Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
gosc_7c348
2014-02-26 14:22
No, po tym jak wyglada otwieranie BER to ja się nie dziwie, ze porzucono pierwotne plany switchu w jedna noc. Miało być pięknie - dziś wieczorem ostatnie samoloty odlatują z TXL i SXF, a od jutra już tylko BER. Ale przy tym cyrku, który od dwóch lat się odbywa nikt rozsądny tak już tego nie zrobi. Nie zmienia to jednak faktu, ze niedługo po otwarciu BER zamkną się obydwa pozostałe porty, tak jak zamknęło się THF. SXF zasadniczo po prostu przeniesie się do nowego budynku i tyle zmian, zaś TXL wymusza ekolodzy. Nawet gdyby lokalizacyjnie utrzymanie TXL miało sens to majątek pochloneloby zburzenie budynku i postawienie nowego.
gosc_0a11a: jeszcze raz powtarzam po otwarciu BER TXL idzie do zamknięcia, decyzje już dawno zostały w tej sprawie podjęte i więcej nie będą przedłużać działalności TXL, bo to się zwyczajnie nie opłaca. TXL będzie działać do czas przeniesienia się wszystkich linii z TXL do BER co może potrwać kilka miesięcy. Potem TXL się zamyka.
gosc_0a11a
2014-02-26 13:02
Kolego Kiwas32 nie pisz bzdur. Tegel dostal spore pieniadze na zwiekszenie poprawy jakosci uslug, a co za tym sie wiaze rozbudowanie powierzchni do stanowisk odpraw pasazerow. Jak w koncu po ciezkich narodzinach otworzymy tu BER to TXL bedzie jeszcze dzialal. I prosze nie wciskaj tu jakis niesprawdzonych informacji, osobiscie mam bezposredni kontakt z tematemi i z pomyslem automatycznego zamkniecia TXL a nawet SXF sie pozegnano. Po prostu na poczatku bedzie sie dmuchac na zimne.
TXL zostanie zamknięte z chwilą uruchomienia BER, nic się w tej kwestii nie zmieniło. BER ma tyle lotnisk tylko i wyłącznie dlatego że wczasach zimnej wojny był podzielony na berlin wschodni i zachodni, stąd tyle portów. Po uruchomieniu BER miasto będzie mieć tylko jedno lotnisko.
gosc_16124
2014-02-26 08:31
robert7: jeśli prawdą jest, że 27 mln to granica nie do przekroczenia, to ruszą z rozbudową BER, w czym problem? Ze względu na problemy z otwarciem BER, awaryjnie TXL być może jeszcze trochę będzie działał, ale nadal nie widzę powodów dlaczego TXL nie zostanie zamknięty - nie tylko ze względu na przepisy środowiskowe (o ile faktycznie mogą wymusić zamknięcie tego konkretnego portu jak piszesz) ale ze względu na długoterminowy plan scalenia trzech portów w jeden duży. Co innego awaryjne przedłużenie działalności a co innego sugerowanie, że to tylko propaganda i w rzeczywistości nie zostanie zamknięty.
Czy TXL zostanie zamknięty? I tak, i nie. Tak, bo przepisy środowiskowe w końcu to wymuszą. Nie, bo Berlin się zadusi. BER zbudowano na 27m pasażerów. TXL to już 19.6m 7-8%/y. SXF to 7.1m . Zatem za 2 lata, kiedy w końcu ruszy BER, to będzie mieć mniejszą przepustowość niż TXL SXF. Rozbudowa BER kiedyś nastąpi i kiedyś zamkną TXL, ale nieprędko.
gosc_64b69
2014-02-25 22:52
robert7: jaka propaganda? Były trzy lotniska Tempelhof, Tegel, Schoenefeld, a będzie jedno. Gdzie tu propaganda? Kto twierdzi, że Tempelhof nie został zamknięty 10 lat temu? Przejrzałem artykuł i nie znalazłem nigdzie wzmianki, że Tegel nie zostanie jednak zamknięty, skąd te rewelacje?
gosc_15ac8
2014-02-25 19:10
Czas nie leci aż tak szybko jak się wydaje, THF zostało zamknięte w październiku 2008 czyli dopiero niecałe 5,5 roku temu, do 10 lat cokolwiek daleko
@gosc_b6e90: z tym zamykaniem 3 lotnisk w Berlinie to bardziej propaganda niż prawda. THF nie działa już pewnie z 10 lat, więc ile razy będą go zamykać? SXF i BER sąsiadują a nawet mają wspólny pas startowy, więc to zamykanie bardziej formalne niż rzeczywiste. Zostaje TXL - miano go zamknąć żeby uzasadnić wielkie koszty budowy nowego lotniska, ale jak napisano poniżej, wobec opóźnień pewnie... "nie da się". Info o nowych opóźnieniach przynosi dziś GW. I jeszcze jedno, Berlin uruchamia lotnisko za 7 mld eur, czyli za jakieś 29.000mln a Gdynia ledwie za 100mln. Brawo za gospodarność!
greg0303
2014-02-25 17:14
Linie Germania miały rozpocząć rejsy testowe z lotniska Berlin Brandenburg w lipcu tego roku, ale tak się nie stanie. Port lotniczy chciał sprawdzić swoją funkcjonalność w realnych warunkach oferując przewoźnikowi sześć rejsów dziennie z North Pier.
gosc_da32e
2014-02-25 16:51
camilio: co ma piernik do wiatraka? Co ma przepustowość portu (z możliwością rozbudowy!) do idei scalania trzech portów w jeden większy, który pozwoli na drastyczne zredukowanie kosztów działalności trzech portów? Jaka konkurencja skoro właściciel w każdym przypadku jest ten sam? Jeśli Tesco ma w Koziej Wólce swój sklep to sądzisz że stawiałoby tam na sąsiedniej działce kolejny żeby zwiększyć konkurencję? Co innego gdyby postawił go Carrefour, albo co innego gdyby Tesco zwiększyło jego kubaturę? Ale w przypadku jednego właściciela - państwa - o jakiej konkurencji mówisz?
Że niby co widać na przykładzie BER? Co jest lepszego? gdyby BER było otwarte 2013/2014 to na dzień dobry jest na skraju przepustowości. Bo ma możliwości połączonego TXL i SXF. I ani joty więcej. Więc na dzień dobry trzeba je rozbudowywać. I nie ma mowy o konkurencji, bo trzeba się utrzymać przy życiu, a nie rozwijać. Tym bardziej, że dziś potwierdzono, że BER otwieramy dopiero w 2015/2016.
gosc_b6e90
2014-02-25 15:50
robert7: wlasnie na przykladzie BER widac, ze lepiej jest miec jeden duzy port lotniczy (vide BER), a nie 3 mniejsze (vide THF, SXF, TXL). Bo zaden z tych trzech nie ma szans konkurowac z innymi duzymi lotniskami w Europie. Gdyby nie kiepska sytuacja LOTu rowniez powinno sie myslec o jednym duzym lotnisku miedzy Warszawa i Lodzia zamiast WAW, WMI, LCJ, RDO czy jeszcze Sochaczewa lub Miska Maz. gdzie tez ktos ma pomysly na przebudowe i obsluge przewoznikow LCC.
Akurat Berlin to fatalny przykład, bo tam główną motywacją jest "przykrycie" wielkiego skandalu organizacyjno-finansowego na opóźnionej budowie nowego lotniska.
gosc_aa010
2014-02-25 14:36
camilio: dziwne, że dajesz przykład Berlina, bo akurat tam kończą właśnie proces scalania trzech lotnisk w jedno, czyli proces odwrotny niż w Gdańsku. Niemcy barany nie wpadli na to, że dzięki trzem lotniskom mieli by taką wspaniałą konkurencyjność? Otóż nie, dzięki jednemu lotnisku wzrośnie właśnie konkurencyjność berlińskiego lotniska! Port lotniczy to nie supermarket gdzie można postawić kilka zamiast jednego ku zadowoleniu wszystkich. Koszty utrzymania portu są ogromne i bez uzasadnionego powodu nie opłaca się utrzymywać kilku.
Ciudad Real miało być konkurencją dla Madrytu. Jakoś żaden podmiot prywatny nie chce kupić nawet za pół darmo.
@banan86: Absolutna zgoda co do rozsądnego wydawania!!! Dla mnie rozsądna inwestycja = rentowna inwestycja. Biorąc pod uwagę duży potencjał cargo tego miejsca oraz pulę 2.8m pasażerów, to oba lotniska przy dobrym zarządzaniu mogą być rentowne. Oczywiście powstanie konkurencyjnego lotniska to spory cios dla lotniska Gdańsk - stąd ta histeria. Jednak blokowanie konkurencji byłoby jeszcze gorszym rozwiązaniem, przede wszystkim dla pasażerów.
robert7: czy wszystko musimy robic na sile "po naszemu" byle zrobic KE na zlosc? Ja jako patriota chcialbym zeby moje podatki wydawano w rozsadny sposob
@camilio: masz rację, we Francji i Niemczech dotowanie firm jest OK. W Polsce widać tylko Gdańsk może być dotowany... ;) Mam nadzieję, że Gdynia nie ugnie się przed terrorem UE i gdańskiego lobby. I dobrze, że do Gdańska blisko, to pasażerom z Gdańska będzie blisko na nowe lotnisko.
marqoos_pl
2014-02-25 10:36
Po raz kolejny - lotnisko w Gdyni jest bzdurnym pomysłem i decyzja KE była jak najbardziej prawidłowa. Jest to megalomański projekt (powinien się nazywać im. Wiktora Janukowycza) i nie powinien mieć miejsca. Opisane lotniska są w zupełnie innej sytuacji i nie było tam mowy o "widzi mi się wielkie lotnisko" (mimo, że jedno jest kilka km dalej) jakiegoś chorego samorządowca. KE sprawdziła dokumentację, skargi, "za i przeciw" i opublikowała raport. Wciąż ma się to nijak do Gdyni, więc dajcie sobie już z tym spokój. Za to się areszt za defraudację publicznych pieniędzy należy (i za głupotę jeszcze).