38. rocznica katastrofy Kopernika LOT-u

38. rocznica katastrofy Kopernika LOT-u Lot numer 007 miał wystartować 13 marca 1980 roku z Nowego Jorku o godzinie 19, jednak silne opady śniegu opóźniły start samolotu. Konieczność oczyszczenia samolotu i drogi startowej spowodowała, że "Kopernik" wystartował w rejs do Warszawy o godzinie 21:18. Po dziewięciu godzinach rutynowego lotu, około 11:12 czasu lokalnego, samolot pilotowany przez kapitana Pawła...
14/03/2018 12:08   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_e2ac4 2020-06-08 22:49   
gość_e2ac4 - Profil gość_e2ac4

Cytat: „Ustalenia komisji wysłano do Związku Radzieckiego. Rosjanie odrzucili jednak raport komisji jako niewiarygodny. Twierdzili, że pęknięcie wału silnika było skutkiem katastrofy, nie zaś jej przyczyną. Dopiero po późniejszej o siedem lat tragedii lotu nr 5055, spowodowanej pęknięciem wału silnika, Rosjanie bardzo niechętnie zaakceptowali ustalenia komisji.”
Pomyliłeś katastrofy. Wiele różnych źródeł nie prawidło powtarza tą informacje, że Rosjanie „zlekceważyli” zalecenia Polaków po pierwszej katastrofie. Otóż, nie zlekceważyli, dlatego, że tych zaleceń nigdy nie otrzymali. Komisja ograniczyła się jedynie do publikacji swoich ustaleń (należy zakładać, że Rosjanie musieli je poznać), nie wysyłając żadnych specyficznych ustaleń do producenta. Profesor WAT, członek komisji rządowej badającej przyczyny katastrofy Kopernika – płk Stefan Szczeciński (przewiń do 6:10)
zobacz link
To w katastrofie Kopernika Rosjanie nalegali, że uszkodzenia silnika były rezultatem katastrofy a nie jej powodem. Członek komisji rządowej, badającej przyczyny katastrofy Kościuszki, główny inżynier wojsk lotniczych LWP płk. Antoni Milkiewicz (przewiń do:13.02)
zobacz link
Jak widać Czarny Serial również miesza fakty. Rosjanie nie chętnie zaakceptowali polskie ustalenia DOPIERO po incydencie 11 Marca 1990, kiedy w czasie lotu Nr.15 z Warszawy do Toronto, kolejny silnik na IL-62 uległ eksplozyjnej dezintegracji, w locie. Mówi o tym pracownik LOT, Ryszard Rogiński (ten sam link co poprzednio, oglądaj od początku):
zobacz link
W incydencie w 1991r samolot nie rozbił się, przez co silnik stanowił nie podważalny dowód. Rosjanie nie mogli już twierdzić, że uszkodzenia powstały w wyniku katastrofy, dlatego, że do katastrofy nigdy nie doszło.
Tak na marginesie: wady silników D30-KU nigdy nie zostały wyeliminowane. To nagranie pokazuje obchód, po awaryjnym lądowaniu kubańskiego IL-62 w Sanata Domingo. Nagranie powstało,... 22 Kwietnia 2008 (!!!!!):
zobacz link
Notabene jestem byłym pracownikiem LOT-u. Pracowałem na IL-62.
gość_d540b 2019-03-11 22:39   
gość_d540b - Profil gość_d540b
Na terenie fortu, gdzie rozbił się Ił-64 jest teraz parking samochodowy. Ceglane łuki koszar pozwalają jednak mniej więcej zlokalizować miejsca ze starych fotografii.
zobacz link
gość_a207a 2018-03-21 15:41   
gość_a207a - Profil gość_a207a
"Lidery" oraz bardzo niskiej jakosci paliwo !!!
gość_c0cf6 2018-03-15 14:30   
gość_c0cf6 - Profil gość_c0cf6
Wina byla definitywnie LOT-u.
Niedbalstwo, "jakostobedzie", typowa polska ulanska fantazja,
probowano obwinic radzieckiego producenta, szydlo wyszlo z worka,
nie zyje kilkadziesiat osob i to jest najsmutniejsze.
gość_91000 2018-03-15 10:23   
gość_91000 - Profil gość_91000
Pamiętajmy, że nie tak dawno w jednym z Q400 pękła opona podczas lądowania.

zobacz link
gość_27450 2018-03-15 09:21   
gość_27450 - Profil gość_27450
Linia lotnicza nie ma obowiązku realizacji tego, co jest w biuletynie serwisowym (lub jak kto woli technicznym), gdyż producent nie ma prawa nic nakazać. Taki nakaz wydaje stosowna władza lotnicza poprzez dyrektywę zdatności.
Boeing na przykład w swych biuletynach nie pisze, że użytkownik musi coś zrobić a jedynie, że Boeing zaleca (recommends) wykonanie tego w takim a takim terminie.
Pytanie: kiedy opublikowany został ten biuletyn i jakie terminy realizacji zalecił Bombardier?
gość_437e2 2018-03-14 23:42   
gość_437e2 - Profil gość_437e2
@blue_sky
No popatrz, 3 miesiące mieli...
A po wypadku EQG wypełnili zalecenia w 2 dni. Dopiero po wypadku.
I okazało się, ze wszystkie Q400 we flocie maja ten sam problem co ten który uległ wypadkowi. Szkoda, ze aż takiego zdarzenia było potrzeba aby ruszyć d...
Nie pitol kolego, w samolocie obarczonym takimi wadami jak Q400 zalecenia odnośnie przeglądów podwozia wypełnia się natychmiast, a nie tak jak w LOT.
Niewiele się zmieniło od montowania „liderów” na IŁ-ach 62.
Nadal mamy nasze polskie „jakośtobędzie”.
blue_sky 2018-03-14 22:37   
blue_sky - Profil blue_sky
Gość:437e2 Otóż znawco, gdyby ukazało sie to w biuletynie technicznym to linia lotnicza jest to zobowiązana stosować natychmiast. Ale ponieważ ukazało sie to tylko jako zalecenie, wiec linia ma czas aby to wprowadzić. W tym wypadku było to 3 m-ce. Na przyszłość jak cos usłyszysz, to należy to jeszcze zrozumieć!
lysypiotr76 2018-03-14 19:53   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Wina niestety leżała po polskiej stronie. Ówczesne władze LO oszczędzały na wszystkim co się dało.
gość_437e2 2018-03-14 19:52   
gość_437e2 - Profil gość_437e2
@gość_9cde0
Bo aby być uczciwym wypadałoby wspomnieć że od tamtej pory w LOT zmieniła się flota, ale nie zmieniło myślenie i oszczędności za wszelką cenę, nawet jeśli dotyczą bezpieczeństwa.
Vide ostatni wypadek ze złożonym podwoziem Dasha na Okęciu i efekty kontroli reszty floty. Finalnie we wszystkich wykryto usterki przedniego podwozia o których wspominał producent samolotu w biuletynie technicznym. Gdyby wcześniej przeprowadzono zalecane przeglądy, które wymagały poświęcenia 1,5 godziny na maszynę wypadku by nie było.
gość_9cde0 2018-03-14 13:50   
gość_9cde0 - Profil gość_9cde0
Dlaczego w artykule nie wspomniano o oszczędnościach w LOT i tzw. liderach.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy