LOT: Większy zysk, mniejsza pomoc publiczna

LOT: Większy zysk, mniejsza pomoc publiczna LOT miał otrzymać drugą transzę pomocy publicznej zatwierdzonej przez Komisję Europejską już w sierpniu 2013 r. Lepsze od oczekiwanych wyniki restrukturyzacji pozwoliły odroczyć przelew. Zgodnie z planem, druga rata miała wynieść 381 mln zł. Pierwsza rata, którą LOT otrzymał pod koniec 2012 r., wyniosła 400 mln zł. Przewoźnik chwali się jednak w rozesłanym do mediów...
16/12/2014 23:53   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
maciek_waw 2014-12-27 18:36   
maciek_waw - Profil maciek_waw
Kasa jest potrzebna m.in. na szybki retrofit wysłużonych B737, pasazer.com pisał o tym tutaj: zobacz link
gość_d1c57 2014-12-27 15:42   
gość_d1c57 - Profil gość_d1c57
Tą pozyczka poszła na poprawienie płynności finansowej i nie wpłynęła bezpośrednio na wynik finansowy
gość_4e40f 2014-12-27 13:47   
gość_4e40f - Profil gość_4e40f
gość_d1c57: To prawda, ale co według Ciebie jest groźniejsze dla firmy: ujemny wynik, czy brak płynności? Firmy bankrutują nie od straty księgowej, ale właśnie od braku gotówki w kasie. Z tego powodu święcenie triumfu kiedy wynik na papierze wyszedł lekko na plus, a w kasie pieniędzy jak nie było tak i niema - to jest po prostu naiwność. Jak dla mnie kolejne pieniądze wpompowane w grudniu w LOT to jest klęska na całej linii obecnego Zarządu. A tłumaczenie, że "przecież mniej wpompowano niż Prezes kiedyś chciał" to już raczej z gatunku highlightów z kabaretu polskiego.
gość_d1c57 2014-12-26 10:30   
gość_d1c57 - Profil gość_d1c57
gość_e4c67: Zysk a płynność finansowa to różne sprawy ;)
gość_e4c67 2014-12-26 06:46   
gość_e4c67 - Profil gość_e4c67
Jak ten zysk ma się do następującej informacji?
zobacz link
gość_14ef4 2014-12-20 10:34   
gość_14ef4 - Profil gość_14ef4
Prawdziwe kłopoty dopiero nadchodzą jeżeli tak kompetentny Zarząd bierze się teraz za kupowanie samolotów za miliardy dolarów. Pendolino to będzie pikuś przy tym. W Eurolocie już to widać, tylko w skali mini.
gość_4e40f 2014-12-19 20:38   
gość_4e40f - Profil gość_4e40f
Decyzja dotycząca 787 była najlepsza z możliwych. Dziś już mało kto pamięta, że tamten Zarząd to był chyba ostatni z tych, które miały jakąś strategię. Niestety zostali odwołani w kilka miesięcy po rozpoczęciu swojego planu wymiany floty, a następcy rządzą do dziś. Teraz nie ma nie tylko planu B, ale i planu A nikt nie widział od kilku lat.
gość_e083a 2014-12-19 09:14   
gość_e083a - Profil gość_e083a
@gość_bc92e: LOT notował największe straty gdy czekał na B787. To są fakty.
Przyczyn pewnie było więcej.
Tutaj zgoda: decyzja o zakupie B787 z roku 2005 (potwierdzona w 2007) bez zapewnienia sobie planu B to oczywisty brak profesjonalizmu.
gość_bc92e 2014-12-19 01:24   
gość_bc92e - Profil gość_bc92e
Demar: LOT nie miał straty z powodu opóźnienia 787 ale z tego, że w żaden sposób temu opóźnieniu nie przeciwdziałał. Nie miał żadnego planu B. Lotnictwo to jest biznes dla profesjonalistów. Ten zarząd umie tylko ciąć koszty, a w taki sposób to można uzdrowić i wyprowadzić ze strat kiosk Ruchu, a nie linię lotniczą.
demar 2014-12-18 21:16   
demar - Profil demar
@gość_76a27: Kasia, Jakub, Ula i Klara ze szkoły mogą tego nie wiedzieć, że czymś innym jest zysk czy strata, a zupełnie czymś innym jest cash flow po polsku najczęściej nazywany przepływem środków pieniężnych.

Można mieć zysk, ale ujemny cash flow i odwrotnie: stratę, ale dodatni cash flow.

Już o tym była wcześniej mowa: gdy LOT czekał na B787 to skumulowana strata z czterech lat przekroczyła miliard złotych. To była strata, ale też nie uregulowane zobowiązania na które były potrzebne środki pieniężne (to były informacje publicznie dostępne). Innymi słowy w kolejnych latach nawet jeśli pojawiłby się zysk to i tak te zobowiązania musiałby zostać zaspokojone. Pomoc publiczna miała właśnie polegać na tym, że jako pożyczkę LOT otrzymał środki na spłatę wcześniejszych zobowiązań (czyli głównie z okresu gdy czekał cztery lata ekstra na B787). To, że druga transza obejmuje jedną trzecią środków oznacza, że poprawiły się w spółce przepływy pieniężne i że dwie trzecie drugiej transzy można było zaspokoić z własnych środków pieniężnych.

@gość_a781e: jeśli zobowiązania o wysokości dwóch trzecich środków z drugiej transzy LOT pokrył własnymi wypracowanymi środkami pieniężnymi to chyba dobrze. Mniej będzie musiał oddawać w przyszłości.
gość_76a27 2014-12-18 19:51   
gość_76a27 - Profil gość_76a27
jesli pomoc publiczna to setki milionów złotych o rzekomy "zysk" ok. 25 - to mówimy o stracie. Zatem artykuł powinien podkreślać "nieco mniejsza strata niż w latach ubiegłych" a nie dodatni wynik finansowy. Kasia, Jakub, Ula i Klara ze szkół podstawowych wyliczyli by podobnie . Prezes LOT liczy inaczej
gość_a781e 2014-12-18 06:05   
gość_a781e - Profil gość_a781e
No cóż... Kolejny odcinek opery mydlanej Prezesa: zobaczcie jaki jestem genialny bo mam zysk! A potem się szybko okazuje, że ten zysk jest wyłącznie księgowy a w kasie jeszcze mniej niż rok temu. Tu nie ma przecież mowy o spłacie poprzedniej pomocy z tego "zysku", ale mówi się wyłącznie o kolejnej racie pomocy. Czy on uważa wszystkich za kretynów? Czy może sam ma kłopoty z dodawaniem?
gość_abebe 2014-12-17 21:05   
gość_abebe - Profil gość_abebe
Pobudka. LOT już wykorzystał drugą część pomocy w połowie roku, ale nikt o tym nie napisze bo.. Gratulacje i dalszych udanych akcji ;-)
gość_768c0 2014-12-17 20:03   
gość_768c0 - Profil gość_768c0
C series
gość_bcf57 2014-12-17 18:38   
gość_bcf57 - Profil gość_bcf57
Mam nadzieję ,, że wybiorą B737max.
gość_68c0d 2014-12-17 18:16   
gość_68c0d - Profil gość_68c0d
a w jakim sposób Pan Mikosz wygrał konkurs na stanowisko szefa lot jeśli ten konkurs Pan Mikosz najpierw przegrał ? a czy przypadkiem Balcerzak (słynny zarządzający ELO) nie był jakoś powiązany z Mikoszem ? Pobudka !!!
gość_a4fcd 2014-12-17 16:57   
gość_a4fcd - Profil gość_a4fcd
Mam nadzieje ze wybiora A320 neo
maciek_waw 2014-12-17 14:46   
maciek_waw - Profil maciek_waw
@spotter10: Dobrze powiedziane. Ja już czekam z niecierpliwością na ogłoszenie nowych tras dalekodystansowych. Będzie gdzie latać drimkami.
spotter10 2014-12-17 10:20   
spotter10 - Profil spotter10
Zawsze twierdziłem, że Mikosz był najlepszym prezesem LOT'u i potwierdza to, tak dobrze prowadząc restrukturyzację. Poprzedni prezes zakładał że ok. 1 mld PLN będzie potrzebne, a Mikoszowi udaje się zejść z tą kwotą o połowę i wypracowując jeszcze zysk. Trzymam za niego i za LOT kciuki, bo przy takim dobrym zarządzaniu jest szansa, że LOT jeszcze trochę polata a może i się rozwinie. Ważne jest, by po zakończeniu blokady przez KE LOT szybko, ale z głową rozpoczął rozwój i zwiększał swoje zyski nie tylko przez ograniczanie kosztów, ale przez zwiększanie swojej oferty.
mietek 2014-12-17 10:19   
mietek - Profil mietek
No i elegancko:)
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy