×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Modlin: Analiza ARUP to są obłoki niekompetencji


Władze portu w Modlinie twierdzą, że Wizz Air jest zainteresowany powrotem na podwarszawskie lotnisko, ale po jego rozbudowie. A ta miałaby kosztować 20 proc. tego co w swoim raporcie wylicza ARUP. - To co zrobił ARUP to są obłoki niekompetencji - komentują władze Modlina.

12/04/2018 08:55
gość_359f3 - Profil
gość_359f3
  

gość_d0404 - Profil
gość_d0404
  
adam7691: "a zastanawiałeś się kto do tych biletów musi dopłacić, w przyrodzie nic nie jest za darmo, niskie ceny LCC wynikają z dopłat ponoszonych przez lotniska, które chcą, żeby do nich ktoś latał, moim zdaniem jeżeli rachunek się domyka to jest OK, obawiam się jednak, że nie zawsze tak jest."

Wiem, jak ten biznes funkcjonuje. Nie tylko w Polsce. Niskie stawki (byle dla wszystkich, działalność operacyjna na plus, poducha na rozwój, to się da zrobić), dopłaty dla linii (byle sprawiedliwie, dla wszystkich) powinny funkcjonować, bo otwierają możliwość podróży dla bardzo szerokiej grupy pasażerów, którzy w innym przypadku nie polecą. SĄ DLA LUDZI! W innych krajach też to tak działa. Lotnisko z ok. 3 mln pasażerów, z (w miarę) korzystnym geograficznie położeniem, częściowo gotową infrastrukturą i perspektywami na więcej musi się spinać. W przypadku Modlina już teraz powinno się planować, jak najszybciej podciągnąć pod terminal ten kawałek torów i zorganizować odpowiednią (tanią) ofertę szynową z Warszawy. Zwiększać dostępność. Gucio nas obchodzi, która partia to zrobi i jakie teorie (ARUP) jeszcze usłyszymy.
Radom z punktu widzenia wielu pasażerów (sam mieszkam na południe od Warszawy) to droga do podnoszenia cen. Sam dojazd dla kilku osób (pociąg, autobus, benzyna + parking) to przecież extra koszty. Varadi i czartery wyczuły to już dawno, dlatego tak trzymają się Chopina. Modlin jako alternatywa dla Okęcia (Chopin do rozbudowy na południe o drugi pas!) nie powala, ale dla wielu ludzi z płn.-wsch Polski (też mam takich znajomych) jest rozsądną ofertą. Dlatego tak zdziwiła mnie analiza, którą przeprowadził ARUP. Słuchałem konferencji w youtube. Gdybym na niej był, jako zwykły podróżujący zadałbym kilka konkretnych pytań, na które oczekiwałbym konkretnych odpowiedzi. Niestety nie padły. O ten temat trzeba jednak walczyć!
6 dni, 12 godzin temu  

gość_d0404 - Profil
gość_d0404
  
eFJot: Zgadza się proszę Pana/Pani, nie jest to standard. Ale nawet biorąc pod uwagę promocje LOT, ceny w W6 są znacznie niższe. Gdy kupuję bilety, sprawdzam wszystkie warianty. To nie tak, że chcemy we czwórkę lecieć tanią linią. Gdy z naszym dość skromnym budżetem wybieramy kierunek, zawsze patrzymy też na LOT (i oczywiście promocje). Sprawdzamy i z żalem stwierdzam - odpuszczamy. Szalone środy to fajna inicjatywa, ale najtańsze oferty z ostatniej transzy to jak widzę Połąga (189 zł) i Kowno (239 zł). Te rzeczywiście są ciekawe i godne rozważenia. Do tego Barcelona i Larnaka (395 i 399 zł) – jeszcze, pytanie o daty wylot/przylot, zakładam, że nie potrzeba gimnastyki. Reszta już więcej, powyżej 400 zł. Czyli właśnie mniej więcej te 4x. Z bagażem podręcznym, jak w Wizzair. My się w cztery średnie kabinowe plecaki mieścimy, więc i tu (W6) i tu (LOT) jest/byłoby ok. Znajomi też nie dopłacają, choć często mają więcej sprzętu niż my.
Z naszego punktu widzenia nie ma znaczenia, czy linia jest tradycyjna, tania, mieszana czy inna. Czy stewardessa ubrana jest na różowo, niebiesko czy na czerwono. Do samolotu możemy podejść/podjechać autobusem. Nie musimy wchodzić przez rękaw. Nie ma kanapki czy kawy? Trudno. Na trasach do trzech godzin to naprawdę żaden problem. Dla nas i dla większości osób samolot to jedynie środek transportu. Kiedyś jeździło się autobusem, teraz się lata. Kryteria są trzy: ceny, lotnisko - Okęcie, choć mieszkamy spory kawałek od niego, uważamy w rodzinie za jedno z najlepiej skomunikowanych i dostępnych lotnisk w Europie (tani transport publiczny i jego naprawdę duży zasięg podmiejski), no i oczywiście miasta, gdzie latamy. Rozwijajmy to, co mamy. LOT niech rośnie, ale przede wszystkim dostępnie/tanieje, a Wizz niech go ciśnie i też idzie w górę.

6 dni, 12 godzin temu  

  
eFJot: a zastanawiałeś się kto do tych biletów musi dopłacić, w przyrodzie nic nie jest za darmo, niskie ceny LCC wynikają z dopłat ponoszonych przez lotniska, które chcą, żeby do nich ktoś latał, moim zdaniem jeżeli rachunek się domyka to jest OK, obawiam się jednak, że nie zawsze tak jest.
Niestety ja nie mam wglądu do umów, rachunków, założeń, business planów itd lotnisk, z czego zapewne czerpią wiedzę piszący na tym portalu (przeważnie jako gość). Tutaj oczywiście powinien być śmiech, wiele z waszych wypowiedzi świadczy o niskiej wiedzy ekonomicznej, odbycie paru podroży lotniczych niestety nie jest wyznacznikiem czegokolwiek, a na pewno nie umiejętności zarządzania linią lotniczą.
18/04/2018 00:21  

gość_dfdef - Profil
gość_dfdef
  
gość_fb7dc

Nie kocham Ryanaira. Rzadko latam z Modlina. Nie podoba mi się, jak podczas "kryzysów" traktują klientów i pracowników. Uważam jednak, że ta linia pełni bardzo ważną i pozytywną rolę w naszym lotniczym ekosystemie. Nie wnikam w politykę, kto zawierał taką czy inną umowę w Modlinie. Z mojego punktu widzenia Struzik czy ktokolwiek inny – jeden pies. Ok, czytałem o kilku złotych od pasażera. Patologia? Jeśli tak, renegocjować umowę, ujednolicić cennik, niech płacą (Ryan i inni chętni, jeśli będą) po kilkanaście złotych od pasażera. Z drugiej strony widzę korzyści, które ta tania linia daje przeciętnemu Kowalskiemu. Skala działalności, niskie ceny biletów (także inne korzystne działanie – naciskanie na konkurencję, również tę tradycyjną, latającą z Okęcia), łączenie Polski z wieloma częściami Europy, które pozostają poza orbitą zainteresowań drogich linii typu LOT, Lufthansa, BA czy AF. Właśnie na to, co służy milionom, powinny być wykorzystywane nasze podatki. Oczywiście działalność operacyjna musi być pod kontrolą (na plus, z możliwością rozwoju), ale nie zysk za wszelką cenę. Partyjniactwo precz, proszę zacząć myśleć o ludziach!
17/04/2018 22:38  

gość_c4d97 - Profil
gość_c4d97
  
eFJot; Po pierwsze, bilety LOT-u są częściej droższe niż Wizza. To, że zdarzy się raz na jakiś czas sytuacja odwrócona to raczej przypadek niż norma.
Dwa, obecnie linie tradycyjne nabrały cech linii tradycyjnych. Przykład: zamówione boeingi 737 to samoloty używane przez Ryanaira. Brak posiłku w Locie na lotach europejskich też jest cechą linii LCC.
Po trzecie, LOT ma raptem 52 samoloty, Ryanair 430. Ile było wypadków bądź awaryjnych lądowań w ostatnich 30 latach w obu liniach? 2 wielkie katastrofy LOT-u w latach 80, lądowanie Wrony bez podwozia, pęknięta opona w Bombardierze, niewysunięte podwozie również w Bombardierze. W Ryanairze nic takiego nie miało miejsca, mimo iż jest to tania linia. Wysokie standardy bezpieczeństwa są przestrzegane. U nas jest bylejakość mimo, iż mamy świetną firmę LOTAMS, która od lat serwisuje samoloty m.in. British Airways. Nic mnie nie przekona do latania LOT-em. Wybiorę tańszą i bezpieczniejszą linię zagraniczną.
17/04/2018 20:37  

  
gość_d0404:

Ale to nie jest standard i norma, że "4 bilety Wizz = 1 bilet LOT". To się może czasami udać, ale to nie jest standard. Co wykazałem szybkimi dwoma przykładami. W jednym z nich LOT był nawet tańszy, niż Wizz.
A jak już Pan pisze o promocjach i kupowaniu "x miesięcy wcześniej", to LOT też ma promocje ("Szalona Środa" chociażby) i też ma inne ceny, gdy się kupuje "x miesięcy wcześniej".
Wreszcie LOT to linia tradycyjna, a nie low cost jak Wizz.
Więc przepraszam bardzo, ale Pański wpis "4 x Wizz = 1 x LOT" był i nadal jest nadużyciem.
17/04/2018 17:51  

gość_fb7dc - Profil
gość_fb7dc
  
Do Forumowiczów, którzy tak zachwalają niskie ceny za bilety Ryana:
płacicie tak mało bo całe Mazowsze a w tym i ja dopłacam z własnych podatków do tego interesu czego sobie nie życzę.
Powinno się wziąć Struzika i jego kolegów za "twarze" i przykładnie ukarać za takie zarządzanie spółką.
pozdrawiam
17/04/2018 13:01  

gość_d0404 - Profil
gość_d0404
  
Gość: eFJot

Szanowny Panie/Szanowna Pani
Do Nicei lecieliśmy w ubiegłym roku na przełomie października i listopada. Każdy z czterech biletów oznaczał dla mnie wydatek 88 złotych. Za żaden z biletów W6 oprócz Agadiru (to była nasza „fanaberia” za 284 zł w grudniu – tyle kosztował mnie każdy z czterech biletów do Maroka dla dwójki dorosłych i dwójki dzieci) nie płaciłem w przeliczeniu na głowę więcej niż 180 zł. A w ciągu ostatniego roku byliśmy Wizzairem w Rzymie, Londynie, Mediolanie, Bari, Lamezii Terme, Budapeszcie (trzy ostatnie miasta za 88 zł na głowę), Santander, Barcelonie i wspomnianych Nicei oraz Agadirze.
Jeśli ktoś poświęci trochę czasu, na pewno skorzysta z promocji, które Wizzair regularnie oferuje dla członków WDC (jeśli ktoś sporo i tanio lata, członkostwo błyskawicznie się zwraca, nota bene pasażer.com jest dobrą przypominają, ostatnia akcja była jak widzę 11 kwietnia, ale teraz akurat niczego nie szukałem). Na pewno znajdzie tani lot dla siebie. Na maj mamy już na przykład bilety do Bordeaux kupione w marcu z 2-miesięcznym wyprzedzeniem – każdy za 88 zł. W tej chwili zresztą na maj do Francji także nie są drogie – można je kupić poniżej 200 zł, być może algorytm za moment znowu zetnie ceny. Nicea w dniach 5-9 czerwca także jest teraz z WDC poniżej 200 zł. Jeśli chce Pan/Pani kupować bilet 9 dni przed wylotem i to jeszcze zahaczając o długi weekend, faktycznie nie jest to dobry pomysł i ceny mogą być porównywalne z LOT-em. Ale jeśli zrobi to Pan/Pani wcześniej lub w odpowiednim momencie (Lamezię rezerwowałem dwa tygodnie przed wylotem), pozna pan uroki latania w cenach na każdą kieszeń. Czego szczerze życzę.
I jeszcze jedno. Człowiek mieszkający pod Warszawą, ale w zasięgu komunikacji i karty miejskiej ZTM, docenia urok Okęcia. Dlatego tak ważne dla wielu ludzi jest, by to lotnisko zostało i rozbudowywało się na południe. Rozmawiam w gronie osób, które sporo latają. To zdecydowanie lepszy pomysł niż pompowany na siłę CPK.
Pozdrawiam Pana/Panią serdecznie

16/04/2018 02:38  

  
gość_fc746:
"Za cztery bilety do Nicei (lotnisko dla wszystkich - i Air France, i tanich linii!) Wizzem zapłacę mniej niż za jeden bilet LOT. Na cztery bilety do Rzymu (hub Alitalii, ale oczywiście otwarty dla W6) wydam kilkaset złotych. Barcelona podobnie - 4xW6=1xLO."

Mówisz nieprawdę.
Przed chwilą sprawdziłem przykładowe loty (wylot 24.04., powrót 28.04.):
WAW-NCE-WAW
Wizz ca. 640 zł
LOT ca. 790 zł

WAW-BCN-WAW
Wizz ca.690 zł
LOT ca. 640 zł (!!!)

Więc nie wciskaj ludziom kitu, że za 4 bilety Wizz kupisz jeden bilet LOT.
15/04/2018 17:07  

  
Warszawa to nie całe mazowsze i nie całe województwo mazowieckie. zgoda, ale ten kto ma najwięcej pieniędzy ma władze. Dlaczego Warszawiacy którzy mają wyższe wynagrodzenia i największe obciążenia podatkowe w krają mamy dostosowywać się do osób z Radomia tylko dlatego, żę 4 posłów ma wybujałe ego i chce mieć u siebie lotnisko. Ja płace podatki w Warszawie i oczekuje, aby miasto dbało o mój interes. Obywatele zapłacili już w formie dotacji unijnej która na dobrą sprawę jest redystrybcją danin jakie płacimy do wspólnej kasy. Dlaczego stosujemy politykę karania za zaradność i pracowitość ? Dlaczego osoba mieszkająca na radomsiej prowincji i zarabiająca 2200 brutto ma mieć łatwiejszy dostęp do taniego lotniska niż warszawiak który zarabia 3600 brutto? Podaje przykładowe wynagrodzenie. Mnie stać na lata Lotem, ale nie podoba mi się polityka karania za korzystanie z LCC.
13/04/2018 22:50  

gość_665ab - Profil
gość_665ab
  
wersatis, wytłumacz mi jak kraina historyczna może mieć w czymkolwiek udziały. Spałeś na lekcjach z geografii oraz historii? Wypowiadasz się o czym a nie masz elementarnej wiedzy z geografii i historii. Jak Cie nie stać na bilet lotniczy to jeździj koleją albo autobusem. Warszawa nie jest ani całym Mazowszem ani województwem mazowieckim. Jeśli Warszawa zarabia ten 1mld rocznie na turystach przylatujących z WMI to za roczny zysk sobie wybuduje sama nowe lotnisko i już po roku będzie zarabiała. Przecież to czysty interes :) Reszty to aż się komentować nie chce bo taki to stek bzdur.
13/04/2018 11:28  

  
Nawet jeśli ta umowa z Ryanairem jest super niekorzystna, to przecież w Radomiu nie będzie lepszej. Chyba nikt nie zakłada, że Wizz i inni przeniosą się tam, a będą płacili opłaty jak na Okęciu.
13/04/2018 09:27  

  
wersatis@: "Lotnisko ma robić dobrze ludziom z Mazowsza."
Najlepiej robi zapewne tym, których podpisy widnieją na tajnej umowie z Ryanairem. Zapewne noszą modne spodnie z szerokimi kieszeniami.
13/04/2018 09:09  

  
Udziały Mazowsza nie są na sprzedaż. Lotnisko ma robić dobrze ludziom z Mazowsza. Warszawa już chciała odkupić udziałyod PPL-u, ale się nie zgodzili. Warszawa wraz z Mazowszem nie ma przyjaciół. Mamy przede wszystkim interesy i one sie liczą. Dlaczego chce się pozbawić stolicy ponad 1 mld zł rocznie z turystów którzy korzystają z Modlina i wspiera mazowiecką branże transportowo-tustyczną?
Jaką maja Warszawiacy korzyść płacąc za drogie bilety Lot-u? Im ktoś częściej lata to nie dostanie tanszego biletu, ani niższych podatków z tytułu większej dywidendy z LOT za dobre wyniki firmy.Czy z powodu utrzymania prestiżu posiadania własnych linii można traktować klientów LCC jak worek ziemniaków przerzucany z WMI na RDO?
12/04/2018 21:41  

gość_13760 - Profil
gość_13760
  
Panowie ten raport powstał na zamówienie polityczne kacyków pisowskich z Radomia
12/04/2018 21:17  

gość_9badd - Profil
gość_9badd
  
gość_ec29c: Województwo mazowieckie wcale nie chce Modlina sprzedać, bo przy okazji wyszłaby na jaw umowa z Ryanairem. Skoro tak walczą, to pewnie groziłby im kryminał. innego wytłumaczenia nie widzę.
12/04/2018 21:13  

gość_fc746 - Profil
gość_fc746
  
Jestem zwykłym pasażerem z zarobkami nieco powyżej średniej krajowej. Nie interesuje mnie polityka, kto z pisu, po czy psl. Od jakiegoś czasu czytam, co się dzieje wokół Okęcia i Modlina, a pośrednio także CPL, i widzę, że tak naprawdę o wszystkim ma decydować polityka i panowie kompletnie oderwani od rzeczywistości. Dla kogo chcecie robić lotnisko w Radomiu? Na pewno nie dla zwykłych pasażerów, których z oczywistych względów jest więcej w Warszawie i wokół niej. W czasach, kiedy LOT miał monopol i nie było otwartego nieba, było mnie stać na jeden, góra dwa wyjazdy w roku. Dziś dzięki tanim liniom (przede wszystkim W6) możemy sobie z rodziną pozwolić na więcej podróży po Europie. Za cztery bilety do Nicei (lotnisko dla wszystkich - i Air France, i tanich linii!) Wizzem zapłacę mniej niż za jeden bilet LOT. Na cztery bilety do Rzymu (hub Alitalii, ale oczywiście otwarty dla W6) wydam kilkaset złotych. Barcelona podobnie - 4xW6=1xLO. Niech LOT się rozwija, życzę mu wszystkiego najlepszego, ale dla mnie i wielu moich znajomych w tych cenach ta linia ze względu na ceny jest po prostu niedostępna. Dlaczego chce się więc na siłę wyrzucać Wizzair do Radomia, gdzie dla znakomitej większości pasażerów oznacza to minimum dodatkowe 2 godziny podróży i dodatkowe koszty - licząc np. dla 4-osobowej rodziny z Warszawy - teraz około 80 zł pociągiem podmiejskim w jedną stronę? Samochód + parking wyjdzie pewnie jeszcze więcej. Przecież to chore. PPL powinno myśleć, jak udrożnić Okęcie np. dobudowując jakiś terminal dla tanich linii bardziej na południe i ewentualnie zastanowić się nad dobudowaniem tam pasa, który nie krzyżowałby się z obecnymi i umożliwiałby dodatkowe operacje, np. przykrywając obwodnicę (lub na południe od niej). Technicznie jest to podobno absolutnie wykonalne, miejsca jest tam dość. Poprosimy o analizę kosztową. Modlina oczywiście nie zamykać, to lotnisko powinno cały czas działać. Ewentualnie renegocjować umowę z Ryanairem. Jeśli panowie decydenci będą dalej pchać temat na siłę, temat referendum wydaje mi się nieuchronny.
12/04/2018 20:41  

gość_ec29c - Profil
gość_ec29c
  
Zupełnie nie rozumiem dlaczego PPL nie odkupił Modlina od województwa mazowieckiego. Tylko kontrolując Modlin można budować CPL.

Po przejęciu, należy podnieść cenę za paxa do poziomu 17 zł (tyle Ryan płaci w Krakowie i na 99,9% nie zrezygnuje z Modlina po takiej podwyżce) i rozbudować do 5-6 mln dla samego Ryana lub 10-11 mln jeśli przeniesie się Wizz.

W przeciwnym razie grozi niekontrolowana rozbudowa Modlina do 20 - 25 mln i nie ma znaczenia, czy będzie kosztować 1 mld, czy 3 mld. Taka rozbudowa położy CPL, bo będzie BLIŻEJ Warszawy, a samo lotnisko będzie znacznie tańsze.

I z niego będą latać super-ekonomiczne i kupione z mega dyskontem MAX 200 i A321 neo.

Rynek warszawski: nie wiem, czy szanowni forumowicze zauważyli, ale LOT przewiózł w zeszłym roku 6,8 mln paxów, czyli jakieś 4 mln z Waw-y (odliczamy transferowych). A Wizz 2,4 mln (60% LOT-u) i Ryan 2,9 (70% LOT-u).

Gdyby doszło do niekontrolowanej rozbudowy Modlina to LOT stałby się liliputem nie tylko w skali polskiej, ale i warszawskiej. Co musiałoby się skończyć bankructwem...

12/04/2018 18:37  

gość_4142d - Profil
gość_4142d
  
"To co oni robią z pasażerami w samolotach to też jest parodia." Niby co oni robia? lecialem dziesiatki razy i nigdy niczego ze mna nie zrobiono.
12/04/2018 18:02  

gość_b7d5d - Profil
gość_b7d5d
  
Chyba Modlin to są obłoki niekompetencji. Nie wiem czym się tam bulwersujecie. Wiadoma sprawa, że raport odkrył Wasze wady, to teraz będzie szukali każdego punktu zaczepienia, żeby odbić piłeczkę. Jeszcze tydzień temu rozważałem lot z Modlina do Niemiec Zachodnich. Po namyśle, jednak zdecydowałem się jechać samochodem. Dziękuję za te Wasze pseudo usługi i udogodnienia. I nic nie zmieni niska cena Ryanaira. To co oni robią z pasażerami w samolotach to też jest parodia. I dla jasności jestem mieszkańcem stolicy.
12/04/2018 16:10  

Wylot:
Przylot:
  • Data wylotu:
  • Data powrotu:
Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Okazje z lotniska
  • Okazje pasażera
Sprawdź wszystkie