Airbus A350-1000 odbył dziewiczy lot

Airbus A350-1000 odbył dziewiczy lot A350-1000 to największy i najpotężniejszy pasażerski dwusilnikowiec w historii producenta – oraz najbardziej paliwooszczędny samolot szerokokadłubowy na świecie. Pierwszy lot A350-1000 ze specjalnie zaprojektowanymi silnikami turboodrzutowymi Rolls-Royce Trent XWB-97 odbył się nad południowo-zachodnią Francją. W skład załogi podczas lotu wchodzili: Hugues Van Der...
24/11/2016 19:06   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
greg0303 2017-01-06 07:12   
greg0303 - Profil greg0303
Airbus dostarczył swoim odbiorcom 49 samolotów A350-900 w roku 2016.
demar 2016-12-31 00:19   
demar - Profil demar
Dostarczone zostały (z tych po pierwszym locie): 42, 66, 68, 74, 77, 79.
Poza tym dostarczono 67 i 73 (były jako "Awaiting first flight").

To daje 45 dostaw w roku 2016, a została jeszcze tylko doba.
52 i 55 to maszyny dla leasigodawcy AerCap.
Poza tym szanse sylwestrowe dla 75 i 81.

Gdyby był wynik końcowy 49 to i tak ponad 3 razy więcej niż w 2015 roku.

Airbus dostarczył także co najmniej 66 sztuk A330.
Traktując razem A330/A340/A350 jako segment to 66+45=111 i drugi wynik Airbus w historii (lepszy tylko 2015 = 103x A330 + 14x A350).

Dla porównania: Boeing samych B787 dostarczy ok. 140 i prawie 100x B777.
Tak więc Airbus musi gonić i w roku 2017 pobić swój rekord: zarówno A330 jak i A350 co najmniej po 75 sztuk (w sumie >150).
demar 2016-12-10 14:43   
demar - Profil demar
W ciągu 11 dni status z "Production testing" na "Delivery" zmieniły tylko: 53, 61 i 62.
To razem daje 37 dostaw A350 w roku 2016.

Po pierwszym locie (oprócz wcześniejszych 42,52,68,74,79) są także: 55, 66, 77 - czyli nadal 8.

Status "Awaiting first flight" oprócz 47,67,75 uzyskały 70, 73 i 81.

37 + 8 + 6 daje razem 51, ale to nie oznacza, że wszystkie wymienione zostaną dostarczone w roku 2016 - zostały już tylko trzy tygodnie do sylwestra.
demar 2016-11-29 23:19   
demar - Profil demar
@greg0303: oczywiście, że do 50-tki jest bardzo blisko, ale trzeba po prostu poczekać.

Aktualnie status "Production testing" (po pierwszym locie) mają MSN-y: 42,52,53,61,62,68,74,79. Zwykle dostawa jest od 2 do 4 tygodni po pierwszym locie, zatem tutaj jest 99% szans na dostawy. 34 (dostarczone) plus 8 daje już 42 sztuki.

Status "Awaiting first flight" mają: 47,55,66,67,75,77.
To oznacza, że pierwszy lot jest już bardzo blisko. Moim zdaniem 90% szans na dostawy w tym roku. 42 + 6 to już 48.

Jest jeszcze kilka ze znakiem zapytania, np. 60(AerCap), 70(CX#10), 73(CI#4).

Gdyby dostarczono te 6 "Awaiting first flight" oraz np. 70 i 73 to mamy równo 50. Gdyby...

Ale jeśli nawet braknie tych 2-3 sztuk do 50 to i tak jest bardzo duży wzrost dostaw A350-900 z 14 sztuk w roku 2015.
greg0303 2016-11-29 15:11   
greg0303 - Profil greg0303
MSN67 (6-ty A350-900 dla Vietnam Airlines, 47 samolot tego typu w 2016 roku) miał włączone zasilanie parę dni temu, więc do 50-tki w tym roku jest już bardzo blisko.
lysypiotr76 2016-11-29 10:56   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
greg0303 - Podobno ten pomalowany na biało do Chin . kisune - Tomek ,coś tam z silnikami RR też są kłopoty.
usuniety 2016-11-29 09:39   
usuniety - Profil usuniety
Jak wiemy opóźnienia były związane z kłopotami z łańcuchem dostaw wyposażenia samolotów od subkontraktorów, a dokładniej z elementami kabin toalet i foteli od firmy Zodiac, a nie z opóźnieniem produkcji samych maszyn. Podobno problem został już rozwiązany i samoloty z kompletnym wyposażeniem będą dostarczane klientom.
demar 2016-11-29 08:42   
demar - Profil demar
@greg0303: różnica jednej sztuki jest faktycznie mało znacząca, ale MSN24 dla TAM (LATAM) został dostarczony 2015.12.17 (a zatem nie w roku 2016).

Jest dostępna notka prasowa Airbus z dnia 2015.12.18 na ten temat.

Optymizm p. Bregier'a to jedno, ale trzeba pamiętać, że na rok 2015 plan był 15 sztuk, realizacja 14. W 2016 może być podobnie - że braknie ok. 2-3 sztuk do planu.
greg0303 2016-11-29 06:35   
greg0303 - Profil greg0303
@demar: Jak to przysłowie mówi, prawda leży pośrodku :-)

"Speaking at an event to mark the first flight of the large A350-1000 variant on Thursday, Airbus planemaking chief Fabrice Bregier said he was more optimistic than before about reaching a target of at least 50 A350 deliveries in 2016.
Airbus delivered the 35th airplane of the year on Thursday."

Dostawy A350-900 w tym roku:
Qatar Airways - 5 sztuk (c/n 12,21,25,33,36)
Cathay Pacific Airways - 7 sztuk (c/n 29,32,34,38,39,46,58)
Finnair - 4 sztuki (c/n 22,23,28,51)
LATAM - 6 sztuk (c/n 24,27,35,45,48,64)
Singapore Airlines - 6 sztuk (c/n 26,30,31,37,41,54)
Ethiopian Airlines - 2 sztuki (c/n 40,43)
Thai Airways International - 2 sztuki (c/n 44,50)
China Airlines - 2 sztuki (c/n 49,57)
Vietnam Airlines - 1 sztuka (c/n 56)

Nie wiadomo jeszcze, gdzie trafią maszyny zamówione przez firmę leasingową AerCap dla Sri Lankan Airlines. Na razie pomalowane są na biało.
demar 2016-11-28 22:12   
demar - Profil demar
@greg0303: Od 2016.01.01 do 2016.10.31 dostarczono 30x A350.
W listopadzie MSN: 36, 64, 58, 57.
Razem w roku 2016 do tej pory 34 sztuki (a nie 36). Do planu brakuje 16. Sporo.

Jeszcze z uśmiechem w sprawie marketingu - np. P. François Caudron (Airbus Senior Vice President Marketing) - porównania z prezentacji z okazji FF A350-1000:

Slajd 22: A350-1000 vs .B777-300ER:

- 20t lighter and 25% more fuel efficient
- more capable: +450nm range
- more comfortable: 18" economy seats

Slajd 23: A350-1000 vs. B777-9:

- 35t lighter and 15% lower trip cost
- more capable: +400nm range
- more comfortable: 18" economy seats
greg0303 2016-11-28 16:52   
greg0303 - Profil greg0303
Testy A350-1000 mają potrwać tylko 12 miesięcy i pod koniec przyszłego roku pierwszy egzemplarz powinien trafić do pierwszego odbiorcy (Qatar Airways).

Airbus nadal planuje dostarczenie 50-ciu sztuk A350-900 do końca tego roku, choć na razie jest to tylko 36 maszyn. W przyszłym roku producent planuje dostarczenie 80 sztuk (wersje A350-900 i -1000), a w 2018 roku tempo produkcji ma wzrosnąć do 10 samolotów na miesiąc.
Zed 2016-11-26 06:06   
Zed - Profil Zed
Ja osobiście trzymam kciuki za airbusa na polu konkurencji z Boeingiem. Nasze, Europejskie :)
demar 2016-11-25 20:59   
demar - Profil demar
W tego typu stwierdzeniach jest bardzo dużo marketingu.
Ale jeśli A350-1000 w kategorii "per seat" na dalekim dystansie (powiedzmy 6000nm) jest bardziej ekonomiczny od wersji -900 to obecnie obcej konkurencji na świecie ma naprawdę mało, być może jedynie B787-9.
Popularny B777-300ER to generacja sprzed ponad dekady - jest być może nawet o 15-20% gorszy.
Natomiast nowy B777-9X będzie bardzo porównywalny w tej kategorii: Airbus twierdzi, że jego A35K jest o kilka % lepszy, natomiast Boeing, że jego B777X będzie o kilka % lepszy.
Na zdrowy rozsądek to oznacza, że będą bardzo porównywalne.

Myślę, że segment wide-body jest tym, w którym Boeing ma wciąż największą przewagę pod względem liczby dostarczanych maszyn. Ale widać, że Airbus bardzo chce być tutaj lepszy.

Natomiast nie dziwię się, że kategorie ekonomiczne są zawsze podkreślane przy takich okazjach. To prowadzi do rozwoju branży, pasażerowie mają lepsze samoloty i tańsze bilety.

Podsumowując: jest powód do gratulacji dla Airbus.

Ale czekamy teraz na kolejne "dziewicze loty" np. B787-10 od Boeing, czy A330-900neo od Airbus. Ich harmonogram byłby ciekawym tematem na osobny artykuł redakcyjny.
gość_14511 2016-11-25 08:15   
gość_14511 - Profil gość_14511
Śmieszne te zapisy "najbardziej paliwooszczędny samolot szerokokadłubowy na świecie". Czekam na następny artykuł tylko na temat nowego Boeinga. Tam zapewne znajdę podobny tekst.
Kelo 2016-11-24 19:39   
Kelo - Profil Kelo
Chodzą słuchy, że LOT zamierza takie cacko kupić na trasę Kraków-Sydney :P Take off run z MTOW 2200m, Dreamliner przy nim zbiera się jak kaleka - taki żarcik na dziś :-) Ale na poważnie przyspieszenie po pasie startowym w tym modelu urywa 4 litery! (dla porównania A330-2770m, A340-3180m, A380-2880m) wszystko na tej stronie link niżej
zobacz link
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy