Analiza: Radom za wszelką cenę

Analiza: Radom za wszelką cenę Ubiegły tydzień w polskiej branży lotniczej upłynął pod znakiem dyskusji na temat przyszłości portu lotniczego w Radomiu, który od pewnego czasu pojawia się w odważnych planach Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL). Projekt przejęcia lotniska przez PPL otrzymał na początku ubiegłego tygodnia silne wsparcie ze strony pełnomocnika rządu ds....
10/04/2018 11:33   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_91eff 2018-04-11 17:17   
gość_91eff - Profil gość_91eff
gość_02c06 a lcc ze swoimi " zarobkowymi " kierunkami lataja na północ oraz północny zachod takze przenosiny do Rdo to strata milionowa :) hahaha
gość_495b2 2018-04-11 17:14   
gość_495b2 - Profil gość_495b2
gość_4ff6f - RDO to zbędna inwestycja. Nikt nie chce tam latać, ani stamtąd latać. trzy linie skasowały dopłaty i wycofały się po wożeniu powietrza. Teraz z przyczyn politycznych rządowe PPL chce na siłę, metodami administracyjnymi a nie rynkowymi (żadne zachęty ekonomiczne jakoś ani jednej linii nie skłoniły do lotów z miasta chytrej baby). W porównaniu z WMI czy nawet LCJ to inwestycja co najwyżej do przerobienia na port cargo dla WAW lub zaorania.
gość_02c06 2018-04-11 16:38   
gość_02c06 - Profil gość_02c06
Co do linii czarterowych ,ogolnie bedzie im sie oplacalo ladowac w Radomiu niz w Modlinie ,co wplynie chociazby na ceny paliw liczone w milionach zlotych, wiadomo,ze wiekszosc lotow linii czarterowych odbywa sie na poludnie,zatem lot jest krotszy o 140 km// razy 2 daje nam 280 km ,roznicy na rzecz Modlina,to sa pieniadze,ktore linie czarterowe bardzo chetnie przyjma.BombardierBls
adam1987 2018-04-11 15:59   
adam1987 - Profil adam1987
gość_02c06: a jak wyślą te czartery do Rzeszowa zamiast do Modlina to już w ogóle oszczędności na paliwie będzie co niemiara. :)
gość_bfbb1 2018-04-11 15:47   
gość_bfbb1 - Profil gość_bfbb1
już widze te tysiące "bogatych" warszawiaków w busikach do Radomia żeby polecieć na tanie wakacje.a wakacje z Radomia będą najtańsze ze wszystkich lotnisk w Polsce.Radom pozdrawia Warszawe haha
gość_4ff6f 2018-04-11 14:46   
gość_4ff6f - Profil gość_4ff6f
Z jednej strony branża lotnicza rozpacza, że Radom jest tak daleko od Warszawy (100 km), a z drugiej sugeruje, że Łódź mogłaby być lepszym wyborem (130 km) - gdzie tu jakaś konsekwencja kryteriów?

Puls Biznesu nie przedstawił raportu Due Dilligence, a jedynie upublicznił pewne sformułowania w nim zawarte bez żadnego kontekstu do całości dokumentów. To tak, jak wyrywanie kilku wyrazów z dłuższej wypowiedzi polityków, celebtrytów itd. Okłamywana jest rzeczywistość, naciągana przez media pod jedną z kształtowanych hipotez - tu: że Radom jest do dupy.

Tymczasem raport firmy Arup obnażył zarówno słabość Radomia, jak i patologiczną słabość Modlina wraz z jego samorządowymi udziałowcami.

Tekst portalu, który właśnie komentuję, jest równie hipotetyczny, co tekst w Pulsie Biznesu - z góry założono, że Radom jest fatalnym pomysłem i naciąga się fakty oraz zdania wyrwane z kontekstu raportu tylko po to, aby udowodnić swoje tezy.

A prawdziwa teza jest jedna: PPL jako zarządzający lotniskiem Chopina nie wypuści swoich pieniędzy (czyli klientów) na lotnisko, na którym nie zarobi.
gość_02c06 2018-04-11 13:56   
gość_02c06 - Profil gość_02c06
Co do linii czarterowych ,ogolnie bedzie im sie oplacalo ladowac w Radomiu niz w Modlinie ,co wplynie chociazby na ceny paliw liczone w milionach zlotych, wiadomo,ze wiekszosc lotow linii czarterowych odbywa sie na poludnie,zatem lot jest krotszy o 140 km// razy 2 daje nam 280 km ,roznicy na rzecz Modlina,to sa pieniadze,ktore linie czarterowe bardzo chetnie przyjma.BombardierBls
gość_f49ad 2018-04-11 11:15   
gość_f49ad - Profil gość_f49ad
@ gość_b018e: Łódź jest 30 km dalej niż Radom od Warszawy. Ale jest jednocześnie już dziś (a nie dopiero w 2021 r.) połączona autostradą i już dziś (a nie dopiero za ileś lat) połączona koleją w czasie 65-70 minut). Więc fakt jest faktem: LCJ jest lepszą ze złych alternatyw dla aglomeracji Warszawskiej.

RDO powinien na swój koszt wydłużyć pas ale tego nie robi, bo wie, że nadal lokalny popyt jest za mały, żeby przyciągnąć FR czy W6. RDO nie można rozbudować do takich rozmiarów (miasto, zabudowania), do jakich można rozbudować WMI (docelowo dwa terminale i nawet 40 mln pax).

Rozbudowa WMI wcale nie gwarantuje, że całą nową przepustowość "zje" FR z niskimi opłatami. Plus - każda inna linia, która chciałaby otworzyć tak szeroką siatkę jaką ma FR, moze to zrobić i dostanie takie same stawki.

WMI wykazało, że na rozbudowę o 3mln pax potrzebują ok 400 mln PLN a nie ponad miliard (jak podaje analiza stworzona pod Radom). PPL nie pozwala rozwinąć się WMI (blokuje kredyt) tylko dlatego, żeby forsować rozbudowę RDO, gdzie PPL może mieć pakiet większościowy. JEst to niegospodarność i marnotrawienie publicznych pieniędzy.

A tak dodatkowo: turoperatorzy (m.in. największa trójka czyli Itaka, Rainbow, TUI) już nie raz rozpisywali siatkę połączeń charterowych z wylotem z WMI i zawsze kończyło się to skasowaniem lotów i przełożeniem paxów na WAW. Wniosek? Skoro klient charterowy nie chce latac z WMI to tym bardziej nie będzie chciał latać z RDO.
gość_27450 2018-04-11 10:54   
gość_27450 - Profil gość_27450
eFJot - i dziwnym trafem żadne z tych lotnisk nie przyciąga do siebie nawet 5mln paxów (większość waha się gdzieś przy 2mln), oscylują one w okolicach 5% paxów ze wszystkich lotnisk w danym mieście i nie widać na nich tendencji wzrostowych. Może to oznacza, że ludzie wolą zapłacić więcej, ale mieć komfort podróży?
Zresztą przecież w tych miastach low costy i czartery operują także z większych i bliższych lotnisk.
A co do czasów podróży, to i tak będzie godzina jazdy samochodem, a busem lub pociągiem 1,5h. Nie będzie to przyciągać pasażerów.
gość_fb7dc 2018-04-11 10:28   
gość_fb7dc - Profil gość_fb7dc
Panie Redaktorze
Nie zajmowałem stanowiska wobec pańskiego artykułu nie znając treści raportu ani przebiegu konferencji.
Wczoraj obejrzałem w całości i śmiem podzielić się kilkoma spostrzeżeniami:
Sam tytuł jest inspirowany ubiegłotygodniową manipulacją Pulsu Biznesu, któremu kilkakrotnie wypomniano ten fakt w trakcie konferencji.
Raport ARUPA zgłębia Pan pod kątem opinii o RDO ślizgając sie jednocześnie po ocenie Modlina, który to port został w raporcie i w trakcie konferencji "sponiewierany" pod prawie każdym względem.
Takie traktowanie rzetelności dziennikarskiej powoduje czasem takie akcje jak ta "Nie dla Tomasza Lisa w mediach" ale Pan wie co robi.
Moja refleksja na temat całej tej sytuacji jest taka:
Po najbliższych wyborach samorządowych, w których PSL i Po dostanie srogie lanie, nie będzie w sejmiku województwa LOBBY Modlina a co za tym idzie, zabraknie pieniędzy na budowę nowego pasa bo stary nie nadaje się do remontu.
Skończą się dopłaty z budżetu województwa na dopłaty dla portu i Ryana, który to wycofa się z Modlina i lotnisko będzie stopniowo wygaszane.
Mam też nadzieję, że p. Struzik wraz z innymi odpowie za zmarnotrawienie między innym moich pieniędzy na ROZSYPUJĄCY SIĘ I NIERENTOWNY NA WIEKI PORT...
eFJot 2018-04-11 10:08   
eFJot - Profil eFJot
"Michał Mazur, partner w PricewaterhouseCoopers (...)

W Europie Zachodniej średnia odległość lotnisk centralnych bądź komplementarnych do centrum metropolii wynosi tylko 22 km.

- I od tych właśnie uwarunkowań geograficznych i standardów dla pasażerów nie można uciec. W związku z tym pojawia się ważne pytanie, czy pasażerowie, szczególnie tanich linii lotniczych i czarterowych, zaakceptują tak dużą odległość i koszt dojazdu do Radomia - wyjaśnia Mazur."

Bardzo sprytny "ekspert". Na potrzeby swojego badania podaje "średnią". A przypatrzymy się konkretnym przypadkom:

Centrum Frankfurtu - Lotnisko Frankfurt Hahn 123 km
Centrum Paryża - Lotnisko Paryż Beauvis 88 km
Centrum Barcelony - Lotnisko Barcelona-Girona 90 km
Centrum Oslo - Lotnisko Oslo Torp 119 km
Centrum Sztokholmu - Lotnisko Sztokholm-Skavsta 106 km
Już nie wspomnę o całej masie lotnisko położonych 50-70 km od centrów miast (Londyn Luton, Londyn Stansted, Londyn Southend, Glasgow Prestvick, Bruksela-Charleroi).

Co tam jeszcze Pan "Ekspert" raczył powiedzieć? A, to jest super:

"Ekspert wyjaśnia, że słabością lotniska w Radomiu będzie czas dojazdu dochodzący do dwóch godzin, podczas gdy akceptowalny czas dojazdu w Europie mieści się w przedziale od 30 do 45 minut, jak i koszt takiego dojazdu."

Pan "Ekspert" dwie godziny chce jechać 100 km drogą ekspresową S7, która na tym odcinku będzie gotowa w 2021. Już teraz, dzisiaj, na tę chwilę, google maps pokazało mi orientacyjny czas przejazdu Centrum Warszawy - Lotnisko Radom 1h 26'.
Czym Pan będzie jechał te "dwie godziny", Panie "Ekspercie"? Modną hipsterską motorynką?

Albo linią kolejową LK8, która też będzie na tym odcinku w całości zmodernizowana do 2021. Pan "Ekspert" pojedzie nią zapewne drezyną.

Lol. "Ekspert" Michał Mazur. Pricewaterhouse Cooper, tak? Zapamiętam :-)
gość_fede1 2018-04-11 09:38   
gość_fede1 - Profil gość_fede1
@gość_ec29c: Należy zbudować lotnisko w Kołobrzegu!
gość_02c06 2018-04-11 00:57   
gość_02c06 - Profil gość_02c06
Zdecydowanie mierny artykul.Kijem Wisly juz nie zawroci.
Marcin14 2018-04-10 23:41   
Marcin14 - Profil Marcin14
Skoro RDO trzeba zburzyć i zbudować na nowo od zera, to może lepiej zbudować następne nowe lotnisko blisko WAW?
gość_ec29c 2018-04-10 22:26   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Dodam jeszcze odrobinę statystyk turystycznych, czyli liczba noclegów udzielonych turystom zagranicznym (dane z 2016):

POLSKA 15 579 225

1 Powiat m.Kraków 2 770 246
2 Powiat m. st. Warszawa 2 389 302
3 Powiat kołobrzeski 1 265 202
4 Powiat m.Świnoujście 857 306
5 Powiat m.Gdańsk 822 478
6 Powiat m.Wrocław 698 382
7 Powiat kamieński (w tym Międzyzdroje) 385 718
8 Powiat m.Poznań 385 281
9 Powiat m.Szczecin 313 032
10 Powiat m.Łódź 208 519
11 Powiat m.Katowice 200 100
12 Powiat tatrzański (w tym Zakopane) 199 410
13 Powiat m.Sopot 166 882
14 Powiat mrągowski (w tym Mikołajki) 149 269
15 Powiat gryficki (małe kurorty nad Bałtykiem) 145 707


Powiat m.Bydgoszcz 112 198
Powiat m.Lublin 102 050
Powiat m.Rzeszów 87 819
Powiat m.Radom 51 962

Jeszcze raz: inwestycja w Radom jest tak głupia, że nie potrafię sobie wyobrazić procesu myślowego, który za nią stał.

Jeśli ktoś chce pomóc Radomiowi za miliard z budżetu to proponuję budowę drogi S12 w skorygowanym przebiegu (jako przedłużenie S8 idące z Wrocławia). To jakieś 120 kilometrów, koszt jakieś 500 milionów plus S12 do Puław, około 70 km, koszt jakieś 300 mln. Radom w ten sposób byłby położony na skrzyżowaniu dróg ekspresowych. I zostaje jakieś 200 mln na budowę infrastruktury w Radomiu.
gość_6f9a9 2018-04-10 21:55   
gość_6f9a9 - Profil gość_6f9a9
Ile ten Radom będzie kosztował w to rząd nie wnika bo to nie ich pieniądze tylko podatnika. Proponuję port lotniczy Grójec
gość_ec29c 2018-04-10 21:45   
gość_ec29c - Profil gość_ec29c
Radom jest decyzją tak głupią, że nawet nie wiem skąd ten pomysł. WAW i WMI są wystarczająco silne by przyciągać pasażerów z województwa łódzkiego, w tym Łodzi i niszczyć lotnisko w Łodzi. Ten mechanizm polega na tym, że Warszawa (firmy, administracja i bogatsi mieszkańcy) finansuje atrakcyjną siatkę i kupując drogie bilety umożliwia promocje cenowe, które przyciągają Łodzian.

A Łódź to miasto 700 000 mieszkańców, metropolia 1 100 000 mieszkańców, województwo 2 500 000 mieszkańców. Radom 215 000 mieszkańców, metropolia 370 000 mieszkańców.

Pewną uproszczoną miarą siły gospodarczej miast jest nowoczesna powierzchnia biurowa:

Warszawa 5 000 000, Kraków 900 000, Wrocław 850 000, Trójmiasto 650 000, Katowice 450 000 (władze aglomeracji górnośląskiej powinny zabiegać o umieszczanie danych całej aglomeracji), Poznań 450 000, Łódź 350 000, Szczecin i Lublin po 150 000. Radom nawet nie figuruje w raporcie!

Łódź z pewnością jest bardzie atrakcyjna turystycznie od Radomia.

Ja rozumiem, że pacyfikacja Modlina jest warunkiem koniecznym powstania CPL-u. PPL musi go przejąć, podnieść ceny choćby do poziomu Balic i ograniczyć rozwój. To wspólny interes PPL-u i LOT-u, sprzeczny z interesem Ryana. Ale Radom...

Prezes Kaczyński powinien zauważyć, że PiS-owi spada nie tylko od nagród, ale też od projektów obrażających inteligencję myślących Polaków. Te projekty to choćby kanał pod Elblągiem (miliard w muł, który Elblągowi nie pomoże), polski samochód elektryczny (Tesla nie jest w stanie na siebie zarobić) - jeszcze nie wiadomo ile miliardów na tym stracimy, połączenie Lotosu i Orlenu (wysokie ceny, śmierdzące WC i koniec konkurencji)...

CPL został źle zaprezentowany (jako anty-regionalny program cały naród buduje swoją stolicę), gdyby LOT zbazował dwa-trzy 788 w Krakowie i po kilka Q400 w Krakowie, we Wrocławiu i Gdańsku plus ewentualnie Poznań i Rzeszów lub wytłumaczenie dlaczego są zbyt małe lub zbyt blisko innych ośrodków, to naród przełknąłby CPL.
gość_d9bb2 2018-04-10 21:45   
gość_d9bb2 - Profil gość_d9bb2
Lobbystom radomskim wystarczy Wikipedia i przykład lotniska Skavsta, które będąc oddalone 100 km od stolicy obsługuje 2 miliony pasażerów i jest drugim lotniskiem dla Sztokholmu, Torp - 110 km od Oslo 1,5 miliona pasażerów. Strona plk-inwestycje . pl pokazuje czas przejazdu Warszawa-Radom po modernizacji 1h 2 minuty, więc nie ma problemu z czasem dojazdu. Wstajemy z kolan. Dalsze szczegóły nieważne.
adam1987 2018-04-10 21:19   
adam1987 - Profil adam1987
gość_b018e: Mówisz, że w Radomiu pas jest za krótki, bo ma tylko 2000 metrów. Lotnisko w Bristolu ma pas o długości 2011 metrów i zarówno Ryanair jak i Easyjet latają. Ale to pewnie te 11 metrów...tylko, że Easyjet lata też z Londynu Southend gdzie pas ma tylko 1856 m.
gość_00546 2018-04-10 21:17   
gość_00546 - Profil gość_00546
PiS jak zwykle chce wprowadzić monopol i dyktaturę w transporcie lotniczym w Polsce bo w ten sposób będzie miał miejsca dla swoich Miśków gdyby na wyborach za rok dostali kopa i musieli pożegnać się z władzą a wszystko na to wskazuje.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy