Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303
2018-03-02 16:33
Termin otwarcia nowego lotniska w Stambule to nadal 29 października, a prace są już ukończone w 80 procentach. Początkowo port lotniczy będzie miał przepustowość 90 mln pasażerów rocznie.
Gotowa jest już droga startowa 34L (3750m):
zobacz link
greg0303
2018-02-28 20:15
Atlanta jest również światowym liderem w liczbie rocznych operacji lotniczych (liczba startów i lądowań), co jest również wskaźnikiem jak ruchliwy jest port lotniczy. W tej kategorii Dubaj/DXB jest bardzo daleko za światową czołówką.
Natomiast porty lotnicze w USA zdecydowanie należą do światowej elity i wiele z nich obsługuje dwukrotnie więcej rejsów niż Dubaj/DXB.
Marcin14
2018-02-15 22:41
Nowe lotnisko w Maskacie ma zostać otwarte 20 marca. Jest to przebudowa dość podobna do zamiany SXF w BBI (jeszcze nie zrealizowanej). Nowy pas startowy jest już otwarty, terminal otwierają 20 marca, a stary pas startowy jest w trakcie przebudowy i niedługo też już będzie gotowy. W ten sposób przepustowość lotniska wzrośnie z 15 mln do docelowo 50 mln pax rocznie. Te dodatkowe miliony, wraz z nowymi połączeniami Oman Air do Europy i Azji Wschodniej, powstaną z zahamowanych wzrostów (jeśli nie spadków) DXB, SHJ i AUH, które są odległe o zaledwie 300 km i będą w bezpośredniej konkurencji z MCT.
Ale... jest jeszcze jedno monstrum w budowie, choć nie wiadomo, czy w ogóle w całości powstanie. To DWC, drugie lotnisko w Dubaju, które w planach może obsłużyć nawet 300 mln pax rocznie. Tylko... Jest ta konkurencja powyżej, no i nowe samoloty mające coraz większe zasięgi i przez to niwelujące potrzebę megahubów, a promujące połączenia p2p.
Faktem jest, że z DXB nie za wiele da się już wycisnąć. 2 pasy startowe i terminale są dokładnie otoczone przez gęstą zabudowę. W 2018 r. osiągnie już swoją maksymalną przepustowość około 93 mln pasażerów. Przy okazji, tylko około 40% samolotów może obecnie parkować przy rękawach, a większość pasażerów musi być dowożona. Jak popatrzy się na mapę lotniska, to miejsca postojowe są pouciskane często w najdalszych zakątkach lotniska. Ponadto przesiadki między terminalami są bardzo uciążliwe i w przypadku przesiadki z flydubai na Emirates może być konieczne kilka godzin, gdyż nie da się pozostać cały czas na airside.
Moim skromnym zdaniem od 2019 r. DXB zacznie notować spadki i nie będzie już zagrażać największym lotniskom na świecie (przynajmniej pierwszej trójce).
lysypiotr76
2018-02-15 01:15
Nowe megalotnisko w Stambule ma zostać otwarte 29 października. Wszystkie operacje na nowe lotnisko Istambul New Airport (INA ) mają zostać przeniesione z Ataturka w 48 godzin. Cóż, ciekawe czy się uda:-)
Marcin14
2018-02-13 18:54
@demar - dziś rano przeanalizowałem sobie strategie TK i EK, i dochodzę do wniosku, że linie te nie za bardzo chcą sobie wchodzić w drogę i mimo wszystko obsługują inne rynki. EK koncentruje się na połączeniach największych światowych hubów, gdzie można wrzucić jeden z ich ogromnych samolotów A380 albo B777, najlepiej codziennie. TK stawia na bardzo gęstą siatkę i małe samoloty - w zamówieniach ma około 200 samolotów wąskokadłubowych, same A321neo i najnowsze warianty B737. To troszkę jak linie niskokosztowe, choć kto zna produkt TK, wie, że to jedna z najlepszych linii na świecie pod względem obsługi klienta, a lounge w Stambule praktycznie nie ma sobie równych nigdzie na świecie.
Jeśli chodzi o konkurencję na samym Półwyspie Arabskim to lada dzień dojdzie Maskat z bardzo stabilną siatką połączeń Oman Air w regionie. To może zaboleć Dubaj podobnie do rozwoju nowego lotniska w Stambule.
@greg0303: liderem sumarycznego ruchu pax nadal jest ATL, ale w ciągu roku przewaga nad DXB zmalała z 16,1 do 13,3 mln. To sporo.
Generalnie wiele lotnisk USA odnotowało spadki: LAX o 0,1%, ORD o 1,2%, DFW o 3,2%, nawet JFK o 0,4%.
Z top 20 na świecie najszybciej rośnie DEL (o 15,1%), potem ICN (o 8,2%) i HND (o 8%).
W Europie z dużych najszybciej rośnie AMS (o 5,4%), potem FRA (o 3,6%) i CDG (3,5%).
@Marcin14: TK na pewno by chciało mocno podgryźć EK, ale czy się uda to zobaczymy. W 2015 roku IST był na 11. miejscu, a obecnie spadł na 16. pozycję. Natomiast silne jest jeszcze lotnisko DOH - tak więc konkurencja wobec EK na pewno będzie rosła.
Marcin14
2018-02-13 02:29
Następny rok (czyli 2019) będzie bardzo interesujący pod względem walki nowego lotniska w Stambule i TK zarówno przeciw DXB i EK, jaki i przeciw największym europejskim hubom i liniom lotniczym. TK ma najgęstszą międzynarodową siatkę na całym świecie - najwięcej krajów, najwięcej kierunków (ponad dwa razy więcej niż EK). Jeśli teraz będzie w stanie zwiększyć częstotliwość lotów dzięki nowemu lotnisku, bardzo szybko może przebić EK w swojej transkontynentalnej ofercie i systematycznie zwiększać przewozy kosztem wszystkich największych flagowych linii europejskich, jak i tych z Półwyspu Arabskiego. Oczywiście nie stanie się to z roku na rok ze względu na ograniczone możliwości floty TK, ale za 4-5 lat układ sił w regionie Eurazji może być zupełnie inny niż dziś.
greg0303
2018-02-12 16:19
Światowym liderem nadal pozostaje port lotniczy w Atlancie/Hartsfield Jackson, który po raz kolejny obsłużył ponad 100 milionów pasażerów w 2017 roku, ponownie wyprzedzając lotnisko w Pekinie/Capital.
Nowe lotnisko w Stambule może być silną konkurencją dla Dubaju, gdyż pozwoli na szybki rozwój Turkish Airlines. Turecki przewoźnik zanotował wzrost liczby pasażerów w styczniu tego roku o 36,6%, w porównaniu do stycznia 2017 roku.
vBartten
2018-02-12 14:24
Hej, to dlatego ze z Kiszyniowa nie ma pasażerów tranzytowych do Azji i Australii wiec nie ma tam tez Emirates to tez na te trasę mogła wejść bez konkurencji Air Moldovia, która stawia na turystów do Dubaju i malutki biznes.
W Warszawie natomiast jest wielu przedsiębiorców i ogólnie tranzytowców na wyżej wymienione kierunki wiec jest Emirates, dlatego tez LOT nie ma co szukać na tym kierunku bo wszyscy latają EK.
gość_0795e
2018-02-12 13:34
Witam, czy koś posiada informacja, dlaczego LOT nie lata do DXB a taki Air Moldova jest obecny na tym lotnisku?
W liczbie pasażerów międzynarodowych lotnisko DXB zostało liderem w roku 2014 i jak widać nadal umacnia swoją pozycję. Za rok 2016 miało w tej kategorii 17% przewagę nad drugim LHR (83,1 vs 71,0). Za 2017 rośnie o 5,5% czyli zwiększa przewagę nad LHR (wzrost o ok. 3,1%).