Niebawem minie cały rok 2018 (został 1 dzień) i powoli czas na podsumowania.
Wygląda na to, że wczoraj (29 grudnia 2018 r.) Airbus dostarczył samolot numer 790 w roku 2018 r. - i jest całkiem realne przekroczenie liczby 800.
Boeing dostarczył niemal tyle samo - różnica to kilkanaście sztuk i tyle można dostarczyć jednego dnia...
Boeing ma sporą przewagę w szerokokadłubowych samolotach (ponad 200 sztuk B787, B777, B767, B747), natomiast Airbus w wąskokadłubowych (ponad 640 sztuk A320 i A220).
greg0303
2018-04-18 19:54
Boeing dostarczył 16 kwietnia pierwszego odrzutowca biznesowego w wersji MAX.
Był to model BBJ MAX 8 z jednym dodatkowym zbiornikiem paliwa zwiekszającym zasięg maksymalny samolotu do 12300 km.
greg0303
2018-04-18 16:36
Embraer dostarczył 14 samolotów komercyjnych swoim odbiorcom w pierwszym kwartale tego roku (w analogicznym okresie 2017 roku było to 18 samolotów).
Brazylijski producent złożył skargę do Światowej Organizacji Handlu przeciwko nielegalnej pomocy finansowej, jaką otrzymał program Bombardiera CSeries.
To bardzo dobry sygnał dla całego rynku.
W ciągu ostatnich 10 lat (2008-2017) Boeing tylko raz (2012) sprzedał netto więcej samolotów niż Airbus (licząc sztuki). Szczególnie kłopotliwa dla Boeing jest przewaga konkurenta w segmencie samolotów wąskokadłubowych (B737 vs A320, ale zaproponowany B737 MAX 10 ma szanse zmniejszyć straty). Segment VLA (B747 vs A380) jest może prestiżowy, ale pod względem przychodów dość mało znaczący, a lider segmentu A380 i tak ma kłopot z wygenerowaniem zysku.
Wielka batalia toczy się w segmencie wide-body. Bardzo dobrze sprzedający się B787-9 utrzymuje przewagę Boeinga, a zaproponowany B777X jest wystarczający by utrudnić dobrą sprzedaż A350-1000. Airbus ma ciągle problemy ze zwiększeniem produkcji w segmencie widebody poza VLA (tzn. A350, A330ceo/neo) – w roku 2014 wyprodukował jedynie 50% sztuk w porównaniu do Boeing, a w 2017 nieco więcej bo 66%, ale to nadal oznacza bardzo dużą przewagę Boeinga w tym segmencie.