Nowa płyta postojowa krakowskiego lotniska

Nowa płyta postojowa krakowskiego lotniska To pozwoli na równoczesne stacjonowanie 22 statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (jak np. boeing B737-800). Zmienił się również układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwi obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie. - Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu lotnisko będzie mogło także przyjąć więcej...
23/07/2015 11:55   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gość_dae25 2015-07-27 11:43   
gość_dae25 - Profil gość_dae25
Dla sprostowania Lotoskiwe B788 mają MTOW 215910kg, zobacz link Przy maksymalnym ciągu tzw. High Thrust Rating można z pasa 2312m wystartować w tzw. STD DAY +25st ( około 38 stopni dla wysokości Krakowa) Przy obniżonej masie MTOW do 200ton czyli ograniczenie wynosiło by około 15-16ton. OEW samolotu to około 117ton, by dolecieć do Chikagowa wystarczy zabrać paliwa na 4500mil. OEW plus PAYLOD dla tego zasięgu wynosi wtedy 153tony czyli sam PAYLOAD 36ton (220PAX z bagażem średnio 100kg/PAX - 22tony i CARGO dodatkowo 14ton) paliwo to 47ton. Jak się chce to się da ale trzeba nie ekonomicznie katować silniki przy starcie. I czy ograniczenie masy opłaca się dla Lotu.
demar 2015-07-24 23:07   
demar - Profil demar
@piorun: lądowanie to z reguły jest mniejszy problem niż start.
Długość pasa i warunki pogody determinują maksymalną masę z jaką samolot może startować. Każdy typ samolotu wraz z precyzyjnym ustaleniem wariantu (chodzi o w miarę dokładne wyznaczenie masy własnej tzn. OEW) ma ustalone podczas certyfikacji wymagania odnośnie długości drogi startowej (np. tabela FAA/EASA TAKEOFF RUNWAY LENGTH REQUIREMENTS).

Dla typowego B787-8 (LOT ma na pewno bardziej precyzyjne dane) na drodze startowej o długości 2550m i przy 241 m n.p.m. w idealnych warunkach (a kiedy takie są?) można startować przy masie MTOW ok. 208 ton. Przy gorszej pogodzie (np. wiatr, brak suchej nawierzchni) albo warunkach (np. pobliski las lub wzgórze i nie można wykorzystać całej długości pasa) ta masa szybko maleje (sam wzrost temperatury o 15 st. C od STD to zmniejszenie masy o jakieś 5-6 ton, a przy STD +34 st. C maks. masa startowa to już ok. 182 tony). Ostateczną decyzję o starcie lub nie zawsze podejmuje kapitan.

Normalnie MTOW dla B787-8 wynosi 228 ton. Przy 182 tonach aby dolecieć do ORD musiałby mocno ograniczyć liczbę pasażerów i bagaży - i to jest cały problem.
Natomiast z KRK do np. LHR samolot B787-8 mógłby polecieć z kompletem pasażerów (oczywiście przy rozsądnej pogodzie).
gość_eb324 2015-07-24 19:22   
gość_eb324 - Profil gość_eb324
Kelo GLA-LAS to jakies 8tys km(troche sie to moze roznic w zaleznosci od wybranych drog lotniczych). Zasieg 787 przy maksymalnej masie startowej to 15 tys km...
Podajecie tutaj dane dla MTOW, a prawda jest taka, ze dla 787 MTOW z Polski to jest potrzebne, a le na loty do Brazylii, Japonii, a nie na wschodnie wybrzerze USA...
Kelo 2015-07-24 18:31   
Kelo - Profil Kelo
Generalnie przykłady, które wcześniej podałem Dublin/Glasgow do wschodniego wybrzeża USA mają sporo bliżej niż my, a więc mało paliwa biorą szerokie kadłuby. Natomiast Virgin Atlantic z Glasgow zaczyna latać do Las Vegas od września a tam już odległość większa niż KRK-ORD czy KRK-JFK ciekawe jak to będzie funkcjonować...
gość_901ad 2015-07-24 18:27   
gość_901ad - Profil gość_901ad
Wydaje mi się, że w Krakowie jest 2550. przy czym przez drzewa rosnące na ścieżce podejścia skrócony do efektywnie ok. 2300... Z tego co kojarzę to 787 ma wymagania odnośnie pasa jak 747, przy maksymalnej masie startowej trochę ponad 3 km
piorun 2015-07-24 17:05   
piorun - Profil piorun
Jak to jest , że przy pasie np. 2650m na jednych lotniskach mogą lądować wszystkie typy samolotów , a na innych nie. Chodzi mi o KRK i B787, który do największych się nie zalicza.Pomijam inne aspekty typu : kierunek wiatru, pogoda czy oprzyrządowanie drogi startowej.
gość_edd7a 2015-07-24 16:42   
gość_edd7a - Profil gość_edd7a
A wie ktoś co z tym pasem? :)
Kelo 2015-07-24 15:25   
Kelo - Profil Kelo
robert13: no właśnie dobrze wiem, że 787 to kod E. tutaj świetnie wyjaśnione: zobacz link natomiast nie wiedziałem o co chodzi gość_5315f z tym tego kod d.3 zapewne coś pomylone, bo przy oznaczaniu np klasy portu najpierw cyfra potem litera, w przypadku samolotów sama litera, ale wolałem zapytać.
misiok 2015-07-24 14:52   
misiok - Profil misiok
@gość_aaa60 - jeśli Kraków to 5 liga to tych lig musi być chyba ze 20. Nie mam aktualniejszych danych lecz w 2012 Kraków łapał się do pierwszej setki lotnisk w Europie. To chyba nie jest najgorszy wynik.
Ale zapomniałem, że tutaj podstawą komentarzy jest narzekanie i deprecjonowanie osiągnięć, a nie radość z rozwoju. :)
robert13 2015-07-24 14:40   
robert13 - Profil robert13
przepraszam, ale nie daję rady tego odpowiednio wpisać, coś znika :-( 787-8 to raczej E gdzie rozp pomiędzy 52 a 65m i rozstaw 9-14m
robert13 2015-07-24 14:37   
robert13 - Profil robert13
Kelo: cos źle się wpisało...
to klasyfikacja ze wzgledu na rozpietość i rozstaw kół podwozia głównego i tak: A 14m. Tak więc 787-8 to raczej E. Cała ta klasyfikacja potrzebna ze względu na wymiar miejsca postojowego na płycie i szerokość dróg kołowania. Też ma to chyba znaczenie jeżeli chodzi o obciążenie (nacisk).
robert13 2015-07-24 14:32   
robert13 - Profil robert13
Kelo: kod D to klasyfikacja ze wzgledu na rozpietość i rozstaw podwozia głównego.
A = 65m i >14m. Raczej 787-8 należy do E. Cała ta klasyfikacja potrzebna ze względu na wymiar miejsca postojowego na płycie i szerokość dróg kołowania. Też ma to chyba znaczenie jeżeli chodzi o obciążenie (nacisk).
gość_aaa60 2015-07-24 14:18   
gość_aaa60 - Profil gość_aaa60
Krakow w Europie to 5 liga ale w Polsce to 1 liga. ale pomimo tego jako ostani inwestuje..Dlaczego sa takie trudnosci z przdluzeniem obecnej drogi startowej lub budowa nowej..To nie sa trudnosci terenowe.
gość_50884 2015-07-24 14:02   
gość_50884 - Profil gość_50884
Jest jak jest, kazdy wie, ze Polska jest lotniczym zasciankiem w Europie i trzeba sie cieszyc po prostu z tego co jest. A jest w porownaniu do poprzednich lat coraz lepiej.
Kelo 2015-07-24 13:50   
Kelo - Profil Kelo
gość_a30ab: zgadzam się 100/100, że trzeba inwestować. Co do ligi lotniska to patrząc na wyniki w europie: zobacz link to za I ligę uznałbym racjonalnie porty 30mln+ :) II 20-30mln III 10-20 mln itp i według mnie Okęcie to słaba 3liga :D, KRK to z 5 hehe, ale to niestety pokazuje co już kiedyś podkreślałem, że lotniczo nawet za krajami szeroko pojętego tzw. "trzeciego świata" jesteśmy. gość_5315f można coś więcej o tym kodzie D.3? bo nie bardzo wiem o co chodzi
gość_5315f 2015-07-24 11:36   
gość_5315f - Profil gość_5315f
Kelo 787 Dreamliner to rowniez kod D.3
gość_22a49 2015-07-24 11:14   
gość_22a49 - Profil gość_22a49
@gość_a30ab - ważne że idziemy w tej sprawie do przodu, trzeba pamiętać skąd startowaliśmy, coś z przeciętnej pensji w wysokości 20$. Postęp mógłby być szybszy, ale cieszmy się i z tego.
gość_5a296 2015-07-24 10:48   
gość_5a296 - Profil gość_5a296
do @gość_fa82d w KRK jest 17 linii i jak widać nie wszytkie to lowcosty: AB, AZ, OS, BA, SN, EZY, AY, 4U, LS, KL, LO, LH, DY, FR, SRN, LX, VY.
gość_a30ab 2015-07-24 10:06   
gość_a30ab - Profil gość_a30ab
Bardzo dobrze, że w końcu inwestuje się w projekty infrastrukturalne, a nie wydaje się kasę na bezsensowne szkolenia. Ale jednocześnie trzeba zauważyć, że KRK to w dalszym ciągu europejska III liga (WAW należy zaliczyć do II ligi) ale to głównie wynika z ubóstwa społeczeństwa czyli przeciętnych 80% obywateli. Co do potencjału turystycznego KRK też nie jestem do końca przekonany, bo 4mln pax rocznie w KRK przy przeciętnym hiszpańskim porcie lotniczym ALC gdzie ruch jest typowo sezonowy wygląda naprawdę mizernie:/
Kelo 2015-07-24 02:38   
Kelo - Profil Kelo
gość_5a057: nawet 4km pas nie gwarantuje dużych maszyn, a potencjał lotniska i regionu. Przykłady Dublin czy Glasgow pasy +/-2600-2650m a linie lotnicze i maszyny konkretniejsze niż na Okęciu z kilometr dłuższym pasem, więc te 3200m można między bajki włożyć.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy