Samoloty naddźwiękowe powrócą?

Samoloty naddźwiękowe powrócą? Według raportu World Travel Market 2016 Industry Report, przedstawionego dziś (7.11) na targach World Travel Market w Londynie, tylko 6 proc. menedżerów branży turystycznej uważa, że powrót samolotów naddźwiękowych jest "bardzo prawdopodobny". Ale już co piąty uważa, że to "dość prawdopodobne", a aż 39 proc. - że "nieco prawdopodobne".Oczekiwania są rozbudzane przez prace...
08/11/2016 06:27   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
jjemiolo 2016-11-10 19:44   
jjemiolo - Profil jjemiolo
Pewnie kiedys wroca, ale nie podnieca mnie to za bardzo. Po pierwsze, to zawsze bedzie niszowy produkt, gdyz tylko dluzsze trasy nadaja sie dla tego typu maszyn. Po drugie to zawsze bedzie drozszy produkt, tym samym tylko niewielka liczba sposrod tych dluzszych tras posiada segment rynku ktory bedzie sklonny placic wiecej. Po trzecie, do tej pory nie widac nic konkretnego na horyzoncie, poza projektami. A od projektu do wprowadzenia droga jest dluga. Sadze nie ma na co liczyc na powszechnosc "sonicow" przez jakies najblizsze dwadziescia lat.
Luku 2016-11-09 16:40   
Luku - Profil Luku
maxm ja sie z Toba zgadzam. Nigdy nie twierdzilem ze program budowy samolotow naddzwiekowych powinny zamoiwc polaczone sily arkefly i entera zeby latac z KTW na Kanary. Biznes zawsze bedzie podstawa w takim projekcie. Turystyka jednak tez ma znacznie. Niech generuje tylko 10% czy 20% ruchu rocznie, ale czesto takie paxy rauja danepolaczenia np w swieta, wakacje, weekendy i inne dni gdy biznesu lata mniej. Wiele osob bez wahania zaplaci 15k USD za bilet nie po to zeby zaoszczedzic 3h ale po to zeby przezyc taki lot. Oczywiscie nie beda podpora modelu biznesowego, ale beda jego wazna czescia. I w tym znaczneniu zaprotestowalem, kiedy na forum pisano ze turystyka jest tak samo wazna dla takich projektow jak branza ochrony roslin. Zgadzam sie ze biznes jest najwaznieszy ale trzeba tez brac pod uwage potencjal turystyki, ktorym mozna dopelniac daty kiedy biznesu jest mniej.
usuniety 2016-11-09 14:57   
usuniety - Profil usuniety
Luku jedna jaskółka wiosny nie czyni – to, że udało się zebrać na jeden rejs połowę ‘zwykłych’ ludzi nie oznacza, że można na takich ‘turystycznych’ lotach zbudować działający biznes. Podczas lotów Concorda jeden ‘zapasowy’ stał w Nowym Jorku, na wypadek awarii bo pasażerowie tej kategorii nie będą czekać na popsutego enter aira. Podam Ci argument, z którym trudno dyskutować – rynek nie lubi próżni i gdyby było to opłacalne, już ktoś by to zrobił. Biura podróży mogą sprzedawać wycieczki z biznes i pierwszej klasie, z tym że oni te bilety wykupują gdy już mają klienta, więc nic nie ryzykują – w przypadku oparcia biznesu turystycznego na concordzie powstaje pytanie – ilu ‘zapaleńców’ znajdzie się, żeby wydać 15k USD za niewygodny lot (i zaoszczędzić 4h czasu) zamiast polecieć wygodnie biznesem za 5 razy mniej. Dodatkowo Concord nie mógłby lądować na większości lotnisk turystycznych. Taki środek transportu ma jedynie sens dla ludzi, dla których zaoszczędzenie kilku godzin oznacza zarobek ZNACZNEJ kwoty pieniędzy.
Luku 2016-11-09 01:30   
Luku - Profil Luku
@gość_d154b nie jest moim celem skupiac sie na tych konkretnych 96 osobach. Chcialem pokazac, ze biura podrozy moga kupic bilety w takich cenach. Pamiec bywa zawodna, wiec sprawdzilem kto lecial tym samolotem
Za np BBC "Although some of the passengers were local celebrities, others were teachers and post office clerks who had saved up for years for the trip. Many people were travelling with their spouses, children or elderly parents, and in some cases whole families were wiped out. Three children were among the dead."
To nie byla wycieczka pracowanicza, ale duza grupa tusystyczna lecaca na cruise ship do NYC. Moim celem bylo tylko zwrocenie uwagi ze sa trasy ktore generuja pax w najwyzszych cenach i sa to wysmiewanie wczesniej turysci. Znam wiele biur ktore maja w ofercie tylko loty w pierwszej klasie lub nawet tylko private jet. To tez jest cenny segment dla branzy lotniczej.
gość_df1c7 2016-11-08 21:32   
gość_df1c7 - Profil gość_df1c7
dziękujemy za wytłumaczenie, że pierwsza jest droższa od biznes ( brawo )
gość_d154b 2016-11-08 21:09   
gość_d154b - Profil gość_d154b
Luku to była wycieczka pracownicza, nie turystyczna (lot na dominikanę)
Luku 2016-11-08 20:20   
Luku - Profil Luku
@ gość_bfaa8 z tego co pamietam w katastrofie concorde w lipcu 2000 na 109 ofiar bylo chyba az 96 turystow z Niemiec tzn prawie wszystkie ofiary lecialy na luksusowy rejs. Po odliczeniu czlonkow zalogi widac, ze to byl lot w calosci wykupiony przez turystow. Oczywiscie wiem ze to tylko jeden lot ale pokazuje ze turystyka moze wygenerowac wielu pasazerow placacych nie mnie niz biznes. Branzy budowlanej i ochrony roslin nie znam ale za turystke moge reczyc. Nie warto wysmiewac potencjalu segmentu leisure dla takich samolotow..
Zed 2016-11-08 19:29   
Zed - Profil Zed
Myślałem o trasie Lublin - Gdańsk, którą Eurolot zamknął, a Lot nie kwapi się, żeby przywrócić, ale w sumie KRK - KTW ma większy sens ekonomiczny. Szczególnie gdy A4 jest nieustannie remontowana, zamknięta i że ceny też niemałe :)
gość_16fea 2016-11-08 16:05   
gość_16fea - Profil gość_16fea
Tylko jedno połączenie jest opłacalne dla tych samolotów KRAKÓW - KATOWICE
gość_bfaa8 2016-11-08 11:24   
gość_bfaa8 - Profil gość_bfaa8
Tylko co menadżerowie branży turystycznej maja do powiedzenia na ten temat? Bedą wozić tymi samolotami turystów? Świetny żart. Przez całe swoje istnienie Concordy woziły bogatych biznesmenów, bilety były droższe niż w pierwszej klasie tradycyjnych samolotów. Pomijając już fakt, ze plany przemysłu lotniczego nie idą w stronę takich rozwiązań, to nawet gdyby tak było, nie byłyby to samoloty przeznaczone do obsługi ruchu turystycznego. Równie dobrze zatem mozna byłoby napisać artykuł o tym co sadzi na ten temat dwie trzecie menadżerów w branży ochrony roślin lub budowy maszyn budowlanych, wartość tego artykułu na pewno by na tym nie ucierpiała.
krzysiekl 2016-11-08 09:30   
krzysiekl - Profil krzysiekl
gdyby takie samoloty powstały to za pewne o niewielkiej ilości miejsc. Tanie to nigdy nie będzie (już prędzej te eksperymenty z koleją naddźwiękowa w rurze z próżnią coś dadzą tańszego....) ale może jest pewna część pasażerów którzy podróżują na tyle często służbowo, muszą szybko przemieścić się z miejsca na miejsce że są w stanie dać pewnie tyle co bilet klasę pierwszą (czyli droższą od biznes) by lecieć krócej, nawet w nieco gorszych warunkach niż porządna klasa pierwsza/suite.
Aczkolwiek projekt imho wątpliwy, tak jak napisano poniżej.
czarodziejskpilot 2016-11-08 09:17   
czarodziejskpilot - Profil czarodziejskpilot
Zastanawiam się czytając ten artykuł, czy specjaliści na których się powołano rzeczywiście znają się na istocie rzeczy, czy gadają tylko po to żeby pogadać i wziąć za to jak największe pieniądze.
Otóż każdy zajmujący się lotnictwem i chociaż trochę wtajemniczony w tematykę floty lotniczej w tym supersonicznej wie, że prawdziwym powodem niepowiedzenia projektu Concorda, pomijając Tu-144, nie była ekonomia tylko technika. Ekonomia wyłącznie dobiła gwoździe do trumny. Mam na myśli tutaj dźwięk który wytwarzany jest podczas przekraczania bariery dźwięku, oraz dźwięku jaki wytwarza sam lecący Concord. To jest prawdziwy powód dlaczego Concordów wyprodukowano tylko 25 egzemplarzy a nie zamówione prawie 350, to jest powodem iż ostatecznie regularnie obsługiwał tylko jedną trasę. Hałas był tez powodem przez który Boeing przerwał projekt budowy supersonika w końcowej fazie projektu, testów i początkowej budowy, gdyż wiedział, że przy ówczesnym poziomie techniki nie jest to do rozwiązania. Concordy mogły przekraczać prędkość dźwięku tylko i wyłącznie nad oceanem, bo juz nawet wchodząc w przestrzeń powietrzna USA musiały ją redukować do poddziękowej.
I tak od dawna słyszymy, że ktoś opracowuje nowego supersonika, jednak temat ucicha przy kwestiach technicznych. Swoją droga czytałem ostanio jakiś artykuł dot. nowego samolotu naddźwiękowego, który miał byc 30 krotnie cichszy jak Concord, jednak wspomniano tam o 20 pasażerach, a wiec bilety były by hiper drogie. Ale kto bogatemu zabroni.. jak kogoś stac na wydanie za bilet z Dohy, Dubaju, czy Singapuru 30-40 tys. dol za klase suite, albo na latanie prywanym odrzutowcem to i pare tysiecy dolarów na latanie supersonikiem znajdzie. My w naszym europejskim światku skupiamy sie tylko na LCC a za granica świat lotniczy się kreci...
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy