Pliki cookies
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

×
Zaloguj się

Posiadasz już konto w portalu pasazer.com? Zaloguj się i zacznij korzystać ze swoich przywilejów zarejestrowanego użytkownika.


lub


Holenderski naukowiec pracuje nad kolistym pasem startowym


Henk Hesselink, naukowiec z holenderskiego Narodowego Laboratorium Lotniczego (NLR), proponuje budowę kolistych pasów startowych. Miałyby one rozwiązać problemy braku przepustowości, a równocześnie zmniejszyć hałas i zanieczyszczenie.

5 dni, 21 godzin temu
<>

gość_a5592 - Profil
gość_a5592
  
Ile wynosi suma 1 i 5?

gość_89b60 - Profil
gość_89b60
  
Czyli już wiemy, ze pas na CPL powinien być okrągły.
3 dni, 11 godzin temu  

  
Jeżeli droga startowa ma 11 km, to każdy start czy lądowanie będzie zajmować tylko część tej drogi, więc nie ma tu znaczenia, że jest to ta sama droga.
3 dni, 11 godzin temu  

  
gość_fa213 twój argument nie ma zbyt silnych podstaw akurat. Jeżeli droga startowa ma 11 km długości, a dla przykładu w Warszawie 3.7 km, to znaczy że mamy długość trzech warszawskich pasów startowych, a problem o którym mówisz może zaistnieć na współczesnych lotniskach i są ku temu odpowiednie procedury. Na Heathrow, gdzie w sezonie letnim, podczas porannego szczytu, samoloty lądują i startują co 30 sek, gdy samolot przerwie rozbieg na pasie, a lądujący samolot ma ok. 20s do lądowania to co robi? Wali dalej na pas i dąży do kolizji, czy przerywa lądowanie i odchodzi?
Kwestie lądowania w pochyle bocznym i na zakręcie mogą być nie do przejścia ze względów bezpieczeństwa, ale pomysł jest atrakcyjny całkiem do poważnego zbadania.
Jeśli okaże się, że wszystko można bezpiecznie zrobić, to zaraz jakiś emir wyłoży kasę, żeby coś takiego u siebie mieć :)
3 dni, 21 godzin temu  

gość_fa213 - Profil
gość_fa213
  
Dałem Ci już argument, bardzo konkretny: Niebezpiecznie byłoby zezwalać na jednoczesne operacje wielu samolotów na tej samej drodze startowej - trzeba wziąć pod uwagę sytuację przerwania startu i kilka innych scenariuszy.
4 dni, 15 godzin temu  

  
To typowe dla rewolucyjnych pomysłów, że spotykają się z niezrozumieniem. Gdy Bell chciał sprzedać pomysł na telefon, pojawiały się komentarze typu "a po co to komu". Marszałek Foch, mówiąc o samolotach tuż po słynnym locie braci Wright, też wspominał, że to fajna zabawka, ale bez żadnego znaczenia militarnego. Fajnie tak krytykować, ale podajcie chociaż jakieś konkretne argumenty.
5 dni temu  

gość_cab85 - Profil
gość_cab85
  
3/4 doktoratów otrzymuje się za takie brednie właśnie.
5 dni, 7 godzin temu  

gość_5953a - Profil
gość_5953a
  
To jest pomysł z gatunku unia daje kase, to ją wydajemy. Ale przeciez to nie pierwszy i nie ostatni taki idiotyzm przed upadkiem tej organizacji.
5 dni, 9 godzin temu  

gość_fa213 - Profil
gość_fa213
  
To jest pomysł z gatunku gruszek na wierzbie. Przecież wiadomo, że papier przyjmie absolutnie wszystko - potem rzeczywistość to zweryfikuje.
To jest tak dziwaczne, że nawet wizualizacja nie wygląda zachęcająco i nie wywołuje entuzjazmu.
Jednoczesne operacje na tej samej drodze startowej?!? Tego pana chyba się żarty trzymają. Nikt nigdy w żadnych przepisach nie zezwoli na coś takiego, bo to nie jest bezpieczne, ani na prostych pasach, ani na okrągłych, trójkątnych, ani żadnych innych, jakie jeszcze ktokolwiek kiedykolwiek spróbuje wymyślić. Co by było, gdyby samolot na drodze startowej przerwał rozbieg, a za nim podążałby następny? Łapy opadają...
5 dni, 15 godzin temu  

gość_46d25 - Profil
gość_46d25
  
ciekawe czy ten "naukowie" sam w to wierzy, czy brnie juz we mgle
5 dni, 18 godzin temu  

<>

Wylot:
Przylot:
  • Data wylotu:
  • Data powrotu:
Pasażerowie:

Cel podróży:
  • Data wyjazdu:
  • Data powrotu:

Kraj podróży:

Kalendarz lotniczy