za leasing). Wazna informacja w takiej analzie!! Rowniez dlug dlugoterminowy nie jest zawsze "zly jak go maluja" W pewnej proporcji obniza koszt kapitalu i jest znakiem dobrego zarzadznia finansami.
gość_86446 2018-07-24 09:39   
gość_86446 - Profil gość_86446
gość_ab355 Eurowings ma marże rzędu 2,2% więc jest 3x gorsza od AA, nie rozpowiadaj wymyślonych plotek.
gość_29954 2018-07-24 08:35   
gość_29954 - Profil gość_29954
gość_ab355

Owszem można porównywać wskaźnikowo firmy różenj wielkości. Efektywność jest niezależna od wielkości. Teoretycznie większa firma ma większy efekt skali ale też zazwyczaj większą kompleksowość więc koszty rosną.
LOT nie ma oczywiście żadnych szans w porównaniu do dużych low costów typu Ryanair czy Wizzair gdzie marże sięgają 30% a zwrot z inwestycji 23% (dla Ryanair) czy 16-17% dla Wizzair.
LOT ma wskaźniki trochę lepsze od AA a ta linia jak niosą plotki jest do kasacji i zastąpienia przez Eurowings.
Co do IAG to nie masz racji. Pomimo że BA, Iberia czy Aer Lingus to teoretycznie jedna firma to każda z nich działa niezależnie. Efekty synergii pewne są bo mają wspólny GBS (finanse, IT i zakupy - centrala w Krakowie) ale nie jest to jakiś wielki efekt w skali tej firmy.
Natomiast wszystkie firmy z grupy osiągają lepsze wyniki od LOTu (wskażnikowo). IAG jest dużo bardziej efektywna niż LH czy Air France KLM. To prawdopodobnie najlepiej zarządzana od strony efektywności finansowej duża firma w branży lotniczej.
Co ciekawe LOT kilka lat temu robił podchody aby dołączyć do grupy. To byłby niezły pomysł bo grupa daje dużą niezależność swoim jednostkom operacyjnym (zachowują lokalną, narodową tożsamość) a byłby pewien efekt synergii bo Warszawa jest na drodze na wschód i budowa tutaj huba w kierunku azjatyckim miałaby sens. Uważam również że wtedy CPK złożyłaby się finansowo.
LOT miałby większe możliwości rozwoju w tej grupie niż w aliansie z Lufą która zjada wszystko dookoła.
Gdyby Milczarski myślał strategicznie to powinien iśc w tym kierunku. Mikosz próbował włączyć LOT w jakiś sojusz ale nie dał rady.
LOT mam wrażenie próbuje budować własną grupę na modłę IAG. Tylko że to nie ta skala. Z Estonią, Chorwacją raczej potęgą LOT się nie stanie.

A na koniec - IAG ma gotówki jak lodu. W tej chwili gotówka pokrywa cały dług. Dlatego próbują coś kupić (Norwegian). Twoja informacja o funduszu emerytalnym jest nieaktualna. Firma zawarła umowę z pracownikami a ten fundusz został zlikwidowany.
Inwestycje IAG robi bardzo efektywnie. Vueling zakupiony za niecałe 300 mld EUR zwrócił się po 4 latach. Aer Lingus kupiony za około mld EUR też za chwilę będzie spłacony.
Inna sprawa że ostatnie 3 lata to najlepszy okres w historii lotnictwa światowego i większość firm bije z roku na rok swoje rekordy jeżeli chodzi o zyski.
gość_8f2b1 2018-07-24 02:32   
gość_8f2b1 - Profil gość_8f2b1
Koszty zarządu to księgowo zarząd spółki, sekretarki i piloci na umowach śmieciowych.
gość_3a7f1 2018-07-23 22:24   
gość_3a7f1 - Profil gość_3a7f1
Koszty zarządu. Witamy Dojną Zmianę w LOT
gość_457e9 2018-07-23 20:56   
gość_457e9 - Profil gość_457e9
Moi drodzy,

Prawda jest taka ze LOT aby przynosil coraz wieksze zyski musi zwiekszyc kilkukrotnie ilosc polaczen miedzykontynentalnych- ostatnia informacja ze LOT radzi sobie swietnie na trasach do USA jest tego potwierdzeniem- Klasy biznes/ premium do LAX, ORD, JFK,EWR czy YYZ sa zapelnione- wystarczy sprawdzic na LOT.com kupujac bilety na jutro czy za 5 dni. Ciekawi mnie czy Delhi wypali w tym roku jesli nie to stracona szansa by na jesien budowac kolejna klientele gdyz jest to kierunek mega popularny, nawet ze niskoplatny tak jak w przypadku BKK to jednak coraz wiekszy biznes tam zaglada, Nowe dreamlinery moim zdaniem w pierwszej kolejnosci powinny spowodowac, wraz z podpisanymi umowami, zwiekszenie czestotliwosc do EWR, LAX,ICN, NRT, PEK. Jesli przeznacza je na rejsy z BUD czy OTP to nie da to pozadanych efektow, Nie chce juz mowic ze istnieje problem ze slotami w WAW poprzez co ich rozwoj jest nie do konca wykorzystywany
gość_9eab7 2018-07-23 17:05   
gość_9eab7 - Profil gość_9eab7
gość_ee53d restrukturyzację zapoczątkował Mikosza i to dopiero wtedy jak rząd w 2013 uświadomił sobie, że restrukturyzacja polegająca na przejęciu LOTu przez OLT Express Plichty to jednak nie był najlepszy pomysł.
gość_39c5b 2018-07-23 16:18   
gość_39c5b - Profil gość_39c5b
i to wszystko (oczywiście) zasługa RM, a nie jego poprzednika? czy już wypłacono kolejne nagrody?
gość_ee53d 2018-07-23 16:17   
gość_ee53d - Profil gość_ee53d
gość 896a - otworz oczy, poczytaj raporty. "LOT psuty za Tuska" - to sprawdz kto zapoczątkował restrukturyzacje i wypracował pierwsze zyski.
I sprawdz kiedy zaczely się gigantyczne straty LO na działalności operacyjnej (pierwsze rzady PiS) - swiat nie jest tak łatwy jak paski Wiadomosci, czasami trzeba wlaczyc myslenie.
Plus dla obecnego prezesa za kontynuacje prac, oby go teraz nie zwolnili
gość_ab355 2018-07-23 15:26   
gość_ab355 - Profil gość_ab355
Wypowiem sie jako zupelny amator ale jednak sledzacy sytuacje w lotnictwie. Porownianie LOT-u - pomimo wszystko jednak firmy niezaleznej (nie nalezacej do zadnej grupy kapitalowej) - do takich 'rodzynkow' jak Brussels Airlines (Lufthansa Group), Austrian (Lufthansa Group) oraz Aer Lingus (IAG) z jednej strony w tym samym modelu (former flag carriers) z no frills / budget liniami lotniczymi (Wizz Air oraz Ryanair) jest - jako porownanie samo w sobie okay jesli chodzi o wskazniki - ale jednak nie fair jako takie (porownanie wagi ciezkiej do piorkowej, biorac analogie z boksu). Aer Lingus politycznie, rekami i nogami wybronil sie przed przejeciem przez Ryanair (i to nie dlatego, ze byl taki mocny finansowo ale dlatego, ze ledwie zipial) rzucajac sie w objecia IAG (w ktorym glowne skrzypce graly British Airways (ktore zreszta maja swoje wlasne problemy z 3.7 mld funtow dziura funduszu emerytalnego) bo Iberia drapala dno beczki) takze jest czescia grupy, a o efekcie syngerii kazdy slyszal. Sprawe prywatyzacji i przejecia Austriana przez Lufthanse polecam zainteresowanym poczytac (jako to 'schowano' i 'oklamano' Lufthanse, ktora przejela w ten sposow poza Austrianem dlugi tejze linii w wysokosci prawie 500 mln EUR (poza tym caly przetarg byl ustawiony pod Lufthanse, ej takie tam male sprawy jesli chodzi o 'konkurencyjnosc' he he... Syndrom Kalego w calej okazalosci). Takze nawet na tle linii z Europy zachodniej, unznych i cenionych na swiecie LOT nie wypada tak zle. Ja dodam, ze o tym sie nie mowi i pisze ale rzady i Belgii i Austrii rownie, jesli nie bardziej chojnie wspomagaly te linie lotnicze w czasach kryzysu (ja nawet nie bede zaczynal mowiac o Alitalii bo to jest juz Monty Python). Nie mowiac juz o tym, ze w regionie tak naprawde liczy sie tylko LOT (Ukranie moze ale kto wie, czy, ile i jak oni dostaja od panstwa zeby operowac) bo wszystkie Malevy, Czech Airlines sa tylko wydmuszkami. Mozna sie sprzeczac i ja nie mowie, ze jest rozowo, ale nie jest zle... Oby tak dalej.

NB. Tak a propos, przjecia i dlugi 'konkurentow' LOT-u stawiaja w innym swietle tak bardzo naglosniana pomoc rzadowa dla LOT-u (400 mln w sumie tego bylo chyba?? Moze mi ktos podpowiedziec?). Austrian z gora 500 mln Euro (2 mld zl) czy Alitalia ktora dostala w ten czy inny hokus-pokus sposow jakies 1.5 mld eur, LOT-owskie 400 mln (100 mln EUR) wygladaja calkiem przyzwoicie. Rzad Francji, ktory jest jeszcze chyba wiekszosciowym (a jesli nie to najwiekszym mniejszosciowym) udzialowcem Air France tez pociaga sznurki i dofinansowuje AF (KLM w tej grupie przynosi zyski rok do roku a Air France traci albo ledwo break even). A to wszystko w otoczeniu socjoekonomicznym - gdzie Polska z relatywnie malym przychodem mieszkancow ma konkurowac z cala reszta zachodu o przynajmniej podwujnym przychodem.
usuniety 2018-07-23 15:17   
usuniety - Profil usuniety
@kitsune

Zgadza się. Chodzi mi o pokazywanie szerszego obrazu sytuacji. Dobrze byłoby również zobaczyć jak te wartości zmieniają się w czasie.
gość_9eab7 2018-07-23 14:56   
gość_9eab7 - Profil gość_9eab7
gość_29954 w Artykule nie napisano że lot ma 6 mld zobowiązań. Napisano że zobowiązania zwiększyły się o prawie 20% czyli 660 mln , co daje sumę zobowiązań niecałe 4mld.
Dodatkowe 660 mln do dwa dreamlinery w leasingu finansowym.
usuniety 2018-07-23 14:53   
usuniety - Profil usuniety
@websterrr, Przychód na pasażera jest wysoki, gdyż w LO spory udział operacji stanowiły operacje długodystansowe, na których przychód na pasażera jest wyższy, podobnie jak i wyższe są koszty. Stąd też dane te są mało reprezentatywne dla ogólnej kondycji finansowej.
usuniety 2018-07-23 14:18   
usuniety - Profil usuniety
@gość_29954

Koszty ogólnego zarządu (a nie ogólne koszty zarządu - ten termin wprowadza w błąd) to nie są koszty zarządu. zobacz link

Szkoda, że w tabelce redaktora zabrakło kolumny przychód na pasażera. W tej pozycji lepiej od LOTu (203,8 USD) wypada tylko Austrian (207,8 USD).
gość_896a1 2018-07-23 14:07   
gość_896a1 - Profil gość_896a1
"Narodowy przewoźnik powoli wychodzi z opresji, ale jego pozycja jest wciąż wrażliwa i krucha". Związkom zawodowym LOT trzeba przesłać ten artykuł - bo oni chcą zrobić "skok" na kasę już teraz!!! LOT był psuty za Tuska przez 8 lat. Nie da się go naprawić w 2 lata przy wściekłym ataku polskojęzycznych mediów takich jak FAKT, którzy wzięli sobie za cel zniszczenie LOT poprzez zniszczenie zaufania pasażerów.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy