Holenderski naukowiec pracuje nad kolistym pasem startowym

Holenderski naukowiec pracuje nad kolistym pasem startowym Hesselink kontynuuje prace, które zapoczątkowało w latach 2013-2014 konsorcjum pięciu europejskich instytutów badawczych, w tym polski Instytut Lotnictwa. Projekt kolistego pasa startowego otrzymał wtedy dofinansowanie Komisji Europejskiej. Propozycja zakłada zbudowanie wokół terminali lotniska kolistego pasa startowego o średnicy 3,5 km, czyli obwodzie łącznie...
17/03/2017 09:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_4b866 2017-03-27 17:34   
gość_4b866 - Profil gość_4b866
Ciekawe rozwiązanie, ale dopóki jest na papierze, a nie sprawdzone eksperymentem, nic o nim nie wiemy... i dlaczego akurat ponad 11 km?
jjemiolo 2017-03-24 20:48   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Nie wydaje mi sie to realne na dzis ale kto wie moze w przyszlosci cos podobnego daloby sie zrobic. Pozwolilbym temu faciowi nad tym pracowac jesli ma na to ochote.
gość_89b60 2017-03-20 15:38   
gość_89b60 - Profil gość_89b60
Czyli już wiemy, ze pas na CPL powinien być okrągły.
pcharasz 2017-03-20 15:07   
pcharasz - Profil pcharasz
Jeżeli droga startowa ma 11 km, to każdy start czy lądowanie będzie zajmować tylko część tej drogi, więc nie ma tu znaczenia, że jest to ta sama droga.
Zed 2017-03-20 05:49   
Zed - Profil Zed
gość_fa213 twój argument nie ma zbyt silnych podstaw akurat. Jeżeli droga startowa ma 11 km długości, a dla przykładu w Warszawie 3.7 km, to znaczy że mamy długość trzech warszawskich pasów startowych, a problem o którym mówisz może zaistnieć na współczesnych lotniskach i są ku temu odpowiednie procedury. Na Heathrow, gdzie w sezonie letnim, podczas porannego szczytu, samoloty lądują i startują co 30 sek, gdy samolot przerwie rozbieg na pasie, a lądujący samolot ma ok. 20s do lądowania to co robi? Wali dalej na pas i dąży do kolizji, czy przerywa lądowanie i odchodzi?
Kwestie lądowania w pochyle bocznym i na zakręcie mogą być nie do przejścia ze względów bezpieczeństwa, ale pomysł jest atrakcyjny całkiem do poważnego zbadania.
Jeśli okaże się, że wszystko można bezpiecznie zrobić, to zaraz jakiś emir wyłoży kasę, żeby coś takiego u siebie mieć :)
gość_fa213 2017-03-19 11:41   
gość_fa213 - Profil gość_fa213
Dałem Ci już argument, bardzo konkretny: Niebezpiecznie byłoby zezwalać na jednoczesne operacje wielu samolotów na tej samej drodze startowej - trzeba wziąć pod uwagę sytuację przerwania startu i kilka innych scenariuszy.
pcharasz 2017-03-19 02:23   
pcharasz - Profil pcharasz
To typowe dla rewolucyjnych pomysłów, że spotykają się z niezrozumieniem. Gdy Bell chciał sprzedać pomysł na telefon, pojawiały się komentarze typu "a po co to komu". Marszałek Foch, mówiąc o samolotach tuż po słynnym locie braci Wright, też wspominał, że to fajna zabawka, ale bez żadnego znaczenia militarnego. Fajnie tak krytykować, ale podajcie chociaż jakieś konkretne argumenty.
gość_cab85 2017-03-18 19:49   
gość_cab85 - Profil gość_cab85
3/4 doktoratów otrzymuje się za takie brednie właśnie.
gość_5953a 2017-03-18 17:31   
gość_5953a - Profil gość_5953a
To jest pomysł z gatunku unia daje kase, to ją wydajemy. Ale przeciez to nie pierwszy i nie ostatni taki idiotyzm przed upadkiem tej organizacji.
gość_fa213 2017-03-18 11:48   
gość_fa213 - Profil gość_fa213
To jest pomysł z gatunku gruszek na wierzbie. Przecież wiadomo, że papier przyjmie absolutnie wszystko - potem rzeczywistość to zweryfikuje.
To jest tak dziwaczne, że nawet wizualizacja nie wygląda zachęcająco i nie wywołuje entuzjazmu.
Jednoczesne operacje na tej samej drodze startowej?!? Tego pana chyba się żarty trzymają. Nikt nigdy w żadnych przepisach nie zezwoli na coś takiego, bo to nie jest bezpieczne, ani na prostych pasach, ani na okrągłych, trójkątnych, ani żadnych innych, jakie jeszcze ktokolwiek kiedykolwiek spróbuje wymyślić. Co by było, gdyby samolot na drodze startowej przerwał rozbieg, a za nim podążałby następny? Łapy opadają...
gość_46d25 2017-03-18 08:39   
gość_46d25 - Profil gość_46d25
ciekawe czy ten "naukowie" sam w to wierzy, czy brnie juz we mgle
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy