Felieton: Czy długość ma znaczenie?

Felieton: Czy długość ma znaczenie? Dzisiejsze lotnictwo wydaje się strasznie nudne i przewidywalne. Samoloty wyglądają podobnie, latają tak samo szybko (lub raczej - biorąc pod uwagę fakt, że loty naddźwiękowe przeszły do historii - tak samo wolno), a nawet w dużej mierze malowane są tak samo. Co prawda technologicznie branża jest zaawansowana jak nigdy wcześniej, ale wiele innowacji -...
12/05/2017 18:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2017-05-17 20:58   
greg0303 - Profil greg0303
Użytkowanie samolotów na trasach krótszych, niż ich zasięg maksymalny, przynosi pewne korzyści eksploatacyjne.
Mniejsza ilość paliwa, potrzebna do krótszych lotów, pozwala na maksymalny załadunek.
Mniejsza masa startowa to mniejsze zużycie paliwa (szczególnie w początkowej fazie lotu), krótsza droga rozbiegu na drodze startowej, ewentualne niższe obroty silników w czasie startu, szybsze wznoszenie/nabieranie wysokości po starcie, krótsza droga hamowania po przyziemieniu oraz możliwość osiągnięcia wysokości przelotowej zaraz po starcie (a nie stopniowo, jak w przypadku samolotów startujących z masą startową bliską maksymalnej).
Dodatkowo samoloty skierowane na krótsze trasy mogą obsłużyć dwie rotacje w ciągu 24 godzin, a nie tylko jedną.
gość_5da35 2017-05-15 22:32   
gość_5da35 - Profil gość_5da35
Czy ktoś mógł by mnie oświecić (być może autor tekstu był by najlepszy): o co chodzi z tymi 7 godzinami? Skąd takie statystyki, że to najoptymalniejsza długość rejsu? W taki sposób to ułatwia planowanie siatki?
greg0303 2017-05-15 16:17   
greg0303 - Profil greg0303
Linie Qantas ogłosiły konkurs, aby wybrać nazwy dla swoich samolotów B787 Dreamliner. Nazwa musi być związana z Australią.

Szczegóły na stronie Qantas Airways:
zobacz link
Blazej UK 2017-05-14 16:36   
Blazej UK - Profil Blazej UK
"Czy długość ma znaczenie???" Tytuł iście jak z Playboy'a
gość_be3b0 2017-05-14 15:46   
gość_be3b0 - Profil gość_be3b0
PEWNIE
lysypiotr76 2017-05-14 14:43   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Ciekawe jak to połączenie będzie miało wpływ na linie znad Zatoki Perskiej. Oczywiście to jeszcze odległa, nieodległa przyszłość. No i oczywiście potrzebna będzie większa ilość zarówno destynacji jak i rotacji.
usuniety 2017-05-13 17:12   
usuniety - Profil usuniety
@mmsyd - Osobiście trzymam kciuki za to połączenie. Dodatkowy wybór połączeń to doskonała wiadomość dla pasażerów, a jak napisał greg0303, te rejsy to także kwestia prestiżu dla Qantas. Alan Joyce udowodnił, że jest znakomitym prezesem linii, więc myślę, że powinniśmy mieć zaufanie do decyzji o otwieraniu dalekodystansowych tras podjętych pod jego kierownictwem.

@greg0303 - Tak jak napisałeś, te połączenia są szczególnie doceniane przez pasażerów biznesowych. Gdy Singapore Airlines zapoczątkowały loty 21, w kabinie airbusów A340-500 były miejsca w klasie ekonomicznej, dwa lata później cały samolot był wyposażony jedynie w fotele w klasie biznes. Gdy trasa zostanie reaktywowana dzięki A350-900 na pokładzie też nie będzie klasy ekonomicznej, jedynie ekonomiczna premium oraz, o czym się mówi, nowe fotele w klasie biznes.
greg0303 2017-05-13 16:46   
greg0303 - Profil greg0303
Rejsy super dalekiego zasięgu samolotów A350-900ULR, B787-9, czy w przyszłości również B777-8X, wykorzystują najnowsze rozwiązania technologiczne tych maszyn, w tym również ich super oszczędne jednostki napędowe. W porównaniu do wcześniej użytkowanych A340-500, czy obecnie A380-800 lub B777-200LR, koszty operacyjne i zużycie paliwa są/będą znacząco niższe. To właśnie uzasadnia operacje lotnicze tych super dalekich bezpośrednich połączeń.

Nie jest też tajemnicą, że w przypadku wykorzystania maksymalnej ilości paliwa samoloty mają limity załadunku, aby nie przekroczyć maksymalnej masy startowej. Zużycie paliwa w początkowej fazie loty, kiedy następuje wznoszenie/nabieranie wysokości, jest bardzo wysokie. Piloci często żartują, że tankują dodatkowe paliwo, aby zwiększyć masę samolotu i zużycie paliwa. Dodatkowe koszty super długich lotów to czterech pilotów potrzebnych do obsługi tych rejsów.

Tego typu loty są szczególnie atrakcyjne dla pasażerów biznesowych, dla których oszczędność czasu i bezpośrednie połączenie są bardzo ważne. Konfiguracje samolotów, do obsługi tych połączeń, potwierdzają ten trend. A bezpośrednie loty z Australii do Europy/Wielkiej Brytanii to otwarcie nowego rozdziału w historii linii Qantas, oraz kwestia prestiżu.
mmsyd 2017-05-13 13:50   
mmsyd - Profil mmsyd
@kitsune Rzeczywiscie, moze z tej perspektywy to trafne uwagi ;) Sa opinie ze Qantas zle robi ‘oddajac’ pasazerow z Melbourne Emirates, likwidujac swoje polaczenie na A380 MEL-DXB-LHR w zamian za 789 MEL-PER-LHR, ale…QF zarabia na codeshare z Emirates, ceny za loty przez PER nie sa dwukrotnie wyzsze, raczej standard w czasie sezonu. Nie wiem dokladnie jak cena paliwa wplynie na to polaczenie, ale ma to chyba taki sam wplyw na ceny wszystkich lotow ze wschodniej Australii w kierunku Europy, wszystkie sa dlugodystansowe (8-10tys km do Azji i ponad 12tys na Bliski Wschod) a 787, obok A350, jest podobno najbardziej ekonomiczny. Qantas kupil 787 po bardzo niskiej, pierwotnej cenie z 2005, samoloty maja sie szybko zwrocic. Oferowanie na trasach z Australii do Londynu caly czas sie zwieksza. Qantas ma teraz wielka konkurencje. Cala podroz z Australii do Londynu z jednym miedzyladowaniem mozna odbyc na A380 z QF, EK, EY, SQ, QR, KE (sezonowo), kilka opcji na innych typach samolotow np. z BA, CX, TG, MH, CA, VN(787+A350), CI, JL. W polaczeniach z Perth chodzi o miejsce przesiadki i nowy samolot z lepszymi wszystkimi klasami (oprocz F) od obecnych w QF. Pamietam jak 787 byl reklamowany w LOT, a tu jest dodatkowo historyczny bezposredni lot do UK. Do PER mozna latwo i tanio doleciec prawie z kazdego miejsca w kraju. Wypelnienie powinno byc dobre, mnostwo ludzi chce latac z QF bez meczacej przesiadki w DXB. SIN jako przystanek ma lepsze opinie, z ktorymi sie zreszta zgadzam, ale przesiadka w Australii to wyjatkowa oferta.
usuniety 2017-05-13 07:45   
usuniety - Profil usuniety
@mmsyd - Trudno jednak nie zauważyć, że po uruchomieniu bezpośrednich lotów oferowanie na trasach do Londynu będzie najniższe od lat 70-tych ubiegłego wieku, czyli grupa klientów się mocno zawęża. Samoloty Qanatas będą skonfigurowane tak, że zabiorą mniej pasażerów niż 787-9 innych przewoźników. To wszystko powoduje, że postawienie na takie ultra długie loty rodzi pytania, szczególnie że jak pokazała historia tego typu połączeń, nawet niewielka podwyżka cen paliw może spowodować nieopłacalność operowania na długich trasach. Rozumiem, że z australijskiego punktu widzenia otwieranie tak długich tras jest szansą na zbliżenie się do reszty świata, jednak dla wielu innych osób tworzeniu hubu w mieście oddalonym od reszty świata po to by sprzedawać droższe bilety mniejszej ilości osób niż wcześniej może kojarzyć się z fanaberią obliczoną na zaspokojenie wąskiej grupy klientów. ;)
gość_fb651 2017-05-13 05:54   
gość_fb651 - Profil gość_fb651
Nie ma co mozna sie niezle napromieniowac podczas takiego lotu. Nie jest to dawka smiertelna, ale jesli lata sie na tych trasach czesciej niz trzy razy w roku, to juz warto zobaczyc profilaktycznie lekarza.
mmsyd 2017-05-13 01:56   
mmsyd - Profil mmsyd
Bezposrednie loty z Australii do Londynu to nie fanaberia obliczona na zaspokojenie waskiej grupy kientow. Perth ma byc hubem na loty do Europy, w planach jest Paryz, Berlin i Rzym. Qantas ma wielkie plany na wykorzystanie 789, po ich odbiorze wycofa 744. Im mniej miedzyladowan tym lepiej.
greg0303 2017-05-12 22:09   
greg0303 - Profil greg0303
Australijski przewoźnik skieruje również samoloty B787-9 na trasę Brisbane-Perth-Paryż, oraz Brisbane-Dallas i Brisbane-Los Angeles.
A w przyszłym dziesięcioleciu, około roku 2022, linie Qantas planują uruchomienie bezpośrednich rejsów z Sydney do Londynu i Nowego Jorku. Przewoźnik rozważa dwa typy samolotów: A350-900ULR lub B777-8X.

Linie Singapore Airlines podały, że samoloty A350-900ULR będą miały nastepującą konfigurację: 68 miejsc klasy biznesowej oraz 94 miejsca klasy ekonomicznej premium. Maszyny obsłużą między innymi bezpośrednie loty z Singapuru do Nowego Jorku.

Przypomnę jeszcze, że najdłuższą odległość pokonują bezpośrednio loty Air India z Delhi do San Francisco, przelatujące nad Pacyfikiem, obsługiwane przez B777-200LR.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy