Linie Emirates zamawiają 36 Airbusów A380

Linie Emirates zamawiają 36 Airbusów A380 Dostawy nowych airbusów A380 rozpoczną się w 2020 roku. Już teraz linie Emirates dysponują flotą 101 super jumbo i oczekują na dostawę 41 zamówionych wcześniej maszyn. Biorąc pod uwagę najnowsze zamówienie, udział przewoźnika w programie A380 wyniesie 178 samolotów o łącznej wartości ponad 60 mld dolarów. List intencyjny w siedzibie przewoźnika w...
18/01/2018 13:04   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
lysypiotr76 2018-10-11 16:20   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Ten styczniowy kontrakt 20 plus 16 jest w sporym impasie. Linie Emirates nie mogą dojść do porozumienia z producentem silników. Termin wyboru silników już minął.To może opóźnić dostawy samolotów a nawet zagrozić całemu kontraktowi. Emirates nie jest zadowolony zarówno ceną za silniki jak i spalaniem które jest powyżej akceptowanych przez linię z Dubaju parametrów.
greg0303 2018-01-25 19:48   
greg0303 - Profil greg0303
Od 1 czerwca tego roku linie Emirates Airlines zmienią rozkład lotów z Dubaju do Nowego Jorku. Jedna z codziennych rotacji DXB - JFK (A380) zostanie zastąpiona rotacją DXB - EWR (B777-300ER).
demar 2018-01-19 23:37   
demar - Profil demar
@arahja: BA na pewno to analizuje, ale plotek nie brakuje, np. dzisiejsze: zobacz link

@lysypiotr76: to jest jasne, że Emirates zrobił tym kontrakcie świetny interes. Zrobi jeszcze lepszy gdy uzgodni warunki A380plus, A380neo, albo A380-900.

Ale doprawdy ciągle nie rozumiem tego: "europejski producent minął się z tendencjami na rynku". Przecież Airbus na świetną ofertą p2p: A321neo, A321LR, A350, A330neo - co mógłby w tych segmentach zaproponować więcej?
Mimo to ciągle na nowe pomysły, np. A321plus, czy A330neo z MTOW 251 ton.

To, że poza ofertą p2p Airbus ma coś dla największych hub'ów to raczej zaleta, a nie wada.
lysypiotr76 2018-01-19 20:41   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
,,Król jest nagi'' można by orzec po informacji, że Airbusowi ,,udało się'' przekonać EK do zakupu kolejnych egzemplarzy ,,Króla przestworzy'' :) Cały ten cyrk, że może
Chińczycy, że może zamkną produkcję ...... to wszystko uwidoczniło, jak trudno europejskiemu producentowi jest przekonać do zakupów modelu A380. Wszyscy którzy obracają się w tym kręgu, wiedzą że superjumbo ,,nie żyje'' bez Emirates. Wszystkie pozostałe zamówienia to z perspektywy Airbusa ,,błąd statystyczny''. Na papierze może i wygląda to dobrze. Kilkunastu operatorów, kilka linii czeka na dostarczenie modelu, a tak naprawdę to wszystko mało znaczące fakty. Umowa jest warta o wiele, wiele mniej a EK ,,ubił niezły interes'' na tym kontrakcie. Kłania się przy okazji tak naprawdę nietrafiony pomysł Airbusa na ogromny samolot. Europejski producent minął się z tendencjami na rynku. Pasażerowie zamiast latać przez huby, latają p2p.
arahja 2018-01-18 23:24   
arahja - Profil arahja
Wiadomo jaki pomysł na zastąpienie 747 ma British Airways? Może oni pokusza się o jakieś nowe zamówienie?
demar 2018-01-18 22:38   
demar - Profil demar
@greg0303: będąc wywołany to zgadzam się, że to zamówienie nie rozwiązuje _wszystkich_ problemów programu A380. Ale daje mu zaufanie i życie na kolejne lata. Licząc bez opcji pozwala produkować 6 sztuk na rok do 2027 roku, a z opcjami do 2030. „Najdłuższy backlock” należy do A380.

W interesie Emirates było, jest i będzie utrzymanie programu A380, to ok. 40% pasażerów i przychodów, podczas gdy Airbus ledwie kilka procent. W przeciągających się negocjacjach Airbus miał do stracenia mniej niż Emirates – zawsze mógł zamknąć A380, zasoby przeznaczyć na produkcję swoich bestseller’ów typu A321neo czy A350 i zarobić znacznie więcej.
Ale DXB to lotnisko z największą liczbą międzynarodowych pasażerów od roku 2014, a już w 2016 mieli 17% przewagi nad drugim LHR. To unikalne na świecie zapotrzebowanie na duże samoloty typu A380.

Emirates wybierają także silnik dla B787-10. Jeśli wygra GEnx to na A380neo poczekamy dłużej. Ale jeśli będzie to RR Trent 1000 (w szczególności nowe wersje jak M3, N3 lub R3) to A380neo może być szybciej niż 2025. Ciąg Trent 1000-R3 na poziomie 81000 lbf (360 kN) powinien być wystarczający dla A380neo, a ten silnik został niedawno certyfikowany dla B787-10, jest nieco mniejszy i lżejszy niż T900, a to dobrze prognozuje. Ale czy tego chce Emirates to na razie nie wiemy.

Przyszłość programu A380 jest w rękach Emirates, tak samo jak przyszłość A380neo, czy wersji wydłużonej A380-900. Jeśli naprawdę tego zechcą to dostaną, pytanie tylko kiedy. Dzisiaj A380 jest mocniejszy niż wczoraj, obchody rocznicowe można zamknąć.

Na koniec: dla John’a Leahy to kolejny ważny sukces przed odejściem na emeryturę. Gratulacje.
gość_b1106 2018-01-18 21:30   
gość_b1106 - Profil gość_b1106
W ubiegłym tygodniu miałem okazję lecieć a380 Qatar Airways. Od tego momentu żaden inny samolot dla mnie nie istnieje. Komfort był niesamowity. Drugi odcinek lotu odbyłem w Dreamlinerze.. Odczucie niczym w Ryanair. Mam nadzieję, że projekt A380 będzie trwać jeszcze długie lata
gość_1f2f9 2018-01-18 21:12   
gość_1f2f9 - Profil gość_1f2f9
Niestety, ale A380 to efekt z jednej strony gigantomanii Francuzów, którzy chcieli zbudować samolot większy niż B747, a z drugiej strony chybionego przekonania że przyszłością lotnictwa są połączenia między mega-hubami. Do tego dochodzi coraz mniejsze zainteresowanie samolotami czterosilnikowymi. A380 dobił B747-8, ale z drugiej strony sam dla siebie nie zdobył wystarczająco dużego rynku. Czyli sytuacja trochę jak w latach 70 z DC-10 i L-Tristar. B747 nieco ratuje wersja towarowa której A380 niestety się nie doczekał.
greg0303 2018-01-18 18:13   
greg0303 - Profil greg0303
To zamówienie nie rozwiązuje wszystkich problemów programu A380. Nadal potrzebne jest odświeżenie tego modelu, wprowadzenie nowych jednostek napędowych, modernizacja skrzydeł. Nikt nie wyraził zainteresowania wersją A380-Plus, oferowaną obecnie przez producenta.

Zamówienie 20+16 jest dużo mniejsze niż zapowiadane wcześniej potencjalne zamówienie 100 sztuk przez Emirates Airlines w przypadku A380neo. Dla przewoźnika z Dubaju zakończenie programu SuperJumbo oznaczałoby duże straty finansowe, gdyż we flocie znajduje się już ponad 100 samolotów tego typu.

Dla europejskiego producenta oprócz strat finasowych byłaby to również utrata prestiżu. Podejrzewam, o czym mówił wcześniej prezes Emirates Airlines - Tim Clark, że cena jednostkowa nowego zamówienia jest bardzo niska. Zmniejszenie tempa produkcji do 6 sztuk na rok nie przyniesie zysków, nie mówiąc już o zwrocie wielo miliardowych inwestycji na rozpoczęcie produkcji A380.

Uzależnienie programu od jednego odbiorcy jest bardzo niekorzystne dla producenta.
Rynek używanych SuperJumbo będzie się zwiększał. To dodatkowo obniży popyt na nowe samoloty tego typu. Dwaj producenci silników (Rolls Royce i Engine Alliance) zgodnie stwierdzili, że nie są zainteresowani podjęciem ryzyka finansowego na opracowanie nowych jednostek napędowych dla A380. Dodatkowo w roku 2020, jeśli nie będzie opóźnień, pojawi się na rynku B777-9X. Jeśli model Boeinga spotka się z ciepłym przyjęciem użytkowników będzie to dodatkowym czynnikiem presji na A380. Emirates Airlines nie wybrały jeszcze jednostek napędowych dla swoich przyszłych SuperJumbo. Przewoźnik nie jest zadowolony z eksploatacji silników Rools Royce'a Trent 900. Być może ponownie jednostki napędowe Engine Alliance (spółka General Electric i Pratt & Whitney) będą używane.

Zobaczymy, czy Airbus wykorzysta koło ratunkowe od Emirates Airlines do odświeżenia wizerunku swojego modelu A380. Producent ma teraz kilka lat na opracowanie wersji, która zwiększyłaby zainteresowanie potencjalnych odbiorców.

@demar/gość_e083a:
"Emirates zamówiły kolejne A380 mimo, że wielu wróżyło już koniec A380 (także na p.com były już dziesiątki wpisów o zbliżającym końcu Super Jumbo).
Spodziewam się, że Chiny też nie zadowolą się jedynie 5 sztukami. To tylko kwestia czasu.
Na dzień dzisiejszy - wliczając te 36 sztuk - choć to tylko MoU - i zakładając produkcję 6 sztuk na rok to A380 ma obecnie najdłuższy backlock ze wszystkich znanych mi modeli samolotów."

Nie podzielam aż tak dużego optymizmu. Program ma nadal wiele problemów, o których mowa powyżej w mojej wypowiedzi. Pamiętam również o "wróżbach" związanych z A380-900 i różnych rocznicach sprzyjających nowym ofertom tego modelu, nie mających żadnych przesłanek ekonomicznych.
gość_ffe86 2018-01-18 16:59   
gość_ffe86 - Profil gość_ffe86
piorun: Okęcie to lotnisko narodowe LOTu. Zawsze znajdzie się jakaś wąska bramka.
piorun 2018-01-18 15:52   
piorun - Profil piorun
No to chyba teraz Okęcie będzie musiało wydać miliony zł. na przygotowanie miejsca dla giganta, przecież gdzieś będą musiały latać. Z drugiej strony czy będzie aż takie zapotrzebowanie, zwłaszcza że od wiosny będą codzienne loty z KRK do Dubaju pokrewną linią.
pszn 2018-01-18 15:20   
pszn - Profil pszn
Abdullahy wydały tyle kasy na infrę pod A380 że teraz ciężko im się wycofać z tego programu, ale faktycznie wydaje się to być ostatnie zamówienie. Nawet jak jakaś linia skusi się na A380 to pewnie weźmie je od Emirates kiedy za kilka lat zaczną sukcesywnie wymieniać flotę. Trochę szkoda, bo uważam, że to najlepszy samolot do obsługi tras ultra long haul.
gość_e083a 2018-01-18 14:14   
gość_e083a - Profil gość_e083a
Emirates zamówiły kolejne A380 mimo, że wielu wróżyło już koniec A380 (także na p.com były już dziesiątki wpisów o zbliżającym końcu Super Jumbo).
Spodziewam się, że Chiny też nie zadowolą się jedynie 5 sztukami. To tylko kwestia czasu.

Na dzień dzisiejszy - wliczając te 36 sztuk - choć to tylko MoU - i zakładając produkcję 6 sztuk na rok to A380 ma obecnie najdłuższy backlock ze wszystkich znanych mi modeli samolotów.
gość_37539 2018-01-18 14:04   
gość_37539 - Profil gość_37539
I to na tyle. Ostatnie zamówienie i to na siłę.
gość_3145f 2018-01-18 13:48   
gość_3145f - Profil gość_3145f
Dobra wiadomosc dla airbusa. Jestem przekonany, ze znajdzie sie jeczcze nabywca poza EK na mniejsze lub wieksze zamowienie.
A-380 bym za szybko nie usmiercal.
gość_47e21 2018-01-18 13:33   
gość_47e21 - Profil gość_47e21
no to Leahy postawił kropkę nad "i" swojej legendy.
lysypiotr76 2018-01-18 13:18   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Program A380 ,,na dziś" uratowany. Jednak sytuacja pozostaje nadal bez zmian. Myśląc A380 myślisz Emirates. To niezdrowa sytuacja dla europejskiego producenta.
teemu 2018-01-18 13:16   
teemu - Profil teemu
wow. sugestie Airbusa co do zamknięcia programu zadziałały szybciej, niż się tego spodziewaliśmy.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy