Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
tak tez myślałem że to było na Okęciu około 2001. Leciałem wtedy do pragi śp Centralwings na który lot było może ze 30 paxów. Kontrola była wspólna z jakims czarterem więc stewardessa z Centrala wyłapywała pasażerów do Pragi i prowadziła ich bokiem :) pengos: nie wiem, nie byłem :) Affinitor: pewnie masz rację, zaorają i wybudują biurowce, szczególnie że dla tanich linii bardziej praktycznie zostawić SXF w razie potrzeby. Niektóre budynki które jeszcze kilka lat temu uważane były za zacofane i niepraktyczne powoli stają się ikoną tego stylu. Bardzo łatwo jest je po prostu wyburzyć ale ponieważ teraz budując tego typu budynki brane są pod uwagę tylko koszty i użyteczność wychodzą najczęściej po prostu takie same projekty. Przykładem takigo myślenia jest chociażby przykład dworca w Katowicach który był jedną z najlepszych budowli w stylu brutalistycznym. I zamiast zadbać o coś co mamy unikatowego zburzyli i wybudowali galerio-biurowco-dworzec.
ArturMUC
2015-10-14 09:54
Pengos - tak bylo wczesniej. Teraz, przynajmniej w terminalu 3 (Austrian and friends) jest tylko jedna kontrola, przy wejsciu do strefy “sterylnej“.
marcowy: czy przypadkiem w Wiedniu tak nie jest? Pamiętam że wejście na wolnocłówkę to tylko kontrola biletu, a potem już przed samą poczekalnią trzeba przejść kontrolę. Było to o tyle upierdliwe że wszystkie zakupy w bezcłówce od razu pakowali w te "pancerne" folie...
gość_3deb2
2015-10-13 18:42
marcowy: w SSH jest kontrola między odprawą a gatem, ale wcześniej jest też przed odprawą, co mnie trochę dziwi.
Affinitor
2015-10-13 15:09
A co do samej wypowiedzi MOL'a - czysta propaganda i typowe jego tromtadractwo. Nikt w Berlinie nie będzie się oglądał na to jego bajdurzenie, zwłaszcza, że rola FR w Berlinie jest jak na razie marginalna i zapewne to on bardziej się boi konkurencji niż odwrotnie. Obecnie chętnych na latanie z SXF nie ma nadmiernie dużo, bo lotnisko jest daleko w porównaniu z TXL, ale jeśli wszystko się tam przeniesie, to jedną z ostatnich linii, które będą wybierać Niemcy będzie FR. Jeśli chodzi o tanie linie, to oni są przyzwyczajeni do easy, który ma na SXF bardzo mocną pozycję, mają też Condora, a po przejściu linii z TXL dojdzie German/Eurowings i airberlin. Niemcy nie mają natury Polaków, oni wybierają świadomie i dlatego najczęściej latają liniami, które są niemieckie i nie mają agresywnego marketingu, jak FR. Wystarczy spojrzeć na listę kierunków, które z SXF obsługuje FR, mało tam kierunków w których lata typowy Niemiec, daję głowę, że ich klientelą są głównie cudzoziemcy.
Affinitor
2015-10-13 15:01
marcowy: tak było na Okęciu w krótkim okresie po 2001, jeszcze w czasach budynku zwanego buraczkowym, ale dość szybko zrezygnowano z tego pomysłu i zrobiono jedną kontrolę dla całej strefy wolnocłowej. Do dziś podobne rozwiązanie jest w ATH, przy wejściu do duty free sprawdzają tylko boardingi, a sama kontrola jest tuż przed gejtami. Moim zdaniem takie rozwiązanie jest średnio szczęśliwe, zwłaszcza gdy jest jak w ATH - jedna bramka na X gejtów - do końca nie wiadomo kiedy iść w kierunku samolotu żeby zdążyć. Tak kontrolują mnie na wejściu i dalej mam spokój, aż do rozpoczęcia boardingu mogę łazić po sklepach, czy siedzieć w saloniku, a tak nie wiem za bardzo ile czasu będę musiał spędzić w kolejce.
Affinitor
2015-10-13 14:53
Tegel zostanie zamknięty gdy w końcu ruszy BER. Zapewne nie odbędzie się to tak jak planowano w 2012, czyli dziś TXL zakończy dzień, a od jutra wszystkie loty będą już z BER, ale nie zmienia to faktu, że tak się to skończy. Zapewne, podobnie jak było z Tempelhofem, przez pewien czas będą pomysły utrzymywania tego lotniska jako analogii dla LCY, ale Niemcy są bardzo pragmatyczni i nie sądzę, by to zrobili. Z Tempelhofem też pojawiały się takie pomysły, a jednak w końcu lotnisko zamknięto. W przypadku TXL teren jest dość atrakcyjny dla deweloperów, więc będzie ciśnienie.
Sam terminal, jeśli tylko zostałby objęty ochroną konserwatorską, mógłby zostać, ale czy ma to sens? Budynek lotniska Okęcie z lat 60-ych był architektoniczną perełką, a mimo to, dziś nie ma po nim śladu. Takie jest życie, stare odchodzi, dla mnie osobiście uroda tego szarego kloca niekoniecznie się podoba. Gdy zamykano THF był płacz, zgrzytanie zębów i szloch, a teraz już mało kto pamięta o tym lotnisku. Druga strona medalu to co zrobić z takim opustoszałym budynkiem, przykład THF, który jest objęty ochroną jako zabytek, pokazuje, że nie ma nadmiaru chętnych do jego zagospodarowania. W przypadku TXL zapewne dojdzie do tego jeszcze jeden problem, z którym zmagają się takie berlinskie budynki jak m.in. ICC - stosy azbestu w kontrukcji, który w tamtym okresie był masowo używany w budownictwie. Ale ponieważ na razie wszystko wskazuje na to, że BER nie otworzy się przez jeszcze dobrych kilka lat, to nie ma co się martwić na zapas. :)
marcowy: AMS (jescze kilka lat temu). Teraz już chyba nie ma.
Można jeszcze wspomnieć o rozwiązaniu odlotów: kontrola bezpieczeństwa przed samym gatem: super sprawa. Domyślam że o wiele bardziej kosztowna ale z punktu widzenia pasażera o wiele wygodniejsza niż stanie w olbrzymich kolejkach do wspólnej kontroli jak to ma się na wielu lotniskach. Czy tak kiedyś nie było na starym Okęciu ???, coś mi świta że gdzieś to jeszcze spotkałem ale nie pamiętam gdzie.
Tak zgadzam się z marcowym, że już tak się nie buduje jak kiedyś, a wszystkie lotniska są do siebie podobne. Poza Teglem swój charakter miało lotnisko Tempelhof, lotnisko w Nikozji oraz perełka - terminal TWA na lotnisku JFK.
gość_8ee04
2015-10-13 11:36
A nie można po prostu używać BER równolegle z SXF? Na BER by operowały tradycyjne linie, i low-costy, jeśli by sobie tego życzyły, a na SXF reszta low-costów razem z Ryanairem. Problemem by mogła być wtedy jedynie przepustowość dróg startowych skoro BER i SXF mają współdzielony pas.
gość_80eff
2015-10-13 11:22
Tegel powinien zostac. Otworzony kiedys tam w bòlach BER bedzie na starcie za maly. Juz teraz Berlin obsluguje prawie 30 mln pasazerow rocznie. Bedzie ciasno.
Pozatym to lotnisko polozone jest wrecz rewelacyjnie. Swietny dojazd no i te krotkie drogi do wyjsc do samolotow sa genialne.
Tegel powinno być zachowane głównie z tego powodu że jest jednym z nielicznych pozostałych przy życiu przykładów architektury lotniskowej z XX wieku w najlepszym wydaniu. Osobiście bardzo polubiłem to lotnisko, oczywiście nie ze względu na jakośc obsługi bo przy obecnym przeludnieniu to jest masakra ale architektura: super ! teraz już tak nie buduje wszystkie lotniska są bardzo podobne do siebie.
Byłaby wielka szkoda dla pasażerów, gdyby całkowicie zamknięto lotnisko Tegel. Wszystkie linie powinny mieć możliwość pozostania na Tegel.
gość_98be0
2015-10-13 09:23
Byłaby wielka szkoda dla pasażerów, gdyby zniknęło całe lotnisko Tegel.
gość_66d1e
2015-10-13 09:14
mekki, dlaczego? AB jakość low costów za cenę LH...
usuniety
2015-10-13 08:25
Byłaby wielka szkoda dla pasażerów, gdyby Air Berlin zniknął z nieba.